Witam,
Wymieniłem w ekspresie Krups EA8010 uszczelnienia tłoka pomocniczego (w tym co wcześniej oringi tłoka zaparzacza). Teraz (po złożeniu) po włączeniu zasilania i wygrzaniu tłok schodzi w dół (chyba nie maksymalnie) ekspres żąda uruchomienia długiego płukania tj. migają diody clean oraz calc. Po wciśnięciu przycisku "service" tłok się podnosi (nie całkiem, ale ponad zaparzacz) i przez dyszę pary leci przez chwilę woda. Następnie tłok powraca całkiem do góry i po wygrzaniu ponownie schodzi w dół. Znowu migają przyciski clean oraz calc. Po drugim uruchomieniu płukania podobnie jak za pierwszym razem unosi się nie do końca do góry i przez dyszę pary leci trochę wody, po czym migają wszystkie diody i wyświetla się błąd nr 5. Tłok pozostaje nie do końca podniesiony aż do następnego uruchomienia ekspresu (włączenia zasilania).
Widać, że dystrybutor się obraca, raczej też chyba poprawnie przełącza, bo tłok porusza się w górę i w dół (czyli woda przepływa do tłoka i z powrotem do zbiornika), leci też przez dyszę pary, więc ta droga też się wydaje być ok.
Pompa pompuje (woda leci), więc chyba tu też nie ma jakiegoś problemu.
Rurki na tyle ile mogłem posprawdzałem - nigdzie nie są załamane czy jakoś nienaturalnie zagięte.
Płyta też wygląda normalnie (nie widać uszkodzeń) i raczej jest dobrze podłączona.
Dlatego obstawiam przepływomierz:
Przepływ wody przez przepływomierz jest (no bo woda leci czy to do tłoka, czy do dyszy pary) więc podejrzewam, że problem jest w jego wskazaniach. Sprawdziłem ciągłość przewodów łączących przepływomierz z płytą i jest ok. Pomierzyłem napięcia na przepływomierzu:
"+"÷"-": ok. 4,8V (przy odłączonym przepływomierzu na płycie 5V);
"-"÷"sygnał": 0V bez przepływu i ok. 1,65V przy przepływie wody.
Czasami zdarza się, że bez przepływu napięcie na wyjściu sygnałowym to ok. 3,2V, ale gdy woda ruszy (pracuje pompa) to spada na 1,65V - podejrzewam, że jest to kwestia zatrzymania magnesu pod czujnikiem albo nie.
Pomiary tych napięć na płycie dają identyczne rezultaty.
Napięcia te mierzyłem na zakresie stałoprądowym multimetru. Pomiar na zakresie zmiennoprądowym co ciekawe daje wyniki proporcjonalne, dwukrotnie wyższe łącznie z napięciem między plusem a masą nawet, gdy nie ma przepływu wody.
Mam następujące pytania/wątpliwości:
Czy przepływomierz działa poprawnie, czy jednak należy go wymienić, skoro napięcie dochodzi i coś mierzy? Czy te zmierzona napięcia są poprawne? Jakie powinny być prawidłowe ich wartości? - wyniki pomiarów są bardzo powtarzalne.
Czy może być jednak problem w czymś innym - pompie, dystrybutorze, tłoku, wężykach, a może którychś switchach? - może rzeczywiście przepływ jest za mały, choć znaczenie błędu to "przepływ zerowy", a to już nieprawda...
Czy przyczyna może leżeć w zaworze dwubarowym (pojawiały się takie sugestie na forum, ale też przykładowo @nioop w jednym z tematów takim sugestiom zaprzeczył, a i sama instrukcja przy błędzie nr 5 nic o zaworze dwubarowym nie wspomina).
Czy może jednak winna jest płyta? Jeżeli tak, to gdzie na niej szukać ewentualnego uszkodzenia celem potwierdzenia konieczności wymiany?
Z góry dziękuję za wszelką pomoc.
