Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

SOMFY EXAVIA 500 - pytanie do fachowców. Wariuje.

nici 06 Jan 2021 18:11 1200 12
  • #1
    nici
    Moderator Chiptuning
    Czołem automatycy.

    Jako, iż już brakło nam cierpliwości od zakupu tej nieszczęsnej automatyki, postanowiłem poradzić się Was, czy to usterka czy ten typ po prostu jest taki upierdliwy. Ale do rzeczy.

    Wczesnym latem został zakupiony w/w zestaw w jednym ze znanych markerów do lekkiej dwuskrzydłowej bramy.

    Zamontowane zostało zgodnie z dołączoną instrukcją, programowanie i w teorii wszystko było OK.
    Od samego początku, po zaprogramowaniu toru, brama zamykała się z wielkim rozpędem, wprowadzając w ruch mocno skrzydła i czasami stawała w połowie.
    Podczas większych wiatrów też zdarzało jej się zatrzymać lub wrócić do punktu wyjścia.



    Po kilku miesiącach, te nerwowe ruchy siłownika powodowały obawy iż skrzydło pewnego dnia się wyrwie z zawiasów.
    Mocowania skrzydła do siłownika zostały przesunięte o kilkanaście CM w stronę zawiasów, ustawione ograniczniki i ponowne programowanie. Nerwowe szarpania zmalały, brama pozornie zaczęła działać ale na krótko.
    Pewnego dnia, po zamknięciu, już nie chciała się otworzyć, wydając charakterystyczne dźwięki z siłowników ( tak jakby chciała jeszcze domknąć zamiast otworzyć, widać to przez zaślepki w którą stronę śruba kręci ).
    Po resecie, powolnym ruchem się otworzyła i zamknęła, zapisując przy tym ustawienia.

    Po kilku cyklach, pojawia się kolejna wariacja. Jedno ze skrzydeł po domknięciu, otwiera się na ok 50cm i brama staje lub ponownie cała się otwiera. Czasem wystarczy zamknąć raz jeszcze i już zostaje zamknięta.


    Proszę Was, czy z tym badziewiem jest coś nie tak, czy ten typ tak ma ?
    Ogranicznik skrzydeł jest przykręcony do kostki 4 kołkami sr.10mm, brama w momencie domykania tak mocno pręży aż ją wygina niemalże na zewnątrz.

    Prób, resetów i programowań już nie zliczę.

    O co jej chodzi ?
  • Helpful post
    #2
    kotbury
    Gantry automation specialist
    Cały opis świadczy (przynajmniej jako o jednej z przyczyn wariacji) o totalnie źle dobranych wymiarach montażowych. Zmierz na bramie i podaj wymiary A, B i C ale nie bazując na tym durnowatym kole i instrukcji Somfy a na poniższym rysunku (wzięty z Nice ale przynajmniej czegoś się dowiem):
    SOMFY EXAVIA 500 - pytanie do fachowców. Wariuje.

    I będziemy radzić.

    Jeśli na początku wymiar D był spory a ty go zmniejszyłeś - zmieniły się obciążenia i może przestało szarpać, ale zwiększyły się naciski na wspornik skrzydła i raczej jeszcze pogorszyłeś sytuację.
    Amperometryka bramy (czyli zabezpieczenie przed zgnieceniem) przy tak dużych i na dodatek zmieniających się obciążeniach głupieje i stąd kłopoty.

    PS - zmierz, ile skoku roboczego śruby (w cm) wykorzystują teraz siłowniki.
  • #3
    nici
    Moderator Chiptuning
    kotbury wrote:
    Zmierz na bramie
    Zmierzę jutro. Przy czym zaznaczam, mam bardzo wąski słupek, mocowanie siłownika do słupka jest na całą jego szerokość, tego nie jestem w stanie przestawić w żaden sposób. Jedyna możliwość jaka jest, to przesuwanie mocowania na skrzydle.
  • Helpful post
    #4
    kotbury
    Gantry automation specialist
    Zobaczymy - fotka też się by się przydała.
    Przesuwanie punktu zaczepienia suwaka do skrzydła mało zmienia (długość dźwigni i siły na nich, a co za tym idzie sposób pracy bramy głównie zależą od wymiarów A i B) , a prawdę mówiąc - im dalej od słupka jest ten punkt tym lepiej - można wtedy skrócić wspornik skrzydła i tym samym całość będzie mniej sprężynować a i obciążenie na połączeniu wspornik-skrzydło będzie sporo mniejsze.
  • #5
    nici
    Moderator Chiptuning
    kotbury wrote:
    fotka też się przyda.
    Właśnie zrobię fotkę tego i ocenisz fachowym okiem. Być może jest popełniony drastyczny błąd ? Zobaczymy :)

