Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Lexmark/e360dn - Nierówna jakość druku na stronie

krzysztofh 13 Jan 2021 20:24 618 22
  • #1
    krzysztofh
    Level 29  
    Witam.
    Mam problem z drukarką Lexmark e360dn.
    Generalnie drukarka drukuje nierówno zaczerniając stronę po lewej stronie blado, a im bliżej prawej robi się lepiej, ale też szału nie ma.
    Druga sprawa, to na wydruku strony testowej duży napis Ethernet 10/100 jest drukowany jakby prążkami. Cała strona tak się drukuje ale na dużej czcionce to lepiej widać. Kolejna sprawa to powtarzająca się co 48 mm lekko brudząca stronę linia, a tam gdzie jest pionowa linia wydruku w tych miejscach wydruk jakby się przerywa.

    Co do tej pory zrobiłem.

    Rozebrałem całą drukarkę i co się dało wyczyściłem. Generalnie drukarka nie była specjalnie brudna, ale skoro ją rozebrałem to miałem okazję wyczyścić. Przemyłem izopropanolem wszystkie rolki przesuwające papier. Rozebrałem i wyczyściłem fuser, chociaż był raczej czysty. Zdemontowałem laser i profilaktycznie przemyłem wszystkie soczewki płynem Rotin, stosowanym do czyszczenia matryc lustrzanek aparatów. W zasadzie mogłem tego nie robić bo w środku było idealnie czysto, ale że znalazłem trochę porad że częstą przyczyną nierównomiernego zaczernienia jest brudny układ optyczny lasera to go odświeżyłem.
    Po zmontowaniu okazało się, że moje zabiegi czyszczące nic lub prawie nic nie dały, w każdym razie niewiele.
    Zabrałem się za czyszczenie wałka magnetycznego w tonerze i oczyszczenie bębna. Po rozebraniu bębna okazało się, że w środku jest pełno tonera, więc całość odkurzyłem. Niestety podczas odkurzania przygiąłem nieco przezroczystą lamelkę. Konsekwencja była taka że w jednym miejscu przestała dokładnie dolegać do bębna światłoczułego. Po tych zabiegach kolejny test i znowu nic.
    Kupiłem więc nowy oryginalny bęben, ale to też nie pomogło. Musiałem i tak kupić bo z tą nieprzylegającą dokładnie lamelką drukarka na dłuższą metę i tak nie mogła by funkcjonować.
    Myślałem że zakup bębna pomoże, bo drukarka ma chyba z osiem lat i bęben mógł uszkodzić się po prostu ze starości. Z powodu ilości wydruków z pewnością nie bo drukarka wydrukowała zaledwie ok 1300 stron.
    Używam jest w domu i rzadko się coś drukuje, a że drukarka mało wyeksploatowana to chciałbym ją jakoś zregenerować.

    Może trzeba kupić toner, chociaż stan tonera drukarka ocenia na 80%, ale może mechanicznie wałki są jakoś uszkodzone.

    A może uszkodzeń należy także szukać gdzieś w elektronice. Mam service manual ale tam schematu nie ma. Z resztą nie jestem specem od drukarek to i tak nie wiedział bym czego szukać.

    Gorąca prośba o pomoc.
  • Helpful post
    #2
    copyman
    Photocopiers specialist
    Sprawdź listwę nakładającą toner na wałek magnetyczny (w module tonera). Lexmarki jak pamietam miały ten problem że tworzył się osad na tej listwie co powodowało nakładaniem mniejszej ilości tonera na jego powierzchnie a w efekcie jaśniejsze wydruki.

