Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
NOVATEK-ELECTRO POLSKA SP. Z O.O.NOVATEK-ELECTRO POLSKA SP. Z O.O.
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Falownik " jednofazowy"-wykorzystanie 1 fazy na wyjściu

19 Jan 2021 16:49 1248 45
  • Level 3  
    Czy na 3 fazowym wyjściu falownika mogę wykorzystać tylko 1 fazę ? / wejście 230 V/
    Czy falownikiem mogę ograniczyć uderzenie prądowe przy załączeniu kompresora?
  • NOVATEK-ELECTRO POLSKA SP. Z O.O.NOVATEK-ELECTRO POLSKA SP. Z O.O.
  • Level 42  
    Falownik zapewne zbuntuje się niesymetrią faz.
    janunia480812 wrote:
    Czy falownikiem mogę ograniczyć uderzenie prądowe przy załączeniu kompresora?

    To strzelanie z armaty do wróbla. Co to za kompresor bo jak na 230V to jakiś mały więc czemu chcesz ograniczać prąd?
  • Level 3  
    Jest to kompresor w samochodowej zamrażarce 12/230 V na wejściu moc ca 70 W. Problem olbrzymi dla wszystkich właścicieli kamperów albowiem przy załączeniu
    kompresora skacze gwałtownie prąd i instalacje tego nie wytrzymują. Przetwornica napięcia 12 na 230 o MOCY 1400 W ledwo ledwo podtrzymuje załączenie.
    Micro - Air Easy Start jest to jedyne urządzenie które znalazłem w sieci, które sobie z tym problemem radzi. Niestety cena gigantyczna. " Forumowe " eksperty"
    z m.in. Elektroda dużo się chwalą ale niewiele wiedzą. Sam próbowałem z " Soft Start" ale wyniki negatywne. Stąd wersja z falownikiem aczkolwiek obawiam się, że
    może być to nieopłacalne ?
    Link do Micro [Air https://www.youtube.com/watch?v=soP0uZFd0nQ
    pozdrawiam
  • NOVATEK-ELECTRO POLSKA SP. Z O.O.NOVATEK-ELECTRO POLSKA SP. Z O.O.
  • Level 24  
    Falownik przy załączeniu silnika zawsze ograniczy prąd rozruchowy jeśli rampę startową ustalimy na jakiś czas >0. np. 5s. Jeśli byłaby niesymetryczność to można być coś podłączyć aby zasymulować obciążenie.
  • Level 26  
    A gdyby wykonać rozruch przez "opór" i jakąś czasówkę. Ograniczymy wówczas udar rozruchu ...
  • Level 3  
    vindevil wrote:
    A gdyby wykonać rozruch przez "opór" i jakąś czasówkę. Ograniczymy wówczas udar rozruchu ...

    Próbowałem z " oporem" , próbowałem z Soft Start SF-1 nic to nie dało. Poza tym gdyby było to takie proste to JEDYNE urządzenie które
    znalazłem w sieci " Micro - Air Easy Start " nie kosztowałoby ponad 300$ ?
    Jako, że jest to problem dla wielu osób może warto by było aby polscy elektronicy się tym zajęli?
    pozdrawiam
  • Level 29  
    janunia480812 wrote:
    Przetwornica napięcia 12 na 230 o MOCY 1400 W ledwo ledwo podtrzymuje załączenie.

    Albo zmień lodówkę, albo zmień przetwornicę ma mocniejszą. Oba rozwiązania będą tańsze niż jakieś
    janunia480812 wrote:
    Micro - Air Easy Start " za 300$
  • Level 42  
    janunia480812 wrote:
    to kompresor w samochodowej zamrażarce 12/230 V

    Dlaczego nie zasilasz go z 12V? Niestety ale sprężarka musi dostać prądu by ruszyć pod ciśnieniem. Ograniczenie prądu rozruchu to katowanie silnika
  • Level 3  
    kortyleski wrote:
    janunia480812 wrote:
    to kompresor w samochodowej zamrażarce 12/230 V

