Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Fiat Seicento 899 - Bogata mieszanka a kłęby białego dymu UPG CZY NIE UPG?

grucha460 07 Feb 2021 12:36 435 5
  • #1
    grucha460
    Level 9  
    Cześć wszystkim,
    Mam Seicento 899, rocznik 2001 z LPG.
    Problem: z rury lecą kłęby białego dymu, po przygazowaniu duże, duże spalanie
    Co sprawdzone:
    1. Testerem do UPG sprawdziłem czy nie ma CO2 w płynie - nie ma, sprawdzane kilkukrotnie
    2. Nie ubywa płynu w zbiorniczku ani nie przybywa
    3. Wykręcone świece i od razu zmienione na nowe - stare okopcone na czarno jak przy bogatej mieszance
    4. Sprawdzone napięcie od sondy lambda - daje stale ok 0,8 - 0,85V czyli mieszanka bogata
    5. Śmierdzi benzyną, przy przygazowaniu czuć, że się dławi
    6. Nie mogę odpowietrzyć nagrzewnicy - po przygazowaniu coś z nagrzewnicy (z wężyka do odpowietrzania) poleci, ale później znowu nic, zupełnie jakby nie było płynu w ogóle w nagrzewnicy, nie ma ogrzewania, zimne powietrze tylko leci
    7. Wymieniony czujnik położenia wału korbowego na nowy
    8. Sprawdzone omomierzem wg książki sam naprawiam opory różnych czujników:
    - czujnik temp. cieczy w obudowie termostatu - 2400 ohm, ok wg książki,
    - czujnik temp zasysanego powietrza (w przepustnicy) - 2900 ohm, ok wg książki,
    - czujnik położenia przepustnicy - ok, wg książki, nie pamiętam dokładnie samych wartości co zmierzyłem, przeszedłem dalej,
    - wtryskiwacz - 2 ohm - więcej niż podaje książka



    Jutro podłączę pacjenta pod komputer (muszę nabyć kable)
    Pytanie - czy to upg czy kłęby pary są z niespalonego paliwa po prostu (bogata mieszanka)?
    Czy może instalacja lpg nie odcina dopływu benzyny?
    Może uszkodzony któryś czujnik mimo wszystko albo komputer? Map sensor?

    Pozdrawiam!
  • Helpful post
    #2
    tzok
    Moderator of Cars
    Zacznij od wyeliminowania instalacji LPG, czyli zakręcenia zaworu na butli. Następnie sprawdź, czy nie leje Ci się benzyna z regulatora ciśnienia (jest w korpusie przepustnicy, obok wtryskiwacza), dalej skontroluj stan wężyka podciśnieniowego łączącego kolektor/korpus przepustnicy z czujnikiem podciśnienia.

    Możliwe też, że instalacja LPG, wskutek niewłaściwie ustawionej emulacji, tak rozjechało Ci adaptacje wtrysku benzyny, że sterownik już sam z tego stanu nie wyjdzie. Emulacja sondy powinna być "na masę" lub na "otwarty obwód" (w zależności od wersji sterownika silnika), nigdy nie powinna być ustawiona na "fala 50%". Podczas jazdy na LPG ma się świecić kontrolka usterki układu wtryskowego (ew. można założyć jej odcięcie, po przełączeniu na LPG). Ten sterownik benzyny nie pracuje zawsze na mieszance stechiometrycznej (czasami oczekuje mieszanki bogatej) i ustawienie emulacji sondy na "prawidłową mieszankę/fala 50%" skutkuje tym, co opisujesz. Podczas jazdy na LPG, sterownik ma widzieć awarię sondy lambda.
  • #3
    78db78
    Level 39  
    grucha460 wrote:
    - wtryskiwacz - 2300 ohm - więcej niż podaje książka

    Albo źle zmierzyłeś albo spalona cewka wtryskiwacza. Może cały czas otwarty i leje paliwo.
  • #4
    grucha460
    Level 9  
    Faktycznie, 2 ohm, źle zmierzyłem.
    Problem występuje na benzynie i na gazie, sprawdzone po zakręceniu zaworu na butli (i wypaleniu resztek gazu z przewodów).
    Przewody podciśnienia skontrolowane, uciąłem stare końcówki nawet.
    Pozostało sprawdzić membranę regulatora ciśnienia.
  • #5
    grucha460
    Level 9  
    W międzyczasie podmieniłem parę rzeczy (już się nauczyłem, żeby nie wymieniać części bez diagnozy :) ):
    -przepustnicę (tj. całe urządzenie z wtryskiem, regulatorem ciśnienia itd.)
    -komputer,
    -czujnik temp. wody

    Mocno dokręciłem zawór na butli i odłączyłem elektrozawór, żeby wyeliminować ewentualne puszczanie lpg,.
    W końcu podłączyłem się do komputera. Program wskazuje mi błąd sondy lambda. Układ pracuje cały czas w pętli otwartej. Wiem, że powinien się przełączyć na pętle zamkniętą po rozgrzaniu sondy, ale tak się nie dzieje. Internet mówi, że sonda do wymiany. Już ją raz mierzyłem i napięcie podawała nawet adekwatne do stanu, już zgłupiałem. Może po prostu co raz coś tam wskazuje dobrze (np. w chwili mojego pomiaru woltomierzem), ale jednak jest zepsuta?
  • #6
    sandamiano
    Level 29  
    Pomierz na ciepłym odpalonym silniku wpinając się w przewód czarny sondy i masę . powinno być zmiennie 0.1-0.9 volta. Odepnij kostkę sondy i pomierz białe przewody- podgrzewanie sondy bo takową posiadasz. Sprawdź bezpiecznik 10A nad sterownikiem wtrysku przy czerwonym przekaźniku. On zasila grzałkę sondy (oraz zawór evap). Tzw napięcie referencyjne po stronie sterownika występuje ? (ok.0.45V) jeśli nie to skąd sterownik ma wiedzieć jaki sygnał ma powrócić ze strony sondy. Inna sprawa to instalacja LPG. Jak wpięta jest sonda do instalacji LPG? Jeśli nieodpowiednio to może być tak że sterownik LPG podstawia swoje dane do sterownika silnika i ten nie zubaża mieszanki. Co tam masz za LPG? bo wiadomo że max I-II generacja