Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

[Solved] Okap Amica - napięcie na obu przewodach wejściowych transformatora oświetlenia.

Andrzej414 15 Jan 2021 16:21 693 11
  • #1
    Andrzej414
    Level 12  
    Witam.
    Mam okap Amica z panelem dotykowym i oświetleniem halogenowym. Kupiłem kiedyś żarówki Led z trzonkiem G4 i nie świecą lub świeci jedna w konfiguracji z jednym halogenem. Wiem, że to wina zasilacza i w końcu kupiłem zasilacz do Led ze stałym napięciem 12V. Przy demontażu starego zauważyłem, że oba przewody doprowadzające prąd na zasilacz mają napięcie ok. ~230. Po kliknięciu na panel dotykowy słychać jak w sterowniku klika przekaźnik i wówczas napięcie z jednego przewodu tj. niebieskiego znika no i słusznie i wówczas jest napięcie na wyjściu z zasilacza. Tak było w starym i tak to działa w nowym i o dziwo w ogóle wszystko działa i Ledy świecą. Czy może mi ktoś powiedzieć o co tu z tym chodzi z tymi dwoma 'fazami'?

    Okap Amica - napięcie na obu przewodach wejściowych transformatora oświetlenia. Okap Amica - napięcie na obu przewodach wejściowych transformatora oświetlenia. Okap Amica - napięcie na obu przewodach wejściowych transformatora oświetlenia.
  • #2
    elktrod
    Level 32  
    Pewnie wyłącznik masz na N czyli na niebieskim a powinien być według mnie na linii (fazie)? Więc jak rozłączysz N to masz na jednym styku pełne 239 V a przez obwód zasilacza na drugim styku napięcie pomniejszone o oporność strony pierwotnej zasilacza czyli 215? Dlatego neonówka w obu przypadkach pokaże ci napięcie na obydwu stykach?
  • #4
    Andrzej414
    Level 12  
    I w starym i w nowym zasilaczu na wyjściu nie ma napięcia jeśli światło jest wyłączone. Przy starym jak halogeny świeciły to było napięcie od 4-8V. W nowym oczywiście jest stałe 12.36V. Pytanie tylko czy taki stan rzeczy może zagrażać nowemu zasilaczowi? Nie grzeje się on gdy światło wyłączone. Na starym nigdy nic się nie stało. Tam było wszystko oryginalnie tak jak producent zrobil. Wymiana zasilacza to była moja pierwsza ingerencja w ten okap.

    Dodano po 4 [minuty]:

    Ale po odłączeniu zasilacza też jest napięcie na przewodach. Gdybym miał cokolwiek zmienić to musiałbym ingerować w sterownik elektroniczny w którym jest ten przekaźnik.
  • #5
    elktrod
    Level 32  
    Zamiana przewodów przy zasilaczu według mnie niczego nie zmieni oprócz odwrotnego napięcia, tam gdzie było 239 będzie 215 i na odwrót... Możesz to zostawić, ale tylko w przypadku takim, gdy z niebieskiego nigdzie indziej nie idzie napięcie (faza) np. na obudowę okapu.... Jeżeli obudowa okapu (jej metalowe części) nie mają napięcia w stosunku np. do kaloryfera w obu opisywanych przypadkach przez Ciebie to możesz spoko to zostawić, gdy nie dasz rady dalej rozgryzać przyczyny podmiany kolorów przewodów i umieszczenia funkcji wyłączania na N...
    Właśnie słusznie piszesz, że na sterowniku powinieneś podmienić kolory przewodów, ale jak nie chcesz ingerować, to zostaw aby nie zrobić jakiegoś kuku, bo może być tak, że ta pomyłka kolorów ciągnie się jeszcze dalej poza sterownik z przekaźnikiem... Przy fazie istniejącej na zasilaczu po obu stronach przy małym obciążeniu, po wyłączeniu może zachodzić zjawisko mrugania lub lekkiego świecenia LED w nocy, więc rozważ wtedy czy nie warto przyjrzeć się przewodom przy sterowniku i zrealizować (przywrócić) odłączanie na fazie (linii) a nie w torze N... Tak zrozumiałem, że przechodzisz na oświetlenie LED?
  • #6
    Andrzej414
    Level 12  
    Okap jest podłączony do instalacji poprawnie. Uziemienie także zostało podłączone w kostce także na obudowie w razie zwarcia na pewno fazy nie będzie bo zdąży zareagować różnicówka. Tak jak na załączonym zdjęciu sterownika widać od lewej w kostce przewód ochronny - działający, faza z instalacji, zero z instalacji (na którym oczywiście nie ma żadnego napięcia) a następnie symbol żarówki i to stąd jest wyjście na transformator. Na obu tych przewodach jest napięcie. Następnie jak widać wyjścia na wentylator i odpowiednio trzy przewody na poszczególne biegi wentylatora. Potem od boku ale tego już nie widać jest taśma kilku żyłowa która idzie do panelu dotykowego. Transformator tak jak pisałem wcześniej został już podmieniony na taki co bez problemu zasila Ledy w oprawkach. Jak widzicie jest to już tak fabrycznie rozwiązane. Ja mogę otworzyć jutro ten sterownik i zobaczę jak to tam wygląda ale jak to jest na płytce pcb jako cały układ to wątpię bym mógł tam coś pozmieniać w łatwy sposób i nie obędzie się to bez większej ingerencji.

