Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Citroen C4 1.6 NFU - Błąd P0480 - wentylator chłodnicy

Janek_1985 01 Feb 2021 11:17 4239 10
Relpol
  • #1
    Janek_1985
    Level 8  
    Cześć wszystkim! Niedawno nabyłem C4 2005r. z silnikiem 1.6 16V o oznaczeniu NFU (TU4JP5). Samochód jest wyposażony w climatronic. Sterownik silnika zgłasza błąd P0480, jest to błąd dotyczący wentylatora chłodnicy.
    Na wstępie obejrzałem i sprawdziłem wszystkie połączenia elektryczne - brak zastrzeżeń. Bezpieczniki F1 i MF1 są OK. Opornica wraz z przekaźnikami są w porządku (bezpiecznik termiczny także). Następnie przy użyciu Lexii wykonałem test elementów wykonawczych, wentylator na obu biegach pracuje poprawnie - co potwierdza sprawność całego układu.
    Przyjrzałem się schematowi połączeń - chodzi o moduł oznaczony na schemacie jako A95.
    Widać, że zasilanie wentylatora pochodzi z bezpiecznika MF1 i trafia przez dużą kostkę (B) na pin 2 modułu A95, natomiast pin 1 to wyjście na silnik wentylatora.
    Sterowanie odbywa się przez mniejszą kostkę (A), gdzie:
    -pin 3 to zasilanie z bezpiecznika F1,
    -pin 1 to sterowanie masą z ECU pin b1 (C) drugiego biegu wentylatora,
    -pin 2 to sterowanie masą z ECU pin c1 (C) pierwszego biegu wentylatora (przez opornicę).
    Można też zauważyć, że bezpiecznik termiczny jest w obwodzie sterowania przekaźnika pierwszego biegu.
    Do tego momentu jest wszystko jasne i nawet sprawne, co potwierdza wykonanie testów elementów wykonawczych.

    Ostatni pin 4 jest to sygnał potwierdzenia pracy wentylatora do ECU. Jak widać na schemacie sygnał jest podłączony do linii wyjściowej na silnik wentylatora przez rezystor (dokładnie jest to 1k) i trafia na pin a1 (C) sterownika silnika.

    Wpinając tam voltomierz, na zapłonie jest 2V (względem masy), po uruchomieniu z Lexii pierwszego biegu wraz z przyspieszaniem wentylatora napięcie rośnie i osiąga około 7,5V, po wyłączeniu napięcie spada wraz z obrotami wentylatora do poziomu 2V. Po włączeniu drugiego biegu, wraz obrotami wentylatora napięcie rośnie do 12V, analogicznie spada po wyłączeniu.

    Wniosek: sygnał o pracy silnika wentylatora również dociera do sterownika ECU.

    Po wykasowaniu błąd powraca po uruchomieniu klimatyzacji (a co za tym idzie wentylatora chłodnicy na pierwszym biegu). Dodatkowo sprawdziłem czujnik temp. silnika - jest sprawny i suchy.

    Czy ktoś z Was wie w jaki sposób sterownik ECU identyfikuje błąd P0480? Jest to detekcja napięcia na pinie a1 (C), czy spadanie temp. silnika po uruchomieniu wentylatora?
    Być może ktoś posiada samochód z podobnymi podzespołami i mógłby zmierzyć jakie napięcie sygnału pracy wentylatora występuje po wysterowaniu I i II biegu. Sprawdzałem w Peugeot 207 (lecz moduł sterowania wentylatorem jest inny) i na obu biegach na pinie 4 jest 12V.

    Z góry dziękuje za pomoc.
    Pozdrawiam.

    Citroen C4 1.6 NFU - Błąd P0480 - wentylator chłodnicy
  • Relpol
  • #2
    User removed account
    Level 1  
  • Relpol
  • #3
    Janek_1985
    Level 8  
    Wiązka jest sprawdzona, nie ma żadnych uszkodzeń, nie ma zwarcia do masy, zasilania ani zwarć między przewodami. Moduł sterowania wentylatorem jest nowy, poza tym i stary i nowy zostały dokładnie pomierzone na stole (oba przekaźniki działają i nie ma oporu na stykach wykonawczych). Opór cewki przekaźnika około 70 ohm. Doskonale wiem, że zasilanie na przekaźniki jest przez bezpiecznik F1 i przekaźnik w module BSM, ale to również zostało sprawdzone i działa.
  • #4
    User removed account
    Level 1  
  • #5
    Janek_1985
    Level 8  
    Klimatyzacja jest sprawna, ciśnienie czynnika bez pracy sprężarki 4 bar.
  • #6
    Janek_1985
    Level 8  
    Po odłączeniu kostki 4-pinowej przy module przekaźnika wentylatora chłodnicy pojawia się błąd P0485. Napięcia na wypietej wtyczce
    Pin 1 i 2 3,5V
    Pin 3 12V
    Pin 4 11,5V
  • #7
    User removed account
    Level 1  
  • #8
    Janek_1985
    Level 8  
    Przeglądałem parametry, ale komunikacja jest zachowana i wartości wydają się być rzeczywiste. Błąd zawsze jest przemijajacy, nie stały. Występuje po włączeniu klimy, bo wtedy załącza się pierwszy bieg wentylatora, ciężko w obecnych temperaturach zagrażać silnik do włączenia wentylatora. Co ciekawe nie za każdym razem jest błąd. Zagladalem już do ECU w poszukiwaniu "zimnego lutu" ale nic nie znalazłem. Zapobiegawczo przelutowałem złącze, ale nic to nie dało.
  • #9
    mirek19622
    Level 2  
    Witam
    Czy wykryłeś usterkę, jakie jest rozwiązanie tej zagadki?
    Mam podobny problem , Peugeot 307 14 16V lift 2005 , "błąd stały P0485 Stan GMV Obwód rozwarty zwarcie do plusa zwarcie do masy"
    Obydwie prędkości wentylatora działają , kable pomierzone , sygnał zwrotny z modułu sterującego (1522)wentylatorem trafia na złącze(32VNR -C4 nr kabelka 1599Z) ECU czyli info do komputera o działającym wentylatorze jest.
    Na razie odpuściłem, samochód działa ok i nie wyświetla ikonki "check engine" , dopiero w programie diagnostycznym PP2000 pojawia się wyżej wspomniany błąd.
  • #11
    mirek19622
    Level 2  
    U mnie Magneti Marelli 6LP2.05
    Dodatkowo błąd jest stały i po usunięciu w PP2000 pojawia się ponownie .