Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Ford Transit Connect 1.6 TDCi - dziwne zachowanie układu kierowniczego

MarcinB MB 26 Feb 2021 15:55 1047 16
e-mierniki
  • #1
    MarcinB MB
    Level 7  
    Witam wszystkich.
    Dotyczy auta kolegi Transita Connect-a L2 5-osobowy,1.6 TDCi 115 2015 (obecnie 219 tyś.km), sprowadzony z Niemiec. W tym autku miałem przyjemność...wymienić zatarty silnik (DV6C od Citroena 2013, 40 tyś.km przebiegu) , skrzynię od Mondeo (2012 rok, BG9R-7F096-BA, 80 tyś.km ), zregenerowaną turbosprężarkę (nowe, markowe części). Doszło do przegrzania silnika (oraz ubytku płynu chłodniczego) oraz nadtopienia niektórych połączeń, przewodów elastycznych. Mogłem przekręcić wałem tylko w małym zakresie. Autko otrzymało oczywiście nowy markowy rozrząd z pompą wody, zestaw paska osprzętu, koło pasowe wału, sprzęgło oryginał sachs, uszczelniacze, oringi, oryginalny termostat z czujnikiem, moduł wentylatora-zamiennik , czujnik ciśnienia oleju, olej do skrzynii Ravenol, płyny oryginalne Ford, profilaktyczne czyszczenie DPF środkiem K2 oraz dodatkowa izolacja termiczna tegoż DPF od bloku (zaadaptowane oryginalne osłony termiczne Ford). Swoją drogą Connecty z tymi silnikami ulegały zatarciu z przebiegami np. 60, 80 tyś.km, nawet dwukrotnie w okresie gwarancyjnym... Dwa serwisy Forda podobno wskazywały na przegrzewanie się bloku od nieodizolowanego DPF. Stąd moja modyfikacja. Piszą o tym na forum Fordclubpolska (rysy na tulejach). Zostały stare wtryskiwacze (nowe podkładki oryginał oraz plastikowe tulejki osadcze) , czujnik wału (od Citroena wygląda tak samo ale nie czyta elektroniki), pompa wtryskowa (inny króciec u Citroena/Peugeot).
    Po skończonej naprawie w listopadzie (półtora miesiąca naprawy u mnie na podwórku, nie jestem warsztatem , naprawę dokonywałem w wolnym czasie, koleżeńska przysługa, auto kolegi zatarło się 5 km od naszego domu...), zamówiłem na koniec wizytę specjalisty z kompem aby sprawdzić czy wszytko jest ok przed odpaleniem autka. Okazało się, że owy czujnik wału trzeba było zamienić na Ford-owski aby auto odpaliło.
    Potem było ok, tzn. po około tygodniu użytkowania zapalił się chwilowo błąd silnika i po zgaszeniu i odpaleniu zniknął. Po następnych kilku tygodniach użytkowania dochodziło do chwilowych np. raz w tygodniu odcięć turbiny, ale tylko podczas pracy na wolnych obrotach (spadek mocy). Prosiłęm aby kolega podjechał do mnie (70 km) i abyśmy podjechali podpiąć autko pod kompa u specjalisty. Nie miał czasu , jako bardzo zapracowany rzemieślnik. Używał auta na trasach do kilkudziesięciu km. Poprostu gasił, odpalał, restartował i było OK. Potem wjechał w jakaś zaspę ostatnio i wyskoczył typowy błąd ABS. Brak ABS, nie działał licznik. Ja w tym czasie stwierdziłem , że uzbroję się w jakijś program do diagnozy Forda. Zakupiłem UCDS PRO 1.27 i nie miałem okazji jego sprawdzić . Moje doświadczenia diagnostyczne to tylko program Clip Renault (Mamy w rodzinie 2 x Espace , 1x Scenic III, Vivaro, wszystko 2.0 dCi).

