Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

FLIEGL 2014 HALDEX - Błąd absu

anotherword 23 Jan 2021 15:00 747 9
  • #1
    anotherword
    Level 9  
    Witam. Mam problem z naczepą fliegl, 2014r. na haldexie. Podpinana pod różne ciągniki, na każdym błąd absu stały ( nie gaśnie ) podmieniany kabel absu także. Naczepa hamuje i poziomuję się normalnie, podczas odpalonego silnika słychać co chwilę cyknięcia z modulatora (takie jak po przekręceniu zapłonu). Obdzwoniłem dziś kilka serwisów i większość doradzała nie naprawę/wymianę modulatora bo to chyba będzie przyczyną usterki ( kable, wtyczki sprawdziłem i wyglądają jak nowe) a wymianę całej instalacji na WABCO koszty różne mi mówili ale widełki 3-4,5 tysiąca. Dwa pytanka więc mam do Was:

    1. Jestem z łódzkiego, może znacie kogoś kto się zajmuję i ogarnąłby mi ten modulator/ polecicie jakąś firmę bądź poradę co zrobić? Za wskazówki co jeszczę mogę samemu sprawdzić też będę wdzięczny.
    2. Czy ten HALDEX jest naprawdę taki zły jak mówią? To jedyna moja naczepa na Haldexie i aż w szoku jestem opiniami :)
  • Helpful post
    #2
    DIZZI
    Level 17  
    Podłącz diagnostykę i zweryfikuj błędy to będziesz wiedział co jest problemem .
    Wymiana na inny system to nie taka prosta sprawa bo sama wymiana modulatora i ewentualnie osprzętu to nic trudnego
    ale najważniejsza sprawa to dane hamowania są obliczane do typu pojazdu (naczepy przyczepy) i pojazd jest homologowany.
    Więc z innym systemem twoje dane mogą być niezgodne (wpisać się da ręcznie) bo dla każdego systemu jest napisany program (nie da się wgrać z jednego systemu do innego) i korzysta z danych parametryzacji obliczonych do danego pojazdu.
    Sprawdź czy masz smartboard taka mała skrzyneczka z wyświetlaczem pod klapką jest zwykle zamontowana w pobliżu
    przycisków zwalniających hamulce (czarny czerwony guzik ) można nim odczytać kody usterek ,
    Jak będziesz miał kody to już prosta droga do rozwiązania problemu i nie musi to być kosztowna sprawa np. odsunięty czujnik ABS , poluzowane złącze czujnika , zawór RTR (ten od klamki poziomowania jak ruszysz pojazdem to po osiągnięciu około 25 kmm/h pojazd się poziomuje) , interwał przeglądu (wszystko działa prawidłowo ale świeci lampka lub komunikat EBS naczepy po ustawieniu nowego limitu lampka zgaśnie .
    Gaśnięcie lampki (komunikatu) jest ustawianie w parametryzacji i może być ustawione że gaśnie po włączeniu zapłonu
    lub po ruszeniu i przekroczeniu 7km/h .
    Bez diagnostyki to tylko do wróżki i to powinna posiadać szklaną kulę bo inaczej nic z tego .
    A jeszcze tak dla informacji jeśli była by konieczność wymiany modulatora to można śmiało wymienić na nowszy model tego samego producenta (Haldex na Haldex) wtedy dane ze starego będą prawidłowe .
    Jeżeli modulator z jakiegoś powodu zdechł całkowicie to dane powinny być na tabliczce systemowej na ramie naczepy lub z przodu i trzba wpisać ręcznie do modulatora Haldex nie potrzebuje logowania (kou pin ) ale inne systemy już tak .
  • #3
    anotherword
    Level 9  
    Dzięki, dużo mi wyjaśniłeś. Przez telefon to każdy co innego mi mówi. Strasznie ciężko dorwać warsztat/fachowca stricte w tym temacie. Mam jeszcze jedno pytanie, jak sprawdzić którą generację HALDEXA posiadam i ile ich było ? Bo rozumiem że im nowsza tym lepsza i modulatory młodsze bedą do mojego systemu pasować?

