Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Relpol przekaźnikiRelpol przekaźniki
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Ardiuno i elektrozawór jak połączyć

Michal8883 14 Feb 2021 19:10 315 15
  • #1
    Michal8883
    Level 5  
    Witam do ardiuno pro mini chciałbym podłączyć elektro zawór, żeby był otwierany na kartę RFID. Zawór będzie często otwierany i zamykany jak również będzie też otwarty przez dłuższy czas. Nie wiem jak połączyć ardiuno z elektrozaworem czy połączyć go przekaźnikiem czy jakoś inaczej. Chciałbym jeszcze zrobić tak aby elektrozawór zamknął się automatycznie jeżeli woda zostanie odcięta przed elektrozaworem.
    Ethernet jednoparowy (SPE) - rozwiązania w przemyśle. Szkolenie 29.09.2021r. g. 11.00 Zarejestruj się za darmo
  • Relpol przekaźnikiRelpol przekaźniki
  • #2
    humbel
    Level 26  
    Michal8883 wrote:
    Nie wiem jak połączyć ardiuno z elektrozaworem czy połączyć go przekaźnikiem czy jakoś inaczej


    Wszystko zależy od parametrów elektrozaworu. Najłatwiej przez tranzystor, a że elektrozawory są dość prądożerne, to polecam jakiś układ Darlingtona.

    Michal8883 wrote:
    Chciałbym jeszcze zrobić tak aby elektrozawór zamknął się automatycznie jeżeli woda zostanie odcięta przed elektrozaworem.


    Wystarczy oprogramować odpowiedni czujnik
  • #3
    vieleicht
    Level 36  
    Wszystko zależy od tego co to za elektrozawór, np. jakim napięciem jest sterowany. Jeżeli 230V, to najlepszy będzie moim zdaniem przekaźnik. Jeżeli układ ma badać ciśnienie wody, to jeszcze potrzebny będzie sam czujnik ciśnienia wody.
  • Relpol przekaźnikiRelpol przekaźniki
  • #4
    Michal8883
    Level 5  
    Elektro zawór będzie małej średnicy na 12V. A jak nazywa się ten czujnik do odcinania?
  • #5
    vieleicht
    Level 36  
    Michal8883 wrote:
    Elektro zawór będzie małej średnicy na 12V. A jak nazywa się ten czujnik do odcinania?

    To musisz zdradzić wcześniej konkretnie skąd ta woda ma być podawana i pod jakim ciśnieniem.
    Zastanawiam się tylko w jakim celu chcesz zamykać zawór przy braku wody akurat? Jak się otworzy, a wody nie będzie, to i tak nic nie poleci.
  • #6
    humbel
    Level 26  
    Michal8883 wrote:
    A jak nazywa się ten czujnik do odcinania?


    Nie potrzeba Ci chyba jakiś cudów, zwykła przepływka kontaktronowa powinna zdać egzamin.
    Przy wpisaniu "Czujnik przepływu cieczy" w szukajke, powinno wyrzucić interesujące Cię elementy.
  • #7
    vieleicht
    Level 36  
    humbel wrote:


    Nie potrzeba Ci chyba jakiś cudów, zwykła przepływka kontaktronowa powinna zdać egzamin.
    Przy wpisaniu "Czujnik przepływu cieczy" w szukajke, powinno wyrzucić interesujące Cię elementy.


    Ale czujnik przepływu nie wykryje tego czy jest ciśnienie wody, tylko to czy ona przepływa. Przy zamkniętym zaworze nie będzie wiadomo czy woda jest doprowadzona. Powinien tutaj raczej być zastosowany czujnik ciśnienia.
  • #8
    humbel
    Level 26  
    vieleicht wrote:
    Ale czujnik przepływu nie wykryje tego czy jest ciśnienie wody, tylko to czy ona przepływa. Przy zamkniętym zaworze nie będzie wiadomo czy woda jest doprowadzona. Powinien tutaj raczej być zastosowany czujnik ciśnienia.


