Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

elektroniczny moduł zapłonowy w maluchu

Kosmo111 17 Oct 2005 22:59 34134 50
  • #1
    Kosmo111
    Level 17  
    Mam malucha z 91 (fl) i chce sobie zmontować niedrogi elektroniczny zapłon czy ten który jest w załączniku spełni swoje zadanie i jakie mogą być koszty jego budowy, jeśli nie ten to prosiłbym o jakiś sprawdzony i wmiare tani układ (schemat itp.)
  • #2
    janto
    Level 24  
    Ja zrobiłem podobny układ, tylko zamiast tego scalaka dałem jakiegoś mosfeta. Chodzi już kilka lat bez zastrzerzeń. Ten schemat też jest dobry, tylko nie wiem, ile kosztuje scalak.
    Schemat mojego znalazłem gdzieś na elektrodzie i zmodyfikowałem "po swojemu" ale niestety, nie pamiętam już jak to było. Zyczę sukcesów.

    PS. Mnie chodziło o to. żeby silnik łatwo zapalał w trudnych warunkach (zimno, deszcz itp.), ponieważ od lat nie działa mi ssanie, efekt był dobry - pomogło.
  • #3
    tplewa
    Level 39  
    Nie wiem jak bedzie z dostepnoscia tego ukladu, kiedys w maluszku zrobilem
    prosty uklad na 2n3055 chyba byl publikowany w ajkims starym Radioelektroniku. Wszystko smigalo cacy az do konca dni autka tzn. az go chrumczak zlosliwy zjadl do konca ;)

    Proponuje poszukac jakiegos schemaciku na bardziej tradycyjnych elementach, napewno bedzie dzialac ok i wyjdzie zapewne taniej.
  • #4
    Kosmo111
    Level 17  
    A nie masz może tego shcematu na którym to budowałes, bo żeczywiscie ciezko dostac ten VB020 (jest w katowicach nieosiągalny)
  • #5
    tplewa
    Level 39  
    Postaram sie poszukac, jednak nie obiecuje na kiedy to bedzie bo jesli chodzi o RE to mam ich cala sterte gdzies od lat 70-tych..
  • #6
    dziqus
    Level 18  
    oczywiscie mozna zbudowac samodzielnie, jednak jesli by ktos chcial gotowy uklad to polecam digitech-a, mialem sts12 i bardzo dobrze to dzialalo, jesli bylby ktos zainteresowany to na stronce http://digitech.of.pl jest duzo informacji nt ukladow zaplonowych, sposobow podlaczenia itd, mozna tam rowniez zakupic gotowe moduly
  • #7
    Pfemek
    Level 23  
    Można też przecież poszukać na auto złomach elektronicznego zapłonu z eleganta, wszystko będzie wtedy pasować i układ nie będzie wymagał zbyt dużych regulacji. Do zainstalowania takiego układu zapłonowego potrzebne były by: moduł zapłonowy, czujnik położenia wału korbowego, koło pasowe silnika (to z zębami dla czujnika położenia wału), czujnik podciśnienia (właściwie przełącznik). Ja skłaniał bym się do takiego posunięcia, samo wykonanie czujnika do samodzielnie wykonanego układu zapłonowego może być kłopotliwe a jak wiadomo precyzja w układzie zapłonowym to rzecz bardzo ważna.

