Witam.
Posiadam spawarkę Mig mag Magnum 210 synergia.
Zabezpieczenie sieci 20A, wg producenta.
Jaki przekrój przewodu zastosować do zasilenia tego sprzętu?
Gniazdko będzie znajdowało się między 15 a 20m od głównej rozdzielnicy.
Mam spory zapas przewodu 2,5mm².
W okolicy warsztatu mam wyprowadzony przewód 3f, który nie jest używany obecnie, przekrój 5x4mm², zabezpieczony wyłącznikiem nadprądowym C20, kiedyś była podłączona tokarka.
Czy mógłbym 1 fazę wykorzystać do podłączenia spawarki i kolejną fazę do gniazdka elektrycznego ogólnego przeznaczenia? Czy taka praktyka raczej nie jest zalecana?
Czy mógłbym 1 fazę wykorzystać do podłączenia spawarki i kolejną fazę do gniazdka elektrycznego ogólnego przeznaczenia ,czy taka praktyka raczej nie jest zalecana .
Dla spawarki wykorzystaj gniazdo dedykowane 230 V, przemysłowe, np PCE gniazdo zasilające stałe IP44 32A 230V 2P+Z Natomiast gniazda 230 V ogólnego przeznaczenia nie należy zabezpieczyć wyłącznikiem samoczynnym C20.
Czy mógłbym 1 fazę wykorzystać do podłączenia spawarki i kolejną fazę do gniazdka elektrycznego ogólnego przeznaczenia ,czy taka praktyka raczej nie jest zalecana .
Dla spawarki wykorzystaj gniazdo dedykowane 230 V, przemysłowe, np PCE gniazdo zasilające stałe IP44 32A 230V 2P+Z Natomiast gniazda 230 V ogólnego przeznaczenia nie należy zabezpieczyć wyłącznikiem samoczynnym C20.
A czy zastosowanie przewodu 2,5mm² i zabezpieczenie B16 zda egzamin do zasilenia spawarki przy odległości 15-20m? Mam jedno gniazdko ogólnego przeznaczenia podłączone właśnie pod B16, mógłbym je przenieść na miejsce docelowe postawienia spawarki, wówczas wyjdzie mi osobny obwód dla tego urządzenia, tylko że właśnie pod B16 z przewodem 2,5mm² w odległości jw.
Spawanie raczej hobbistycznie, materiały bardziej pod stolik czy jakiś kwietnik, nie planuję używać jej do spawania szyn kolejowych. 😂
Czyli postępujesz na przekór producenta. Też tak można. Życie i praktyka zweryfikują, czy masz rację.
(Ważne, że zakładasz, mniejsze, nie większe zabezpieczenie)
Zabezpieczenie B16 jest aktywne już w rozdzielnicy, dlatego moje pytanie czy mogę je wykorzystać?
Najrozsądniej byłoby zastosować przewód o przekroju 4mm² i zabezpieczenie 20A, z tym że mam około 30m przewodu 2,5mm², więc jeśli jest taka możliwość, to chciałbym go wykorzystać.
Bo rozumiem, że zastosowanie wyłącznika B20 jest za duże dla tego przekroju przewodu?
Zwróć uwagę, że zwykłego gniazda nie możesz zabezpieczyć więcej niż 16A, również przewód większy niż 2,5mm² najprawdopodobniej nie podejdzie.
Jeśli producent/importer wymaga zabezpieczenia 20A przy dostarczonej wtyczce 16A to wg mnie powinien zająć się nim odpowiedni urząd (UOK?).
Przy prądzie 20A powinny być już wtyczka i gniazdo takie jak zaproponował @elpapiotr . Tylko kto taką spawarkę kupi z nietypową wtyczką?
No właśnie, jaką masz wtyczkę?
W okolicy warsztatu mam wyprowadzony przewód 3f, który nie jest używany obecnie, przekrój 5x4mm², zabezpieczony wyłącznikiem nadprądowym C20, kiedyś była podłączona tokarka.