    Kolega dotarł w końcu do mnie w sobotę. Podpieliśmy najpierw się tym UCDS-em. i mam wrażenie, że ten program służy bardziej do przeprogramowywania różnych modułów,sterowników aniżeli do prostej diagnozy (np. Convers, tuning). Zczytał błedy m.in. U0415 ABS oraz U0401 Invalid data from ECM/PCM, status 64-signal palusibility failure ale ponieważ nie ma Transita w menu (łączyłem się wybierając Focus MK3) odpuściłem sobie. Zainstalowałem ForScan, aktywowałem poprzez Forum Forscan i znalazłem taki interfejs OBDLink SX (leżał w szafie chyba 7 lat, kupiłem go kiedyś z programem Scantool do moich Renault) i połączył się na tym. Zczytał błąd ABS lewy czujnik przód, oraz P0691, niska wartość sygnału w obwodzie sterującym wentyaltorem. Nic o defektach układu doładowania /turbo nie było. Zdemontowałem koło lewe, znaleźliśmy wilgoć we wtyczce przy czujniku ABS, przy piaście (tam mógł stać śnieg, lód, woda). Oczyszczone , contact cleaner, smar CX do kontaktów i OK, błąd zniknął. Jednocześnie sprawdziliśmy drugą stronę, było sucho OK. Zdemontowałem także zawór sterujący podciśnieniowy do turbiny ten nr 9672875080. Tutaj nie ma żadnego filtra raczej. Jazda próbna. Turbo zbierało się od ok. 1600-1800 obr. miało tzw. dół, OK. Podpięty znów komp. Brak błędów. Pożegnaliśmy się i ... niestety kolega wrócił szybko . Autem da się jechać, silnik pracuje prawidłowo , układ hamulcowy także (test ABS,ASR na śliskim) ale powyzej prędkości 40-50 km/h, kierownica sztywnieje podczas jazdy na wprost i trzeba wykonywać jakby silniejszą korektę w zakrętach aby powróciła (tak jakby była lekko przyblokowana). Po zwolnieniu do niższej prędkości siła wspomagania wraca do normy. Autko jest wyposażone w system Active City Stop z takim box-em z zamonotwanymi jakby kamerami, czujnikami pod przednią szybą (jakby dwie kamery). Próbowaliśmy to wyłączyć z menu w liczniku ale raczej bez zmian. Czy tak powinno zachowywać się autko? Tam we ForScanie była funkcja resetu modułu PSMC od ukłądu kierowniczego ale bałem się zrobić reset systemu, bałem się że utracę dane? Przepraszam, że tak obszernie ale chciałem naświetlić temat w szczegółach bo niektóre informacje mogą być istotne. Bardzo proszę o pomoc, jakiejś wskazówki w temacie i pozdrawiam wszystkich.
  • e-mierniki
  • Helpful post
    #3
    madamsz1
    Level 38  
    Pamiętam że w C-maxie miałem sposób ustawienia pracy wspomagania i na postoju chodziło jednym palcem natomiast coraz ciężej przy większych prędkościach - aktywnie.
  • #4
    MarcinB MB
    Level 7  
    Dzięki koledzy za odpowiedź. Niedługo spotkam się z kolegą to podepnę kompa (Forscan) i sprawdzę systemy. Sprawdziwy także czy nie występują luzy w układzie kierowniczym. Musimy także sprawdzić czy wszystko ok z tym czujnikiem lewym przednim ABS-u. Może ktoś ma jeszcze jakiejś ciekawe wskazówki? Pozdrawiam wszystkich.
  • #5
    MarcinB MB
    Level 7  
    Witam. Kolejne spotkanie z Connectem. Wymieniony czujnik ABS lewy przedni (ATE), nowy zawór podciśnienia turbo nr 9672875080 , oraz podmieniony na inny, używany, zawór sterujący doładowaniem nr 9688124580. Diagnostka po raz kolejny ForScan-em. Brak zapamiętanych błędów w historii. Wykonana kalibracja czujnika kąta skrętu, reset modułu SASM, PSCM. Teraz gdzieś w granicach 60-80 km/h zaczyna lekko usztywniać kierownicę do jazdy na wprost ale myślę , że jest OK, kierownica odbija, przy wyższych prędkościach także. Musiałbym się przejechać innym Connect-em aby mieć porównanie. Nie wiem czy to właściwe ale niepokoi mnie wskazanie jednego z czujników kąta skrętu modułu SASM. Kalibrację przechodzi prawidłowo. Ale pokazuje ono na stałe wartość SW_ANGLE - 5773.50. Ten parametr nie zmienia się podczas jazdy testowej. Jeśli zaś chodzi o turbinę to podczas 50 km jazdy próbnej pracowała bez zarzutu a po kilku dniachznów odcięło nagle turbo po postoju na światłach i próbie dodania gazu oraz jeden raz wskoczył błąd silnika komenda natychmiastowej konieczności zatrzmania. Po wyłączeniu i odpaleniu błąd zniknął... Może to ten czujnik kopiowania na turbinie? Ale raczej powinien zczytać jego program autodiagnozy? Pozdrawiam wszystkich
  • e-mierniki
  • #6
    madamsz1
    Level 38  
    MarcinB MB wrote:
    SW_ANGLE - 5773.50