    Dlaczego nie zasilasz go z 12V? Niestety ale sprężarka musi dostać prądu by ruszyć pod ciśnieniem. Ograniczenie prądu rozruchu to katowanie silnika

    Nie stosuję 12v bo nie chcę spalić instalacji. Poza tym uważasz, że przy 12 V nie będzie " uderzenia" prądu ?
    Moc jest stała więc wg bardzo uproszczonego wzoru P=UxJ wygląda to nie za bardzo zachęcająco ?
    Jeszcze raz polecam https://www.youtube.com/watch?v=soP0uZFd0nQ. Gdyby sprawa była taka prosta nikt by nie sprzedawał " Micro Air"
    za 300 $, którego budowa nie musi być za bardzo skomplikowana.
    pozdrawiam
  • Level 27  
    janunia480812 wrote:
    Nie stosuję 12v bo nie chcę spalić instalacji.

    Czyli zasilając z przetwornicy 12VDC/230VAC masz pewność, że nie spalisz instalacji?
    Pomyśl chwilę nad herezjami, jakie wypisujesz.
  • Level 3  
    adamjk wrote:
    janunia480812 wrote:
    Nie stosuję 12v bo nie chcę spalić instalacji.

    Czyli zasilając z przetwornicy 12VDC/230VAC masz pewność, że nie spalisz instalacji?
    Pomyśl chwilę nad herezjami, jakie wypisujesz.

    Cóż nie jestem najwidoczniej takim ekspertem jak ty ale o ile pamiętam to po to podnosi się napięcie w np.sieciach energetycznych aby zmniejszyć prąd przy tej samej mocy a tak się składa, że to prąd " pali" kable a nie napięcie.
    Poza tym proszę o pisanie na temat a tematem jest znalezienie sposobu na ograniczenie prądu rozruchu kompresora.
  • Level 27  
    janunia480812 wrote:
    Cóż nie jestem najwidoczniej takim ekspertem jak ty ale o ile pamiętam to po to podnosi się napięcie w np.sieciach energetycznych aby zmniejszyć prąd przy tej samej mocy a tak się składa, że to prąd " pali" kable a nie napięcie.
    Poza tym proszę o pisanie na temat a tematem jest znalezienie sposobu na ograniczenie prądu rozruchu kompresora.

