Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

[Solved] 1.2vti 82KM problem z cewkami - Zbyt szybkie uszkodzenie cewek. LPG

Znachor 18 Jan 2021 12:15 2547 15
  • #1
    Znachor
    Level 10  
    Witam,

    samochód citroen C3 II 2014.
    przebieg 65 tys.km,
    silnik 1.2 VTI 82 KM, 3 cylindry, wtrysk pośredni;
    instalacja LPG - sekwencja

    Problem z cewkami.
    Padają po około 30 tys. km Raz wymieniłem na Delphi przy około 40 tys. Teraz samochód ma 65 i już znowu się zaczyna. Na razie wyskakuje niewypał na 3 cylindrze. Zamieniłem miejscami cewkę i zobaczę co się będzie działo, ale szykuję się na wydatek.
    Świece też wymieniam bardzo często. około 15-20 tys. km.

    Można kupić znowu Delphi za około 100 ale 20-30 tys. km wytrzymałości to godne chińczyka.
    NTY - Tajwan, więc raczej nie celuję w to.
    FEBI/BILSTEIN, BREMI cena podobna ok 130 zł - i tu pytanie o opinie.
    SWAG ok. 170 zł.
    Bosch 215 zł.
    Hitachi/Huco ok. 270 zł.

    Mogę nawet zainwestować w Boscha, ale nigdy nie mam pewności, że wytrzymają powiedzmy 200 tys.
  • #2
    adamjur1
    Level 41  
    A nie masz w instrukcji LPG info o wymianie świec co 10kkm ?
    Pozdr. J.
  • #3
    Znachor
    Level 10  
    Co 10kkm? Nie przesadzajmy, na największym forum LPG piszą że 30-50 tys. km powinny dać radę, a cewki do momentu zepsucia.
  • #4
    adamjur1
    Level 41  
    Co innego jest powinny dać radę, a co innego zalecenia( pewnie są przyjmowane dla najgorszych świec w najgorszych warunkach). Jak taka świece się wypali "przed 30kkm" to izolacja cewki od strony WN ma trudne zadanie....
    Pozdr. J.
  • #6
    Znachor
    Level 10  
    Proszę o merytoryczne odpowiedzi. Nie dyskutujemy o rozwiązaniach technicznych ich wadach i zaletach, tylko o cewkach zapłonowych czy świecach.

