Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Niestabilne wskazania obrotomierza

przemneu 17 Oct 2005 22:45 3900 19
  • #1
    przemneu
    Level 13  
    Witajcie!

    Kupilłem niedawno elektroniczny obrotomierz (z cyfrowym wyswietlaczem) do
    mojego Tico. Podłączyłem wg instrukcji (do + i -, a trzeci przewód do
    zacisku cewki WN po stronie czynnej). Niby wszystko działa, obroty nawet
    zgadzają się z tymi, które odpowiadają danym prędkościom na danym biegu...
    ale... w momencie przyspieszania obrotomierz potrafi trochę wariować. Nie
    pokazuje płynnie przyrostu obrotów ale momentami pokazuje wartości znacznie
    przewyższające te, które w danym momencie powinien pokazywać - np. nie
    przyspieszając na III biegu przy V=55km/h pokazuje ok. 3500obrotów (i to
    jest ok) ale już gdy przy tej prędkości mam wciśnięty gaz, to momentami
    obrotomierz jest w stanie dojść chwilowo nawet do 5000obrotów, a za chwilkę
    pokazuje już w miarę dobre wartości - jednym słowem, przy przyspieszaniu -
    szczególnie przy wyższych obrotach momentami pokazuje zawyżone dość mocno
    (nawet o 1000-1500obr) wartości.
    Myślałem, że obrotomierz nie nadaje się do 3-cylindrowego silnika Tico ale
    podpiąłem go do innego Tico... i okazało się, że tam działa niemal idealnie.



    Tu mam do Was pytanie - co może być przyczyną tych nieprecyzyjnych wskazań, o których napisałem?
    Myślałem już, żeby podmienić na chwilę cewkę WN... a może to wina przewodów WN?
    Auto nie sprawia żadnych problemów, alternator ładuje chyba prawidłowo,
    żadnych kłopotów z instalacją elektryczną nie mam - o co może chodzić?
    Auto ma instalację LPG ale nie sądzę, aby ta mogła jakoś wpływać na pracę obrotomierza.

    PS: Próbowałem podpiąć obrotomierz bezpośrednio do akumulatora oraz do cewki bardzo krókim przewodem (żeby zakłócenia nie powstawały na nim) ale efekt nadal ten sam.


    Z góry dzięki za pomysły!
  • #2
    User removed account
    User removed account  
  • #3
    przemneu
    Level 13  
    JarekOr wrote:
    Witam.

    Jeżeli obrotomierz jest sprawny (w innym Tico działa dobrze) to sprawdź działanie linki gazu. Może wymagać smarowania.


    Trochę mnie zdziwiłeś tą wypowiedzią - co ma piernik do wiatraka?
    Jeśli auto jedzie np. 55km/h i powinno mieć przy tej prędkości na III biegu ok. 3,5tyś km (i przy przyspieszeniu = 0 tyle rzeczywiście wskazuje obrotomierz) to co ma linka gazu do tego, że jak auto przyspiesza np. od 50 do 60km/h na III biegu to w momencie osiągnięcia ok. 55km/h obrotomierz jest w stanie pokazać np. 5tyś obr.?
    Prędkość przy jednym i drugim przypadku jest taka sama w chwili pomiaru - tylko z tą różnicą, że w drugim przypadku przyspieszenie > 0, a w pierwszym jest = 0.
  • #4
    scalak4
    Level 17  
    Linka napewno nie ma nic do tego. Moim zdaniem dzieje się tak przez jakieś zakłucenia. Taki sam przypadek miałem w Polonezie ale na obrotomierzu analogowym. Obrotomierz dzalał poczczas jazdy z niskimi obrotami na wysokim biegu. Mam pytanie: Czy cewka sterowana jest przez jakis moduł?? Czy to jest silnik z wtryskiem??
  • #5
    User removed account
    User removed account  
  • #6
    przemneu
    Level 13  
    scalak4 wrote:
    Linka napewno nie ma nic do tego. Moim zdaniem dzieje się tak przez jakieś zakłucenia. Taki sam przypadek miałem w Polonezie ale na obrotomierzu analogowym. Obrotomierz dzalał poczczas jazdy z niskimi obrotami na wysokim biegu. Mam pytanie: Czy cewka sterowana jest przez jakis moduł?? Czy to jest silnik z wtryskiem??


    Tico nie ma wtrysku - ma gaźnik.
    Cytat z książki obsługi:
    "W Tico zastosowano tranzystorowy układ zapłonowy bezstykowy, który składa się z czujnika indukcyjnego (magnetoindukcyjnego), modulu zapłonowego typu końcówka mocy, cewki zapłonowej, rozdzielacza zapłonu oraz świec zapłonowych".

    Dodano po 2 [minuty]:

    JarekOr wrote:
    Tylko, że prędkościomierz w Tico ma bardzo dużą bezwładność i nie zawsze pokazuje rzeczywistą prędkość. Natomiast obrotomierz cyfrowy nie ma bezwładności. Mogę się mylić co do linki. Czy na pewno w innym Tico obrotomierz działał dobrze?


