Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Mercedes W124 - Przycisk klaksonu w kierownicy robi zwarcie

Djjj 08 Feb 2021 12:20 711 8
  • #1
    Djjj
    Level 2  
    Cześć,
    Jakiś czas temu kupiłem Mercedesa w124, ale dopiero ogarnąłem że klakson nie działa. Okazało się że ktoś odłączył plusowy kabelek od włącznika w kierownicy. Podłączyłem, wcisnąłem guzik, a tu niespodzianka - od razu pali bezpiecznik. Rozebrałem dalej. Ten krążek ze ślizgami pod kierownicą wygląda ok, oczyściłem go dla pewności, tak samo te styki, szczotki czy jak to się prawidłowo nazywa. Jak zewrę te szczotki to oba klaksony grają aż miło, nic nie przepala. Po dalszych próbach odkryłem że po wciśnięciu przycisku klaksonu prąd po prostu ucieka przez ten metalowy przycisk do kolumny kierownicy i idzie gdzieś do masy, stąd zwarcie. To dla mnie duża zagwozdka od kilku dni.
    Jak wezmę ten plusowy kabelek dołożę żarówkę i przyłożę do tej dolnej części włącznika (tej przykręconej do kierownicy) to normalnie świeci ( ten drugi kabelek co idzie do klaksonów na czas tego testu odpiąłem w ogóle)
    Troszeczkę nie rozumiem idei tego włącznika. Przecież on nie jest w żaden sposób odizolowany od kierownicy, tam nie ma żadnej jakieś podkładki izolującej czy cokolwiek, więc na chłopski rozum to normalne że prąd ucieka gdzieś przez kolumnę do masy. Czy możecie mi jakoś wyjaśnić o co w tym chodzi?
    Z góry dziękuję
  • #2
    LEDówki
    Level 38  
    No cóż. W większości samochodów + zasilania jest podłączony do klaksonu a minus jest dołączany przyciskiem w kierownicy.
    Schematu W124 nie mam, więc teraz koledze nie potwierdzę czy w tym samochodzie jest tak samo i obecna sytuacja to wynik działań elektryka amatora.
    Kolega sprawdzi na schemacie, co tam Niemiec wymyślił z włączaniem klaksonu.
  • #3
    Djjj
    Level 2  
    Sprawdzałem, na schemacie, niestety tutaj jest na odwrót. Napięcie idzie przez bezpiecznik do kierownicy, a dalej do klaksonów a te są do masy. Mercedes W124 - Przycisk klaksonu w kierownicy robi zwarcie

    Dodano po 10 [minuty]:

    Tutaj jest przedstawione te ustrojstwo przykręcone do kierownicy (obrazek z neta). Są dwie wsuwki, jedna na górze druga na dole. Środek wchodzi na frez w osi. No i jak to ma działać, tam nie ma żadnej izolacji, to jest pytanie... Mercedes W124 - Przycisk klaksonu w kierownicy robi zwarcie
  • #4
    LEDówki
    Level 38  
    No cóż, schemat świadczy o tym, że niemiaszki miały inne podejście niż zwykle, zatem włącznik musi być odizolowany od masy. Trzeba poczekać na kogoś, kto ma/miał taki samochód, lub szukać na forach samochodowych. Jest tutaj kilku mechaników, którzy mogą mieć odpowiednią wiedzę, ale nie wiadomo czy zechcą się wypowiedzieć.
  • Helpful post
    #5
    Gerri
    Mercedes specialist
    Podejrzewam, że sprawa jest prosta do wyjaśnienia i już się z tym spotykałem wcześniej. Otóż poprzedniemu właścicielowi spodobał się nowy wzór kierownicy, zakupił, a że wieloklin pasował no to usiłował ją zamontować. Nie wziął jednak pod uwagę, że jest inny sposób uruchamiania sygnału. Przełożył szczotki i kółka stykowe, ale coś nie zagrało i poprzestał na odłączeniu kabla żeby nie dochodziło do zwarcia po przypadkowym naciśnięciu. Do sprzedaży w każdym razie wyglądało ładnie :)
  • #6
    Djjj
    Level 2  
    Dzięki! Fakt, sąsiad właśnie dzisiaj zwrócił mi uwagę że jak na ponad 450tys. Przebiegu ta kierownica wygląda jak nowa. Jeśli ogarniasz tę kwestię mógłbyś tutaj wstawić choć jedną fotkę prawidłowej kierownicy do tej konkretnej wersji? To się różniło od rocznika czy coś? ( Mój 1994r)
  • #7
    Marian B
    Level 37  
    A może po prostu przerobić, podłączyć klakson inaczej, tak jak to zrobiłem w Octavii 1. Tam trzeba było mocno naciskać "poduszkę", było to bardzo nie wygodne i bez "czucia" przy krótkim sygnale.
    Zamontowałem przycisk na końcu dzwigni kierunkowskazów (wewnątrz dzwigni), była taka możliwość, bo dzwignia jest rozbieralna i wewnątrz pusta.
    Teraz krotki sygnał można bardzo precyzyjnie dawkować lekko uderzając dłonią w koniec dzwigni kierunkowskazów.
    Podobne rozwiązanie było w Dacii 1310p i na tym się wzorowałem. Jest to bardziej praktyczne niż naciskanie "poduchy".

