HEj,
To mój pierwszy post na tym forum do tej pory byłem jedynie jego pilnym czytelnikiem. Postaram się poniżej klarownie opisać pytanie.
Użytkuję pojazd typu kamper i chcę zwiększyć pojemność akumulatorów. Przyszedł mi do głowy pomysł aby zamiast całkowicie zmieniać system na akumulatory LiFePO4 zastosować taki akumulator w połączeniu do istniejącego już systemu z akumulatorem AGM. Wiem, że nie można zwyczaje tych akumulatorów połączyć równolegle dlatego poniżej opisałem jak chcę to rozwiązać.
Dlaczego wogóle ten pomysł:
1. koszty, zakładam zakup mniejszego akumulatora LiFePO4 niż gdybym przechodził całkowicie na ten system np.50Ah.
2. dotychczasowy sprzęt w kamperze nie obsługuje ładowania akumulatora LiFePO4 i żeby w pełni wykorzystać jego potencjał musiałbym wymienić parę kosztownych elementów.
3. drugi akumulator będzie też miał dodatkowe zadanie utrzymanie systemu Internetu bezprzewodowego/ Router WiFi + GPS.
4. tańsze LiFePO4 z tego co widzę dają max koło 50A stałego obciążenia a AGM nie ma problemu żeby dać i 600A. W systemie mam do niego podpiętą przetwornicę 1500/3000W która z tego co widziałem bierze nawet 150A przy pełnym obciążeniu.
6. W zaproponowanym rozwiązaniu akumulatory mogą być od siebie względnie oddalone bo prąd jaki będzie "szedł" kablem nie będzie większy niż 9A/ 12V co ułatwia mi ich rozmieszczenie.
Pytanie ogólne: co myślicie o poniższym pomyśle na połączenie akumulatorów:?
Pomiędzy akumulatory chcę wstawić dwie izolowanie przetwornice DC/DC, 12V/12V 9A. Przetwornice mają możliwość regulacji napięcia wyjściowego do 12V + 25% i wbudowany przełącznik wysokoprądowy. Przełącznik ten będzie sterowany modułami przełączającymi zależnymi od napięcia z przekaźnikiem.
W ten sposób, że:
1A. Jeśli napięcie na głównym akumulatorze, który jest ładowany z ładowarki 230V oraz alternatora będzie wskazywało na ładowanie np. 13,8V przetwornica się włączy i do LiFePO4 12,8V z BMS popłynie prąd o napięciu odpowiednim do ładowania tego aku.
2A. Jeśli prąd będzie niższy niż 13,8 będzie następowało rozładowanie aku AGM przetwornica będzie odłączona.
W druga stronę (druga oddzielna przetwornica i oddzielny moduł sterowania):
1B. Jeśli napięcie AGM będzie niższe niż 11,8V przełącznik uruchomi przetwornice i prąd z LiFePO4 będzie ładował akumulator AGM - znów napięcie zostanie ustawione odpowiednio dla ładowania AGM.
2B. Jeśli napięcie AGM przekroczy 12,2V przekaźnik wyłączy przetwornicę.
Opcja Druga (droga: B) jest w zasadzie opcją awaryjną.
Zakładam, że akumulator LiFePO4 będzie posiadał system BMS zabezpieczający przed przeładowaniem, zbyt głębokim rozładowaniem, ładowaniem w temp. poniżej 0 stopni.
Pytania dodatkowe:
1. Zastanawiam się czy w tym układzie nie podłączyć kontrola MPPT od solarów do akumulatora LiFePO4 ze względu na jego większą sprawność lub ewentualnie rozdzielić prąd ładowania.
2. Pierwotnie zastanawiałem się czy zamiast ładować AGM z LiFePO4 nie lepiej przełączyć akumulatory przekaźnikiem 80A ale pomyślałem, że w zaproponowanym powyżej układzie mam duże szanase, że nie dojdzie do bardzo głębokiego rozładowania AGM i przedłuży to jego żywotność.
3. Czy były sens zamienić przetwornicę w części A na dedykowaną do LiFePO4 ładowarkę DC/DC ale wtedy tylko 2A.
4. Czy nie zjedzą mnie straty prądu na zasilanie przetwornic i przekaźników.
Starałem się znaleźć informacje o poborze tych urządzeń wychodzi na to, że jeśli są nieaktywne to pobór jest minimalny rzędu 3mA przkaźnik i 20mA przetwornica DC/DC.