Czy zastosowanie gniazda kombinowanego do tego wyłącznika zda egzamin?
Przedłużyłbym jedynie przewody do miejsca docelowego i zastosował takie gniazdo:
Z uporem maniaka szukasz łatwego wyjścia kolego.
Co z tego, że 20A zabezpieczenia i 4mm2 przekroju idą w parze skoro to co na fotce przedstawiłęś ma obciążalność 16A.
Widzisz dysonans?
Z uporem maniaka szukasz łatwego wyjścia kolego.
Co z tego, że 20A zabezpieczenia i 4mm2 przekroju idą w parze skoro to co na fotce przedstawiłęś ma obciążalność 16A.
Widzisz dysonans?
Ja się wcale nie dziwię, że ludzie kombinują. Spawarka kosztuje 1500 zł. Sam producent/importer wymaga zabezpieczenia 20A przy zamontowanej wtyczce 16A, tu leży problem. Dla przeciętnego człowieka to kto ma rację? Tu autor chociaż kombinuje z przekrojem, większość ludzi amatorów bezrefleksyjnie zwiększyła by zabezpieczenie do tych co producent każe nie patrząc na to co ma się w ścianie.
Jeszcze raz powiem, jeśli producent/importer wymaga zabezpieczenia obwodu na poziomie 20A to niech wyposaży swój sprzęt w odpowiednią wtyczkę.
Jestem pewien, że ten który to pierwszy zrobi to sprzedaż spadnie mu o kilkadziesiąt %, bo ludzie nie będą kupować urządzenia z wtyczką, którą pierwszy raz na oczy widzą.
Jest kilka rozwiązań. Można obwód zabezpieczyć 16A i niewykorzystywać pełnej mocy. Tylko nie po to się wydaje kupę kasy aby nie moc w pełni z tego korzystać.
Można na własną rękę zmienić wtyczkę. Tylko wtedy można stracić gwarancję. Poza tym nie po to się kupę kasy wydawało aby samemu robić przeróbki.
Można też zmusić sprzedawcę, podpierając się odpowiednimi przepisami aby na swój koszt przerobił, spawarkę do panujących przepisów w kraju.
To trzecie rozwiązanie chyba jest najlepsze. Tylko komu się chce w to bawić? Lepiej samemu kombinować. Za 2 lata będziesz coś zimą w warsztacie robić, a że będzie zimno to 2 farelki podłączysz pod to gniazdo (bo ono jest "mocne") i zobaczysz co z niego zostanie. Tylko nie mów, że nigdy taka czy inna sytuacja się nie przydarzy.
Jest kilka rozwiązań. Można obwód zabezpieczyć 16A i niewykorzystywać pełnej mocy. Tylko nie po to się wydaje kupę kasy aby nie moc w pełni z tego korzystać.
Na chwilę obecną to chyba dla mnie najbardziej rozsądne rozwiązanie ,przez 5 lat nie spawalem materiału grubszego niż 6mm ,i narazie nie mam nic w planach "grubego" uspawać ,myślę że i tak pełnej mocy póki co spawarki nie wykorzystam ,ale jakie napięcie taki obwód 16A może wytrzymać ?
Quote:
Można na własną rękę zmienić wtyczkę. Tylko wtedy można stracić gwarancję. Poza tym nie po to się kupę kasy wydawało aby samemu robić przeróbki[\quote]
Ta opcja raczej odpada na chwilę obecną ,póki jest gwarancją na sprzęt ,nie chce robić przeróbek
Quote:
Można też zmusić sprzedawcę, podpierając się odpowiednimi przepisami aby na swój koszt przerobił, spawarkę do panujących przepisów w kraju.