    Nie wiem jak ten parametr powinien się zmieniać lub nie zmieniać - na wolnej chwili sprawdzę po południu w Focusie MK3
    MarcinB MB wrote:
    Może to ten czujnik kopiowania na turbinie?

    Może być, ale myślę, że jak wyskoczył błąd i ograniczył moc silnika to powinno coś jednak być zapisane w kalkulatorze silnika.
    (to ten zawór/konwerter co podłożyłeś używany)
  • #7
    MarcinB MB
    Level 7  
    madamsz1 wrote:
    MarcinB MB wrote:
    SW_ANGLE - 5773.50

    Nie wiem jak ten parametr powinien się zmieniać lub nie zmieniać - na wolnej chwili sprawdzę po południu w Focusie MK3

    Dzięki
  • Helpful post
    #8
    madamsz1
    Level 38  
    Miałem wcześniej, ale zaszło.
    Coś musisz mieć w dalszym ciągu źle z czujnikiem kąta, albo jego kalibracją bo w Focus MK3 1.6 TDCI 2013 - czyli konstrukcja prawie bliźniacza.
    Wartość ta zmienia się od zera w pozycji kierownicy na wprost w prawo i w lewo:
    Lewo:
    Ford Transit Connect 1.6 TDCi - dziwne zachowanie układu kierowniczego
    Prawo:
    Ford Transit Connect 1.6 TDCi - dziwne zachowanie układu kierowniczego
  • #9
    MarcinB MB
    Level 7  
    Wielkie dzięki kolego za poświęcony czas i podpowiedź. Dziś nastąpiła awaria autka kolegi i właśnie do mnie podąża (mieszkam niedaleko Gniezna). Wybrał się w podróż z Bydgoszczy i zatrzymało go przed Częstochową. Bardzo mocno momentami sztywnieje kierownica.
    Otworzyłem nowy temat być może niepotrzebnie:
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?p=19371188#19371188
    Będe lokalizował ten czujnik. Jest na kolumnie kierowniczej jeden. Jak robiłem jazdę próbną z podpiętym ForScan-em, to ten do modułu SASM czyli czujnik kąta skrętu układu kierowniczego pokazywał zmienne wartosći a od PSCM stał w miejscu. Stąd moje przypuszczenie o obecności dwóch czujników. Jeden jest czytany przez układ ABS do ESP.
    Znalazłem coś takiego na znanym portalu:
    https://allegro.pl/oferta/czujnik-skretu-580600271-transit-connect-mk2-15r-6863995760

    A to fajna strona do szukania numerów części, jakby oryginalny portal Forda.:

    https://ford.7zap.com/pl/transport/163/6.1112/0/2697/20277/90051/

    https://ford.7zap.com/pl/transport/163/6.1112/0/2697/20276/90050/

    Pozdrawiam
  • Helpful post
    #10
    madamsz1
    Level 38  
    Znam te strony :) , w końcu jakiś tam dorobek na forum Forda też mam :)
    Te wartości zmieniają się cały czas przy kręceniu kierownicą, nie jest ważne czy auto stoi czy jedzie :).
    Swoją drogą dość często w pierwszych wersjach Focusa MK3 to wspomaganie elektryczne padało.

