Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

[Solved] Uszkodzony napęd bramy Nice Robus 350

MABI66 25 Feb 2021 00:26 912 6
  • #1
    MABI66
    Level 10  
    Witam wszystkich. Posiadam napęd Nice Robus 350. Po ostatnich problemach z zerem (N) zasilania domu spalił mi się bezpiecznik na zasilaniu napędu. Po wymianie wszystko było ok. przez dwa dniu. Później zaczęły dziać się dziwne rzeczy. Napęd stracił moc. Przesuwa bramę z wielkim problemem. Po pomiarach okazało się że na silnik wychodzi napięcie ok. 36 V. Proszę o radę ewentualne wskazówki co mogę jeszcze sprawdzić. Może ktoś się spotkał z takim problemem?
  • Helpful post
    #2
    kotbury
    Gantry automation specialist
    Sprawidzić ? Wszystko po kolei...

    Zdejmuj obie pokrywy napędów i podepnij silnik bezpośrednio pod mostek prostowniczy - ale bez wypinania centrali (na niej są kondensatory wygładzające napięcie zasilania silnika). Jeśli silnik ruszy pełną mocą - winna centrala - np tranzystor mocy kluczujący silnik do minusa, przypalone styki przekaźników kierunkowych lub głównego, upalony opornik kontroli antyzgnieceniowej....
    Jeśli dalej anemia - uszkodzony silnik, mostek albo trafo.

    Takie napięcie jest normalne - obroty silnika są zmieniane sterowaniem PWM, a realizuje to impulsujący tranzystor mocy, wpięty między masę a silnik. I zależy od miernika, co pokaże w takiej sytuacji.
  • #3
    MABI66
    Level 10  
    Tak jak napisałem, silnik nie ma mocy. Zmierzyłem napięcie zasilania trafo 230V, napięcie wyjściowe z trafo 24V które wchodzi na mostek, napięcie wyjściowe z mostka 36V DC, napięcie wyjsciowe ze złącza płytki na silnik 36 V DC. Mimo prawidłowych napiec silnik nie ma mocy. Czy te silniki posiadają szczotki?
  • Helpful post
    #4
    kotbury
    Gantry automation specialist
    Nie wiadomo - "co nie ma mocy".... - straszecznie ogólnikowe pojęcie - jak napisałem wcześniej - sprawdź najpierw sam silnik zasilany z mostka bez pośrednictwa centrali.
    Silnik jest szczotkowy ale szczotki nie psują się z dnia na dzień nawet od przepięcia; zresztą od problemów z zasilaniem padłby najpierw transformator.
    Tak czy inaczej - testuj wszystko po kolei, silnik możesz sprawdzić nawet podpinając go do akku samochodowego - przy takim DC nawet na 12V powinien ruszać się całkiem żwawo i "z mocą".
    Miernik pokaże ci szczytowe wartości napięć a nie wydajność prądową źródła więc takie pomiary są trochę mało miarodajne. Prawdę dadzą ci testy pod obciążeniem.
    A jeszcze - skoro to wszystko po kłopotach z zasilaniem w chałupie - daj na napęd zasilanie z jakiegoś gniazdka w domu przedłużaczem - może kwestią jest kabel zasilający napęd.
  • #5
    MABI66
    Level 10  
    Poluzowało mi się niestety zero na domu, popaliło mi się trochę urządzeń ale jest już wszystko poprawione i powoli porządkuje ten bałagan.
    Na razie dziękuję za wszystkie wskazówki. Jutro mam wolne także na spokojnie wszystko posprawdzam.
    Czyli reasumując podpinam silnik pod aku bądź zasilacz i spr. silnik. Jeśli wystartuje i będzie miał odpowiednią prędkość to szukam uszkodzenia w sterowniku jeśli nie wystartuje to walnięty jest silnik.
  • Helpful post
    #6
    kotbury
    Gantry automation specialist
    ...albo trafo albo mostek prostowniczy - do trafa podepnij testowo zwykłą żarówkę 230V ze 100 W - powinna się zajarzyć, po mostku podobnie. (lub - zamiast żarówki sieciowej - dwa szeregowo połączone halogeny większej mocy na 24V - np. H7)
  • #7
    MABI66
    Level 10  
    No i wszystko się wyjaśniło. Na początek małe sprostowanie. Napęd miał moc bo bramę otwierał tylko nie miał odpowiedniej prędkosci i wyglądało to jakby zaraz miał się spalić i zatrzymać. Dla potomnych może komuś, kiedyś się przyda. Wymieniłem w płytce sterującej dwa duze kondensatory 2200 mikroF i wszystko wróciło do normy, napęd odżył.
    Dzieki kotbury za wszystkie rady i sugestie były naprawdę przydatne.

    Dodano po 3 [godziny] 57 [minuty]:

    Wymiana w plytce sterującej dwóch kondensatorów 2200 mikroF.