Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

[Solved] Opel meriva A - Problem z nawiewem

Skillovakyz 30 Jan 2021 17:03 3087 23
Relpol
  • #1
    Skillovakyz
    Level 4  
    Witam mam pytanie, podnieqaz posiadam opla meriva a z 2003 rocznika i nie działa wogole nawiew na żadnym biegu. Dużo czytałem że może to być rezystor (zazwyczaj ludzie mieli problem ze na 1,2,3 biegu nie działało) i wyciągnąłem i zmierzyłem czy jest dobry i pokazywało 0 Ohm a momentami skaklo, ale ogólnie 0 cały czas. Pod maską jest kilka większych bezpieczników jeden się ciągle przepala 40. Na panelu gdzie jest pokrętło od nawiewu nie działa również przycisk klimatyzacji (czyli ta śnieżynka) No i obieg zamknięty, czego nawiew na szybę tylna świeci się. I pytanie właśnie jak to posprawdzać, co można wykluczyć że działa. Dysponuje podstawowymi narzędziami, multimetrem.

    Niestety u mnie tutaj blisko nie ma żadnych mechaników, a jak są to nikt nie ma czasu lub nie przyjmują przez koronkę

    Na dole załączam zdjęcia mniej więcej jak to wygląda

    Z góry dziękuję za pomoc, w razie jakichkolwiek pytań szybko odpowiem.
    Opel meriva A - Problem z nawiewem Opel meriva A - Problem z nawiewem Opel meriva A - Problem z nawiewem Opel meriva A - Problem z nawiewem Opel meriva A - Problem z nawiewem Opel meriva A - Problem z nawiewem Opel meriva A - Problem z nawiewem Opel meriva A - Problem z nawiewem Opel meriva A - Problem z nawiewem Opel meriva A - Problem z nawiewem Opel meriva A - Problem z nawiewem
  • Relpol
  • #2
    enhanced
    Level 43  
    A do czasu awarii działał na każdym biegu czy tylko na wyższych?

    Sprawdź sam wentylator czy chodzi na krótko. Z daleka wygląda rezystor OK ale na każdym masz zero oporu to nie dobrze.

    Dobrze by było wyciągnąc sam wentylator z obudowy i sprawdzić jak ciężko chodzi i jak tam z silnikiem w środku żeby to nie była jego wina że się bezpiecznik przepala.

    edit
    Jaki model silnika?
    Jak dobrze widze zaznaczony bezpiecznik 30A FV5 to od ogrzewania tylnej szyby.
  • #3
    Skillovakyz
    Level 4  
    Wentylator wogole nie działał od zakupu, raz czy tam dwa razy zadziałało na krótka chwilę.

    Silnik 1. 6, dokładnie Ci powiem za godzinkę

    Właśnie ten bezpiecznik się przepala, za każdym razem jak go zmieniam i nie wiem czy nie powinien być jakiś wyższy np. 50v

    @Edit jutro będę rozbieral i sprawdzę ten wentylator
    @edit2 zaznaczony bezpiecznik to 40v
  • #5
    Skillovakyz
    Level 4  
    Dobra dziękuję za podpowiedź. Jutro napisze Ci co i jak
  • #6
    enhanced
    Level 43  
    Tak na szybko schemacik
    Odłącz wtyczke od dmuchawy i sprawdź czy przy zapłonie masz (włączając 4 bieg na pokrętle) napięcie akumulatora czyli ponad 12V.
    Opel meriva A - Problem z nawiewem
    Ewentualnie pomierz na wtyczce wchodzącej do panelu pokręteł bo może pokrętła padły.

    Jak widać napięcie idzie przez bezpiecznik FV1 ten zielony po prawej ze screena co ci się jeden przepala.

    Opel meriva A - Problem z nawiewem
    Opel meriva A - Problem z nawiewem
  • #7
    Skillovakyz
    Level 4  
    Dobra generalnie, na wtyczce jest ponad 12v przy zapłonie, po zapłonie chyba ponad 17v

    Wyjąłem wentylator podpiąłem bezpośrednio do akumulatora, na początku miał opory żeby się ruszyć ale go rozruszałem i zaczął śmigać.

    Ale gdy tylko podłączam do wtyczki w samochodzie to bez żadnej reakcji, na żadnym biegu nawiewu. Sprawdzałem ile będzie v na podłączonej wtyczce do wentylatora nawiewu na 4 to pokazuje nagle 0.06 i nic

    I teraz na co mogę zwrócić uwagę jeszcze, co mogłoby go ruszyć??
  • #8
    enhanced
    Level 43  
    Jak tak działa wentylator że trzeba go ręcznie rozruszać to albo wymiana na sprawny albo próba nasmarowania go.
    Skoro sam nie działa na pełnej mocy czyli jakby na 4 biegu to nie ma opcji żeby ci ruszył przez pokrętło.