    Świece mają 3 tys. km. cewki coś koło 15
  • #7
    kortyleski
    Level 43  
    Niestety ale te nowe mikroceweczki i tak pracują na granicy swojej wytrzymałości. Dochodzi gaz który taką cewkę jeszcze bardziej katuje i efekty są jakie są. Gaz po prostu wymusza wyższe napięcie zapalenia iskry więc izolatory cewek są narażone bardziej niż przy benzynie.
  • #8
    yogi009
    Level 43  
    Kolega Kortylewski napisał Ci literalnie to, co ja nieco wyżej. Do tego dochodzi jakoś tych cewek. Mój znajomy jeździł Meganką, jak mówił, gwarancją bezawaryjności w tym modelu była wymiana cewek na jakieś pasujące od Toyoty (chyba Corolli). Niestety, szczegółów nie pamiętam, to było ładnych kilka lat temu.
  • #9
    adamjur1
    Level 41  
    Jeżdżę już którymś kolejnym autem na lpg i cewki mi raczej nie padały - może jedna przez ostanie 30 lat
    Od Primery 2,0 Espero 2,0,.Pasata 2,0 dwa espace 3 2,0 i 4 na 2,0 T średnio po 6 lat i 150 kkm na każdego. Wymiana świec, czyste filtry powietrza - to podstawa.
    Pozdr. J.
  • #10
    Znachor
    Level 10  
    Po zamianie cewki 3 i 2 miejscami samochód chodzi normalnie około 15 km i wyraźnie czuć wypadanie zapłonu w jakimś cylindrze.
    Podłączony interfejs OBD pokazał błąd składu mieszanki. Zbyt bogata, ale to przy wypadaniu zapłonu chyba będzie normalne.
    Coś mi świece śmierdzą. Niby NGK irydowe i mają 3 tys. ale może są niewłaściwe.
    Na razie je wyciągnę i zobaczę jak wyglądają elektrody, ale skłaniam się ku zakupowi nowych tym razem Bosch YR8SII30W (0 242 129 525) i to nie irydowe. Może te będą lepsze na LPG. Poprawka - to też są irydowe. Na portalu mają zdjęcie poglądowe inne :)
    Co ciekawe nierówna praca występuje i na LPG i na PB.
  • #11
    michal_rybka
    Level 34  
    ngk to badziewie
    najlepsze wg mnie sa Championy (nawet zajechane dymiące kosiarki najlepiej zapalają na Championach), dobre też Beru i Denso, nawet polskie iskry są lepsze od ngk... (ngk często się przebijają, pękają porcelanki, a nawet calkiem obłupują...)
  • #12
    Znachor
    Level 10  
    Sprawdziłem świece. Wszystkie wyglądają OK. wyregulowałem przerwę na 0.8, bo wcześniej wyczytałem żeby były na 0.7 i tak średnio mi to wyszło. Teraz się przyłożyłem. Samochód na razie pracuje równo.
  • #13
    Znachor
    Level 10  
    Dalszy ciąg nierozwiązanej sprawy. W zasadzie post powinien nazywać się inaczej, ale będziemy kontynuować relację z naprawy w tym.
    Dałem do sprawdzenia ciśnienie sprężania żeby wykluczyć usterkę samego silnika (głowicy czy pierścieni) i jest OK. Wszędzie równo.
    Niestety znalazłem coś takiego "Przy przebiegu 98 tys. km stracił wolne obroty - początkowo okazało się, że przytarło się jedno kółko rozrządu i pasek przeskoczył o 1 ząbek. Po wymianie rozrządu silnik dalej nie miał wolnych obrotów - po zdjęciu miski okazało się, że z wału wypadła jedna blokada zapobiegająca przesunięciom wzdłużnym wału i silnik jest do remontu t.j. wymiana wału, panewek, korbowodów, tłoków.".
    Jeszcze mam do sprawdzenia we własnym zakresie złącza i wtyczki we wiązce silnika i ogólnie kolektor dolotowy (nie wiem czy dam radę sam zdjąć bez kanału). Słyszałem od mechanika historię że kolektor po nagrzaniu się rozszczelniał i zaczynały się cyrki. Było to w Renault jakimś.
    U mnie to dziwne, że jechałem w jedną stronę 15 km i samochód po nagrzaniu zaczynał cyrki, potem krótki postój, a kiedy wracałem było wszystko OK, pomimo iż był nagrzany. Też wskazówka, że przerywa, gaśnie czy nierówno chodzi tylko na wolnych obrotach. Po dodaniu gazu jest OK. Wg. mnie to problem elektryczny, coś niestyka, albo coś chrzani. Może komputer od LPG? Przez niego przechodzą wszystkie sygnały niezależnie czy auto jeździ na PB czy LPG.

    Dodano po 4 [godziny] 17 [minuty]:

    Odłączyłem wtyczki od komputera silnika, poruszałem kablami i... działa OK. zaśniedziały styk, zerwany kabel w wiązce? Ciężko stwierdzić.
  • #14
    Znachor
    Level 10  
    Odebrałem auto z warsztatu. Wymienili pasek rozrządu oraz 2 koła zmiennych faz. Dodatkowo pasek osprzętu. Mój pasek rozrządu wyglądał OK, brak oznak zużycia. Przy okazji uszczelniacz na wałku korbowym. Niby OK, choć jak wracałem obroty falowały po nagrzaniu. Zobaczymy jak będzie się zachowywał jutro. Koszt 1800 zł. Witajcie w świecie nowych silników.
  • #15
    dimitriew
    Level 15  
    Znachor wrote:
    . Koszt 1800 zł. Witajcie w świecie nowych silników.


    Ciesz się że tak mało :) niekiedy tyle trzeba na lawetę wydać do kraju a gdzie jeszcze naprawy rzędu kilkudziesięciu tysięcy

    Co do szczeliny na elektrodzie świecy, nominalnie pod Pb jest 0,9 mm więc pod gaziutek ustaw 0,65-0,7 mm
  • #16
    Znachor
    Level 10  
    Zamykam temat.
    Podsumowanie:

    Samochód z silnikiem 1.2 VTI 82 KM (Citroen C3 II, 2014), który był również w Peugeotach. Czasami nazywany Pure tech. Przebieg 65 tys. km. Wyposażony w LPG (sekwencja).

    Usterka: Gaśnięcie na wolnych obrotach, wypadanie zapłonów, komputer pokazuje różne błędy. Usterka tylko na dobrze nagrzanym silniku.

    Naprawa: wymiana kół zmiennych faz rozrządu, po około 350 zł/szt. x4. Do tego mechanik wymienił pasek rozrządu (w kąpieli olejowej, miał wadę fabryczną), uszczelniacz na wałku korbowym, pasek osprzętu.

    Nie były to cewki, ani świece, ani czujniki. Samochodem przejechałem już kilka tys. km i jest OK.
    Dzięki za sugestie i odpowiedzi.