To trzecie rozwiązanie chyba jest najlepsze. Tylko komu się chce w to bawić
I tu jest problem ,trzeba wykazać się konkretnymi przepisami i mieć mocne pewne uzasadnienie ,typowy Kowalski sprawę olej ze względu na brak znajomości przepisów i udręczenia się i przegadywania ze sprzedawcą
Niezrozumiałe pytanie.
Ale jeśli chodzi o obciażenie to zabezpieczenie o wartości 16A dopilnuje by nic złego się nie stało.
Czy będzie to zgodne z twymi oczekiwaniami i pozwoli na pracę bez wyłączeń, czas pokaże.
Niestety to na zasadzie że papier wszystko przyjmie
Najgorsze są tłumaczenia instrukcji na Polski - takie durnoty są że oczy "bolom"
Tłumaczenie nie ma nic do rzeczy. Prąd ani moc przy tłumaczeniu się nie zwiększy. Po prostu większość tych mocniejszych spawarek na rynku ma wymóg 20 A dla zasilania ~ 230 V. Nawet spotkałem taką, której wymógł był 25 A dla zasilania jednofazowego.
Wzmiankowana spawarka, jak opisują liczne komentarze jej nabywców bezproblemowo działa na zabezpieczeniu 16 A pod warunkiem, że nie wykorzystujemy maksymalnych ustawień prądu.
Sam mam krajowego Bestera i mimo, iż w instrukcji napisano, że zabezpieczenie wymagane to 16 A potrafi wyzwolić 25 A przy maksymalnym ustawieniu prądu.
Tłumaczy Chińczyk najpierw na angielski a potem Rumun z angielskiego na polski. I to wszystko translatorem z neta. Kiedyś przetłumaczyłem tak informację o prezydencie Buschu i wyszedł taki numer kabaretowy o krzakach i pustyniach że najlepsi kabareciarze przy tym to grafomani...
Nawet niebeskie wtyki ( dodawane kiedyś do serwerów IBM jednofazowe o konstrukcji podobnej do trzyfazowych są na 16 A..
W praktyce widziałem omijanie problemu - 3-fazowa wtyczka 32A - gniazdo podobnie, podłączona we wtyczce tylko jedna faza.
Pozdr. J.
Wzmiankowana spawarka, jak opisują liczne komentarze jej nabywców bezproblemowo działa na zabezpieczeniu 16 A pod warunkiem, że nie wykorzystujemy maksymalnych ustawień prądu.
Tylko co zrobić jak się chce spawać prądami w okolicach maksymalnych?
Czemu użytkownik ma kombinować i stosować zabezpieczenia niezgodne ze sztuką lub samemu przerabiać wtyczki ryzykując utratę gwarancji?
Jakbym chciał słabszą spawarkę to bym sobie kupił słabszą i tańszą.
Jeszcze raz powtórzę, jeśli urządzenie wymaga zabezpieczenia >16A to musi być wyposażone w inną wtyczkę.
Czemu użytkownik ma kombinować i stosować zabezpieczenia niezgodne ze sztuką lub samemu przerabiać wtyczki ryzykując utratę gwarancji?
Robi się problem nie tylko mój, ale i innych użytkowników. Jako szary człowiek wierzę producentowi, że zastosował się do wymogów w UE, czy tam PL i urządzenie bez zbędnych przeróbek będzie działać, czy to na 80A czy na 200A.
Quote:
Jeszcze raz powtórzę, jeśli urządzenie wymaga zabezpieczenia >16A to musi być wyposażone w inną wtyczkę.
Nic innego mi na chwilę obecną nie zostaje, jak zamontować zabezpieczenie C16 i nie wykorzystywać maksymalnej mocy sprzętu.
Wątpię, żeby ktoś bawił się w przerabianie wtyczk,i po to by utracić gwarancję.
