Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Toyota Yaris 3 2012 - Wysokie obroty przy włączonym ogrzewaniu kabiny

konradx 14 Feb 2021 16:09 753 7
  • #1
    konradx
    Level 18  
    Dzień dobry, mam kłopot z Yaris 2012 silnik 1.3. Przy temperaturze zewnętrznej- 3 lub więcej, silnik nie może się dogrzać. Ten efekt występuje przy włączonym ogrzewaniu kabiny. Włączam wentylator i jeżeli temperatura silnika jest ppniżej 70C to oroty wzrastają do 1200 i silnik chla.
  • #2
    helmud7543
    Level 43  
    Sprawdź termostat (czy wąż powrotny jest zimny). Ogrzewanie jak rozumiem działa? Jeśli wąż powrotny jest zimny a ogrzewanie działa to silnik po prostu się nie dogrzewa z powodu temperatur (grzejąc się zabierasz mu ciepło, mały silnik i pewnie względnie wysoka sprawność, to nie stare 2 litry) - sterownik podnosi obroty. Jeśli natomiast natychmiast po wyłączeniu ogrzewania obroty spadają to sterownik jest po prostu tak zaprogramowany (zbijesz temperaturę do 50 stopni to też będzie chlał). Dla przykładu u mnie, stojąc na wolnych obrotach, przy ogrzewaniu na maks, dmuchawie powyżej 1 i temperaturze zewnętrznej na minusie, nigdy nie osiąga wolnych obrotów (600 rpm) a jeśli jest rozgrzany po trasie i tak chwilę postoję to obroty mu rosną (płyn się wychładza). I silnik chla. A jest to widoczne bo normalnie jeżdżąc ma spalanie 5,5 do 6,5 l na 100 km.
  • #3
    konradx
    Level 18  
    sprawdziłem węże na chłodnicy, ten górny jest ciepły cały czas, ten dolny tylko robi się ciepły jak silnik osiągnie 80C. Jak jest mniej to ten dolny robi się zimny. Sprawdziłem wskazania czujnika temperatury tego wkręconego w głowicę - dwu pinowy, pokrywają się ze wskazaniami pirometru. jak zdejmę wtyczkę to sterownik pokazuje -40C i załącza wentylator chłodnicy, a obroty spadają do 600 pomimo obciążenia ogrzewaniem. Sprawdziłem pozostałe wskazania - wszystko w normie, obydwie sondy szukają, przepływomierz mierzy. Wydaje mi się nienormalnym, że auto 2012 rok silnik 1.3 1NR-FE, i nie potrafi utrzymać temperatury. Mam Toyotę Aygo 1.0 2006 i tam mało pali i grzeje elegancko.
  • #4
    helmud7543
    Level 43  
    Przy odłączeniu uznaje że silnik ma temperaturę roboczą, dlatego tak reaguje - tryb awaryjny, dawki dla gorącego silnika, wentylator na stałe. A w kabinie ogrzewanie jest wydajne? 80 stopni to trochę mało na otwarcie (standard to 85-90 przy zwykłym termostacie, 105 przy termostacie z grzałką - dla wolnych obrotów, dla średnich i dużych obciążeń też otwiera przy 90 lub 85)), przy 75 też nie powinien podnosić obrotów aż do 1200. Chyba, że tak ma zaprogramowane (niektóre auta tak mają). Wbrew pozorom 1200 obr/m przy zaprogramowanym podniesieniu obrotów dla rozgrzanego silnika (czyli uboga mieszanka tylko obroty podwyższone) nie powinno podnosić spalania jakoś znacząco (silnik nie obciążony - utrzymuje tylko siebie i agregaty), natomiast trzeba by spojrzeć na dawki - jeżeli przy tym wzbogaca znacznie mieszankę to nie wiem, może coś jest nie tak.
  • #5
    konradx
    Level 18  
    Problem jest tego typu, że jak ma temperaturę 69C to ma 1100obr/min, a jak przekroczy 70-71 to spadną do 890 i tak jak wzrośnie temperatura do 80C to już ma te 590-600obr/min. Włączam ogrzewanie na 4-5min i już mam na silniku 65C i obroty 1100, a na dworze jest np -3. Oczywiście nagrzewnica wewnątrz otwarta na maksa i wentylator na III. To tak ma być? Mam Aygo i tam nie ma problemu.
  • #6
    helmud7543
    Level 43  
    Nie wiem tylko czy temperatura otwarcia termostatu nie powinna być ciut wyższa. Poza tym wygląda ok. Może trochę za dużo podnosi te obroty (w Yarisie podnosi stopniowo - 600 na pełnym rozgrzaniu, potem 700, potem 800 w duże mrozy - ale tylko przy postoju, w trasie "nie stygnie" nawet przy -18, jak było ostatnio) ale sam widzisz - 4 minuty grzania i zbija do 69 - sterownik podbija obroty żeby utrzymać temperaturę silnika. Przy 60 stopniach być może zacząłby już przepalać ze względu na podniesione dawki i niskie obroty by nic nie dały. I pamiętaj że olej też się zacznie wychładzać jak płyn jest bardzo zimny - niedogrzany olej nie wygotuje wody (skrapla się jak silnik stygnie i spływa do oleju) i paliwa (wzbogacona dawka przy zimnym silniku - cześć paliwa spływa do oleju) - co nie jest zbyt zdrowe dla silnika chyba że w zimie zmieniasz olej co miesiąc. Jak dla mnie jest normalnie, "zbyt duża" sprawność "zbyt małego" silnika, być może tu sama nagrzewnica jest większa niż w Aygo i szybciej zbija temp niż Aygo, być może algorytm sterowania silnikiem jest inny, sam fakt podniesienia obrotów jest zasadny, pytanie tylko czy musi aż tyle. Masz skokowo - 1100, 900, 600, wygląda że tak zaprogramowany.
  • #7
    maszan
    Level 25  
    A może charakterystyka termostatu z wiekiem się zmieniła i otwiera wcześniej niż ma być? Mialem tak u siebie w Leonie otwarcie ma być 89st a on otwierał już przy 80st - do momentu otwarcia waz dolny zimny , wiec termostat niby działa. Zastanowiło mnie to czemu już na rozgrzanym silniku w trasie trzyma mi temperaturę 80-81 st zamiast 89 ( odczyt z VAGa). Po wymianie w trasie temperatura oscyluje wokół 89st.
  • #8
    helmud7543
    Level 43  
    Może. Przy czym we wszystkich autach jakimi jeździłem przy walniętym termostacie na trasie silnik tracił ciepło a na postoju lepiej się grzał.