    Tu tez można cos znaleźć:

    https://www.catcar.info/ford/?lang=en
  • #11
    MarcinB MB
    Level 7  
    Witam. Cat Car info używam do Renault. W przypadku Forda bardziej dokładny jest serwis z tego link-u co podałem.

    Kolejne spotkanie z Connectem. Tak bardzo podoba mi się to autko z zewnątrz i ten kokpit w sportowym stylu jak w Focusie Mk3. W porównaniu z moimi Renault znakomicie się prowadzi. Mam nadzieję, że po usunięciu problemów ze wspomaganiem kolega w końcu będzie mógł ruszać w dalekie trasy. Wczoraj przejechał ponad 300 km bocznymi drogami z prawie " zabetonowaną" kierownicą. Podłączony Forscan, zczytany błąd w module PSCM - Power Steering Control Module: C102D:00-C8, czyli Wysoki poziom tarcia w układzie wspomagania kierownicy. Na desce komunikat: awaria układu kierowniczego, zatrzymaj pojazd. Wykonane kilka prób kasowania błędu DTC - nieskuteczne. Potem reset modułu PSCM ponowna kalibracja czujnika kąta skrętu. Postanowiłem zdjąć osłonę pod autem, osłonkę termiczną rury wydechowej przy przekladni kierowniczej (trzy śrubki M6x10) i dostać się do wtyczek przy przekładni. Są trzy jak na zdjęciach. Jedna, środkowa oznaczona na żółto farbą nie była zakliknięta, tzn. założona jakby luźno. Założyłem na jej oprawę opaskę zaciskową i polączyłem z otworem w profilu nadwozia aby docisnąć wtyczkę. Po tej operacji udało się skasować błąd modułu. Skorygowaliśmy jeszcze w module BCMii - Body Contol Module, nieprawidłowo ustawioną wartość obwodu opony , ustawiliśmy 1980 mm, było 1990 mm (opony 205/60R16). Teraz jest błąd licznika na poziomie 5-6 %. Było 8-10%.
    https://wiki.ucdsys.ru/doku.php?id=ccc_tyre
    Kolega pojechał do domu i przez 100 km, także z prędkościami autostradowymi, było wszystko ok, nawet ustąpiły te delikatne przyblokowania kierownicy jak wcześniej. Zobaczymy. Po przeczytaniu o awariach układu wspomagania układu kierowniczego w Fokus-ach MK3 szczególnie z rocznika 2011, jestem pełen obaw.
    https://forum.fordclubpolska.org/showthread.php?t=246627&page=6
    Transit Connect MK2 jest podobno modelem bliźniaczym C-Max i mocno zunifikowanym z Focusem trzeciej generacji. Muszę to zweryfikować porównując numery katalogowe części układu kierowniczego. Np. sworznie wahaczy, gumy wewnętrzne stabilizatora które wymieniałem tutaj są chyba takie same. Ciekawy jestem jak deska rozdzielcza. Znalazłem czujniki kąta skrętu w ogłoszeniach od Focusa i ta wtyczka żółta wygląda tak samo. Podobno w Focusach pomagało wgranie nowego softu do modułu PSCM lub naprawa płytki sterującej w module (spróbuję zdobyć kontakt do osoby lub firmy, która się w tym specjalizuje). Muszę zorientować się gdzie mogę pobrać soft, być może na platformie Ford Etis za opłatą ? Posiadam interfejs i program UCDS Pro+ a ponoć on nadaje się do takiej operacji. Szkoda, że w razie awarii wspomagania z silnikiem elektrycznym nie da się kręcić kierownicą normalnie, tylko ciężej na postoju, jak to bywało w starszych autach bez wspomagania. Pozdrawiam wszystkich zainteresowanych tematem, dziękuję za już udzielone porady, pomocny test kolegi i napiszę co tam w temacie.
  • #12
    madamsz1
    Level 38  
    Tu nawet do Focusa MK3 wiele części podchodzi z Volva. Są tańsze ale maja inne oznaczenia dlatego gorzej je wyszukać. Jak masz UCDSa nawet Chińczyka to dostęp i zrobisz aktualizację tylko na nich łatwo uziemić auto bo zdarzają się marnej jakości.
  • #13
    MarcinB MB
    Level 7  
    W Renault także zdarza się, że ta sama część ma dwa różne numery w innych modelach lub po prostu wchodzi "ulepszona" część pod nowym numerem. Tutaj w Connect-ie wymieniłem silnik 8 zaworowy 1.6 TDCi 115 KM T1GA na odpowiednik z Citroena, Peugeot 1.6 eHDI. Ale np. mocowania podpory prawej półosi są w innym miejscu, ten Citroen/Peugeot ma miskę oleju metalową i dobrze, inne są czujniki np. położenia wału (wygląda kształtem identycznie, pasuje a nie działa), Citroen ma wskaźnik poziomu oleju w misce. Inna skrzynia biegów, trzeba przełożyć kołki ustawcze itd. Na bloku oznaczenia FoMoCo oraz logo Citroen, Peugeot.