    Dodano po 10 [minuty]:

    FLIEGL 2014 HALDEX - Błąd absu

    Dodam zdjęcie , to jest II generacja ?
  • #5
    gucio~1
    Level 23  
    Lepiej przejść na Wabco. Koszt podobny do modulatora drugiej generacji a Wabco jest naprawialne, w odróżnieniu od Haldexa.
  • #6
    DIZZI
    Level 17  
    Trzeba przekonwertować plik parametryzacji bo z Haldexa nie da się wczytać do Wabco inny format i dane obliczeń nie będą zgodne .
    Każdy system ma swoje oprogramowanie w modulatorze i dla programu są wyliczane dane siły hamowania w zależności od obciążenia pojazdu tzw. ALB oraz jest układ stabilizacji działający w oparciu danych gabarytowych pojazdu ,miejsca i kierunku zamocowania modulatora więc wpisanie danych niewyliczonych dla innego systemu może spowodować więcej
    złego niż dobrego .
    Można dowiedzieć się czy istnieje konwerter pliku parametryzacji z Haldexa do Wabco np. w firmie Wabco.
    Ja osobiście to wymieniam modulator danego systemu na ten sam lub nowszą wersję i niema żadnego problemu.
    Zamiana systemu wiąże się z wymianą wiązek elektrycznych bo każdy system ma swoje rozwiązania wtyczek a te są integralną częścią wiązki .
    Ucinanie i zarabianie jest możliwe tylko gdzie zdobyć złącza i istnieje ryzyko pomylenia kolejności cewek zaworów ABS
    jeśli takowe są zastosowane np. dodatkowy modulator osi a wtedy jest ryzyko utraty kontroli hamowania danej osi a co za tym idzie niekontrolowanego zachowania pojazdu np. o masie całkowitej tak z 50 ton i prędkości 80 km/h.
    O skutkach pomyśl sam.
  • #7
    stanisławpiotr
    Level 32  
    gucio~1 wrote:
    Lepiej przejść na Wabco. Koszt podobny do modulatora drugiej generacji a Wabco jest naprawialne, w odróżnieniu od Haldexa.

    A co z homologacją ile będzie kosztować jej uzyskanie? Chyba ze ktoś zaryzykuje a potem pójdzie siedzieć jak by się coś stało. Może to zrobić tylko producent - pytanie za jaką cenę.
  • #8
    DIZZI
    Level 17  
    Więc wychodzi to co opisywałem wyżej że trzeba pozostać przy oryginalnym systemie i wyjdzie najtaniej i najważniejsze trzeba zdiagnozować usterkę i okaże się czy drobiazg albo grubsza sprawa najczęściej to odsunięty czujnik ABS i wystarczy
    mały młotek i po kłopocie.
    Trafiały się też zgnite modulatory ale to nie często , albo trywialna usterka brak zasilania bo są dwa plusy i dwie masy
    do elektroniki i zaworów pin 1 i 2 to plusy a 3 i 4 to masy można to sprawdzić żarówką najlepiej 100W/24V bo miernikiem
    nie obciążysz i pokaże napięcie nawet jeśli będzie zgnity przewód a żarówka potrzebuje większego prądu (więcej amper).
    Czujniki ABS można sprawdzić omomierzem oporność około 1.2kom(1200 om) bywały typy że miały 800om .
    Wszystkie czujniki ABS powinny mieć taką samą oporność jeśli któryś znacząco odbiega to jest wadliwy,
    Czasami same złącza na kablach czujników słabo łączą to trzeba lekko dogiąć styki żeńskie .
    Często przyczyną usterki jest zawór RTR zgnite złącze elektromagnesu przy dźwigni poziomowania (taka klamka z boku ramy naczepy w tylnej części przy grzybkach od hamulców czerwony i czarny).
  • #9
    Under_Pressure
    Level 20  
    anotherword wrote:
    Obdzwoniłem dziś kilka serwisów i większość doradzała nie naprawę/wymianę modulatora bo to chyba będzie przyczyną usterki

    Kolego może zdiagnozuj sobie to naczepę bo jak narazie jeszcze nie była podpięta pod komputer a już jest spekulowana wymiana systemu za tysiące a to może czujnik za kilkadziesiąt złotych.
  • #10
    DIZZI
    Level 17  
    Było napisane kilka razy żeby zdiagnozować ,
    Wymieniacze to i owszem by tylko wymieniali a może się uda a systemy haldex , wabco czy knor mają swoje zalety i wady (większość zalet niż wad )
    i są z reguły trwałe a większość usterek powstaje z powodu niedbałego montażu , obsługi i eksploatacji lub braku konserwacji
    Więc nieraz wystarczy sprawdzić wizualnie miejsca które opisałem i może się udać bez diagnostyki jeśli o tą trudno
    bo układ nie jest skomplikowany i większość komponentów można sprawdzić na piechotę przy pomocy miernika tylko potrzebny schemat troszkę rozeznania.
    Wykryte usterki po ich usunięciu stanom się nieaktywne po wyłączeniu/włączeniu
    zasilania i przejechania z prędkością powyżej 7km/h z reguły jest to 300 do 600m.