Nikt też zapewne nie bawił się w pozywanie sprzedawcy, by ten zmienił wtyczkę na odpowiednią, bo ludzie nie mający na codzień z elektryka styczności, po prostu nie będą potrafili odpowiednio wymusić tego na sprzedawcy. A zresztą założę się, że 95% użytkowników zapewne o tym nie wie, tak jak ja, dopiero poprzez to forum dowiedziałem się, że przy zastosowaniu zabezpieczenia 20A, wtyk do gniazdka powinien być inny.
Nie za bardzo wiem co te C miałoby ci niby dać?
Chyba tylko lepsze samopoczucie. To po pierwsze, a po drugie nie wiesz czy ta charakterystyka nie będzie zaproszeniem kostuchy do tańca.
Tylko co zrobić jak się chce spawać prądami w okolicach maksymalnych?
Czemu użytkownik ma kombinować i stosować zabezpieczenia niezgodne ze sztuką lub samemu przerabiać wtyczki ryzykując utratę gwarancji?
Co do twoich pytań; musiałbyś je zadać producentowi.
Od biedy nawet przerabiać nie musisz. Są dostępne różnorakie przelotki z 400 V na 230 V. Można spróbować użyć czegoś takiego.
Trend jest tak powszechny, że aż stanowi raczej regułę:
Żadna z tych spawarek nie ma mniej niż 4-5 kW mocy pobieranej a 7-10 kW jest na porządku dziennym - oczywiście dla zasilania sieciowego 230 V.
Stąd jeśli chodzi o zabezpieczenie, to raczej można odnieść wrażenie, że producent ma na myśli minimalne zabezpieczenie, przy którym jest możliwe w ogóle użytkowanie tego urządzenia.
A teraz zobaczmy na porządne, nie chińskie ale ukraińskie urządzenie spawalnicze PATON 150 A w obudowie wielkości pudełka po butach dla dziecka:
Nie ma spawarek w okolicach 200 A praktycznie, które by miały inaczej. Nawet znany powszechnie w kraju Bester produkuje urządzenia jednofazowe zasilane z sieci 230 V o mocy 5-7 kW i mają wymóg zabezpieczeń 16 A lub tylko informują, że zasilanie jest realizowane poprzez wtyczkę 16 A Ba, nawet znakomity ESAB wpisuje jako wymóg zasilanie z sieci 230 V i zabezpieczenie 16 A dla urządzenia o mocy 5,5 kW. Wystarczy odszukać model CADDY MIG C160i.
Albo model ESAB Rogue ET 200iP PRO na 230 V z poborem 7 kW.
Myślę, że teraz już przestaniemy zwalać na złe tłumaczenie, tylko należy to przyjąć jako fakt! Producenci - praktycznie wszyscy - produkują urządzenia o mocy 5-10 kW z wtyczką 16 A i wymogiem zabezpieczeń 16 A. Dotyczy to zarówno producentów chińskich jaki i europejskich.
Przy czym co najwyżej jedni podają, że wymóg zabezpieczenia jest 16 A a inni, że 20 czy 25 A, ale wtyczka jest zawsze i tak 16 A.
Aby jakoś rozwiązać problem to warsztatowcy rozwiązują to sobie tak, że albo korzystają z gniazda 400 V z odpowiednią przelotką na 230 V albo zlecają wykonanie gniazda 230 V z zabezpieczeniem 20-25 A. Oba rozwiązania już wielokrotnie spotkałem. Zwykle jak widzę u kogoś spawarkę inwertorową to zadaję mu pytanie jak rozwiązał problem z zasilaniem. Zawsze dostaję jedną z tych dwóch odpowiedzi. Trzecia grupa to są domowi warsztatowcy, którzy nic nie przerabiają a korzystają z gniazda z typowym zabezpieczeniem 16 A a tylko wypraktykowali sobie jaki mogą ustawić maksymalny prąd, aby zabezpieczenie nie zadziałało. Zwykle jest to pomiędzy 140 a 180 A.