    No to jedziemy po kolei:
    1. Prosiłem cię, byś pomyślał nad herezjami, jakie wypisujesz. Kolejnym swoim wpisem udowodniłeś, że niestety przeceniłem twoje możliwości.
    2. Tematem jest twoje pytanie "Czy na 3 fazowym wyjściu falownika mogę wykorzystać tylko 1 fazę ? / wejście 230 V/
    Czy falownikiem mogę ograniczyć uderzenie prądowe przy załączeniu kompresora?", Na swoje pytania uzyskałeś jednoznaczne odpowiedzi w postach #2, 7, 8. Mocno teoretyzujące posty #4 i 5 pominę milczeniem.
    3. Wrócmy zatem do twojego problemu: "Jest to kompresor w samochodowej zamrażarce 12/230 V na wejściu moc ca 70 W." i "albowiem przy załączeniu kompresora skacze gwałtownie prąd i instalacje tego nie wytrzymują. Przetwornica napięcia 12 na 230 o MOCY 1400 W ledwo ledwo podtrzymuje załączenie." Ponieważ nie podałeś bliższych danych zamrażarki wszedłem na stronę Link i zapoznałem się z danymi oferowanych urządzeń. Większość może być zasilana z 12 lub 24 VDC oraz z 230 VAC. W opisie każdej z nich podawane jest zasilanie z gniazda zapalniczki samochodowej (moc < 55 W). Wychodzi na to, że ten gigantyczny prąd "palący" instalację to niecałe 5 A. Odpowiesz mi pewnie "A rozruch to co?". A ja ci odpowiem "Nico". Rozruch trwa pewnie 1 - 2 s, a prąd jest mniejszy niz np. 50 A. Czy te zamrażarki są dwuagregatowe? Na pewno nie. Przy sprawnościach dwóch transformacji 12 VDC/230 VAC i 230 VAC/12 VDC (każda po ~ 85 %) łącznie ~ 72 % pobierasz zamiast 5 A (przy zasilaniu z 12 VDC) "jedynie" 7 A. Zasilanie z 230 VAC ma sens po zaparkowaniu na polu biwakowym. Mam nadzieję, że twój kamper ma takową możliwość. Pytanie, czy ten prąd rozruchowy np. 50 A to coś nienormalnego? W kamperze jest przecież silnik, często wysokoprężny, i uruchamia go rozrusznik. Prąd może dochodzić do 300 A. Jakoś nikt nie stosuje tam przetwornic napięcia.
    Najprostszym rozwiązaniem jest zainstalowanie dedykowanego gniazda zapalniczki samochodowej, zasilanego przewodem o odpowiednim przekroju (przekrój z uwzględnieniem obciążalności długotrwałej i spadku napięcia przy rozruchu) ze skrzynki bezpiecznikowej na akumulatorze.
    4. "" Forumowe " eksperty" z m.in. Elektroda dużo się chwalą ale niewiele wiedzą"
    Przy takim podejściu, to "ciemność widzę".
  • Level 26  
    janunia480812 wrote:
    Czy na 3 fazowym wyjściu falownika mogę wykorzystać tylko 1 fazę ? / wejście 230 V/
    Czy falownikiem mogę ograniczyć uderzenie prądowe przy załączeniu kompresora?
    Tak. Mam falownik 2,2kw zasilanie 220V co ciekawe , przy np zatartych łożyskach silnika trzyma go na zasilaniu około 30 s po czym odzywa się buzer i stop.
    janunia480812 wrote:
    Jest to kompresor w samochodowej zamrażarce 12/230 V na wejściu moc ca 70 W. Problem olbrzymi dla wszystkich właścicieli kamperów
    70W coś tu nie gra ,
    janunia480812 wrote:
    Przetwornica napięcia 12 na 230 o mocy 1400 W {1,4KW}
    janunia480812 wrote:
    Sam próbowałem z " Soft Start"
    Kolego otwarcie co ty
    za bydlaczka chcesz odpalić, bo te 70W to może jest 7KW
    adamjk wrote:
    Poza tym proszę o pisanie na temat a tematem jest znalezienie sposobu na ograniczenie prądu rozruchu kompresora.
    Więc na temat 70 wat nie spali ci kabli nawet 2,5 mm
    adamjk wrote:
    Przy takim podejściu, to "ciemność widzę".
    ja też.
  • Level 26  
    janunia480812 wrote:
    Czy na 3 fazowym wyjściu falownika mogę wykorzystać tylko 1 fazę ? / wejście 230 V/

    Falownik z wyjściem 3fazowym można obciążać tylko obciążeniem - silnikiem 3fazowym (z uzwojeniami podłączonymi wg tabliczki dla napięcia 230V).
    Jak chciałbyś podłączyć jednofazowe obciążenie do wyjścia 3fazowego falownika? "Fazę" podłączysz pod jedno z wyjść falownika, a co z drugim przewodem neutralnym?

    Bez urazy. Nie kombinuj bo nic z tego nie wyjdzie, po postach jakie piszesz wnioskuje że nie masz pojęcia o elektrotechnice. Wydasz pieniądze a wraz nie będzie to działać tak jak sobie wymyśliłeś i znowu ta elektroda będzie zła.
  • Level 39  
    karwo wrote:
    Falownik z wyjściem 3fazowym można obciążać tylko obciążeniem - silnikiem 3fazowym

    Nie prawda.
    Niektóre radzą sobie całkiem dobrze z silnikami jednofazowymi np LG seria IC5.