    Przycisk nie był jakiś typowy, tylko robiony samodzielnie. Sztywny kołek z grubego drutu z nałożoną dopasowaną gałeczką, prowadnica z blaszki z dwoma otworami na kołek jako jeden styk, sprężyna i drugi styk styk na preszpanowej płytce przykręconej do prowadnicy. Wykonanie oczywiście może być dowolne.
  • #8
    Gerri
    Mercedes specialist
    Marian B wrote:
    Przycisk nie był jakiś typowy, tylko robiony samodzielnie

    Można też typowy przycisk do dzwonka przylepić na superglu do deski rozdzielczej. Nie gniewaj się, ale rzeźba ma swoje granice. tym bardziej w Mercedesie. Nawet starym.
    Djjj wrote:
    mógłbyś tutaj wstawić choć jedną fotkę prawidłowej kierownicy do tej konkretnej wersji?

    Nie mógłbym. W mojej okolicy ten typ wymarł całkowicie.
    Djjj wrote:
    To się różniło od rocznika czy coś? ( Mój 1994r)
    To nie jest kolego maluch, że napiszesz "1994" i już wiadomo. Prosty przykład: inne są bebechy dla kierownicy z airbagiem, a inne bez. Przecież to nie jest jakaś wysublimowana konstrukcja. Posiedź, pomyśl jak to powinno działać i co tam ewentualnie brakuje.
    W poniższym linku są schematy.
    http://www.autolib.diakom.ru/CAR/Mercedes-Benz/
    Jest zarówno wersja wcześniejsza (ze szczotkami) jak i późniejsza (z tasiemką).
    Jest nawet wersja z czterema szczotkami (dwie były do sygnału, a dwie do poduszki powietrznej)
  • #9
    Marian B
    Level 37  
    Gerri wrote:
    Można też typowy przycisk do dzwonka przylepić na superglu do deski rozdzielczej. Nie gniewaj się, ale rzeźba ma swoje granice. tym bardziej w Mercedesie. Nawet starym.

    Umiejętnie zrobiona "rzeżba" jest z reguły lepsza od rozwiązań fabrycznych, bo uwzględnia to czego fabryka nie uwzględniła.
    Nie chce mi się robić fotografii tego rozwiązania, na pewno gdyby nie wiedział to by Kolega pomyślał że jest to rozwiązanie fabryczne.
    Kult Mercedesa, śmieszne to trochę, przecież on ma tylko cztery koła i na dodatek nie lata, i rdzewieje chyba nawet lepiej niż inne samochody.

    "Rzeżbić" można na różne sposoby, na przykład, oprócz przycisku sygnału w dżwigni kierunkowskazów, "wyrzeżbiłem" też przycisk w dżwigni zmiany biegów:
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?p=17627814#17627814