    Dodano po 11 [godziny] 14 [minuty]:

    SOMFY EXAVIA 500 - pytanie do fachowców. Wariuje. SOMFY EXAVIA 500 - pytanie do fachowców. Wariuje. SOMFY EXAVIA 500 - pytanie do fachowców. Wariuje. SOMFY EXAVIA 500 - pytanie do fachowców. Wariuje. SOMFY EXAVIA 500 - pytanie do fachowców. Wariuje. SOMFY EXAVIA 500 - pytanie do fachowców. Wariuje. SOMFY EXAVIA 500 - pytanie do fachowców. Wariuje.
  • Helpful post
    #6
    kotbury
    Gantry automation specialist
    Czyli prawdziwe wymiary w cm - te co mi trzeba - są na rysunku (część odtworzyłem z przeskalowania miarki):

    SOMFY EXAVIA 500 - pytanie do fachowców. Wariuje.

    I mamy jasność. Wymiar B aż za duży - powinien być ok 20 cm - w sumie może zostać, ale z racji tak dużego B siłownik gnie bramę.
    Ale A jest poniżej krytyki - jest 5,5 a powinien być w okolicy B - czyli chociaż 18. Nic dziwnego że brama świruje - przy takim A to cud, że w ogóle się zamyka - i stąd wynikła pewnie ta konkluzja:
    Quote:
    powodowały obawy iż skrzydło pewnego dnia się wyrwie z zawiasów


    Tak małe A powoduje konieczność ustawienia przez automat potężnej siły coby w ogóle ruszyć bramę na otwarciu, ale potem siła potrzebna do dociśnięcia na zamknięciu z racji dużego B jest kilkukrotnie mniejsza - a centralka nie różnicuje siły w zależności od położenia i na otwarciu ledwo jedzie, szarpie i świruje a na zamknięciu robi z bramy kuszę...

    Piszesz :
    Quote:
    mocowanie siłownika do słupka jest na całą jego szerokość, tego nie jestem w stanie przestawić w żaden sposób.

    A nie mogłeś tego zrobić tak?:

    SOMFY EXAVIA 500 - pytanie do fachowców. Wariuje.

    Nie byłby to ideał, ale gwarantuję, że sporo się polepszy. Mógłbyś podsunąć wspornik jeszcze ociupinkę w stronę furtki (ale tylko tyle, żeby jej nie blokował) - dorzucając do A jeszcze1,5-2 cm.
  • #7
    nici
    Moderator Chiptuning
    kotbury wrote:
    A nie mogłeś tego zrobić tak?:

    Mogę tak zrobić bez większego problemu, te mocowania są lustrzane, wystarczy że zamienię je stronami.
    kotbury wrote:
    Mógłbyś podsunąć wspornik jeszcze ociupinkę w stronę furtki (ale tylko tyle, żeby jej nie blokował)
    To też mogę zrobić bez większych przeróbek.

    Może zacznę od tych dwóch operacji i zobaczymy co dalej, dobrze myślę ?
  • #9
    nici
    Moderator Chiptuning
    kotbury wrote:
    No tak. I po tych zmianach znowu trzeba przyswoić krańce i siły.


    Tak tak, wiem, każda zmiana to reset i nauka od nowa.
    Zamienię te mocowania stronami i napiszę jakie efekty.
  • #10
    Mumin2015
    Level 3  
    Do wąskich słupków powinny być inne uchwyty.
  • #12
    Marek J.
    Moderator of Property Security
    Generalnie zasada liniowości pracy siłowników jet taka że wymiar A powinien być jak najbardziej zbliżony do wymiaru B (wg rys. z postu #2 @kotbury) a suma tych wymiarów to użyteczny skok śruby pociągowej na ślimaku siłownika.
    nici wrote:
    te mocowania są lustrzane, wystarczy że zamienię je stronami.

    Wydaje mi się że i tak proporcje A i B będą zbyt duże. Ja bym raczej spróbował odwrócić je do góry nogami bez zmiany stron, aby nie tylko zwiększyć wymiar A ale i zmniejszyć wymiar B ( prawdopodobnie w jednym i drugim przypadku konieczne będzie zastosowanie kątówki bo skos wspornika będzie kolidował z wycięciem w siłowniku - oczywiście wycięcie we wsporniku a nie w siłowniku!). Według danych nad którymi napracował się @kotbury skok niewiele się zmieni ale różnica między A i B nie będzie jak obecnie 5,5cm : 22cm czy 12cm: 22cm lecz 12cm : 15 cm. Powinno to poprawić sytuację chociaż marketowe wyroby Somfy są jakby z innej bajki niż firma którą znałem już 30 lat temu...