    Wystarczy oprogramować czujnik do działania ze zwłoką czasową np. po 1 sekundzie od otwarcia elektrozaworu.
    Nie przepływa woda = zawór się zamyka.
    Przepływa woda = brak reakcji.
    Tańsze rozwiązanie niż stosowanie czujnika ciśnienia.

    Z drugiej strony przy zastosowaniu czujnika ciśnieniowego, po otwarciu zaworu nie będzie wiedział czy ta woda dalej w wężu jest - z uwagi na skrajne ciśnienie spowodowane otwarciem zaworu. Mówię o sytuacji gdzie jest pełen przepływ, bez zwężek które takowe ciśnienie mogłyby wymusić.

    Najlepszym rozwiązaniem chyba byłoby zastosowanie obu czujników. Zależy od zamysłu autora tematu.

    Dodano po 2 [minuty]:

    Michal8883 wrote:
    Chciałbym jeszcze zrobić tak aby elektrozawór zamknął się automatycznie jeżeli woda zostanie odcięta przed elektrozaworem.


    W dodatku autor chce zamykać elektrozawór w momencie jego otwarcia i przepływu wody, jeśli dobrze rozumuje.
    W przypadku "sprawdzenia" czy woda jest w wężu, przed otwarciem elektrozaworu, jak najbardziej czujnik ciśnienia ma sens.
  • #9
    Michal8883
    Level 5  
    Dokładnie chcę to zamontować na wężyk paliwowy w samochodzie. I zamysł jest taki po zgaszeniu silnika zawór się zamyka potem trzeba przyłożyć kartę do czytnika, aby zawór się otworzył.
  • #10
    vieleicht
    Level 36  
    Michal8883 wrote:
    Dokładnie chcę to zamontować na wężyk paliwowy w samochodzie. I zamysł jest taki po zgaszeniu silnika zawór się zamyka potem trzeba przyłożyć kartę do czytnika, aby zawór się otworzył.

    Ale nie musisz badać ciśnienia paliwa do tego, by stwierdzić czy zapłon jest włączony czy wyłączony. Lepiej zbadać stan jakiejś kontrolki lub napięcia na którymś z bezpieczników.
  • #11
    Kuniarz
    Moderator of Designing
    Michal8883 wrote:
    potem trzeba przyłożyć kartę do czytnika


    Jakie masz Kolego doświadczenie w programowaniu ? Czytnik RFID wysyła najczęściej po porcie szeregowym ID karty którą odczytał. Musisz sobie gdzieś w programie ten ID zaszyć, albo dodać funkcję autoryzacji nowych kart.
    Ten temacik z zaworem to przy tym małe piwko ;-)

    Apropos zaworów - są takie fajne dwustanowe - przez krótki impuls o zmiennej polaryzacji zamykasz lub otwierasz.
  • #12
    Michal8883
    Level 5  
    Kuniarz niestety jestem początkujący, ale chciałbym zrealizować ten projekt.
  • #13
    Kuniarz
    Moderator of Designing
    No dobrze, pomożemy.
    Przejrzyj sobie zasoby internetu, wybierz Arduino, zawór, czytnik, podaj linki, zweryfikujemy. Musisz sobie zainstalować środowisko Arduino IDE i proponuję przebrnąć przez kilka kursów podstaw programowania.
  • #14
    emarcus
    Level 38  
    Michal8883 wrote:
    ....niestety jestem początkujący, ale chciałbym zrealizować ten projekt.


    Tak trzeba było zacząć ten wątek i napisać że potrzebujesz zrobić relatywnie prymitywny ‘immobilizer pojazdu’ wg. własnego konceptu na zasadzie odcinania dopływu paliwa, który nie jest najlepszym pomysłem.