    C.
  • #3
    krzysztofh
    Level 29  
    Tak może być, bo jak dokładnie oglądałem wałek magnetyczny to dopatrzyłem się na całej jego powierzchni nierówności, jakby rowki. Z tego powodu pewnie na wydruku takie ślady na zadrukowanych polach. Chyba ten toner muszę zamówić nowy z powodu tego wałka. Może to co się odkładało na tej listwie spowodowało zarysowania na wałku.
    Tak na marginesie, polecasz jakiś zastępczy toner, bo do tej pory kupowałem oryginalne (chyba dwa razy), ale są drogie i może się okazać że z drukarki jednak nic nie będzie.
  • #4
    pingwin137
    Level 17  
    Wydrukuj Print Quality Pages z menu serwisowego i od razu powiem ci czy nie masz bębna do wymiany. Toner tutaj w tym modelu nie ma większego znaczenia przy jakości wydruku.
  • #5
    krzysztofh
    Level 29  
    pingwin137 wrote:
    Wydrukuj Print Quality Pages z menu serwisowego i od razu powiem ci czy nie masz bębna do wymiany. Toner tutaj w tym modelu nie ma większego znaczenia przy jakości wydruku.

    Jakiego bębna?
    Mówisz o zespole bębna z wałkiem światłoczułym?
    Bo jeżeli tak to pisałem wcześniej że oryginalny zespół bębna został wymieniony na nowy.
  • #6
    pingwin137
    Level 17  
    krzysztofh wrote:
    pingwin137 wrote:
    Wydrukuj Print Quality Pages z menu serwisowego i od razu powiem ci czy nie masz bębna do wymiany. Toner tutaj w tym modelu nie ma większego znaczenia przy jakości wydruku.

    Jakiego bębna?
    Mówisz o zespole bębna z wałkiem światłoczułym?
    Bo jeżeli tak to pisałem wcześniej że oryginalny zespół bębna został wymieniony na nowy.


    To nieistotne. Zrób wydruki Print Quality i wrzuć tu skany. Będziemy myśleć co dalej.
  • #7
    copyman
    Photocopiers specialist
    pingwin137 wrote:
    To nieistotne. Zrób wydruki Print Quality i wrzuć tu skany. Będziemy myśleć co dalej.


    Skoro kolega wymienił właśnie zespół bębna na nowy , oryginalny i efekt dalej jest taki sam to po co kolejny zespół kupować i wymieniać ? Tonera jak sam pisał nie ruszał ale sam zauważył że jest coś nie tak z powierzchnią wałka magnetycznego. Poczekamy na efekt wymiany tonera i wtedy pomyślimy co dalej.

    C.
  • #8
    krzysztofh
    Level 29  
    Jak wrócę do domu to zrobię ten wydruk po południu.
    A jaki toner radzicie kupić. Oryginalny czy może jakiś dobry zamiennik. Nie chciałbym kupować czegoś regenerowanego.
  • #9
    pingwin137
    Level 17  
    krzysztofh wrote:
    Jak wrócę do domu to zrobię ten wydruk po południu.
    A jaki toner radzicie kupić. Oryginalny czy może jakiś dobry zamiennik. Nie chciałbym kupować czegoś regenerowanego.


    Z reguły te urządzenia dobrze sobie radzą i na tym i na tym. Bardziej zwróciłbym uwagę przy zakupie bębna OPC. Tutaj brałbym jakiś o dobrej jakości.
  • #10
    krzysztofh
    Level 29  
    Bęben OPC jak już pisałem jest wymieniony na nowy. Wydruk Print Quality Pages wyszedł fatalnie. Jutro wystawię na Elektrodę bo w domu nie mam jak tego zeskanować.
    Zastanawia mnie jedna rzecz. Na wydruku regularnie co 48mm powtarza się ciemniejsza linia. Pomijając ogólnie fatalny wygląd, zakładając że taką linię robi wałek magnetyczny, ta linia powinna powtarzać się co ok 62,8mm, bo wałek ma 20mm średnicy, więc rachunek jest prosty. Chyba że na taką wadę ma wpływ coś co ma średnicę ok 15mm.
    Co o tym myślicie?
    Skany będą jutro z rana ale może ktoś coś podpowie.
  • #11
    pingwin137
    Level 17  
    Regularne odbarwienia lub ubytki na wydruku wskazują przeważnie na uszkodzony bęben opc lub moduł utrwalania. Myślę, że jak kolega wstawi jutro skany to będziemy mogli powiedzieć coś więcej. Przy okazji możesz porobić zdjęcia jak wygląda folia na utrwalaniu czy nie jest pęknięta lub urwana oraz w jakim stanie jest wałek dociskowy.
  • #12
    krzysztofh
    Level 29  
    Dodaję zdjęcie rozebranego fusera. Zarówno folia na elemencie grzejnym jak i wałek nie wykazują jakichkolwiek uszkodzeń.
  • #13
    copyman
    Photocopiers specialist
    Kup nowy toner i sprawdź efekt. Nic innego mi te objawy nie przypominają.

