Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

[Solved] Cieknący zawór kątowy przy grzejniku

al11 23 Jan 2021 12:11 3717 41
  • #1
    al11
    Level 15  
    Nie jestem hydraulikiem, więc jeśli użyję niefachowego określenia, to proszę o sprostowanie.
    Moja instalacja ma dziesięć lat. Grzejniki INVENA i DIAMOND.
    Przed miesiącem zaczęła ciec zaślepka (nie wiem czy dobrze napisałem) zdjęcie z zielonym opisem.
    Przed tygodniem zaczęło ciec przy zaworach kątowych od strony ściany (zdjęcie z żółtym opisem). Chwilę później zaczęło ciec w kuchni ale jeszcze nie wiem gdzie.
    Zadawałem pytanie o hydrofor i przy okazji zapytałem o wyciek. Dostałem odpowiedź, że to niemożliwe po kilkunastu latach ale może przemarzły uszczelki. (raczej niemożliwe) ale czasem temperatura zbliżała się do zera.
    Znalazłem na elektrodzie info, że czasem wystarczy dokręcić śrubunek. Dokręciłem ale wcześniej zakręciłem zawory.
    Od strony ściany nie cieknie ale jak odkręciłem zawory to prawy zaczął ciec pod śrubą zaworu (zdjęcie z czerwonym opisem).
    Jak przekręciłem śrubę lekko pod skosem (tak była na samym początku) przestało ciec. Jednak jak grzejnik ostygł cieknie od nowa.
    1. Czy kilkanaście lat to czas na wymianę wszystkich zaworów?
    2. Czy bez wymiany zaworu mogę coś zrobić z tym który cieknie pod śrubą zamykającą?
    Cieknący zawór kątowy przy grzejniku
    Cieknący zawór kątowy przy grzejniku Cieknący zawór kątowy przy grzejniku
  • #2
    stanislaw1954
    Level 43  
    al11 wrote:
    Zadawałem pytanie o hydrofor i przy okazji zapytałem o wyciek. Dostałem odpowiedź, że to niemożliwe po kilkunastu latach ale może przemarzły uszczelki. (raczej niemożliwe) ale czasem temperatura zbliżała się do zera.
    Raczej bez zamarznięcia taka sytuacja nie miała by miejsca w kilku punktach.-
    Zdjęcie 1 -nakrętka nie dokręcona, lub uszkodzony o-ring gumowy pod nakrętką.
    Zdjęcie z- wężem - nieprawidłowo złożone połączenie węża z zaworem, albo uszkodzona mosiężna opaska zaciskająca się na węży, albo za mało wpuszczony wąż do połączenia, albo uszkodzony o-ring w środku złączki.
  • #3
    al11
    Level 15  
    Zdjęcie 1 - problem rozwiązany. Wymieniłem przed miesiącem.
    Żółte nie wiem. Znalazłem wilgoć ale nie wiem gdzie była.

    Dodano po 2 [minuty]:

    Trzecie czerwono oznaczone zdjęcie - zrobię coś z tym?
    W tej chwili nie cieknie ale przy zmianach temperatury sytuacja się zmienia.

    Dodano po 15 [minuty]:

    Tak przy okazji -ile wody ma grzejnik CV22 500x800?
  • #5
    al11
    Level 15  
    Dziękuję za link. Dobrze, że tak mało.

    W kuchni też cieknie od strony ściany. Pokój i kuchnia cieknie po wystygnięciu.
    Myślałem że jeśli będzie trzeba wymieniać, to zrobię to dzisiaj (sobota) ale nie mogę znaleźć na stronie żadnego z bydgoskich marketów budowlanych takiego zaworu. Są ale pojedyncze lub promocja - razem z zaworem termostatycznym.
    Źle szukam. Myślałem, że są popularne.
  • #6
    stanislaw1954
    Level 43  
    al11 wrote:
    Trzecie czerwono oznaczone zdjęcie - zrobię coś z tym?
    W tej chwili nie cieknie ale przy zmianach temperatury sytuacja się zmienia.
    Tak. Utrzymuj dom na odpowiednim zakresie temperatur, a wtedy nic się nie będzie działo.
    Prawdopodobnie zniszczeniu uległ o-ring na osi zaworu. Jak bardzo cieknie, to wymiana,na nowy komplet, albo rozbiórka zaworu i wymiana o-ringa.
  • #7
    al11
    Level 15  
    Jak policzyła żona instalacja ma 10 lat.
    stanislaw1954 wrote:
    Zdjęcie z- wężem - nieprawidłowo złożone połączenie węża z zaworem, albo uszkodzona mosiężna opaska zaciskająca się na węży, albo za mało wpuszczony wąż do połączenia, albo uszkodzony o-ring w środku złączki.

    Przez 10 lat było dobrze. Mosiężna opaska mogła się uszkodzić bez ruszania?