    Co do pomysłu autora to uważam że jest chybiony co do idei.
    Skoro lodówka jest przeznaczona do zasilania z instalacji 12V to należy z tego skorzystać. Każda konwersja to straty mocy.Poprawne rozwiązania podali kol @kortyleski w #8 i @adamjk w #12

    Sądzę że obwód wykonany przewodem 4mm² z zabezpieczeniem 25A umieszczonym nie dalej niż 30cm od akumulatora będzie wystarczający.
  • Level 3  
    Dziękuję w takim razie wszystkim interlokutorom zadając ostatnie pytanie.
    Jeżeli sprawa jest tak prosta jak włączenie kompresora do " gniazdka" w samochodzie to po jaką ch.... wymyślać coś takiego jak
    " Micro- Air" ? Dlaczego czołowy producent zamrażarek ma fabrycznie zamontowany " Soft Start" ?
    PS
    Jak długo akumulator wytrzyma takie obciążenia bez doładowania np. na parkingu i w czasie jazdy ?
  • Level 42  
    janunia480812 wrote:
    Jeżeli sprawa jest tak prosta jak włączenie kompresora do " gniazdka" w samochodzie to po jaką ch.... wymyślać coś takiego jak
    " Micro- Air" ?

    Żeby zarobić pieniądze.
    janunia480812 wrote:
    Jak długo akumulator wytrzyma takie obciążenia bez doładowania np. na parkingu i w czasie jazdy ?

    To bez doładowania czy w czasie jazdy?
    Zależy jaki akumulator i jak działa lodówka. A w zasadzie zamrażarka. Pamiętaj że stosując kilka zasad można znacząco ograniczyć pobór mocy a co za tym idzie wydłużyć czas pracy na akumulatorze.
  • Level 35  
    janunia480812 wrote:
    Jeżeli sprawa jest tak prosta jak włączenie kompresora do " gniazdka" w samochodzie to po jaką ch.... wymyślać coś takiego jak
    " Micro- Air"
    Pytaj producenta tego pomysłu.

    janunia480812 wrote:
    Dlaczego czołowy producent zamrażarek ma fabrycznie zamontowany " Soft Start" ?
    A gdzie on to ma zamontowane? Widziałeś?

    janunia480812 wrote:
    Jak długo akumulator wytrzyma takie obciążenia bez doładowania np. na parkingu i w czasie jazdy ?
    Na parkingu to zależy tylko i wyłącznie od pojemności i stanu akumulatora. W czasie jazdy - całą jazdę bo w czasie jazdy nie korzysta z akumulatora tylko z alternatora który w zależności od typu może dać nawet i 150A.
  • Level 3  
    Przyznam , że odpowiedzi : ekspertów: jak nijakiego " kortoleskiego " czy " wawrzyńca" tak mnie rozbawiły że czekam na następną emisję GŁUPOTY.
  • Level 39  
    janunia480812 wrote:
    PS
    Jak długo akumulator wytrzyma takie obciążenia bez doładowania np. na parkingu i w czasie jazdy ?

    Pytanie za pytanie:
    Jak długo ten sam akumulator wytrzymuje obciążenie tą zamrażarką podłączoną przez przetwornicę ?
  • Level 3  
    RÓWNIE długo !!
  • Level 42  
    janunia480812 wrote:
    Przyznam , że odpowiedzi : ekspertów: jak nijakiego " kortoleskiego " czy " wawrzyńca" tak mnie rozbawiły że czekam na następną emisję GŁUPOTY.

    Nawet mojego nicku nie umiesz napisać poprawnie. Do tego prosisz o pomoc a po otrzymaniu rzeczowych i merytorycznych porad obrażasz userów. Bo głupotą i brakiem wiedzy popisujesz się ty. Zatem idź bawić się swoim kamperkiem a ode mnie na pomoc nie licz.
  • Level 3  
    kortyleski wrote:
    janunia480812 wrote:
    Przyznam , że odpowiedzi : ekspertów: jak nijakiego " kortoleskiego " czy " wawrzyńca" tak mnie rozbawiły że czekam na następną emisję GŁUPOTY.

    Nawet mojego nicku nie umiesz napisać poprawnie. Do tego prosisz o pomoc a po otrzymaniu rzeczowych i merytorycznych porad obrażasz userów. Bo głupotą i brakiem wiedzy popisujesz się ty. Zatem idź bawić się swoim kamperkiem a ode mnie na pomoc nie licz.

