Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Termet pytanie o pompę wody.

Brylant_22 19 Jan 2021 10:56 681 17
  • #1
    Brylant_22
    Level 16  
    Chciałbym się dowiedzieć czy przy kotle Termet eco gold plus 25, jest normalne że pompa wody pracuję nie przerwanie w zakresie 97-99 (pr), boję się że przy takiej pracy szybko padnie a nowa jest droga.

    Zasilanie do rozdzielaczy miedź 22mm, od rozdzielacz pex 16
    Instalacja to:
    - rozdzielacz pierwszy (parter): 2 grzejniki v22, 1400x600, 400x900
    - rozdzielacz drugi (parter): 3 grzejniki v22, 1400x600, 450x900, 600x600, grzejnik łazienkowy, grzejnik dekoracyjny 1600 x 360 x 90, mały obwód podłogowy na rtl w łazience 30c
    - rozdzielacz trzeci(piętro): 2 grzejniki v22, 1400x600, 900x600, grzejnik łazienkowy, mały obwód podłogowy na rtl w łazience ustawione na 30c

    Ustawiona temperatura pieca :
    -zasilanie 55 `C
    -powrót 47` C
    - Pr (97-99) przez cały czas grzania
    - Fr 20 +/- 10 (po nagrzaniu)
    - bar 1.3 na zimno, 2.0 po rozgrzaniu

    Zadana temperatura w domu to od 15:00 do 22:00 (22-24`C) w nocy (20-22`C), ogólnie piec odpala się raz na dzień o 15 i kończy prace około 20:00 z temp 24`c w domu. Ale strasznie martwi mnie parametr pracy tej pompy. Rodzice mają ten sam piec instalacja tez na grzejnikach troszkę ich mniej i tylko parter i pompa pracuje w zakresie około Pr60 po nagrzaniu grzejników.
    Dziękuje.
    Ethernet jednoparowy (SPE) - rozwiązania w przemyśle. Szkolenie 29.09.2021r. g. 11.00 Zarejestruj się za darmo
  • Helpful post
    #2
    Gargamelektro
    Level 11  
    Szanowny forumowiczu,

    parametry pracy układu wskazują na zbyt duży przepływ medium. Różnica podanych temperatur zasilania i powrotu c.o wynosząca 8 stopni jest zbyt mała. Nominalne parametry pracy grzejników zakładają różnicę pomiędzy T zasilania a T powrotu na poziomie 15 stopni (nominalnie 70/55/20 - gdzie 70 T zasilania; 55 T powrotu; 20 T pomieszczenia). Jeżeli chcesz zmniejszyć obroty pompy możesz:
    1. jeżeli twój Termet Gold posiada pompę z modulacją (a tak chyba jest) - zwiększyć deltę dla pompy (parametr P13 na 15 stopni - teraz pewnie jest domyślnie 6 stopni - co powoduje pracę pompy z maksymalnymi obrotami . Pompa stara się tak szybko tłoczyć medium aby utrzymać zadany parametr); to rozwiązanie będzie najlepsze;
    2. ustawić max. limit pracy pompy dla c.o. na niższym poziomie (parametr P18) - ale to może oznaczać brak możliwości uzyskania zadanych temperatur w ogrzewanych pomieszczeniach - ilość przepływającego medium jest wprost proporcjonalna do ilości dostarczanego ciepła). Można wtedy ewentualnie podnieść parametry pracy układu tj. podnieść T zasilania np. podnosząc krzywą grzewczą.

    NB. pompa nie zepsuje się tak szybko. Jest skonstruowana aby pracować z założonymi prędkościami. Dla pomp dużo bardziej szkodliwe jest częste włączanie i wyłączanie się np. w przypadku taktowania kotła. Na ogół w instrukcjach pomp podana jest max. liczba uruchomień na godzinę - na ogół jest to ok. 20 razy na godz.
  • #3
    Wojtermet25
    Level 27  
    Gargamelektro wrote:
    2. ustawić max. limit pracy pompy dla c.o. na niższym poziomie (parametr P05)