    Z przodu w tej chwili nie cieknie ale jak zacznie - da się coś zrobić?
  • #8
    stanislaw1954
    Level 43  
    al11 wrote:
    Mosiężna opaska mogła się uszkodzić bez ruszania?
    Dlatego napisałem , że są trzy możliwości.
    al11 wrote:
    Z przodu w tej chwili nie cieknie ale jak zacznie - da się coś zrobić?
    Można próbować ustawić ośkę w innej pozycji, ale pewności nie ma.
    al11 wrote:

    Przez 10 lat było dobrze.
    NIe wiem, czy przez ten okres też tak było, z eksploatacją. Instalacja wodna CO musi być utrzymywana w dodatnich temperaturach.
  • #9
    al11
    Level 15  
    Teraz tak pomyślałem: Rurki PEX/AL/PE. Po czasie przekrój rury mógł się zmniejszyć. Jeśli dokręcę jest szansa, że zostanie dociśnięta. Chyba że nie został żaden zapas.
    Dobrze myślę?

    Dodano po 7 [minuty]:

    OK teraz doczytałem post Stanisława.

    Dodano po 3 [minuty]:

    stanislaw1954 wrote:
    Zdjęcie z- wężem - nieprawidłowo złożone połączenie węża z zaworem, albo uszkodzona mosiężna opaska zaciskająca się na węży, albo za mało wpuszczony wąż do połączenia, albo uszkodzony o-ring w środku złączki.

    Myślałem, że jest tylko mosiężna opaska. Jest też gumowy o-ring? Bo to chyba jedyna opcja poza skurczeniem się rury.
    Gdyby były za mało wpuszczone rurki, to chyba zaczęło by ciec wcześniej? Rozumiem, że mosiężna opaska nie mogła się uszkodzić jeśli nic nie było robione?
  • Helpful post
    #10
    ROWE
    Level 34  
    Po 10 latach zaczęły się "hurtowo" nieszczelności w c.o. a nie były, to widocznie ciśnienie w Twojej instalacji z jakiegoś powodu ostatnio wzrosło.
    Trzeba tu ustalić przyczynę, (za dożo nabiłeś wody czy problem naczynia przeponowego, czy jeszcze inny problem).
    Druga kwestia, gdy ruszy się zastane elementy inst. grzewczej to i tak trzeba z reguły wymieniać uszczelnienia na nowe. Czasem bywa też tak, że jest nieszczelność ale jej nie widać bo gorące elementy instalacji rozgrzewają wodę parującą. Dopiero gdy ona ostygnie jest ślimaczenie i jest zdziwienie że spada ciśnienie w długim przedziale czasowym.
  • #11
    al11
    Level 15  
    ROWE wrote:
    ciśnienie w Twojej instalacji z jakiegoś powodu ostatnio wzrosło

    Zgadza się. Podniosłem naczynie wzbiorcze o 1 m do góry (układ otwarty). Wcześniej jak temperatura wzrosła powyżej 65 st. zapowietrzała się pompa.
    Za chwilę sprawdzę dokładnie wysokość naczynia ale jest na ok 3 - 3,5 m. Więc chyba nie jest bardzo wysoko?
  • #12
    stanislaw1954
    Level 43  
    al11 wrote:
    Podniosłem naczynie wzbiorcze o 1 m do góry
    A co to za różnica, jeśli chodzi o przeciekanie.
  • Helpful post
    #14
    kortyleski
    Level 43  
    al11 wrote:
    Czym wyżej naczynie, tym wyższe ciśnienie
    jak podniesiesz o 10 m to zwiększysz ciśnienie o 1bar. W twoim przypadku o 0,1. Bez znaczenia.
  • Helpful post
    #16
    ta_tar
    Level 39  
    al11 wrote:
    Przy zakupie nowych powinienem na coś zwrócić uwagę?
    Sprawdź na stronie producenta grzejników o typ zaworów jakie pasują do nich.
  • #17
    al11
    Level 15  
    Znalazłem na stronie INVENY zawory więc zakładam, że ich zawory pasują do ich grzejników ale informacji na temat zaworów przy grzejnikach nie znalazłem.
    Nie znalazłem jednak zaworów podwójnych. Tak jak wcześniej pisałem nie znalazłem również takich na stronach marketów budowlanych. Były tylko w OBI razem z zaworem termostatycznym.
    Nie wiem też, czy to są takie same grzejniki (na stronie INVENY) jak moje ale zakładam, że po dziesięciu latach są inne.
    Myślałem, że jak w sklepie podam wielkości które opisałem w poście, to mi dobiorą odpowiednie.
    Tutaj myślałem, że Podpowiecie mi którego producenta nie kupować lub kupować. Czasem pojawia się coś nowego co nie przyszło mi do głowy, żeby tego szukać.
    Ten który mam, zakręcałem po raz pierwszy i od razu zaczął ciec. Wiem że nie ilość obrotów tylko czas tutaj zadziałał ale może gdyby były kupione o 5 zł droższe lub tańsze, to problemu by nie było.
  • Helpful post
    #18
    ta_tar
    Level 39  
    al11 wrote:
    Nie znalazłem jednak zaworów podwójnych.
    Zobacz to: Link

    A tutaj masz przykład wymiarowania zaworu DIAMOND:
    Cieknący zawór kątowy przy grzejniku
  • Helpful post
    #19
    hajs444
    Level 17  
    al11 wrote:
    [url=https://obrazki.elektroda.pl/2332497600_1611421951.jpg

    Przy zakupie nowych powinienem na coś zwrócić uwagę?