    Okap Amica - napięcie na obu przewodach wejściowych transformatora oświetlenia.
  • #7
    elktrod
    Level 32  
    Gdybyś bardziej prostopadle do kostki z tymi wieloma przewodami zrobił zdjęcie jeszcze tak aby widać było symbole dokładniej na zasilaniu z sieci albo wszystkie najlepiej i aby pokazywało dokładniej korelację symboli z przewodami? Myślę, że tutaj w zasilaniu tym grubszym przewodem białym jest pomylony brązowy z niebieskim bo na dole jest symbol 230 ale chyba nie ma tam symbolu linii L ani N?, (przynajmniej ja nie widzę na tym zdjęciu), więc można je chyba zamienić gdy tam nie ma tych symboli L i N? Tak mi się wydaje, ale zrób jeszcze zdjęcie. A najlepiej jeszcze na tym białym plastiku pod żółtozielonym przewodem aby uchwycić czy są jakieś symbole następujące po symbolu uziemienia ochronnego PEN czy tam jest widoczne L i N czy N i L? Musimy rozstrzygnąć kolejność bo na zdjęciu tego nie widzę...
  • #8
    Andrzej414
    Level 12  
    Jak widzisz na zdjęciu nie ma opisu torów. Czyli wynika z tego jakaś dowolność w podłączeniu?
    Okap Amica - napięcie na obu przewodach wejściowych transformatora oświetlenia.

    Jeżeli tak to jednak producent w instrukcji jakby wykluczał tę dowolność poddając pracę silnika wentylatora zależności podłączenia. Czyli wychodzi na to że zamiana przewodów może skutkować tym że okap zamiast wyciągać to będzie dmuchać. Póki co dla ścisłości na pewno ciągnie :)