    Oczywiście, że dobrze. Poza tym - nawet bez prędkościomierza bym zauważył, że obrotomierz kłamie - jadę 50km/h - wciskam gaz, auto przyspiesza i obrotek wskazuje powiedzmy 3,5tyś obr, za moment 4,55tyś, a za chwile 3,7tyś obrotów (mimo, że cały czas przyspieszam, wiec te chwilowe 4,5tyś obrotów na pewno nie jest wartością prawidłową).
  • #7
    Jan Nojszewski
    Level 18  
    Podepnij stroboskop i zobacz czy nie ma dzikich zapłonów
  • #8
    User removed account
    User removed account  
  • #9
    przemneu
    Level 13  
    JarekOr wrote:
    A do którego zacisku cewki podłączyłeś ten trzeci przewód. Może owiń go na przewodzie WN. Niektóre obrotomierze w ten sposób działają.


    Podłączyłem do zacisku po stronie czynnej. Owinięcie na przewodzie WN powoduje, że wskazania bardzo pływają.
  • #10
    scalak4
    Level 17  
    jeżeli silnik posiada moduł zapłonowy i kontraktron jako czujnik kontowy to nie powinno być żadnych zakłuceń. Tym bardziej że obrotomierz podłączony jest po stronie czynnej cewki. Cieżka sprawa.
  • #11
    przemneu
    Level 13  
    scalak4 wrote:
    jeżeli silnik posiada moduł zapłonowy i kontraktron jako czujnik kontowy to nie powinno być żadnych zakłuceń. Tym bardziej że obrotomierz podłączony jest po stronie czynnej cewki. Cieżka sprawa.


    A gdyby wpiąć jakiś kondensator między masę a przewód "+" obrotomierza? Czy to może pomóc?
    Jeśli tak, to jaki kondensatorek dać?
  • #12
    scalak4
    Level 17  
    Jeżeli chodzi o ,,+'' i ,,-'' zasilania obrotomierza jest to raczej zbędne bo akmulator to idealny kondensator. Poza tym obrotomierz pewnie posiada w swojej konstrukcji owy kondensator. Jeżeli chodzi Ci o ,,+'' wychodzący z modułu (zasilający cewke zapłonową) to nie można od tak podłączać tam kondensatora, bo to bedzie miec wpływ na pracę cewki i modułu. Chyba ze podłączymy go przez diode prostownicza ale równolegle (do plusa i masy) podłączenie pogorszy pracę obrotomierza bo znikną impulsy prostokątne. No chyba że szeregowo ale to juz jest przecież zmiana konstrukcji obrotomierza , bo producent napewno juz zastował jakis filtr na wejsciu.
  • #13
    User removed account
    User removed account  
  • #14
    przemneu
    Level 13  
    JarekOr wrote:
    Jeżeli podejrzewasz, że to alternator może powodować zakłócenia pracy obrotomierza, to spróbuj zasilić go poprzez filtr (taki sam jaki stosuje się do odbiorników radiowych). Przy alternatorze powinien być filtr przeciwzakłóceniowy. Może się oderwał?


    Żebym ja wiedział jak on wygląda i gdzie jest :D (ten filtr)
  • #15
    User removed account
    User removed account  
  • #16
    scalak4
    Level 17  
    Możesz sam zrobić taki prosty filtr według schematu który zamieściłem.
    Cewke możesz wykonać nawijając kawałek drutu na jakiś rdzeń, albo można wymontować ze starego telewizora. Cewka powinna być średnia (nie za mała). Kondensatory powinny mnieć wartość jakies 470µF. Najlepiej kupić gotowy filtr, ale w razie braku można sobie samemu po eksperymentować.
  • #17
    firdy
    Level 21  
    Ostatnio miałem paska z uszkodzonym alternatorem i obrotomierz szalał ( a była benzyna) ściągnij pasek klinowy z alternatora i będziesz wtedy pewny czy wachania są przez alternator
    pozdrawiam
  • #18
    Heroses
    Level 24  
    Teraz ja coś powiem - Co ma alternator do czynnej strony cewki?? Ja bym skłaniał się ku przekłamaniom czujnika.
    Spróbuj zrobić jakiś ekran na kabelku, lub w szereg wepnij kondensator.
  • #19
    scalak4
    Level 17  
    Heroses wrote:
    Teraz ja coś powiem - Co ma alternator do czynnej strony cewki?? Ja bym skłaniał się ku przekłamaniom czujnika.
    Spróbuj zrobić jakiś ekran na kabelku, lub w szereg wepnij kondensator.


    Może alternator w tym wypadku ma mały wpływ na czynną strone cewki, ale napewno jakoś oddziaływuje na zasilanie obrotomierza :!: Moim zdaniem podłaczanie ekranowanymi przewodami obrotomierza do cewki mija się z celem bo przeciez impulsy sa duże [14,4V do zera]. Przewód ekranowany stosuje sie przy sygnałach o małej amplitudzie.

    firdy wrote:
    Ostatnio miałem paska z uszkodzonym alternatorem i obrotomierz szalał ( a była benzyna) ściągnij pasek klinowy z alternatora i będziesz wtedy pewny czy wahania są przez alternator
    pozdrawiam


    To jest dobry pomysł, tylko zamiast zciągać pasek można poprostu odłączyć alternator.
  • #20
    lukas313
    Level 13  
    witam
    miałem ten sam problem jak założyłem oberek ,wymieniłem świece i przewody zapłonowew i problem sie stracił