    C.
  • #14
    krzysztofh
    Level 29  
    Załączam wydruk Print Quality Pages. Czwartej strony nie skanowałem bo jest czysta.Na skanie jest jeszcze gorzej, kwestia jakości skanu, ale mniej więcej odpowiada to wydrukowi.
    Toner zamawiam, ale to trochę potrwa, bo do pracy teraz kuriera nie zamówię z powodu covida wszystko trafia do kwarantanny, a prywatne przesyłki są niemile widziane. W domu żona ma home office ale co drugi tydzień, więc muszę poczekać.
    Do paczkomatu można z Allegro, ale tam oryginalne tonery są sporo droższe od tych w firmie, w której planuję zakup (ta sama co kupiłem zespół bębna).
    Generalnie usługi kurierskie jeżeli planuje się dostawę po 15 stoją pod zdechłym azorkiem.
  • #15
    copyman
    Photocopiers specialist
    Bęben masz na pewno nowy i oryginalny ? Ta cykliczność na wydruku trochę mnie niepokoi ...

    C.
  • #16
    krzysztofh
    Level 29  
    Tak kupiony raczej w pewnym źródle i opakowanie oraz sposób pakowania nie wskazuje na podejrzenia nieoryginalności. Poza tym jak już pisałem dziwnie to wygląda, bo regularność powtarza się co 48mm, a zarówno wałek magnetyczny w tonerze ma 20mm średnicy jak i bęben światłoczuły jeszcze więcej, a z tej regularności wynika, że jakiś wałek o średnicy ok 15mm powinien robić ślad.

    Na oryginalny toner jeszcze muszę poczekać, ale wczoraj przypomniało mi się, że mam jeszcze stare opakowanie tonera oryginalnego, więc do celów testowych zamówiłem na Allegro zasypkę do Lemarka i dokładnie oczyściłem ten pojemnik. Powinna przyjść poniedziałek, wtorek, to zobaczę co i jak.
  • #17
    pingwin137
    Level 17  
    Dla mnie to wygląda na 99% na problem z bębnem.
  • #19
    alek25
    Level 25  
    Zanim rozbierzesz drukarkę na części po prostu wymień toner ale w całości. Zasypka nie usunie problemu, a zapewne o dokładnym rozebraniu i wyczyszczeniu zasobnika z tonerem nie masz pojęcia. Wielu "doradców" myśli że ta drukarka ma zespół bębna zespolony z wywoływaczką (bo tak jest w nowych urządzeniach) W tej już starej drukarce bęben to po prostu ramka z bębnem i rolką ładującą a toner to cały zasobnik zespolony z elementami odpowiedzialnymi za nakładanie toner.
  • #20
    krzysztofh
    Level 29  
    No cóż, jak już pisałem na nowy oryginalny toner muszę poczekać tydzień, ze względów logistycznych, na które nałożyły się sprawy związane z covid. Do pracy po prostu nie mogę zamówić przesyłki, a w domu przez tydzień nikogo do 15 nie będzie. Za to czeka już na mnie w paczkomacie przesyłka z zasypką, po którą jutro się udam. To żadne koszty i trudno, spróbuję.
    Kartridż ten, który będę zasypywał rozebrałem dokumentnie, wyjąłem z obudowy wałek gąbkowy. Całość dokładnie odkurzyłem a następnie obudowę umyłem w wodzie z detergentem. Po wysuszeniu jest prawie idealnie czysta.
    Wałek magnetyczny, listwę jak i pozostałe kółka itp umyłem izopropanolem.
    Po tej operacji wszytko jest idealnie czyste.
    Zobaczymy.
    Nie spodziewam się rewelacji ale spróbuję. Zastanawia mnie tylko jedna rzecz. Dlaczego ten wałek magnetyczny specjalnie nie wykazuje właściwości magnetycznych. Normalnie takie wałki powinny przyciągać metalowe elementy. Mam wrażenie że wałek w kartridżu, który siedzi w drukarce i jest chyba uszkodzony co widać na załączonym wydruku, chyba przynajmniej trochę przyciąga. Pamiętam, bo go też chciałem oczyścić, ale ma wyraźne rysy na całej powierzchni. Stąd te pionowe rysy na wydruku. To może być efekt zabrudzonej listwy, ale głowy nie dam, czy była aż tak zabrudzona że mogła poczynić takie rysy.

