Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Irisbus - silnik Iveco Cursor - Problem z uruchomieniem po braku paliwa

bociano 26 Feb 2021 12:10 1623 14
Automation24
  • #1
    bociano
    Level 12  
    Dzień dobry wszystkim

    Sytuacja zdawałaby się błacha ale...

    - pacjent to autobus Irisbus Renault z silnikiem Iveco Cursor rocznik 2003 280PS 7.7l

    Zabrakło paliwa, po dolaniu już nie odpalił i nadal nie odpala.

    Ewidentnie zgasł na wolnych obrotach z powodu braku paliwa (totalne niedopatrzenie kierowcy) więc wyeliminowałem z procesu myslenia problem elektryczny.
    Było słychać że zwalnia "zdycha" ale nikt nie pomyślał oczywiście żeby od razu go zgasić. Potem parę prób rozrusznikiem i układ był zapowietrzony do zera.

    Po dolaniu paliwa został odpowietrzony i przelany układ paliwa. Najpierw wymieniona pompka ręczna bo stara była martwa. Bez problemu nową pompką da się przelać filtr wstępny, filtr właściwy (odpowietrznik), listwę zasilającą w głowicy (na odpowietrzniku paliwa na głowicy brak powietrza, czyste paliwo)

    Silnik nawet nie słychać próby pojedynczych zapłonów podczas kręcenia rozrusznikiem. Na Plaka odpala od razu ale gaśnie po jego odstawieniu.

    Na liczniku po przekręceniu kluczyka pojawia się napis "25 sens 2" przeszukałem internet i nie znalazłem takiej konfiguracji błędu.

    Ciekawostka że przestała po tym zdarzeniu gasnąć kontrolka świec. nie pojawia się żadne EDC, nie pojawia się "miotełka"

    Nie potrafię znaleźć ewentualnego przycisku samodiagnostyki. Sterownik Bosch - 0 281 001 527

    Są trzy złącza diagnostyczne - renault, iveco i wabco - wezwany elektryk od ciężarówek nie mógł się połączyć swoim interfejsem "jakby złącza były martwe" cytując.

    Obdzwoniłem parę warsztatów TIR w okolicy ale oprócz ciekawych informacji pt "lej plaka aż xxxxx odpali" nie otrzymałem. Natomiast jestem daleki od takiej metody żeby nie uszkodzić pompowtryskiwaczy.

    Aktualnie skłaniam się ku usterce elektronicznej i blokadzie przez ECU jakiegoś zaworu lub braku sterowania wtrysków.

    Niestety w życiu nie naprawiałem autobusu, ciężarówki czy czegoś większego niż 3,5t

    Acha akumulatory nowe, naładowane, rozrusznik nowy i kręci jak diabeł. zbiorniki paliwa czyste.

    Przy okazji pytanie o znaczenie tego przełącznika chwilowego ze zdjecia.

    Irisbus - silnik Iveco Cursor - Problem z uruchomieniem po braku paliwa Irisbus - silnik Iveco Cursor - Problem z uruchomieniem po braku paliwa
  • Automation24
  • #2
    technologiaforda
    Level 13  
    Pojazd bo braku paliwa odpala się we dwie osoby. połączone ze sobą telefonami komórkowymi
    Jeden siedzi kręci kluczykiem na rozruch. ( podpięta matka pod akumulatory )
    Drugi stoi przy silniku trzymając plaka do tapicerek i pryska w filtr powietrza tak długo pryska aż pojazd i układ paliwowy sam zacznie działać
    Błędy kasuje się po uruchomieniu i samoczynnej pracy silnika.
  • #3
    lenbus
    Level 2  
    mam to samo tylko paliwo było , zaświeciła się kontrolka taka jak od świec i nie pali,kręci jak wariat i nic gdy tylko zgaśnie zapala od strzała
  • Automation24
  • #4
    technologiaforda
    Level 13  
    .......hej cześć jakie to auto pojemność silnika itp itd.....szczegóły pojazdu potrzebne.
  • #5
    lenbus
    Level 2  
    witam autokar Irisbus Axer 2003r iveco cursor 228kw 7790cm3 VNEC610744M008714 vin jeżeli coś pomoże
  • #6
    technologiaforda
    Level 13  
    nie daje diagnozy w ciemno
    odszukaj gniazda prostokątne lub okrągłe OBD ......podepnij komputer do Autokarów tylko i wyłącznie ,!
    Zrób na włączonym zapłonie kilku razową diagnostykę ze sczytaniem błędów i ramek błędów ...DTC MIS CCM itp itd
    Gdy będziesz robił diagnostykę błędów zrób sobie zdjęcie wszystkich błędów i odczytaj na internecie ich znaczenie.
    Zabrudzony lub za olejony lub wygrzany dużą ilością przejechanych km
    Obstawiam ze wywala się czujnik położenia wału.
  • #7
    lenbus
    Level 2  
    nie łączy się z komputerem
  • #8
    technologiaforda
    Level 13  
    lenbus wrote:
    nie łączy się z komputerem


    jaki jest powód ze się nie łączy Masz komputer do Autokarów ?????

    Dodano po 2 [minuty]:

    technologiaforda wrote:
    lenbus wrote:
    nie łączy się z komputerem


    jaki jest powód ze się nie łączy Masz komputer do Autokarów ?????