    Wracając do interfejsu UCDS to zakupiłem jego przypadkowo za ok.300 zł. Szukałem coś do połączenia z Fordem a jeszcze nie słyszałem o ForScan-ie. To ten czerwony chińczyk z 35 tokenami, nie wiedziałem tego kupując. O mało co nie zablokowałem jego łacząc się z serwerem rosyjskim podczas instalacji (brak porządnej instrukcji).
    Sprawdzałem i przeglądałem oryginalne strony rosyjskie UCDS i nie ukrywam, że gdyby np. ten niebieski oryginał kosztował np. ok. 500-700 zł i oferował połaczenie z serwerem aby aktualizować oprogramowanie modułów to bym się skusił aby naprawić to auto koledze. A tu cena 1700 zł na allegro i to bez tokenów, raczej dla warsztatów. Wrzucam foty z moich prób z UCDS. Np. w Transicie Connect Mk2 nie da się połączyć z modułami jak w ForScan-ie ale da się np. wgrywać oprogramowanie, tzw. wsady.
    A tu instrukcja użycia UCDS do wgrania soft-u od autora , chyba twórcy programu:
    https://www.youtube.com/watch?v=5uUYNwyvSyI&l...BSglYSPlUQ&index=15&t=5s&ab_channel=Kroligoff
    Np. do Renault posiadam Clip-a, dowiedziałem się o RenoLink z Youtube i próbowałem zakupić samo oprogramowanie (okazało się że miałem zakupiony wcześniej w 2014 oryginalny ciemnoczerwony interfejs OBDLinkSX z oryginalnym ScanTool). Kiedy odkryłem, że nadaje się do ForScan (wersja rozszerzona zarejestrowana) postanwiłem zostawić jego do Forda i kupić drugi oryginał OBDLink SX z programem na Renolink France za 60 Euro. Potem dowiedziałem się od autora pogramu , że firma sprzedająca z Francji (notabene szybka wysyłka 2-3 dni robocze Chonopost/DPD) to nieautoryzowany program przez niego...Nazwał ich oszustami...A strona Renolink France wygląda solidnie...
    https://www.renolink.fr/
    Dziwna sytuacja, bo wysyłają licencje dopiero po przesłaniu pliku zwrotnego txt. wygenerowanego przez interfejs na komputerze kupującego. To nie ten program z Chin. I bądź tu mądry?!? Nie wiem jak się to ma z Ford-ami. Uczę się :)
    Czy orientuje się ktoś skąd zdobyć, kupić aktualne wersje oprogramowania modułów ? Jest platforma Ford MotorCraft Etis ale są tam chyba silne obostrzenia dla osoby prywatnej choć istnieje opcja przy rejestracji- Zrób to Sam. Czy można się zarejestrować jako prywatna osoba w tym systemie i czy można kupić oprogramowanie? Wersje i numery jakie potrzebuje widać na odczycie screen-a z UCDS (zdjęcia) lub ForScan-a. Zresztą muszę "poszperać" na Forum ForScan. Podejrzewam , że autko po tych ostatnich zabiegach za długo nie pojeździ...Choć staram się być optymistą:)
  • #14
    madamsz1
    Level 38  
    Ja używam Viaken na ST1170 USB jest bezproblemowy do Forda na Forscanie. Sprawdzałeś czy sam Forscan nie pobiera oprogramowania do modułu ?. Musi być wersja co najmniej 3 miesiące darmowej licencji i połączenie online. Na S-maxie z 2018 BCM postawił :) tylko nie szło immo zrobić :(
  • #15
    MarcinB MB
    Level 7  
    Nie sprawdzałem. Mam tę licencję rozszerzoną Forscan ale darmową, ważna 2 msc. Fajne jest to ich forum i tam widziałem coś o tym, że chyba jak się ma wykupioną płatną wtedy ma się dostęp do ich serwera. Jak trzeba to wykupię. Choć w zeszłym tygodniu, kiedy chciałem pierwszy raz sprawdzić, zmienić ustawienia w module kabiny BCMii , ForScan poprosił o połaczenie z internetem i chyba załadował jakiejś pliki Secondary Boot Loader (dodatkowy program ładujący) z ich serwera w kilka sekund. Potem mogłem w zmieniać ustawienia w module BCMii. Zapisywanie ustawień trwało klikanaście sekund. Muszę spróbować pracować online z modułami.