    Pozdrawiam...
  • #8
    dziqus
    Level 18  
    dokladnie, jednak wiaze sie to z malym rozkrecankiem bo trzeba zamienic kolo pasowe na wale a z tym jest troche roboty, ale za to masz praktycznie bezawaryjny uklad zaplonowy
  • #9
    Kosmo111
    Level 17  
    zależy mi jak na najmniejszych kosztach, moduł buduje tylko z ciekawości jeśli zaóważe znaczną poprawe w charakterystyce pracy silnka zamówie sobie sts12, lecz najpierw chciałbym spróbować sam, robił może ktoś układ taki jak w załączniku, jak obliczyłem elementy wyjdą mi coś koło 10zł Wiec niewiele a spróbować zawsze moge.
    Pozdrawiam
  • #10
    Pfemek
    Level 23  
    Te dwa układy, które podałeś w zasadzie zmieniają w układzie zapłonowym tyle ze energia iskry jest większa i niższe jest napięcie przy którym cewka zapłonowa iskrę wytworzy co daje tą korzyść że przy słabym akumulatorze auto będzie lepiej palić. Może też zmniejszy się zużycie paliwa z uwagi na większą energię iskry. Wadą tych układów jest to że jako czujnika potrzebują one klasycznego przerywacza (platynek) czyli urządzenia mechanicznego, mało dokładnego i bardzo awaryjnego. Regulacja kąta wyprzedzenia zapłonu również zostaje po stronie mechanicznej (regulator odśrodkowy, który często się zużywa). Możesz spróbować zrobić któryś z tych układów ale bardziej opłacało by się zamontować jakiś układ w którym czujnik byłby elektroniczny, albo indukcyjny, albo optyczny, obojętnie. Regulacja kąta wyprzedzenia zapłonu w takich układach też odbywa się po stronie elektronicznej. W module zapłonowym zastosowanym w "elegancie" jest układ z mikrokontrolerem a za wyprzedzenie zapłonu odpowiadają zaprogramowane w pamięci mapy. To jest rozwiązanie bardziej współczesne... :)
  • #11
    janto
    Level 24  
    No właśnie ja robiłem coś takiego, jestem zadowolony z pracy, maluch (bis) pali bez problemu.
  • #12
    Kosmo111
    Level 17  
    zależy mi jak na najprostrzym wykonaniu i cenie, tak abym nie musiał rozbierać połowy auta, a przy wimianie na moduł z eleganta jest troche roboty. Musze wyciągać silnik itd. Tak jak mówiłem najpierw chce złożyć jakiś prosty moduł a jeśli sie sprawdzi to bede myślał co dalej. Narazie nie mam poprostu kasy na wieksze wydatki.
  • #13
    dziqus
    Level 18  
    Kosmo111 wrote:
    Musze wyciągać silnik
    nie musisz
  • #14
    Kosmo111
    Level 17  
    no w sumie tak ale jest z tym dużo roboty, a chciałbym zrobić coś co nie przysporzymi az tyle kłopotu
  • #15
    Kosmo111
    Level 17  
    to jak? czy ten schemat który zamiesciłem wyzej jest dobry prosze o odpowiedz gdyz nie wiem czy wydawac kase na czesci i go montowac?
  • #16
    janto
    Level 24  
    "Zapłon.jpg" jest dobry. Poprawia energię iskry ale, ponieważ przerywacz zostaje, wymaga okresowej regulacji. Ze względu na wyeliminowanie iskrzenia na przerywaczu, zużywanie się jego styków jest bardzo wolne.
  • #17
    Kosmo111
    Level 17  
    wielkie dzięki wszytkim za pomoc!!!!!!!!
  • #18
    Kosmo111
    Level 17  
    czy jest mozliwosc sprawdzenia na sucho modułu ze schematu zaplon.jpg??? I czy gdy zastosuje rezystor 330om (nie uiałem dostać 300) zamiast 300 układ bedzie dzialal prawidłowo???
  • #19
    Pfemek
    Level 23  
    Nie powinna mieć wpływu na pracę zmaina tego rezystora. Sprawdzić na sucho da się ten układ. Po podłączeniu zasilania, cewki zapłonowej i jakiegoś iskiernika, powiedzmy że za iskiernik można dać dwa gwoździe wbite w deskę żeby pomiędzy ich szpicami była przerwa powiedzmy 1 do 1,5cm i po zwarciu wejścia P do masy i jego rozwarciu powinna pojawiać się dobra iskra, gruba i niebieska pomiędzy gwoździami. :) Można zamiast gwoździ dać zwykłą świecę zapłonową ale wtedy nie sprawdzi się na jaką odległość przebija iskra... ps. uwaga na porażenie wysokim napięciem... :)
  • #20
    Kosmo111
    Level 17  
    gdzies na elektrodzie widzialem ze da sie jakos sprawdzic przy pomocy zasilacza 12V i żarowki. Aktualnie nie mam pod reką auta i cewki.
  • #21
    Pfemek
    Level 23  
    Więc w taki sposób tez można, żarówkę (np. 12V 21W) wpinamy zamiast cewki WN. Po włączeniu zasilania powinna nie świecić, zwierając i rozwirając punkt P do masy powinna gasnąć i się oświecać...
  • #22
    tosiek1
    Level 15  
    Witam zmontowalem kiedys uklad ten drugi i dzial bez zarzutu.Nawet nie mialem czasu zalac go w zywicy zeby zabezpieczyc elementy przed wigocia i smiga dalej juz okolo roku naprawde nic zlego si enie dieje.Jak juz go zmontujesz to zwieksz sobie przerwe miedzy elektrodami swiecy tak do 1 mm wtedy bedzie najlepszy efekt w postaci lepszego odpalenia i zaplonu mieszanki im dluzsza iskra tym lepsze spalanie a co za tym idzie sprawnosc silnika.Pozdrawiam.
  • #23
    Kosmo111
    Level 17  
    Tylko ze mój coos nie chce działać :-( sprawdzałem go na "sucho" (żarówką) ale żarówka nie gasła, cały czas świeciła. Możliwe że źle zrozumiałem wpięcie żarówki zamiast cewki wn. Podłączyłem kabel z cefki i mase do żarówkik czy dobrze??
  • #24
    janto
    Level 24  
    Żarówka ( lub cewka) ma być wpięta pomiędzy "+" i dren tranzystora.
  • #25
    Kosmo111
    Level 17  
    można jakoś jaśniej bo nie bardzo rozumiem. :(
  • #26
    janto
    Level 24  
    Wg schematu: żarówka ma być wpięta pomiędzy +12V i "CZ".
  • #27
    Kosmo111
    Level 17  
    wielkie dzięki za informacje, jutro sprawdze czy to działa jeśli tak to dam znac.
  • #28
    ScApi
    Level 11  
    I jak układ działa ??

    Mam też pytanie bo max prąd w tym układzie to 6A na cewke zapłonową a mam boba z 88 rocznika i ma cewke z oznaczeniem 101 a z tego co wiem jest ona na max prąd 4,7A i według opisów ma około 1,5-1,6Oma na pierwotnym a ten układ jest pod cewki 3 omowe..

    Więc jak ten układ w prosty sposób przerobić do malucha na max prąd cewki 4,7A ??

    Chyba że się myle
  • #29
    Kosmo111
    Level 17  
    układ działał ale spalił sie po około godzinie jazdy możliwe ze radiator był zamały. teraz myśle nad zakupem modułu