    Manipulacje w systemie zasilania paliwa, bez dobrej jego znajomości mogą doprowadzić do poważnych uszkodzeń tego układu, którego późniejsza naprawa może być wynikiem dość ‘tłustego’ rachunku za naprawę, bądź unieruchomienie pojazdu na pewien czas.
    Silniki gaźnikowe(na obecny czas chyba już muzealne) miały relatywnie prosty i dostępny układ zasilania paliwa, co nie jest równoznaczne z nowszą generacją silników z EFI (Electronic Fuel Injection) czyli wtrysk paliwa do cylindrów, bądź do kolektora ssącego.

    Jest wiele innych lepszych(!) metod na unieruchomienie pojazdu poza fizycznym ocinaniem dopływu paliwa, ale skoro ukierunkowałeś dyskusję na temat przepływu wody, to taki masz efekt…
    Możesz dla przykładu samoczynnie odcinać zasilanie układu zapłonowego po określonym czasie od momentu odłączenia zapłonu w stacyjce (wbudować jakiś przekaźnik aktywowany twoją kartą RFID, albo szyfrowanym keypad.
    Zależnie od marki pojazdu tych metod zabezpieczających jest wiele, na których możesz się do pewnego stopnia wzorować.

    e marcus
  • #15
    Michal8883
    Level 5  
    emarcus Myślałem że najłatwiej zrobić to na przewodach paliwowych, ale widzę że są lepsze i mniej awaryjne możliwości. Muszę pomyśleć nad lepszym rozwiązaniem może macie jakieś pomysły. Na poczekaniu wymyśliłem ze może gdzieś bezpośrednio na przewodach od akumulatora i odciąć prąd.
  • #16
    emarcus
    Level 38  
    Michal8883 wrote:
    Muszę pomyśleć nad lepszym rozwiązaniem może macie jakieś pomysły. Na poczekaniu wymyśliłem ze może gdzieś bezpośrednio na przewodach od akumulatora i odciąć prąd.


    Posłuchaj Michaś…
    Czy byłeś kiedyś w kuźni u autentycznego kowala, (takiej z koksowym paleniskiem i kowadłem(?) –[ Chyba nie!!!!]
    Więc ci powiem: kowal nigdy nie chwyta rozgrzanego żelaza gołą ręką, tylko kleszczami, a jeżeli już musi go chwycić ręką, to wybiera ten zimny koniec. Logiczne?
    Ty natomiast ‘łapiesz’ za ten jasny gorący koniec co siedział w palenisku.
    Przyjmij zasadę, że tak jak nie powinieneś ‘gmerać’ w liniach paliwowych, tak też należy pozostawić w spokoju główne przewody prądowe idące od akumulatora. Odłączając przewód znaczony (-) ‘MINUS’ (Masa GND) odłączasz wszystko co masz elektryczne w aucie, niektóre urządzenia gubią ustawienia pamięci, lub ‘resetują się’. Jeżeli masz radio europejskie (niemieckie VW, lub Audi, być może inne też(?)) to zgubisz nie tylko ustawienia pamięci na szybkie wybieranie ulubionych stacji, ale także fabryczny kod samego radia znany właścicielowi auta, przez co kończy się możliwość użytkowania radia do czasu wprowadzenia poprawnego kodu, co zajmuje kilka minut (na zaparkowanym aucie). Jeżeli masz wbudowany układ samo-diagnostyki system OBD-II, to wszystkie kody błędów systemu zostają również wykasowane.
    Auta budowane po 80’ roku taki system posiadają.
    Dla niektórych pojazdów fabryczna instrukcja wyraźnie ostrzega/ zaleca aby nie odłączać przewodu (+) od Aku przed odłączeniem GND.
    Poza tym, należy mieć na uwadze że prąd pobierany przez rozrusznik jest bardzo duży i wymaga stałych i mocnych „pewnych” kontaktów, czego nie zapewnisz stosując jakiś dodatkowy przekaźnik na tej linii (nawet takiego nie znajdziesz)..
    Z innej strony: odłączysz prąd – twoje urządzenie przestanie pracować, a także otwieranie drzwi pilotem nie będzie możliwe, jeżeli w takie otwieranie auto jest wyposażone.

    e marcus