    Piszę o tym bo nie jestem pewien czy ten mój interfejs nadaje się 100 % do wgrywania wsadów modułów (firmware). OBDLinkSX (ciemno-czerwony) był zalecany chyba od 2014 do 2019 do ForScan-a w USA bo stamtąd pochodzi aż nie wypuścili modelu EX. Rekomendowany jako idealnie sie spisujący jest ten drugi model OBDLink EX (czarny) ponieważ obsługuje protokoły CAN średniej prędkości (MS-CAN) - własna sieć Forda. Tego nie ma OBDLinkSX. Nawet koledzy z USA stworzyli instrukcje jak dostosować ten interfejs SX aby był EX-em. Taka wyższa szkoła jazdy : https://www.forscan.org/forum/viewtopic.php?t=8510

    U nas cena około 450 zł za OBDLink EX z procesorem STN2120. https://www.scantool.net/obdlink-ex/ ;

    A to ten SX niby zalecany do Forscan: https://www.obdlink.com/support/sxusb/

    Znalazłem coś takiego na allegro, Viaken zalecany do ForScan: STN2120 ELM327 v4 MSCAN Ford USB + OTG Micro USB-C

    Czy takiego podobnego posiadasz kolego madamsz1 ? Rozsądne pieniądze, obsługuje HS Can + MS Can i nasz Polski!

    Tutaj link do tego samego tematu na innym forum: https://forum.fordclubpolska.org/showthread.php?t=319223
  • #16
    madamsz1
    Level 38  
    Ja mam starego Viakena na ST1170 USB (czarny) teraz jest nowsza wersja (zielony):
    https://viaken.pl/pl/polski-elm327-v3-ford-mscan-hscan-euroscan-2014.html
    Jak chcesz programować, albo zmieniać poważne ustawienia w modułach to odpuść sobie BT tylko na USB. Też zamierzałem zmienić na:
    https://viaken.pl/pl/polski-elm327-v4-interfejs-vscan-stn2120-usb.html
    ale ostatnio trochę mało robię przy samochodach to stwierdziłem, ze stary i tak daje radę nawet na wersjach Forda z 2018 roku nie było problemu.
  • #17
    MarcinB MB
    Level 7  
    Dzięki. Analizując parametry to najlepsza propozycja z dostępnych z uwagi na parametry i cenę. Można odpuścić sobie ten OBDLink EX. Ten sam procesor i możliwości w programie ForScan. Poczytam na forum ForScan co programowali tym moim (tak żeby nie namieszać w sieci CAN) i najwyżej sprawię sobie zielony interfejs Viaken. To dobra inwestycja. Napiszę o efektach :)