Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
TermopastyTermopasty
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Eagle - płytka dwuwarstwowa bez metalizacji

01 Mar 2021 11:51 186 3
  • Level 32  
    Potrzebuję zaprojektować płytkę która będzie wykonana amatorsko - dwuwarstwowo bez metalizacji z wykorzystaniem elementów przewlekanych. W związku z tym chciałbym by pady występowały tylko na tej warstwie na której element połączony jest ze ścieżką. Pozwoli mi to na prowadzenie po przeciwnej stronie ścieżek o wymaganej przez technologię szerokości pomiędzy nóżkami elementu przewlekanego.

    Czy uda się to skonfigurować w Eagle inaczej niż przez "rzeźbienie" dedykowanej biblioteki dla każdego przypadku?
  • TermopastyTermopasty
  • Level 33  
    Mógłby kolega jakoś zilustrować swoją potrzebę jakimś rysunkiem...czytam już 3 raz i nie mogę złapać o co chodzi.
    Płytka amatorska, dwustronna, bez metalizacji otworów (bo z tym w amatorskim wykonaniu raczej ciężko)-to rozumiem.
    Czemu pady mają nie występować z jednej strony ...co to wnosi.
    Ogólnie elementy przewlekane montuje się od góry a lutuje do mozaiki na warstwie dolnej. Czasem robi się (tam gdzie to możliwe np. na rezystorach) przejście -przelotkę- na elemencie lutując ją z dwóch stron do ścieżek (pól lutowniczych).
    Jak to u kolegi ma wyglądać?

    Na marginesie...mimo, że w swojej karierze wykonałem chyba dziesiątki płytek metodami amatorskimi (głównie 1- warstwowe) to od jakiegoś czasu kompletnie zaniechałem tej działalności. Zlecam całą sprawę Chińczykom. Oni za 10 szt. płytki profesjonalnej dwustronnej z metalizacją, soldermaską czy opisami do wymiarów 10x10cm biorą z przesyłką do Polski ok. 60zł. Za te pieniądze to nawet mi się nie chce nadsiarczanu rozpuszczać. Jedyny mankament to czas oczekiwania-no chyba, że się dopłaci sowicie za szybką przesyłkę -ale nawet wtedy bardziej się opłaca niż u rodzimych wytwórców.
  • TermopastyTermopasty
  • Level 32  
    Może na przykładzie. Mam układ scalony w obudowie DIP. Zostanie przylutowany do padów od dołu płytki. Uda się też poprowadzić w razie potrzeby jedną ścieżkę pomiędzy sąsiednimi padami.

    Program nie wie, że górne pady są zbędne ponieważ nie ma metalizacji a nie chcę lutować układu dwustronnie. Gdyby ich nie było mógłbym górną warstwą poprowadzić dwie ścieżki pomiędzy nóżkami scalaka.
  • Level 33  
    To w takim przypadku chyba rzeczywiście zostaje "rzeźbienie" w bibliotekach. I to rzeźbienie nie takie oczywiste bo te pola lutownicze z otworkiem na nóżkę przewlekanego elementu trzeba by pewnie wstawić jako pad pod element SMD i sztucznie dodać otwór by uzyskać tą jednostronność. Zwykłe pady i przelotki są dwustronne.
    Można oczywiście przy wydruku (czy to na kartkę, kliszę czy do gerbera) wyłączyć na danej warstwie wyświetlanie padów i uzyskać ten efekt ale to dla całej płyty a nie selektywnie dla danego elementu czy też nóżki. Dodatkowa sprawa to kwestia reguł a więc deklarowanych wymaganych minimalnych odległości między poszczególnymi rodzajami elementów na płycie...tu by takie prowadzenie ścieżki "w padzie" mogło skutkować błędem(choć to kwestia ustawień).
    Pomijam już fakt, iż to że nie ma pola lutowniczego od strony elementu i nie ma lutowania to nie znaczy, że nóżka scalaka się tam nie opiera i czy nie powstało by tam jakieś nieplanowane zwarcie zwłaszcza przy braku soldermaski jak to często ma miejsce przy amatorsko wytwarzanych płytkach.
pcbway logo