    To że nie ma co liczyć na twoją " pomoc" widzę od dawna. Skoncentruj się " eksperci" na faktach a nie bzdecz bez sensu.
    Zadałem proste pytanie a ty dalej swoje forumowy " ekspercie".
    CO ZROBIĆ ABY OGRANICZYĆ PRĄD ROZRUCHU KOMPRESORA ??
    Czekam dalej na odpowiedz " eksperty" z " koziej wólki" ?
  • Level 24  
    Lol, ale dajesz. Wymienić kompresor, założyć falownik 1F/1F, czyli sprzedaj złom jaki masz i zakup odpowiednie narzędzia do rozwiązania problemu.
    No ale musisz uwzględnić straty
    "Jak długo akumulator wytrzyma takie obciążenia bez doładowania np. na parkingu i w czasie jazdy ?"
    To z 6 klasy fizyka, słowo klucz amperogodzina.
    Rozrusznik masz 1KW, w akumulatorze masz parametr prąd rozruchu, nie ma opcji spalenia instalacji ponieważ zapalniczka ma często 25A.
    Następna sprawa jeżeli prąd rozruchu jest duży w kompresorze, zacznij zawsze od podstawowych rzeczy co idzie za logiką przyczynę a nie skutek. sprawdź układ chłodniczy bo pewnie jest złomem, gdzie taki start oznacza wysokie ciśnienie przy rozruch, sprawdź sterownia (odprowadzenie) ciepła na skraplaczu, zawór TZR itd. Bo chyba chodzi o układ chłodniczy gdzie jest sprężarka a kompresor w układach powietrza. Właściwie to nie napisałeś o co kaman, na forum podawaj problem, sprzęt jakiego dotyczy, parametry z tabliczek znamionowych.
    Bo równie dobrze twoje pytanie brzmi i jest opisane na pozimie 6latka.
    - pomocy bo nie działa.
  • Level 3  
    [quote="romulus73"]Lol, ale dajesz. Wymienić kompresor, założyć falownik 1F/1F, czyli sprzedaj złom jaki masz i zakup odpowiednie narzędzia do rozwiązania problemu.

    To z 6 klasy fizyka, słowo klucz amperogodzina.
    Matko Boska, jak można być takim idiotą aby skrobać takie BREDNIE ?
    Czekam z ROZBAWIENIEM na dalsze propozycje polskich " konstruktorów" pojazdów marsjańskich ?
  • Level 3  
    tos18 wrote:
    janunia480812 wrote:
    RÓWNIE długo !!

    Hmmm... interesujące.
    Czy mogę prosić o konkretny model zamrażarki ?

    Mimo iż nie ma to żadnego znaczenia podaję:
    Branford DC-40Y 12/230 V moc ca 70W
    Tylko na Boga nie twierdz jak jeden z " ekspertów|" na tym forum, że np. żarówka 5 W będzie świecić ca 20 godzin podłączona do akumulatora
    100 Ah.

    Dodano po 35 [minuty]:

    janunia480812 wrote:
    tos18 wrote:
    janunia480812 wrote:
    RÓWNIE długo !!

    Hmmm... interesujące.
    Czy mogę prosić o konkretny model zamrażarki ?

    Mimo iż nie ma to żadnego znaczenia podaję:
    Branford DC-40Y 12/230 V moc ca 70W
    Tylko na Boga nie twierdz jak jeden z " ekspertów|" na tym forum, że np. żarówka 5 W będzie świecić ca 20 godzin podłączona do akumulatora
    100 Ah.

    Zniknęło 1 zero. ma być 50 W
  • Level 27  
    janunia480812 wrote:
    Tylko na Boga nie twierdz jak jeden z " ekspertów|" na tym forum, że np. żarówka 5 W będzie świecić ca 20 godzin podłączona do akumulatora
    100 Ah.

    janunia480812 wrote:
    Zniknęło 1 zero. ma być 50 W

    A twoim zdaniem jak długo?
  • Level 39  
    Tutaj https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic3756594.html podaje Kolega konkretne dane na temat kompresora
    Tutaj https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic3751111.html pisze kolega że boi się podłączyć zamrażarki w sposób zalecany przez producenta pomimo że producent podaje o 13W mniejszy pobór mocy dla zasilania 12V
    "Moc 65W DC- 78W AC, napięcie 12/230V." Natomiast nie boi się kolega podłączać przetwornicy 1,4kW oraz twierdzi że
    pracować będzie
    janunia480812 wrote:
    RÓWNIE długo !!

