Cześć wszystkim! Niedawno nabyłem C4 2005r. z silnikiem 1.6 16V o oznaczeniu NFU (TU4JP5). Samochód jest wyposażony w climatronic. Sterownik silnika zgłasza błąd P0480, jest to błąd dotyczący wentylatora chłodnicy.
Na wstępie obejrzałem i sprawdziłem wszystkie połączenia elektryczne - brak zastrzeżeń. Bezpieczniki F1 i MF1 są OK. Opornica wraz z przekaźnikami są w porządku (bezpiecznik termiczny także). Następnie przy użyciu Lexii wykonałem test elementów wykonawczych, wentylator na obu biegach pracuje poprawnie - co potwierdza sprawność całego układu.
Przyjrzałem się schematowi połączeń - chodzi o moduł oznaczony na schemacie jako A95.
Widać, że zasilanie wentylatora pochodzi z bezpiecznika MF1 i trafia przez dużą kostkę (B) na pin 2 modułu A95, natomiast pin 1 to wyjście na silnik wentylatora.
Sterowanie odbywa się przez mniejszą kostkę (A), gdzie:
-pin 3 to zasilanie z bezpiecznika F1,
-pin 1 to sterowanie masą z ECU pin b1 (C) drugiego biegu wentylatora,
-pin 2 to sterowanie masą z ECU pin c1 (C) pierwszego biegu wentylatora (przez opornicę).
Można też zauważyć, że bezpiecznik termiczny jest w obwodzie sterowania przekaźnika pierwszego biegu.
Do tego momentu jest wszystko jasne i nawet sprawne, co potwierdza wykonanie testów elementów wykonawczych.
Ostatni pin 4 jest to sygnał potwierdzenia pracy wentylatora do ECU. Jak widać na schemacie sygnał jest podłączony do linii wyjściowej na silnik wentylatora przez rezystor (dokładnie jest to 1k) i trafia na pin a1 (C) sterownika silnika.
Wpinając tam voltomierz, na zapłonie jest 2V (względem masy), po uruchomieniu z Lexii pierwszego biegu wraz z przyspieszaniem wentylatora napięcie rośnie i osiąga około 7,5V, po wyłączeniu napięcie spada wraz z obrotami wentylatora do poziomu 2V. Po włączeniu drugiego biegu, wraz obrotami wentylatora napięcie rośnie do 12V, analogicznie spada po wyłączeniu.
Wniosek: sygnał o pracy silnika wentylatora również dociera do sterownika ECU.
Po wykasowaniu błąd powraca po uruchomieniu klimatyzacji (a co za tym idzie wentylatora chłodnicy na pierwszym biegu). Dodatkowo sprawdziłem czujnik temp. silnika - jest sprawny i suchy.
Czy ktoś z Was wie w jaki sposób sterownik ECU identyfikuje błąd P0480? Jest to detekcja napięcia na pinie a1 (C), czy spadanie temp. silnika po uruchomieniu wentylatora?
Być może ktoś posiada samochód z podobnymi podzespołami i mógłby zmierzyć jakie napięcie sygnału pracy wentylatora występuje po wysterowaniu I i II biegu. Sprawdzałem w Peugeot 207 (lecz moduł sterowania wentylatorem jest inny) i na obu biegach na pinie 4 jest 12V.
Z góry dziękuje za pomoc.
Pozdrawiam.

Na wstępie obejrzałem i sprawdziłem wszystkie połączenia elektryczne - brak zastrzeżeń. Bezpieczniki F1 i MF1 są OK. Opornica wraz z przekaźnikami są w porządku (bezpiecznik termiczny także). Następnie przy użyciu Lexii wykonałem test elementów wykonawczych, wentylator na obu biegach pracuje poprawnie - co potwierdza sprawność całego układu.
Przyjrzałem się schematowi połączeń - chodzi o moduł oznaczony na schemacie jako A95.
Widać, że zasilanie wentylatora pochodzi z bezpiecznika MF1 i trafia przez dużą kostkę (B) na pin 2 modułu A95, natomiast pin 1 to wyjście na silnik wentylatora.
Sterowanie odbywa się przez mniejszą kostkę (A), gdzie:
-pin 3 to zasilanie z bezpiecznika F1,
-pin 1 to sterowanie masą z ECU pin b1 (C) drugiego biegu wentylatora,
-pin 2 to sterowanie masą z ECU pin c1 (C) pierwszego biegu wentylatora (przez opornicę).
Można też zauważyć, że bezpiecznik termiczny jest w obwodzie sterowania przekaźnika pierwszego biegu.
Do tego momentu jest wszystko jasne i nawet sprawne, co potwierdza wykonanie testów elementów wykonawczych.
Ostatni pin 4 jest to sygnał potwierdzenia pracy wentylatora do ECU. Jak widać na schemacie sygnał jest podłączony do linii wyjściowej na silnik wentylatora przez rezystor (dokładnie jest to 1k) i trafia na pin a1 (C) sterownika silnika.
Wpinając tam voltomierz, na zapłonie jest 2V (względem masy), po uruchomieniu z Lexii pierwszego biegu wraz z przyspieszaniem wentylatora napięcie rośnie i osiąga około 7,5V, po wyłączeniu napięcie spada wraz z obrotami wentylatora do poziomu 2V. Po włączeniu drugiego biegu, wraz obrotami wentylatora napięcie rośnie do 12V, analogicznie spada po wyłączeniu.
Wniosek: sygnał o pracy silnika wentylatora również dociera do sterownika ECU.
Po wykasowaniu błąd powraca po uruchomieniu klimatyzacji (a co za tym idzie wentylatora chłodnicy na pierwszym biegu). Dodatkowo sprawdziłem czujnik temp. silnika - jest sprawny i suchy.
Czy ktoś z Was wie w jaki sposób sterownik ECU identyfikuje błąd P0480? Jest to detekcja napięcia na pinie a1 (C), czy spadanie temp. silnika po uruchomieniu wentylatora?
Być może ktoś posiada samochód z podobnymi podzespołami i mógłby zmierzyć jakie napięcie sygnału pracy wentylatora występuje po wysterowaniu I i II biegu. Sprawdzałem w Peugeot 207 (lecz moduł sterowania wentylatorem jest inny) i na obu biegach na pinie 4 jest 12V.
Z góry dziękuje za pomoc.
Pozdrawiam.
