Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

RV64X: bezpłatny, otwarty procesor graficzny dla RISC-V

ghost666 30 Jan 2021 21:26 558 0
  • RV64X: bezpłatny, otwarty procesor graficzny dla RISC-V
    Grupa pasjonatów zaproponowała właśnie nowy zestaw instrukcji graficznych przeznaczonych do grafiki 3D i obróbki mediów. Nowe instrukcje są zbudowane na podstawowym zestawie instrukcji wektorowych dla RISC-V. Dodadzą obsługę nowych typów danych, które są specyficzne dla grafiki jako rozszerzenia warstwowe w duchu podstawowej architektury zestawu instrukcji RISC-V. Obsługiwane są wektory, transcendentna matematyka, piksele i tekstury oraz operacje buforowe. Architektura ta może być połączona w jedno ISA CPU-GPU. Grupa nazwała architekturę RV64X, ponieważ instrukcje będą 64-bitowe (32 bity nie wystarczają do obsługi współczesnego ISA).

    Dlaczego teraz?

    Na świecie jest wiele procesorów graficznych do wyboru, po co więc kolejny? Ponieważ, jak twierdzi grupa, komercyjne procesory graficzne są mniej skuteczne w spełnianiu nietypowych potrzeb, takich jak np. dwufazowe wycinanie ściętego obiektu 3D, adaptowalny HPC (arbitralna głębia bitowa FFT), sprzętowe SLAM etc. Zespół twierdzi, że chce stworzyć małe, wydajne obszarowo GPU z możliwością niestandardowego programowania i rozszerzalnością. Powinno ono oferować niską cenę i możliwość rozwoju na różnych polach, bez konieczności konkurowania z komercyjnymi ofertami.

    Omawiany układ może być zaimplementowany w układach FPGA, jak i ASIC. Ma być darmowy i w pełni otwarty. Wstępny projekt ma być ukierunkowany na mikrokontrolery małej mocy. Będzie zgodny z Khronos Vulkan i z czasem będzie obsługiwał inne interfejsy API (OpenGL, DirectX i inne).

    Ruch open source, który zmienił rozwój oprogramowania, zyskuje na popularności także wśród twórców sprzętu. Wysiłki skupione na architekturze RISC-V wiodą w tym zakresie prym. Kolejnym krokiem ma być rdzeń RISC-V z wbudowanym GPU. Dla programisty będzie to wyglądało jak pojedynczy element z 64-bitowymi instrukcjami, zakodowanymi jako instrukcje skalarne. Model programowania to "pozorny SIMD", to znaczy kompilator generuje SIMD z prefiksowych skalarnych rozkazów. Będzie zawierać zmienną, przewidywaną bazę SIMD, interfejs wektorowy, precyzyjne wyjątki, cieniowanie gałęzi i wiele więcej. Zespół twierdzi, że nie będzie potrzeby stosowania mechanizmu wywoływania RPC/IPC w celu wysyłania wywołań 3D API do lub z nieużywanej pamięci procesora do pamięci GPU i odwrotnie. Układ ma być dostępny jako 16-bitowy ze stałą pozycją przecinka (idealny dla FPGA), jak również 32-bitowy zmiennoprzecinkowy (nadające się do implementacji w ASIC lub FPGA).

    Źródło: https://www.eetimes.com/rv64x-a-free-open-source-gpu-for-risc-v/

    Cool! Ranking DIY
    [30.03.2021, darmowy webinar] Nowoczesna diagnostyka maszyn, monitorowanie i przewidywanie awarii. Zarejestruj się
    About Author
    ghost666
    Translator, editor
    Offline 
    Fizyk z wykształcenia. Po zrobieniu doktoratu i dwóch latach pracy na uczelni, przeszedł do sektora prywatnego, gdzie zajmuje się projektowaniem urządzeń elektronicznych i programowaniem. Od 2003 roku na forum Elektroda.pl, od 2008 roku członek zespołu redakcyjnego.
    ghost666 wrote 10262 posts with rating 8535, helped 157 times. Live in city Warszawa. Been with us since 2003 year.