    Do tego zamierza kolega przepuścić zasilanie przez falownik który też swoje weźmie. Falownika nie polecam z prostego powodu
    Brak znajomości budowy zamrażarki. Zgadywać mogę na podstawie danych że ma wbudowany zasilacz 230AC/12DC (dodatkowe 13W to jakieś 85% sprawności przetwarzania czyli tyle co zasilacz). Niestety żadnej dokumentacji serwisowej do zamrażarki nie udało mi się znaleźć.
    Falownik generuje na wyjściu taką ilość śmieci że ów zasilacz mógł by tego nie przeżyć.

    Natomiast mogę się założyć że poprawnie wykonany obwód 12V bez problemu poradzi sobie z udarem przy rozruchu (o ile zamrażarka nie ma uszkodzonego kompresora). Wszak radzi sobie z przetwornicą która też swoje do rozruchu potrzebuje.

    Spalenie instalacji możliwe jest w zasadzie w dwóch przypadkach
    1)wadliwe wykonanie np bez zabezpieczeń lub ze źle dobranymi zabezpieczeniami
    2)niewłaściwej eksploatacji polegającej na wstawianiu bezpieczników o większych nominałach niż przewidział projektant( bo 15A nie wytrzymywało to wsadziłem 40 i działa)

    Co do pytania o ograniczenie udaru - na napięciu 12V jest to możliwe do osiągnięcia przy pomocy rezystora dużej mocy. Niestety wartość trzeba dobrać doświadczalnie. Celował bym w wartość 0,22Ω - 0,47Ω.

    Zaintrygowany cytowanym już wyżej stwierdzeniem
    janunia480812 wrote:
    RÓWNIE długo !!

    oraz wierząc iż podane przez Kolegę dane są prawdziwe
    chciał bym odkupić od Kolegi ową przetwornicę ponieważ jako urządzenie wykazujące nadsprawność rzędu 15% (wszak musi pokryć straty zasilacza wbudowanego w sprężarkę) umożliwi mi ona konstrukcję bezpaliwowego napędu do pojazdu marsjańskiego.
  • Level 3  
    adamjk wrote:
    janunia480812 wrote:
    Tylko na Boga nie twierdz jak jeden z " ekspertów|" na tym forum, że np. żarówka 5 W będzie świecić ca 20 godzin podłączona do akumulatora
    100 Ah.

    janunia480812 wrote:
    Zniknęło 1 zero. ma być 50 W

    A twoim zdaniem jak długo?

    Podłącz to zobaczysz

    Dodano po 14 [minuty]:

    [quote="tos18"]Tutaj https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic3756594.html podaje Kolega konkretne dane na temat kompresora
    Tutaj https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic3751111.html pisze kolega że boi się podłączyć zamrażarki w sposób zalecany przez producenta pomimo że producent podaje o 13W mniejszy pobór mocy dla zasilania 12V
    "Moc 65W DC- 78W AC, napięcie 12/230V." Natomiast nie boi się kolega podłączać przetwornicy 1,4kW oraz twierdzi że
    pracować będzie
    janunia480812 wrote:
    RÓWNIE długo !!

    Dziękuję za PIERWSZĄ sensowną odpowiedz. Wspomnę tylko.że przetwornica 800 W " siadała" tylko przy załączeniu kompresora.
    Korzystając z kampera stoję często np. 2=4 godziny w porcie lub 5 godzin na promie. Pytanie jak długo akumulator to wytrzyma .
    Nie sprawdzałem ale podejrzewam, że nie dłużej niż 3-4 godziny. Absorpcyjna 50 W siada po 5-6 godzinach.
    Chyba rzeczywiście najlepszym i najtańszym rozwiązaniem będzie kupno specjalnego akumulatora?
    Pozostaje jednak pytanie : dlaczego jeżeli to takie proste to produkuje się " Micro- Air" ?
    pozdrawiam