    SPrawdzenie napięcia na wtyczce masz po zapłonie załączonym bo wtedy tylko idzie tam napięcie?
  • #9
    Skillovakyz
    Level 4  
    To znaczy rozruszałem go i już teraz bez problemu się włącza i kręci się na bezpośrednim podłączeniu do akumulatora. Stacyjkę przekręciłem raz i na wtyczce pokazuje ponad 12v po odpaleniu samochodu pokazuje 17v, ale gdy podłączam wtyczkę do wentylatora, wtedy nie ma żadnego napięcia na wtyczce podłączonej do wentylatora

    Tak jakby coś blokowało, nie wiem czy rezystor może mieć coś tutaj do powodzenia
  • #11
    Skillovakyz
    Level 4  
    Dobra a do czego minus tutaj podłączyć?

    Czerwony to ten skrajny po lewej

    @Edit Nie wiem do wszystkiego próbowałem ten minus i na wszystkim 0 na tym czerwonym pokazuje

    @edit2 no bezpieczniki są sprawne te od nawiewu

    Opel meriva A - Problem z nawiewem
  • Helpful post
    #12
    enhanced
    Level 43  
    Czerwony +12v i brąz masa - nie ma tutaj plusa po zapłonie to sprawdź czy jest napięcie na bezpiecznkiu FV1 ten od prawej pod podszybiem tam gdzie na początku pokazałeś, czy na nim po zapłonie lub po odpaleniu auta się pojawia 12V.

    Mase masz na obudowie zawsze znaczy na karoserii.

    A i mam nadzieję że te 17V co podawałeś to błąd miernika a nie prawdziwe napięcie podczas pracy alternatora bo on powinien maksymalnie dać około 14,4V lub kapkę więcej na zimnym ale nie powyżej 15V.
  • #13
    Skillovakyz
    Level 4  
    Ani na bezpieczniku ani na tej wtyczce przy panelu nie ma żadnego napięcia zato teraz nawet przy wyłączonym zapłonie na wtyczce tej co do wentylatora wchodzi pokazuje ponad 16v na 4 biegu wentylatora

    @Edit Nie wiem może ten miernik jest felerny, albo samochód.
  • Helpful post
    #14
    enhanced
    Level 43  
    Czyżby to był w czarnej obudowie miernik? ;)

    No to na bezpieczniku FV1 musi być napięcie po zapłonie (na włączonym zapłonie lub odpalonym aucie)- jak tam nie ma to trzeba szukać po kablu, Zakładam że popatrzyłeś czy nie spalony ewentualnie zmierzone podstawki po wyciągnieciu bezpiecznika?
  • #15
    Skillovakyz
    Level 4  
    Nie nie miernik w czerwonej obudowie.

    Zmierzyłem po zapłonie i na odpalonym, bezpiecznik nie ejst spalony, nawet go zamieniałem na inny I też nic, podstawki też mierzyłem i też było 0
  • Helpful post
    #16
    enhanced
    Level 43  
    To obadaj przewody bo chyba idzie już prosto do akumulatora jeden z nich.
    Edit
    Hmm powinien być jakiś przekaźnik bo to przecież idzie po zapłonie a nie na stałe. Nie mam teraz pod reką TISa co by sprawdzić gdzie idzie dalej przed FV1.

    Trzeba by obadać przekaźniki na podszybiu choć nie wiem który na teraz steruje "zapłonem".
  • #17
    Skillovakyz
    Level 4  
    Kurde no na dzisiaj już nie mam czasu i cierpliwości do tego, no na podszybiu mam właśnie te większe bezpieczniki. I obok akumulatora jest jeden brązowy przekaźnik bosha, i pod siedzeniem kierowcy jest kilka przekaźników. Nigdzie nie umiem znaleźć schematów który jest od czego wiec jak będzie ktoś wiedział to proszę napisać.

    No napewno ktoś grzebał w tym samochodzie nie raz, dużo jest polepione izolacjami grube wiązki kabli, jakieś zaczepy połamane. Samochód jest z komisu i w komisie stał dość długo.
  • Helpful post
    #19
    peplunio76
    Level 11  
    Winien jest przekaźnik K72-końcówka 15a. Ten przekaźnik podaje napięcie na panel nawiewu a co zatem idzie i klimy. Cewka tego przekaźnika jest zasilana z bezpiecznika f2(5A) w skrzynce bezpieczników przy lewej nodze kierowcy.. Wymień przekaźnik i po kłopocie.