    Taki żebym nie miał problemów za 10 lat i za tydzień przy wymianie..


    Tak, powinieneś wiedzieć czy to zawór płaski czy EURO.
    Płaski jest z uszczelką a EURO jest koniczny bez uszczelki. Jeśli kupisz płaski a masz koniczne gniazda w grzejniku to możesz dokupić tzw. adapterki na płaski lub wymienić całe gniazda o ile są wymienne. jeśli masz płaskie gniazda a kupisz koniczne zawory to nic z tym nie zrobisz.
  • Helpful post
    #20
    1985matti
    Level 15  
    Ja stosuje zawory INVENA, SCHLOSSER lub jeszcze lepsze ARCO dobre też są CALEFFI, HONEYWELL.
    Nie kupuj dziadostwa bo potem po kilku latach trzeba kupować na nowo (te których nie ruszasz), a te które używasz to padają dużo szybciej.
    W tanich zestawach twardnieją uszczelnienia od gorącej wody i są twarde jak plastik.
    Bardzo ważne jest też odpowiednie dokręcenie śrubunków (nie można ich mocno dokręcać bo z oringu robi się trójkąt i po stwardnieniu gumy zaraz cieknie).
    Ja dokręcam śrubunek ręką a następnie delikatnie kluczem (minimalnie bardziej), po napełnieniu jak nie cieknie to zostawiam, a jeżeli cieknie to dokręcam jeszcze troszeczkę.
  • Helpful post
    #21
    bodziot
    Level 20  
    I nie kupuj zaworów w marketach budowlanych, przeważnie są gorszej jakości.
  • #22
    al11
    Level 15  
    Niestety miałem ostatnio mało czasu i nie wszedłem na forum. Więc kupiłem co było ale jestem bardzo wdzięczny za odpowiedzi. W sklepie z hydrauliką jakiś "no name", a dzisiaj w castoranmie dopiłem co było.
    Ale teraz wchodzę na forum, bo zauważyłem kolejny problem.
    1. Zastanawiam się, czy jak włożę nowe śrubunki na pex/alu, to czy będzie szczelnie. Nowe są dłuższe (element wchodzący w rurkę), więc jedna uszczelka powinna trzymać dobrze ale druga niekoniecznie.
    Załączam zdjęcia. Cieknący zawór kątowy przy grzejniku Cieknący zawór kątowy przy grzejniku
    2. Zastanawiałem się jeszcze nad tym, że kolejne grzejniki zaczynają ciec. Dzisiaj trzeci z kolei.
    Oprócz tego, że mogę grzać więcej niż 65 st C (na piecu trzymam ok 75), to niedawno dolałem 20 l płynu niezamarzającego
    Cieknący zawór kątowy przy grzejniku
    Czy to mogło być przyczyną? Mam jeszcze 20l.
  • #23
    ROWE
    Level 34  
    al11 wrote:
    ... to niedawno dolałem 20 l płynu niezamarzającego
    Czy to mogło być przyczyną? Mam jeszcze 20l.


    Zapewne stąd hurtowe nieszczelności + wysokie ciśnienie wody.
    Warto się przyjrzeć technicznie naczyniom przeponowym, a takowe są.
  • #25
    ROWE
    Level 34  
    al11 wrote:
    Ciśnienie wzrosło minimalnie dlatego, że podniosłem naczynie wzbiorcze o 1 m.

    Ta czynność nie ma tu znaczenia co do przecieków!
    al11 wrote:
    Uciąć? Sztukować? Czy są jakieś przedłużki?

    Najlepiej to wymienić cały stary odcinek, bo stare garby widoczne na foto nie będą już doszczelniać.
  • #26
    al11
    Level 15  
    1.
    ROWE wrote:
    Zapewne stąd hurtowe nieszczelności + wysokie ciśnienie wody.

    Wyjaśniłem, że ciśnienie prawie się nie zmieniło, a na pewno nie przez dolanie płynu .
    Więc skąd nieszczelności?

    Dodano po 1 [minuty]:

    ROWE wrote:
    Najlepiej to wymienić cały stary odcinek

    To problem bo są zaciskane pod podłogą. Jest inna metoda?
  • #27
    ROWE
    Level 34  
    ROWE wrote:
    al11 wrote:
    ... to niedawno dolałem 20 l płynu niezamarzającego
    Czy to mogło być przyczyną? Mam jeszcze 20l.


    Zapewne stąd hurtowe nieszczelności ...
  • #29
    ROWE
    Level 34  
    Woda parując tworzy kamień i doszczelnia, glikol nie.