Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Metalwork
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Citroen C4 1.6 NFU - Błąd P0480 - wentylator chłodnicy

Janek_1985 01 Feb 2021 11:17 1644 10
  • #1
    Janek_1985
    Level 6  
    Cześć wszystkim! Niedawno nabyłem C4 2005r. z silnikiem 1.6 16V o oznaczeniu NFU (TU4JP5). Samochód jest wyposażony w climatronic. Sterownik silnika zgłasza błąd P0480, jest to błąd dotyczący wentylatora chłodnicy.
    Na wstępie obejrzałem i sprawdziłem wszystkie połączenia elektryczne - brak zastrzeżeń. Bezpieczniki F1 i MF1 są OK. Opornica wraz z przekaźnikami są w porządku (bezpiecznik termiczny także). Następnie przy użyciu Lexii wykonałem test elementów wykonawczych, wentylator na obu biegach pracuje poprawnie - co potwierdza sprawność całego układu.
    Przyjrzałem się schematowi połączeń - chodzi o moduł oznaczony na schemacie jako A95.
    Widać, że zasilanie wentylatora pochodzi z bezpiecznika MF1 i trafia przez dużą kostkę (B) na pin 2 modułu A95, natomiast pin 1 to wyjście na silnik wentylatora.
    Sterowanie odbywa się przez mniejszą kostkę (A), gdzie:
    -pin 3 to zasilanie z bezpiecznika F1,
    -pin 1 to sterowanie masą z ECU pin b1 (C) drugiego biegu wentylatora,
    -pin 2 to sterowanie masą z ECU pin c1 (C) pierwszego biegu wentylatora (przez opornicę).
    Można też zauważyć, że bezpiecznik termiczny jest w obwodzie sterowania przekaźnika pierwszego biegu.
    Do tego momentu jest wszystko jasne i nawet sprawne, co potwierdza wykonanie testów elementów wykonawczych.

    Ostatni pin 4 jest to sygnał potwierdzenia pracy wentylatora do ECU. Jak widać na schemacie sygnał jest podłączony do linii wyjściowej na silnik wentylatora przez rezystor (dokładnie jest to 1k) i trafia na pin a1 (C) sterownika silnika.

    Wpinając tam voltomierz, na zapłonie jest 2V (względem masy), po uruchomieniu z Lexii pierwszego biegu wraz z przyspieszaniem wentylatora napięcie rośnie i osiąga około 7,5V, po wyłączeniu napięcie spada wraz z obrotami wentylatora do poziomu 2V. Po włączeniu drugiego biegu, wraz obrotami wentylatora napięcie rośnie do 12V, analogicznie spada po wyłączeniu.

    Wniosek: sygnał o pracy silnika wentylatora również dociera do sterownika ECU.

    Po wykasowaniu błąd powraca po uruchomieniu klimatyzacji (a co za tym idzie wentylatora chłodnicy na pierwszym biegu). Dodatkowo sprawdziłem czujnik temp. silnika - jest sprawny i suchy.

    Czy ktoś z Was wie w jaki sposób sterownik ECU identyfikuje błąd P0480? Jest to detekcja napięcia na pinie a1 (C), czy spadanie temp. silnika po uruchomieniu wentylatora?
    Być może ktoś posiada samochód z podobnymi podzespołami i mógłby zmierzyć jakie napięcie sygnału pracy wentylatora występuje po wysterowaniu I i II biegu. Sprawdzałem w Peugeot 207 (lecz moduł sterowania wentylatorem jest inny) i na obu biegach na pinie 4 jest 12V.

    Z góry dziękuje za pomoc.
    Pozdrawiam.

    Citroen C4 1.6 NFU - Błąd P0480 - wentylator chłodnicy
    Ethernet jednoparowy (SPE) - rozwiązania w przemyśle. Szkolenie 29.09.2021r. g. 11.00 Zarejestruj się za darmo
  • Metalwork
  • #2
    koleś kit
    Level 36  
    Zasilanie cewek przekaźników w module wentylatora idzie z przekaźnika w BSM.Widziałeś to?A więc ECU kontroluje trzy przekaźniki.I bardziej błąd dotyczy ich niż obwodu wykonawczego.A żeby mieć pewność to odłącz moduł wentylatora i zobacz co złapie.Choć ja stawiał bym raczej na sam moduł lub problem z wiązką.
  • Metalwork
  • #3
    Janek_1985
    Level 6  
    Wiązka jest sprawdzona, nie ma żadnych uszkodzeń, nie ma zwarcia do masy, zasilania ani zwarć między przewodami. Moduł sterowania wentylatorem jest nowy, poza tym i stary i nowy zostały dokładnie pomierzone na stole (oba przekaźniki działają i nie ma oporu na stykach wykonawczych). Opór cewki przekaźnika około 70 ohm. Doskonale wiem, że zasilanie na przekaźniki jest przez bezpiecznik F1 i przekaźnik w module BSM, ale to również zostało sprawdzone i działa.
  • #4
    koleś kit
    Level 36  
    A klimę masz pan sprawną?Być może tam coś nie tak?Czynnik jest?
  • #5
    Janek_1985
    Level 6  
    Klimatyzacja jest sprawna, ciśnienie czynnika bez pracy sprężarki 4 bar.
  • #6
    Janek_1985
    Level 6  
    Po odłączeniu kostki 4-pinowej przy module przekaźnika wentylatora chłodnicy pojawia się błąd P0485. Napięcia na wypietej wtyczce
    Pin 1 i 2 3,5V
    Pin 3 12V
    Pin 4 11,5V
  • #7
    koleś kit
    Level 36  
    Jak to się dzieje tylko na klimie to może trzeba zerknąć w parametry.Być może któryś ecu nie otrzymuje odpowiedniej informacji.Bo rozumiem że jak klima wyłączona to problemy nie ma?
  • #8
    Janek_1985
    Level 6  
    Przeglądałem parametry, ale komunikacja jest zachowana i wartości wydają się być rzeczywiste. Błąd zawsze jest przemijajacy, nie stały. Występuje po włączeniu klimy, bo wtedy załącza się pierwszy bieg wentylatora, ciężko w obecnych temperaturach zagrażać silnik do włączenia wentylatora. Co ciekawe nie za każdym razem jest błąd. Zagladalem już do ECU w poszukiwaniu "zimnego lutu" ale nic nie znalazłem. Zapobiegawczo przelutowałem złącze, ale nic to nie dało.
  • #9
    mirek19622
    Level 2  
    Witam
    Czy wykryłeś usterkę, jakie jest rozwiązanie tej zagadki?
    Mam podobny problem , Peugeot 307 14 16V lift 2005 , "błąd stały P0485 Stan GMV Obwód rozwarty zwarcie do plusa zwarcie do masy"
    Obydwie prędkości wentylatora działają , kable pomierzone , sygnał zwrotny z modułu sterującego (1522)wentylatorem trafia na złącze(32VNR -C4 nr kabelka 1599Z) ECU czyli info do komputera o działającym wentylatorze jest.
    Na razie odpuściłem, samochód działa ok i nie wyświetla ikonki "check engine" , dopiero w programie diagnostycznym PP2000 pojawia się wyżej wspomniany błąd.
  • #10
    melas
    Level 30  
    Jakie macie sterowniki me7.4.5? Czy inny
  • #11
    mirek19622
    Level 2  
    U mnie Magneti Marelli 6LP2.05
    Dodatkowo błąd jest stały i po usunięciu w PP2000 pojawia się ponownie .