Żadna z tych spawarek nie ma mniej niż 4-5 kW mocy pobieranej a 7-10 kW jest na porządku dziennym - oczywiście dla zasilania sieciowego 230 V.
Stąd jeśli chodzi o zabezpieczenie, to raczej można odnieść wrażenie, że producent ma na myśli minimalne zabezpieczenie, przy którym jest możliwe w ogóle użytkowanie tego urządzenia.
...
Przy czym co najwyżej jedni podają, że wymóg zabezpieczenia jest 16 A a inni, że 20 czy 25 A, ale wtyczka jest zawsze i tak 16 A.
1. Mówisz, że producent pisze o minimalnym zabezpieczeniu 16A. A jak to ma się do maksymalnego zabezpieczenia gniazda na poziomie 16A? Można wstawić więcej tak jak producent chce?
2. "złota rączka" wstawi tak jak producent każe nie specjalnie nawet wiedząc że gniazdo nie może być zabezpieczone więcej niż 16A. Przecież każda "złota rączka" wie, że zabezpieczenia dobiera się do obciążenia. Nie wierzysz, poczytaj sobie różne pytania na forum np jakie zabezpieczenie dać pod pralkę, czajnik i mikrofalę aby "nie wyzwalało".
Jak ktoś zleci elektrykowi instalację gniazda i ów elektryk wstawi zabezpieczenie 16A to pewnie ten elektryk zostanie nazwany niedouczonym, przecież w instrukcji jest wyraźnie napisane jakie ma być zabezpieczenie. Natomiast aby zostać elektrykiem to szkoły nie trzeba mieć skończonej, wystarczy zapłacić za kartonik ŚK.
3. Dziś jest tam spawarka, za rok będą 2 farelki (bo gniazdo jest mocne) działające dłużej niż wynosi 1 spaw. Myślisz, że przeciętny użytkownik spawarki zna się na zabezpieczeniach i obciążalnosci instalacji?
Ogólnie akceptujesz zabezpieczenie gniazda nawet na poziomie 25A i przekrój 2,5mm², bo przecież większy przekrój nie podejdzie pod zaciski?
Generalnie - kto by kupił spawarkę z inną wtyczką niż standardowa 16A?
Jest to nagięcie norm do wymogów rynku.
Ciekawe kto taki produkt wpuszcza na rynek?
W przeszłości wielokrotnie się z tym spotykałem nawet w zasadach prowadzenia instalacji komputerowych ( np jak firma rygorystycznie wymagała oddzielnych, osuniętych od siebie koryt na kable logiczne i elektryczne to się nie sprzedawała, i nagle można było w jednym korytku tylko z separacją)
W tym wszystkim ( ze spawarkami) ważne jest też, by punkt poboru mocy ( gniazdko) był połaczony bezpoeśrednio do zabezpieczenia w rozdzielicy a nie przez pięć gniazdek pośrednich czy złączek Vago ( te ostanie to już nawet mają pisane 20A- jak to łączę to staram się dawać przyjście na środek )
Pozdr. J.
Przy czym co najwyżej jedni podają, że wymóg zabezpieczenia jest 16 A a inni, że 20 czy 25 A, ale wtyczka jest zawsze i tak 16 A.
1. Mówisz, że producent pisze o minimalnym zabezpieczeniu 16A. A jak to ma się do maksymalnego zabezpieczenia gniazda na poziomie 16A? Można wstawić więcej tak jak producent chce?
2. "złota rączka" wstawi tak jak producent każe nie specjalnie nawet wiedząc że gniazdo nie może być zabezpieczone więcej niż 16A. Przecież każda "złota rączka" wie, że zabezpieczenia dobiera się do obciążenia. Nie wierzysz, poczytaj sobie różne pytania na forum np jakie zabezpieczenie dać pod pralkę, czajnik i mikrofalę aby "nie wyzwalało".