To mój pierwszy post na tym forum do tej pory byłem jedynie jego pilnym czytelnikiem. Postaram się poniżej klarownie opisać pytanie.
Użytkuję pojazd typu kamper i chcę zwiększyć pojemność akumulatorów. Przyszedł mi do głowy pomysł aby zamiast całkowicie zmieniać system na akumulatory LiFePO4 zastosować taki akumulator w połączeniu do istniejącego już systemu z akumulatorem AGM. Wiem, że nie można zwyczaje tych akumulatorów połączyć równolegle dlatego poniżej opisałem jak chcę to rozwiązać.
Dlaczego wogóle ten pomysł:
1. koszty, zakładam zakup mniejszego akumulatora LiFePO4 niż gdybym przechodził całkowicie na ten system np.50Ah.
2. dotychczasowy sprzęt w kamperze nie obsługuje ładowania akumulatora LiFePO4 i żeby w pełni wykorzystać jego potencjał musiałbym wymienić parę kosztownych elementów.
3. drugi akumulator będzie też miał dodatkowe zadanie utrzymanie systemu Internetu bezprzewodowego/ Router WiFi + GPS.
4. tańsze LiFePO4 z tego co widzę dają max koło 50A stałego obciążenia a AGM nie ma problemu żeby dać i 600A. W systemie mam do niego podpiętą przetwornicę 1500/3000W która z tego co widziałem bierze nawet 150A przy pełnym obciążeniu.
6. W zaproponowanym rozwiązaniu akumulatory mogą być od siebie względnie oddalone bo prąd jaki będzie "szedł" kablem nie będzie większy niż 9A/ 12V co ułatwia mi ich rozmieszczenie.
Pytanie ogólne: co myślicie o poniższym pomyśle na połączenie akumulatorów:?
Pomiędzy akumulatory chcę wstawić dwie izolowanie przetwornice DC/DC, 12V/12V 9A. Przetwornice mają możliwość regulacji napięcia wyjściowego do 12V + 25% i wbudowany przełącznik wysokoprądowy. Przełącznik ten będzie sterowany modułami przełączającymi zależnymi od napięcia z przekaźnikiem.
W ten sposób, że:
1A. Jeśli napięcie na głównym akumulatorze, który jest ładowany z ładowarki 230V oraz alternatora będzie wskazywało na ładowanie np. 13,8V przetwornica się włączy i do LiFePO4 12,8V z BMS popłynie prąd o napięciu odpowiednim do ładowania tego aku.
2A. Jeśli prąd będzie niższy niż 13,8 będzie następowało rozładowanie aku AGM przetwornica będzie odłączona.
W druga stronę (druga oddzielna przetwornica i oddzielny moduł sterowania):
1B. Jeśli napięcie AGM będzie niższe niż 11,8V przełącznik uruchomi przetwornice i prąd z LiFePO4 będzie ładował akumulator AGM - znów napięcie zostanie ustawione odpowiednio dla ładowania AGM.
2B. Jeśli napięcie AGM przekroczy 12,2V przekaźnik wyłączy przetwornicę.
Opcja Druga (droga: B) jest w zasadzie opcją awaryjną.
Zakładam, że akumulator LiFePO4 będzie posiadał system BMS zabezpieczający przed przeładowaniem, zbyt głębokim rozładowaniem, ładowaniem w temp. poniżej 0 stopni.
Pytania dodatkowe:
1. Zastanawiam się czy w tym układzie nie podłączyć kontrola MPPT od solarów do akumulatora LiFePO4 ze względu na jego większą sprawność lub ewentualnie rozdzielić prąd ładowania.
2. Pierwotnie zastanawiałem się czy zamiast ładować AGM z LiFePO4 nie lepiej przełączyć akumulatory przekaźnikiem 80A ale pomyślałem, że w zaproponowanym powyżej układzie mam duże szanase, że nie dojdzie do bardzo głębokiego rozładowania AGM i przedłuży to jego żywotność.
3. Czy były sens zamienić przetwornicę w części A na dedykowaną do LiFePO4 ładowarkę DC/DC ale wtedy tylko 2A.
4. Czy nie zjedzą mnie straty prądu na zasilanie przetwornic i przekaźników.
Starałem się znaleźć informacje o poborze tych urządzeń wychodzi na to, że jeśli są nieaktywne to pobór jest minimalny rzędu 3mA przkaźnik i 20mA przetwornica DC/DC.