    Dodano po 1 [minuty]:

    Winien jest przekaźnik K72-końcówka 15a. Ten przekaźnik podaje napięcie na panel nawiewu a co zatem idzie i klimy. Cewka tego przekaźnika jest zasilana z bezpiecznika f2(5A) w skrzynce bezpieczników przy lewej nodze kierowcy.. Wymień przekaźnik i po kłopocie.
  • #20
    Skillovakyz
    Level 4  
    Zobaczę jakos na dniach - tygodniach, dziękuję za podpowiedź.
  • Helpful post
    #21
    peplunio76
    Level 11  
    Przekaźnik K72 jezt w skrzynce przekaźnikowej w podszybiu. Aby się do niej dostać to trzeba niestety zdjąć wycieraczke przedniej szyby od strony kierowcy, odkręcić podszybie to plastikowe. Pokrywa skrzynki jest na trzech torxach T20. Interesujący nas przekaźnik jest po lewej stronie skrzynki, licząc od góry to trzeci przekaźnik. Wymień go i powinno być ok. Sprawdź jeszcze, tak jak pisałem wcześniej bezpiecznik f2 w skrzynce bezpieczników przy lewej nodze kierowcy. On zasila cewke przekaźnika panelu nawiewu. Poniżej zaznaczony na foto skrzynki w podszybiu przekaźnik K72a.
  • #22
    Skillovakyz
    Level 4  
    Kurcze, dziękuję bardzo za taką odpowiedź na taką jak najbardziej liczyłem.
    Mam jeszcze pytanie, czy idzie jakoś sprawdzić czy to wina przekaźnika? Czy tylko i wyłącznie podmianą na inny?
  • Helpful post
    #23
    peplunio76
    Level 11  
    Łatwo możesz sprawdzić czy przekaźnik panelu nawiewu działa:włącz zapłon, nawiew daj np. na 2, aby go słyszeć jak zadziała i wtedy wyjmij bezpiecznik f2 a za chwilke włóż go spowrotem, jednocześnie nasłuchując czy podczas wkładania bezpiecznika f2 słychać"cyknięcie" przekaźnika. Jeżeli "cyka"a nawiew nie działa, to przekaźnik najprawdopodobniej jest dobry aczkolwiek najlepiej podmienić go na nowy, wtedy na 100% masz pewność. Po włączeniu zapłonu, sterowaniem tego przekaźnika" zajmuje"się moduł komfortu(BCM-to ta czarna, najwyższa skrzyneczka na środku w skrzynce przekaźników) podając masę na ten właśnie przekaźnik K72a. Może być tak, że z jakiegoś powodu tej masy nie podaje i dlatego nawiew nie działa. Jak widzisz, przyczyn niedziałania nawiewu jest kilka. Wszystkie trzeba sprawdzić niestety jeśli bezpieczniki są ok. Może też być gdzieś przerwa na kablu zasilającym od bezpiecznika FV1-tego w skrzyneczce w podszybiu i tą przerwe trzeba znaleźć. Zmierz czy masz napięcie na bezpieczniku FV1. Jeżeli napięcie jest, to znaczy, że przerwa jest na odcinku od przekaźnika do panelu nawiewu...Tzn. trzeba sprawdzić czy gdzieś kabelek nie jest urwany. W zasadzie najlepiej to zrobić, kiedy zrobisz sobie dobry dostęp do skrzynki z przekaźnikami w podszybiu, bo wtedy wyjmiesz całą listwe(tą z lewej strony, bo są dwie) z przekaźnikami(jest na zatrzask) i masz dostęp do kabelków, które idą do przekaźnika. Możesz wtedy zobaczyć czy kabelek gruby czerwony jest wpięty i przed i po przekaźniku, bo być może ktoś tam wcześniej grzebał i uszkodził kabelek któryś... Acha, i jeszcze kwestia przepalacjącego Ci sie tego dużego bezpiecznika 40A co zaznaczyłeś wcześniej na foto. To bezpiecznik od grzania tylnej szyby. Masz najpewniej przetarte przewody w gumowej przelotce kabina-klapa po stronie kierowcy. To bardzo częsta przypadłość. Z wiekiem izolacja parcieje i pęka. Kable się stykają i robi zwarcie. Ściąg tą gumową harmonijke i zobaczysz. Kable tam są stosunkowo krótkie, więc naprawa ich polwgać powinna na ich przedłużeniu, zlutowaniu, zaizolowaniu i będzie wszystko ok. Chyba, że masz czas i chęci aby dać całkiem nową wiązkę ale wtedy musisz demontować plastiki na klapie i podsufitke z tyłu...
  • #24
    Skillovakyz
    Level 4  
    Problem został rozwiązany, został wymieniony przekaźnik który kolega u góry napisał (Był caly przepalony), drugi przekaźnik obok również do wymiany bo zaczęło go łapać i również przepalony był.

    Co do ogrzewania tylnej szyby i przepalającego się bezpiecznika, to wiązka w harmonijce przy klapie przetarta i robiło zwarcie.

    Bardzo dziękuję wszystkim za pomoc :)