Jak ktoś zleci elektrykowi instalację gniazda i ów elektryk wstawi zabezpieczenie 16A to pewnie ten elektryk zostanie nazwany niedouczonym, przecież w instrukcji jest wyraźnie napisane jakie ma być zabezpieczenie. Natomiast aby zostać elektrykiem to szkoły nie trzeba mieć skończonej, wystarczy zapłacić za kartonik ŚK.
3. Dziś jest tam spawarka, za rok będą 2 farelki (bo gniazdo jest mocne) działające dłużej niż wynosi 1 spaw. Myślisz, że przeciętny użytkownik spawarki zna się na zabezpieczeniach i obciążalnosci instalacji?
Ogólnie akceptujesz zabezpieczenie gniazda nawet na poziomie 25A i przekrój 2,5mm², bo przecież większy przekrój nie podejdzie pod zaciski?
Nie kieruj do mnie tych pytań. Bo ja nigdzie nie napisałem tego, o czym wyżej mówisz.
Sam się zastanawiam czy 16 A dotyczy minimalnej wartości, przy której w ogóle maszyna potrafi coś zespawać czy też wartości maksymalnej. Skoro dotyczyło by to wartości maksymalnej to jak się ma do tego pobór mocy np. 7 kW? Czytaj ze zrozumieniem.
Niczego nie akceptuję, niczego nie nakazuję i niczego nie zakazuję. Napisałem tylko przekrojowo jak wygląda sytuacja na rynku, jakie są urządzenia sprzedawane powszechnie w każdym sklepie spawalniczym oraz jak ludzie sobie radzą z problemem podłączania ich do sieci, bo tak naprawdę to do sieci z zabezpieczeniem 16 A jesteś w stanie podłączyć urządzenie, którego moc nie przekracza 4 kW. Takich urządzenia praktycznie na rynku nie ma.
Wnioski wyciągnij sam i zrób tak aby było prawidłowo i zgodnie ze sztuką.
To powiedz mi jak powinno być zgodnie ze sztuką abym mógł bezpiecznie używać spawarkę na 100% mocy nie tracąc przy tym gwarancji, w sensie bez zmiany wtyczek.
To powiedz mi jak powinno być zgodnie ze sztuką abym mógł bezpiecznie używać spawarkę na 100% mocy nie tracąc przy tym gwarancji, w sensie bez zmiany wtyczek.
Nie wiem jaką masz spawarkę. Jak masz taką, której pobór maksymalny nie przekracza 16 A to po prostu podłącz spawarkę do prądu i spawaj - możesz wtedy nawet ją ustawić na 100%. Jednak jak masz za słabe zabezpieczenia to zleć odpowiedniemu projektantowi zaprojektowanie odpowiedniej instalacji do tego celu a potem zleć jej wykonanie wg. tego projektu.
To powiedz mi jak powinno być zgodnie ze sztuką abym mógł bezpiecznie używać spawarkę na 100% mocy nie tracąc przy tym gwarancji, w sensie bez zmiany wtyczek.
Nie wiem jaką masz spawarkę. Jak masz taką, której pobór maksymalny nie przekracza 16 A to po prostu podłącz spawarkę do prądu i spawaj - możesz wtedy nawet ją ustawić na 100%. Jednak jak masz za słabe zabezpieczenia to zleć odpowiedniemu projektantowi zaprojektowanie odpowiedniej instalacji do tego celu a potem zleć jej wykonanie wg. tego projektu.
Widzę, że wymijająco odpowiadasz na pytanie. Akurat wątek jest o spawarkach o prądzie >16A. Sam wcześniej pisałeś, że są spawarki z wtyczką 16A wymagające nawet zabezpieczenia 25A. Chciałbym wiedzieć jak taki problem rozwiązać. Gniazdo jest na 16A, a przewód grubszy niż 2,5mm^2 nie podejdzie.
