Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Atego 815 2003r - czujnik cieczy chlodzacej piszczy chociaz stan cieczy jest pra

kwachu1979 17 Feb 2021 17:29 249 4
Metalwork
  • #1
    kwachu1979
    Level 5  
    Witam wszystkich ponownie,
    mam ww problem. Pare tygodni temu zaczela mi piszczec kontrolka czujnika stanu cieczy chlodzacej. Poziom cieczy byl jednak prawidlowy. Pomyslazem ze to moze byc wina samego czujnika lub zbiornika poniewaz zbiornik byl juz stary i zabrudzony od wewnatrz. Wiec wymienilem caly zbiornik wraz z czujnikiem. Jednak blad dalej sie pokazuje na nowym jak i na starym czujniku. Co najgorsze hamulec reczny tez zaczal od jakiegos czasu swirowac i podczas jazdy pokazuje ze jest zaciagniety lub miga, Wszystko zaczelo sie gdy zaczely padac sniegi i zaczeli sypac sol.
    Panowie czy te 2 usterki sa ze soba powiazane? Moze wspolny sterownik? Zastanawiam sie czy to nie wina jakiegos przebicia spowodowanego woda lub zamoczeniem przez ten snieg z sola?
    Pozdrawiam wszystkich
    Arek
  • Metalwork
  • #2
    stanisławpiotr
    Level 32  
    Przyczyny trzeba szukać w kablach. Czujnik jest kontraktonowy z rezystorem.
  • Metalwork
  • #3
    kwachu1979
    Level 5  
    Dzieki za informacje. Bede szukac. Chcialem dodac ze sterowanie tylnymi poduszkami tez swiruje. W sensie te wszystkie przypadlosci wystapily naraz. Zastanawiam sie czy to nie jest jakis problem z wilgocia lub woda gdzies w jakiejs wtyczce. Macie pojecie ktore sterowniki to reguluja?
    Pozdrawiam
    Arek
  • #4
    Gerri
    Mercedes specialist
    CZUJNIK POZIOMU CIECZY CHŁODZĄCEJ
    Podpięty jest do licznika. Jego budowa jest dosyć ciekawa: z zewnątrz dostępny jest czujnik w postaci słupka z zamontowanym wewnątrz kontaktronem wrażliwym na zmiany pola magnetycznego, natomiast elementem sprawdzającym poziom płynu jest styropianowy pływak który umieszczony jest wewnątrz zbiorniczka. Pływak ma kształt pierścienia i wewnątrz umieszczony magnesik. Pływak sobie pływa i zależnie od stanu cieczy przesuwa się wyżej lub niżej po czujniku oddziaływając na kontaktron w czujniku. W przypadku usterki ludzie wymieniają czujnik z kontaktronem, a tymczasem najczęstszą przyczyną jest nasiąknięty pływak który się topi w płynie i w ten sposób dochodzi do fałszywego odczytu że stan płynu jest niski. Ponieważ wymieniłeś kompletny zbiorniczek załóżmy że nie on jest przyczyną. Na powierzchni zbiorniczka są znaki "min" i "max" i zacznij od sprawdzenia, czy poziom jest prawidłowy. Może układ nie jest całkowicie odpowietrzony i korki powietrzne powodują skoki poziomu w miarę wzrostu ciśnienia w układzie? Usterki instalacji elektrycznej tego czujnika raczej się nie zdarzały.
    CZUJNIK HAMULCA RĘCZNEGO
    Tu sprawa nie jest skomplikowana w diagnozie. Czujnik daje albo przerwę albo zwarcie (zależnie od ciśnienia) - bez żadnych dodatkowych rezystorów. Tak więc można ściągnąć wtyczkę i zwykłym kawałkiem kabelka zasymulować zmianę stanu. Jeżeli w tej sytuacji kontrolka będzie migać, to coś dzieje się z drutami. Ale tu również nie dochodziło do jakieś poważnej liczby usterek. Czujnik na dolnej powierzchni (naokoło przy gwincie) ma numer katalogowy i ciśnienie przełączania. Są dwa rodzaje, identycznie wyglądające - na 5,5 i 6,5 bara. Może jest zły czujnik? Można sprawdzić w programie EPC wg numeru podwozia. Drugą przyczyną może być nieprawidłowe ciśnienie w układzie. Tu trzeba podpiąć manometr i sprawdzić. Jeżeli jest faktycznie zbyt niskie, to powodem może być albo zawór czterodrożny, albo nieszczelność obwodu i ucieczka ciśnienia. Sytuacja niebezpieczna, bo może dochodzić do blokowania hamulca tylnej osi w czasie jazdy. Najbardziej prawdopodobne jest w tym przypadku jednak po prostu uszkodzenie czujnika.
    POZIOMOWANIE TYLNEJ OSI.
    Powodem fiksowania jest w okresie zimowym zazwyczaj woda wewnątrz czujnika. W ciągu lata ona sobie tam jest (chociaż nie powinna) i nic się nie dzieje. Jak nadejdzie mróz woda zamarza co powoduje unieruchomienie czujnika i następnie jego zniszczenie w czasie ruchu dźwigni. Drugą przyczyną może być woda na stykach wtyczki - to można łatwo stwierdzić po zdjęciu wtyczki. Po wymianie uszkodzonego czujnika oczywiście musi być wykonana kalibracja zawieszenia - inaczej układ nie zacznie działać prawidłowo.
  • #5
    kwachu1979
    Level 5  
    Dziekuje za obszerna podpowiedz.
    Od poniedzialku bede szukac przyczyn.
    Pozdrawiam
    Arek