    Witam.
    Tu muszę się wtrącić P05 to max obroty wentylatora, które odpowiadają za moc maksymalną kotła i są ustawiane przez serwisanta na podstawie analizy spalin.
    P18 odpowiada za max obroty pompy.
  • #4
    Gargamelektro
    Level 11  
    przepraszam za pomyłkę. Oczywiście parametr P05 odpowiada za max. obroty wentylatora - już skorygowałem na P18.
  • #5
    Brylant_22
    Level 16  
    Dziękuję za pomoc miedzy czasie trochę jeszcze poczytałem o tym piecu i ustawieniach na forum, ale za bardzo nie mam ochoty na ingerowanie w to, bo piecyk grzeje i jest ok. Głównie chodziło mi o wykorzystanie pompy w max zakresie i jak to się przekładało na jej żywotność.

    Ale ta odpowiedź mi już wystarcza.
    Quote:
    NB. pompa nie zepsuje się tak szybko. Jest skonstruowana aby pracować z założonymi prędkościami. Dla pomp dużo bardziej szkodliwe jest częste włączanie i wyłączanie się np. w przypadku taktowania kotła. Na ogół w instrukcjach pomp podana jest max. liczba uruchomień na godzinę - na ogół jest to ok. 20 razy na godz.
  • #6
    Gargamelektro
    Level 11  
    Szanowny forumowiczu,

    wybór oczywiście należy do Ciebie.

    Jeszcze jedna sprawa - najprawdopodobniej masz złe ciśnienie w zbiorniku przeponowym (piszesz, że ciśnienie w układzie zmienia się z 1,3 bara na 2,0 bary po zwiększeniu temperatury). Prawidłowo dobrane ciśnienie wstępne w zbiorniku przeponowym nie powinno dopuszczać do wahań ciśnienia w układzie - niezależnie od temperatur medium - takie jest zadanie naczynia przeponowego. Na ogół prawidłowa wartość ciśnienia w naczyniu przeponowym to 0,8 bara (przy braku ciśnienia w układzie).
  • #7
    Brylant_22
    Level 16  
    Nie mam zbiornika przeponowego bo jest w kotle i ponoć nie było potrzeby. A co do wartości w naczyniu to nie wiem jakie tam obecnie jest i jak to sprawdzić.
  • Helpful post
    #8
    Gargamelektro
    Level 11  
    Szanowny forumowiczu,

    masz naczynie przeponowe - właśnie w kotle. Powinieneś sprawdzić w nim ciśnienie wstępne - tzn. w sytuacji kiedy w układzie ciśnienie medium (wody grzewczej) wynosi 0 bara. Ciśnienie wstępne (mierzy się ciśnieniomierzem takim samym jak ciśnienie w oponach samochodowych) powinno wynosić 0,8 bara. Wtedy w układzie nie będzie skoków ciśnienia - pamiętaj, że w skrajnym przypadku wzrost ciśnienia ponad 3 bary może grozić rozszczelnieniem układu (nie będę straszył rozsadzeniem układu - kotły mają zabezpieczenie wyłączające kocioł przy przekroczeniu ciśnienia ponad 3 bary.
  • #9
    Brylant_22
    Level 16  
    Załatwię manometr to sprawdzę jakie jest ciśnienie ale jak zrobi się cieplej, bo rozumiem że muszę wodę z kotła spuścić.
  • Helpful post
    #10
    Gargamelektro
    Level 11  
    Dokładnie tak. Cała operacja (z ewentualnym dopompowaniem powietrza) mieści się w 3 minutach.
  • Helpful post
    #11
    BUCKS
    Level 39  
    Brylant_22 wrote:
    rozumiem że muszę wodę z kotła spuścić.

    tak ale ciśnienie naczynia sprawdzasz i ewentualnie uzupełniasz koniecznie na otwartym zaworze spustowym.
    Przy sprawnym kotle po podgrzaniu wody w układzie to ciśnienie ma prawo podskoczyć o 0,2/0,3 bar ale z pewnością nie o 0,7 bar jak to ma miejsce u Ciebie.
  • #12
    Brylant_22
    Level 16  
    Po kolei aby mieć pewność jutro się za to wezmę więc tak:
    - zakręcam główne zawory przy wszystkich rozdzielaczach
    - zawory od/do kotła i zasobnika zostawiam otwarte
    - spuszczam wodę z kotła (spust jest tylko na powrocie) i tak zostawiam
    - mierze ciśnienie na przeponie i ustawiam (0,8 - 1 bar)
    - napełniam wodę i odpowietrzam piec i przy rozdzielaczach
    - ew. sprawdzę filtry powrotów