Podejrzewam, że producent kieruje się tym, że między spawami jest jakaś przerwa czasowa oraz jak sama spawarka się mocno przegrzeje to też nie pozwoli spawać. Jednak to problemu nie rozwiązuje ale go tylko maskuje. Skoro spawarkę się podłącza pod gniazdo, to równie dobrze dziś jest spawarka a jutro co innego co pobiera duży prąd dłużej niż wykonanie spawu. Instalacja ma być odporna na głupotę lub niewiedzę użytkownika. Jutro ktoś podłączy ze 2 mocne urządzenia na raz bo tam jest "mocne gniazdo" i co wtedy? Takiej sytuacji nie można wykluczyć a nawet jest ona mocno prawdopodobna. W normalnej instalacji by zabezpieczenie zadziałało.
Widzę, że wymijająco odpowiadasz na pytanie. Akurat wątek jest o spawarkach o prądzie >16A. Sam wcześniej pisałeś, że są spawarki z wtyczką 16A wymagające nawet zabezpieczenia 25A.
Ależ nie, bo są małe spawarki, które także mają wtyk 16 A ale jednak moc mniejszą i nie pobierają więcej niż 4 kW.
Np. Citywork 125 ma pobór między 2-4 kW i spokojnie da się nią spawać przy 100% obciążeniu na zabezpieczeniu 16 A. Na rynku są takie od 100 A do ponad 300 A dla zasilania 230 V
Nikt nie wie jaką ty masz. A to że na rynku są takie co pobierają od 10-30 A to zupełnie inna historia.
Panowie - liczenie na spawanie przerywane to niezły elektrohazard. Zabezpieczenia są po to by nawet w skrajnych sytuacjach ciągłego poboru nie zapalił/przegrzał się kabel między gniazdem a rozdzielnią. Wszystko co ma wtyk 16A i pobór 20--25 A to kryminał.
Rozwiązanie problemu podałem już wyżej - gniazdo 32A ( trójfazowe bo innego nie uświadczysz na rynku) taki sam wtyk i linia zasilająca 4 mm².
2,5 ma niby te 19A max ciągłego obciążenia przy ułożeniu w tynku, ale tabele dotyczą klasycznych obciążeń, tu mam do czynienia z przetwornicą, harmonicznymi, pikami prądu... Biedne złączki po drodze...
Pozdr. J.
Widzę, że wymijająco odpowiadasz na pytanie. Akurat wątek jest o spawarkach o prądzie >16A. Sam wcześniej pisałeś, że są spawarki z wtyczką 16A wymagające nawet zabezpieczenia 25A.
Nikt nie wie jaką ty masz. A to że na rynku są takie co pobierają od 10-30 A to zupełnie inna historia.
Powiedzmy, że mam taką spawarkę jak autor czyli z zabezpieczeniem 20A o mocy 6,4kVA (chyba producent liczy na krótkie spawy i długie przerwy czasowe).
Tylko nie mów abym zlecił projekt i wykonawstwo. Bo nikt normalny nie zaprojektuje i wykona instalacji z gniazdem 16A zabezpieczone przez 20A.
@adamjur1, owszem są gniazda i wtyczki 1f przystosowane do prądu 32A, nie trzeba korzystać z gniazda 3f. Jednak uważam, że to nie jest rozwiązanie problemu aby kupować drogi sprzęt i go we własnym zakresie przerabiać lub jeszcze płacić za usługę wymiany wtyczki.
Wcale bym się nie zdziwił jakbym złożył reklamację lub jakieś inne pismo do producenta na jego sprzęt i by wymienił wtyczkę. Jeśli by wymienił to też nie jest rozwiązanie bo naraża mnie na niedogodności reklamacyjne, natomiast sprzęt powinien być fabrycznie dostosowany do dostępnych instalacji, w tym przypadku >16A.
Tylko kto kupiłby spawarkę z nietypową wtyczką jeśli rozwiązanie wg producenta jest proste, trzeba wstawić mocniejsze zabezpieczenie.