Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Wymiana uszczelniaczy i ustawianie rozrządu

09 Feb 2021 20:56 237 9
  • Level 3  
    Witam. Mam parę pytań czysto praktycznych. Na internecie nie znalazłem dokładnej odpowiedzi na żadne pytanie, a w szkole.. Sami pewnie wiecie, w szkole są sami teoretycy, a nie praktycy. Do sedna...

    1. Załóżmy, że robię rozrząd w 1.9 tdi PD. Ustawiam na znaki i ściągam pasek. Jeśli chcę wymienić uszczelniacz na wale to muszę ściągnąć koło zębate. Jak to wygląda przy odkręcaniu, przecież muszę ściągnąć blokadę, wał nie przestawi mi się przy odkręcaniu koła? Czy blokować wtedy koło zamachowe na ten czas?

    2. Ta sama sytuacja w sprawie wymiany uszczelniacza na wałku rozrządu. 3 śruby popuszczę, a następnie muszę odkręcić główną śrubę, a tam przecież nie ma jak zblokować wałka. Jak to wygląda w praktyce?

    3. Załóżmy, że robię rozrząd DOHC, czy też 1.9 PD. Jakoś mi się ten rozrząd przestawił.. I co teraz, jak wygląda ustawianie rozrządu na nowo? Trzeba ściągać pokrywę, wałki rozrządu i na nowo ustawiać?

    Dzięki za wszelkie informacje ;)
  • Helpful post
    Level 17  
    Jeże przestawi Ci się wal w np 1.9 czy innych które mają blokadę wału na GMP to lepiej aby przestawil się w lewa stronę bo jak za mocno w prawo się obróci to może tłok dotknąć zaworu. po wymianie uszczelniacza ustawiasz wal tak aby blokada pasowała i po sprawie. Jeżeli chodzi o wałek np w 1.9 po odkreceniu koła i jego zdjęciu będziesz widział że koło ma klin i pasuje w jednym miejscu więc nie trzeba podnosi pokrywy bo po przykręceniu koła ustawiasz koło na blokadę trzpień chyba fi6 i blokujesz koło do montażu paska. W innych Markach i modelach silnika po zdjęciu koła górnego trzeba podnieść pokrywę aby zablokować sam wałek od tyłu. A czasami dół nie ma klina i trzeba stosować blokady ustalające położenie wału ktore najczęściej wkręca się z boku bloku aż wykorbienie wału się o nią oprze, a zablokować należało by najlepiej koło zamachowe po wyjęciu rozrusznika, na niektórych blokadach można dokręcać śruby centralne ale na większości nie można tego robić i trzeba blokować wal na wieńcu rozrusznika.
  • Level 3  
    Mhm, ale jak najlepiej to zrobić, żeby nic się nie przestawiło przy odkrecaniu śruby, czy dokręcaniu. Jeszcze mówisz o blokadzie koła zamachowego poprzez otwór z rozrusznika. A nie można blokadą zablokować przez otwór w skrzyni?
    I z tego co mówisz jeśli się przestawi, to po prostu ustawić wał tak jak ma być, w lewo czy prawo na znak na wałku i na kole zamachowym i tyle?

    Co do walka rozrządu to chodziło mi jeszcze dokładnie odkrecanie samego koła, że ma klin na wałku i inaczej koła nie założymy to wiem. Jak odkręcić koło, żeby wałek rozrządu się nie przestawił?

    Wymiana uszczelniaczy i ustawianie rozrządu

    Można najpierw tym specjalnym kluczem zablokować całe koło rozrządu, odkręcić centralną śrubę i dopiero później 3 poboczne śrubki? I na końcu już ściągaczem?

    I jeszcze jakbyś mógł odpowiedzieć na 3 pytanie to byłbym wdzięczny
  • Helpful post
    Level 17  
    Dolne koło będziesz odkręcał ręcznie czy kluczem Udarowym, jak bedzisz to robił na warsztacie to z odkreceniem. Czy przykreceniem nie będzie problemu zablokowac możesz sobie czym na wieńcu rozrusznika,. Odkręcając i przykrecajac dolna srube koła wału, Vw mają dobre dojście do rozrusznika jak go wyjmiesz to możesz tam czymś zablokowac wieniec, jak Ci się przestawi wal lub wałek o ząb czy 2 to nic się nie stanie, nie ma się czego bać, górne koło przytrzymać czym takim https://allegro.pl/oferta/klucz-do-blokowania...N75iYBi1q9fZxco2Qb_qj8OiHUWBVzIgaAg2oEALw_wcB. Jak już popuścisz srube centralna to wtedy te 3 małe. I zjedmiesz koło jakimś ściągaczek
  • Level 3  
    Super, dzięki wielkie, pomogłeś😁 I jeszcze tylko zapytam. Czyli z tego co mówisz, nawet jak przestawi się nam wałek rozrządu, to możemy go ręcznie przestawić na znaki i wszystko będzie grać?
  • Level 29  
    Zrób tak wtedy nic Ci się nie uszkodzi. Rozbierz, cofnij wał o np 45 stopni, blokuj, rozkręcaj wymieniaj, wałek rozrządu tak samo, później ustaw wałek rozrządu na blokadę, dojedź wałem żeby blokada spasowała i złóż. Śruba na wał powinna być nowa posmarowana olejem.

    Dodano po 2 [minuty]:

    A do walka rozrządu to wystarczy popuścić centralna śrubę, podważyć, napiąć koło (z wyczuciem) i uderzyć nieduzym młotkiem w śrubę. Koło zeskoczy bo jest na stożku.
  • Level 3  
    Tak, czyli jak załóżmy przestawię przypadkowo wałek rozrządu w lewo czy prawo, to po prostu ręcznie sobie go ustawiam na znaki i będzie wszystko chodzić?
  • Helpful post
    Level 29  
    Nie masz znaków. Chyba że sobie namalujesz. Kup sobie blokady do tego silnika. Kosztują grosze i nawet raz widziałem je w Majstrze. I tak, przekrec sobie wał w lewo o 90 stopni i możesz kręcić wałkiem jak Ci się podoba.
  • Level 3  
    A przeczytałem teraz, że jest jakiś specjalny przyrząd do odkręcania i dokręcania śruby na wale korbowym. Macie może pogląd jak to wygląda? Blokuje się ponoć od przodu normalnie i nie trzeba nic kombinować od rozrusznika
  • Level 36  
    Jeżeli się boisz o kolizję wału z zaworami to prostu zdemontuj wałek rozrządu. Wszystkie zawory się schowają i nie musisz się bać.
    Koło pasowe wału ma klin, koło pasowe wałka rozrządu nie zejdzie - trzeba użyć prasy. Bodajże od wałka rozrządu ma klin, albo odpowiedni wypust - chociaż nawet bez tego odpowiednio założysz - demontując pompę tandem (paliwa i vacum) masz odpowiednią blokadę. W zależności od samochodu, silnika wałek rozrządu jest blokowany jak powyżej lub poprzez koło pasowe na wałku.

    Na wał masz blokadę, na wałek rozrządu również. Bez blokad to nawet nie bierz się za demontaż rozrządu, bo na znaki markerem może się synchronizacja wału i walka rozjechać i będzie bardzo wesoło (o kolizji nie wspominając).