Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Silnik jednofazowy - Czy da się zmienić kierunek obrotów?

Vseva 24 Feb 2021 23:42 585 9
  • #1
    Vseva
    Level 3  
    Silnik jednofazowy - Czy da się zmienić kierunek obrotów?
  • #3
    Vseva
    Level 3  
    Jak widać z schematu nie da się zmienić połączenie jednego uzwojenia. Zmienia się połączenie od razu w dwóch uzwojeniach, co nic nie daje. Jest problem w tym, że uzwojenie pomocnicze ma tylko jedno wyprowadzenie.
  • #4
    Topolski Mirosław
    Moderator of Electrical engineering
    Vseva wrote:
    Jak widać z schematu nie da się zmienić połączenie jednego uzwojenia. Zmienia się połączenie od razu w dwóch uzwojeniach, co nic nie daje. Jest problem w tym, że uzwojenie pomocnicze ma tylko jedno wyprowadzenie.

    Oczywiście że się da patrz post#2 , potrzebne jest rozłączenie połączeń i powtórne połączenie tak by zyskać prawidłowe obroty. Bez odpowiedniej wiedzy i praktyki lepiej zlecić to osobie (zakład usługowy ) kompetentnej.
  • #5
    ALIBABA I
    Level 30  
    Przełącz kolego przewód N na drugą stronę kondensatora tam gdzie pisze Z obroty powinny się zmienić w przeciwnym wypadku pozostaje odwrócenie jednego z uzwojeń jak napisał kol Topolski Mirosław , zapewne chodzi o wspólny L ,/ to jedno wyprowadzenie/ gdy nie pomoże przełożenie zasilania na kondensatorze to silnik do otwarcia.
  • #6
    aksakal
    Tube devices specialist
    Rewers jednofazowego silnika jest możliwy tylko wtedy gdy uzwojenia rozruchowe i robocze mają rozdzielne wyprowadzenia . Jeśli łączenie uzwojen jest dokonane wewnątrz silnika rewers jest niemożliwy. Silnik jednofazowy - Czy da się zmienić kierunek obrotów? i Silnik jednofazowy - Czy da się zmienić kierunek obrotów?
  • #7
    Topolski Mirosław
    Moderator of Electrical engineering
    aksakal wrote:
    . Jeśli łączenie uzwojen jest dokonane wewnątrz silnika rewers jest niemożliwy.

    Jest możliwy, przecież pisałem:
    Topolski Mirosław wrote:
    Bez odpowiedniej wiedzy i praktyki lepiej zlecić to osobie (zakład usługowy ) kompetentnej.

    Wiąże się to z ingerencją w połączenia uzwojeń ( jeśli są łączone wewnątrz) odpowiednia wiedza i praktyka pozwala tego dokonać ( należy odpowiednio po odpowiednim połączeniu związać uzwojenia i zaimpregnować).
  • #8
    aksakal
    Tube devices specialist
    Zgodny z tobą kolego Topolski Mirosław! Orientowałem się tylko na pytanie autora z którego widać, że on do fachowców, zdolnym na rekonstrukcję silnika, nie odnosi się. Należy jednak przede wszystkim wymierzyć opór uzwojeń silnika, ponieważ oddzielne modele mają równoznaczne uzwojenia i w nich rewers jest możliwy.
  • #9
    bambus94
    Level 32  
    Jeśli nie chcesz albo nie wiesz jak ingerować w połączenia elektryczne, to sprawdź czy da się odwrócić wirnik, z jednej strony wirnika prawdopodobnie masz wentylator a z drugiej wpust na klin, rozbierz silnik i złóż go z odwróconym wirnikiem.
  • #10
    vcc
    Level 35  
    Też miałem ostatnio taki silnik z uzwojeniami połączonymi wewnątrz, najprościej i najmniej inwazyjnie było obrócić wirnik razem z pokrywami bocznymi, 5min roboty i silnik kręci