Wymieniłem w ekspresie Krups EA8010 uszczelnienia tłoka pomocniczego (w tym co wcześniej oringi tłoka zaparzacza). Teraz (po złożeniu) po włączeniu zasilania i wygrzaniu tłok schodzi w dół (chyba nie maksymalnie) ekspres żąda uruchomienia długiego płukania tj. migają diody clean oraz calc. Po wciśnięciu przycisku "service" tłok się podnosi (nie całkiem, ale ponad zaparzacz) i przez dyszę pary leci przez chwilę woda. Następnie tłok powraca całkiem do góry i po wygrzaniu ponownie schodzi w dół. Znowu migają przyciski clean oraz calc. Po drugim uruchomieniu płukania podobnie jak za pierwszym razem unosi się nie do końca do góry i przez dyszę pary leci trochę wody, po czym migają wszystkie diody i wyświetla się błąd nr 5. Tłok pozostaje nie do końca podniesiony aż do następnego uruchomienia ekspresu (włączenia zasilania).
Widać, że dystrybutor się obraca, raczej też chyba poprawnie przełącza, bo tłok porusza się w górę i w dół (czyli woda przepływa do tłoka i z powrotem do zbiornika), leci też przez dyszę pary, więc ta droga też się wydaje być ok.
Pompa pompuje (woda leci), więc chyba tu też nie ma jakiegoś problemu.
Rurki na tyle ile mogłem posprawdzałem - nigdzie nie są załamane czy jakoś nienaturalnie zagięte.
Płyta też wygląda normalnie (nie widać uszkodzeń) i raczej jest dobrze podłączona.
Dlatego obstawiam przepływomierz:
Przepływ wody przez przepływomierz jest (no bo woda leci czy to do tłoka, czy do dyszy pary) więc podejrzewam, że problem jest w jego wskazaniach. Sprawdziłem ciągłość przewodów łączących przepływomierz z płytą i jest ok. Pomierzyłem napięcia na przepływomierzu:
"+"÷"-": ok. 4,8V (przy odłączonym przepływomierzu na płycie 5V);
"-"÷"sygnał": 0V bez przepływu i ok. 1,65V przy przepływie wody.
Czasami zdarza się, że bez przepływu napięcie na wyjściu sygnałowym to ok. 3,2V, ale gdy woda ruszy (pracuje pompa) to spada na 1,65V - podejrzewam, że jest to kwestia zatrzymania magnesu pod czujnikiem albo nie.
Pomiary tych napięć na płycie dają identyczne rezultaty.
Napięcia te mierzyłem na zakresie stałoprądowym multimetru. Pomiar na zakresie zmiennoprądowym co ciekawe daje wyniki proporcjonalne, dwukrotnie wyższe łącznie z napięciem między plusem a masą nawet, gdy nie ma przepływu wody.
Mam następujące pytania/wątpliwości:
Czy przepływomierz działa poprawnie, czy jednak należy go wymienić, skoro napięcie dochodzi i coś mierzy? Czy te zmierzona napięcia są poprawne? Jakie powinny być prawidłowe ich wartości? - wyniki pomiarów są bardzo powtarzalne.
Czy może być jednak problem w czymś innym - pompie, dystrybutorze, tłoku, wężykach, a może którychś switchach? - może rzeczywiście przepływ jest za mały, choć znaczenie błędu to "przepływ zerowy", a to już nieprawda...
Czy przyczyna może leżeć w zaworze dwubarowym (pojawiały się takie sugestie na forum, ale też przykładowo @nioop w jednym z tematów takim sugestiom zaprzeczył, a i sama instrukcja przy błędzie nr 5 nic o zaworze dwubarowym nie wspomina).
Czy może jednak winna jest płyta? Jeżeli tak, to gdzie na niej szukać ewentualnego uszkodzenia celem potwierdzenia konieczności wymiany?
Z góry dziękuję za wszelką pomoc.