    Zastanawia mnie jeszcze czy może takie objawy może powodować uszkodzenie jakiejś elektroniki, np. moduł LVPS/HVPS. Napięcia na płycie kontrolera mógłbym przemierzyć, ale wysokiego napięcia nie zmierzę. Dlaczego pokrycie tonerem jest takie nierówne patrząc od lewej do prawej.

    Poza tym drukarka nie wykazuje żadnych błędów. No i nurtuje mnie sprawa tych powtarzających się co 48mm linii na wydruku. Żadem wałek nie ma średnicy, które odpowiadałaby takiej rozdzielczości linii. Wałek w tonerze ma 20mm, rolka ładująca bębna ma średnicę 11,5mm
  • #21
    copyman
    Photocopiers specialist
    Co do wałka magnetycznego w tonerze to w tym modelu nie jest on stricte magnetyczny. Osadza się na nim toner którego ilość regulowana jest listwą blade . Podobnie jest np w Samsungach.

    C.
  • #22
    krzysztofh
    Level 29  
    Zasypka w wyczyszczonym kartridżu nie pomogła. Widać na wydruku wyraźnie rysy, zapewne od uszkodzonej listwy. Nie ma natomiast tej powtarzającej się linii.
    Wychodzi na to, że oba wałki i obie listwy są uszkodzone, trochę to dziwne, bo jak się kiedyś skończył toner, to kupiłem oryginalny nowy a tamten leżał sobie zapomniany, ale nie pamiętam aby ten pierwszy toner zanim go wymieniłem powodował powstawanie pionowych rys na wydruku.
    W międzyczasie rozebrałem i wyczyściłem kartridż w wałkiem, z którego robiłem testowe wydruki (w załączonym pliku).
    Po umyciu zauważyłem że wałek ma w jednym miejscu odgniecioną listwę. Widać to było pod światło. Drukarka stała długo nieużywana i zapewne dlatego. Stąd na wydruku te powtarzające się linie co 48 mm. Teraz dochodzę do wniosku, że wałek z tonerem musi się obracać nieco szybciej niż wynikało by to z przesuwu papieru, bo gdyby było inaczej, te linie na wydruku byłyby co ok 63mm. Czyli wałek z naniesionym tonerem nie styka się z bębnem światłoczułym, bo ten obraca się dokładnie zgodnie z prędkością linową papieru. Takie moje wnioski. Drukarki to nie moja specjalność, dlatego to tylko moje założenia.
    Tak czy inaczej ostatnim testem dla tek drukarki będzie zakup oryginalnego tonera. Jak nie pomoże to 700 zł w błoto (500 toner i 200 zespół bębna światłoczułego), a drukarka na żyletki.
  • #23
    krzysztofh
    Level 29  
    Przyszedł oryginalny toner i drukarka zaczęła drukować jak należy. Chyba będzie to ostatni toner jaki kupiłem do tej drukarki. Mało jej używam, więc na trochę starczy. Następny zakup to będzie nowa drukarka lub urządzenie wielofunkcyjne ze skanerem.
    Dziękuję wszystkim za cenne uwagi.