    Okap Amica - napięcie na obu przewodach wejściowych transformatora oświetlenia.
  • Helpful post
    #9
    elktrod
    Level 32  
    Jednak w miejscu gdzie pierwsze kółko zaznaczyłem wydaje mi się, że widzę L (drugi styk) a w miejscu drugim większego kółka gdzie miejsce na 3 styk nie ma czasem N? To nie tam ma być włożone? Czy drugi otwór i trzeci od lewej to są zwarte na stałe fabrycznie te styki czy nie? Sprawdź dokładnie miejsca gdzie narysowane kółka... Może tam są wytłoczone tylko symbole N i L w białym plastiku i niewidoczne z daleka?
    Okap Amica - napięcie na obu przewodach wejściowych transformatora oświetlenia.
    Wydaje mi się także, że jak jest silnik trójbiegowy, asynchroniczny jednofazowy na 230 V przemienne, to on zawsze będzie się kręcił w jedną i tą samą stronę niezależnie od tego gdzie faza a gdzie neutralny przyłożymy. Pasowałoby zobaczyć w specyfikacji lub w naturze co to za silnik i na jakie napięcie. Pasuje jeszcze sprawdzić czy na przewodach do przełączania biegów tego silnika jest faza L czy N, przeważnie powinna tam być FAZA, pojawiająca się na jednym z trzech przewodów w zależności na którym biegu idzie silnik o ile jest on na 230V przemienne. Napisałem przeważnie, bo są różne rozwiązania...
    Okap Amica - napięcie na obu przewodach wejściowych transformatora oświetlenia. Okap Amica - napięcie na obu przewodach wejściowych transformatora oświetlenia.
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic3275136.html - Amica OKG9417I - Podłączenie silnika dmuchawy. U Ciebie może być taki ewenement, że zmiana biegów na N zrealizowana a faza bez przerwy wisi na zasilaczu - trzeba uważać co Ci producenci wydziwiają... Normalnie to ja już się nie dziwię niczemu na tym świecie, hulaj duszo, piekła nie ma, stąd nieraz naprawdę trzeba się dobrze zastanowić zanim przyjmiemy coś za pewnik...
    A może przewód zasilający niedokładnie sprawdziłeś, może ma N na brązowym kablu a L na niebieskim? Jest wiele możliwości... Ja myślę również, że zamiana w zasilaniu (biały gruby kabel) teraz w takim układzie jak masz N i L (aby oba brązowe były obok siebie) nie będzie niczym złym skutkowała, tak jak Ci wcześniej napisał:
    niewolno2 wrote:
    Zamień przewody na zasilaniu i wtedy sprawdź.
  • #10
    Andrzej414
    Level 12  
    Panowie dziękuję Wam bardzo za pomoc. Udało się problem rozwiązać. Zamieniłem połączenie w kostce jak widać na zdjęciu. Nie wpłynęło to na kierunek obrotów wentylatora. Światło świeci prawidłowo. Na wyjściu do zasilacza na obu przewodach nie ma napięcia i co ciekawe pojawia się ono po włączeniu światła nie na przewodzie brązowym a na niebieskim. Swoją drogą ciekawe że producent popełnia taki błąd w sztuce. Jakby nie patrząc kolory przewodów do czegoś zobowiązują.

    Okap Amica - napięcie na obu przewodach wejściowych transformatora oświetlenia.
  • #11
    elktrod
    Level 32  
    Faza pojawia się na niebieskim przy zasilaczu LED bo podmiany na grubszym białym kablu zasilającym dokonałeś na kostce pomarańczowej co zresztą widać na Twojej ostatniej fotce, że brązowy połączony jest z niebieskim, a trzeba było dokonać tej zamiany na kostce białej przy sterowniku tak aby dwa brązowe były obok siebie, co pisałem w poprzednim poście...:) W szparkach widocznych tam gdzie zaznaczyłem kółka chyba naciska się blaszki sprężynujące cienkim płaskim śrubokrętem a wtedy powinny dać się wyjąć przewody bez zbędnej komplikacji w celu zamiany miejscami niebieskiego z brązowym? Oczywiście przed manipulacją tam wyłącz zasilanie tego obwodu w tablicy rozdzielczej. No i wszędzie na brązowych miałbyś wtedy fazę... Gdyby jakimś cudem na przewodzie do zasilacza LED pojawiła się faza na niebieskim przewodzie, to na białej kostce przy końcu z prawej strony na symbolu żarówki zamieniamy miejscami brązowy z niebieskim. No chyba, że zasilanie do kostki pomarańczowej z puszki w ścianie idzie już pomylone kolorami? Sprawdź neonówką po odłączeniu kabla od okapu z kostki pomarańczowej... Pasowałoby jednak przywrócić fazę wszędzie na brązowe przewody począwszy od zasilania w kierunku zasilacza LED, abyś następnym razem nie zastanawiał się czemu na niebieskich teraz jest faza... Nie bój się, sam widzisz, że zamiana niebieskiego z brązowym nie zmienia kierunku obrotów wentylatora... Można tego dokonywać w dowolnym miejscu, nawet na zaciskach sterownika, bo prąd jest przemienny i nie wpływa to na kierunek obrotów silnika wentylatora, ale zawsze na końcu manipulacji trzeba sprawdzić, czy nie pojawia się faza na elementach metalowych ogólnodostępnych, no ale tutaj masz PEN żółto zielony więc takie coś Ci raczej nie grozi.
  • #12
    Andrzej414
    Level 12  
    Wszystko jest w porządku :) instalacja ze ściany jest ok i tak faza jest tam gdzie powinna być czyli na brązowym. W zasadzie tak jak piszesz, zmian powinienem dokonać tylko przy kostce tej białej przy sterowniku żeby kolory się zgadzały ale nie będę w to ingerować bo okap jest na gwarancji więc w razie co to się przełoży zasilacz bez przekładania znowu kabli :)