    Dziś jeszcze przed odpaleniem pieca odpowietrzyłem wszystkie grzejniki i rozdzielacze wszędzie woda. Ciśnienie jak było czyli z 1.3 urosło na 2. Więc coś na rzeczy jest z tą przeponą. Dodatkowo zapomniałem że na drugim rozdzielaczu jest jeszcze jeden obieg podłogówki przy wejściu do domu, po zamknięciu 2 zaworów rtl i dosłownie 5-7 min kocioł przechodzi na takie parametry: Pr 60-70, Fr 05-12 więc tu problem zamknięty.
  • Helpful post
    #13
    BUCKS
    Level 39  
    w zasadzie jeśli odetniesz kocioł od instalacji to reszty nie musisz zamykać. Zakładam, że zawór spustowy masz w części instalacji, która należy do kotła i ten zawór spustowy będzie odcięty od reszty instalacji.
    - spuszczasz wodę z kotła i zostawiasz zawór spustowy otwarty
    - sprawdzasz i ustawiasz ciśnienie w naczyniu, upewnij się, że zawór trzyma powietrze i nie ma mikro wycieków, bo może trzeba będzie wymienić zaworek.
    - zamykasz zawór spustowy i dolewasz wody do kotła, odpowietrzasz itd.

    Przynajmniej rozwiążesz problem naczynia przeponowego, a potem możesz skupić się na reszcie spraw.
  • #14
    Brylant_22
    Level 16  
    Dam znać po wszystkim jak poszło.
  • Helpful post
    #15
    bro2004
    Level 28  
    Zalecam odpowietrzenie wymiennika głównego. Po lewej stronie u góry wymiennika.
  • #16
    BUCKS
    Level 39  
    dobra uwaga bro2004, bo ostatnio jeden z kolegów na forum nie odpowietrzył wymiennika i było ryzyko jego przegrzania, a nie zawsze każdy właściwie rozumie hasło, że trzeba kocioł odpowietrzyć, choć wymiennik jest częścią kotła.
  • #17
    Brylant_22
    Level 16  
    Jestem już po całej operacji, po spuszczeniu wody i sprawdzeniu zaworka okazało się że powietrza trochę jest ale bardzo mało, wody na szczęście nie było. Zmierzyłem ciśnienie i było około 0.2-0.3, dopompowałem na około 1 bar i sprawdziłem zaworek na ślinę niestety delikatnie jednak puszczał bąble powietrza, troszkę go powciskałem delikatnie i dokręciłem, po problemie.

    Odpowietrzyłem wymiennik i przy rozdzielaczach ustawiłem układ na 1.2 bara i włączyłem piec tak jak zawsze na 55`C teraz wzrosło do 1.5 bar.
    Wszystkim dziękuję za pomoc a zwłaszcza za znalezienie usterki o której nawet nie wiedziałem i nie pytałem w temacie.
    Pozdrawiam
  • #18
    BUCKS
    Level 39  
    Brylant_22 wrote:
    sprawdziłem zaworek na ślinę niestety delikatnie jednak puszczał bąble powietrza, troszkę go powciskałem delikatnie i dokręciłem, po problemie.

    sprawdź sobie ciśnienie za rok i porównaj to będziesz wiedział ile ci ubyło w ciągu tego roku. Cyklicznie co rok albo co 2 lata sprawdzaj ciśnienie w naczyniu przeponowym, czy trzyma właściwy poziom. A jeśli w przyszłości zauważysz problem ze zbyt wysokim ciśnieniem to w pierwszej kolejności należy sprawdzić naczynie. Tak jak pisałem po nagrzaniu wody w c.o. to wzrost ciśnienia na kotle o 0,2/0,3 bar jest prawidłowy ale jeśli jest więcej to wymaga to sprawdzenia, czy naczynie nie szwankuje i znowu zaczyna brakować powietrza.