    Komputerem do osobówki lub traktora dostawczaka nie sczytasz błędów w autokarze : ) : ) : ) : )
  • #9
    Megawe
    Level 34  
    Czy w czasie gdy silnik chodzi na plaku podnosi się wskazówka od obrotomierza ?
    Jak się podnosi to sprawdzamy ciśnienie paliwa w kanale zasilającym pompowtryski.
    Na pompie powinien być korek i w jego miejsce podłączamy manometr.
    Zmień filtr paliwa.
  • #10
    kwok
    Level 39  
    Chwilowy służy do migania błędów kontrolką "EKG". Kody dwucyfrowe. Komputera tu nie trzeba bo jeśli tylko błędy to kontrolka zupełnie wystarcza.
    Po zapowietrzeniu ten silnik trochę ciężko ale zapala. Możliwe że padła pompka zasilająca albo zapowietrzona nie chce złapać. Najpierw sprawdź czy podczas kręcenia leci paliwo z odpowietrznika w głowicy. Jeśli leci ale słabo to pompuj ręczną pompką podczas kręcenia. Normalnie po jakiejś minucie kręcenia powinien zapalić. No i najważniejsze - nie przerywać kręcenia co chwilę. Rozrusznik tu śmiało minutę wytrzymuje.
  • #11
    technologiaforda
    Level 13  
    Zaciągnięcie ropy pompką paliwa do układu nie daje pełnej stu procentowej gwarancji momentalnego uruchomienia silnika
    Wymień Filtr Paliwa zalewając go ropą i pal we dwie osoby na plaka
    Plakiem pryskaj w filtr powietrza tak długo aż silnik zacznie sam pracować i przepompuje zapełni cały kład paliwowy
    Po uruchomieni i samoczynnej pracy silnika daj sobie kilka minut niech silnik sobie samodzielnie popracuje i się odpowietrzy cały układ paliwowy
    Trzymaj pedał gazu delikatnie na podniesionych obrotach.

    Może ciężko zapalać mogą być przepalone niektóre świece żarowe
    Po uruchomieniu odpowietrzeniu okładu i samoczynnej pracy silnika wyłącz silnik i sprawdź poszczególne świece żarowe czy działają bez wykręcania.
  • #12
    bociano
    Level 12  
    No to odpalił.

    Żaden warsztat nie był w stanie pomóc a obdzwoniłem równo uwaga - 16 warsztatów!!!! zajmujących się ciężarówkami lub autobusami.

    No to tak. Sprułem deskę i kontrolka od diagnostyki była przepalona. Wymieniłem ale i tak nie udało mi się jej uruchomić.

    Lecimy dalej, wszystkie bezpieczniki sprawne. Ciśnienie na listwie paliwa prawidłowe. Pompka ręczna wymieniona i zaworki więc paliwo się nie cofa.

    Znalazłem jeden przewód od wyprutego alkomatu który zwierał do masy na przechyłach ale to nie to. Mógł jedynie spalić bezpiecznik 15A od deski. Naprawione przy okazji.

    Dwa komputery "autobusowe" nie mogły się połączyć. Nie wiem jakie były, byli to elektrycy mobilni pracujący jako mobilny serwis przy autach ciężarowych.

    Rano po wyspaniu się wziąłem głęboki wdech i zacząłem myśleć.

    Z "wywiadu" z martwym pacjentem i przy użyciu multimetru z oscyloskopem wyszło mi że ECU nie podaje sygnału na wtryskiwacze, kolejny wątek to brak informacji z czujnika paliwa na listwie.

    Lecimy dalej po typowym schemacie dla tego sterownika silnika Boscha i gdzieś musi być zaszyty bezpiecznik. Od irisbusa brak schematów więc szukamy w ślepo. I... jest. W tylnej części pojazdu w konsoli tylnego wyświetlacza autobusu bezpiecznik 3A skitrany że łolaboga.

    Irisbus - silnik Iveco Cursor - Problem z uruchomieniem po braku paliwa


    Moja wina że nie sprawdziłem wcześniej za tą klapką ale ciężko to było połączyć w mózgu z brakiem paliwa i zapowietrzeniem układu. Poza tym cała tablica bezpieczników jest po lewej stronie kierowcy i jest imponująca. Byłem przekonany że tam są wszystkie. Nie znam się na autobusach i ciężarówkach.

    Koniec końców, jest działa, odpala. Dziękuję wszystkim za próbę pomocy.
  • #14
    lenbus
    Level 2  
    witam , dzięki za przypomnienie o tych bezpiecznikach mam dwa takie autobusy i w jednym kiedyś tam grzebałem gdy zabrakło świateł wstecznych. U mnie dwa bezpieczniki przepalone i przekaźnik - wymiana i auto odpala bez problemu pozdrawiam Michał.
  • #15
    suszakustyk
    Level 11  
    Witam. Odgrzeje kotleta. Mam problem z tym nieszczęsnym wynalazkiem. Pali bezpiecznik 7,5 ampera z tyłu opisany jako przycisk start w momecie gdy silnik ma już zagadać. Na włączonym zapłonie wszystko ok. Doszedłem do tego ze jak zdejmę z zacisku B+Altelnatora kable cienkie to auto odpala jak tylko dołożę tę orzeody do druby pali bezpiecznik silnik staje.