Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
LegrandLegrand
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Przekaźnik w samochodzie - próg załączania powyżej 11V

02 Mar 2021 01:01 174 5

  • Level 24  
    Witajcie. Mam oświetlenie przestrzeni ładunkowej w aucie dostawczym sterowane poprzez przekaźnik podłączony do fabrycznych lamp.
    Problem polega na tym, że na fabrycznych lampach jest soft start i przekaźnik tańczy jak szalony.

    Doczytałem wątek: https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?p=12529386#12529386

    Niestety pomimo, że wykształcenie technik elektronik to nie są to kompletnie moje tematy :D więc temat kończy się u mnie na rezystorach i kondensatorach.

    Czy jest dla mnie jakieś gotowe rozwiązanie, które pozwoli na wyeliminowanie tego zjawiska?

    Pod hasłem "Przerzutnik Schmitta" widzę, że są całe układy ale chciał bym byście podpowiedzieli mi która nóżka do czego bo nigdy nie miałem z tym stycznosci. Oraz czy jakikolwiek typ przerzutnika będzie spełniał moje wymagania czy nie. Prąd załączania przekaźnika to 30mA.

    Przekaźnik sterowany jest masą.

    Jeszcze jedno pytanie.
    Na zapalonym aucie oczywiście mamy efek delikatego stroboskopu na całym oświetleniu, jestem w stanie to wyeliminować czy musze się z tym pogodzić? :)
    Alternator pewnie daje czadu w instalacje.
    Czy Twoje urządzenia IoT są bezpieczne? [Webinar 22.06.2021, g.9.00]. Zarejestruj się za darmo
  • LegrandLegrand
  • Level 39  
    michualex wrote:
    Problem polega na tym, że na fabrycznych lampach jest soft start i przekaźnik tańczy jak szalony.

    Możesz zmierzyć to napięcie oscyloskopem ?
    Może soft start jest zrobiony za pomocą PWM.
  • LegrandLegrand

  • Level 24  
    krzysiek_krm wrote:
    michualex wrote:
    Problem polega na tym, że na fabrycznych lampach jest soft start i przekaźnik tańczy jak szalony.

    Możesz zmierzyć to napięcie oscyloskopem ?
    Może soft start jest zrobiony za pomocą PWM.


    Nie mam takich dobroci. A taki układ PWM steruje napięciem czy prądem?
  • Level 36  
    michualex wrote:
    Mam oświetlenie przestrzeni ładunkowej w aucie dostawczym sterowane poprzez przekaźnik podłączony do fabrycznych lamp.

    Najprościej będzie podłączyć się nie do lamp (które mają "łagodny start") tylko do "+12V" tuż za wyłącznikiem tych lamp, lub zrobić instalację z oddzielnym wyłącznikiem tylko do oświetlenia przestrzeni ładunkowej i podłączyć do +12V. Tak na prawdę będzie to tylko jeden dodatkowy przewód i wyłącznik. Plusem takiego rozwiązania będzie całkowita nie zależność oświetlenia przestrzeni ładunkowej od czegokolwiek. Można jedynie "skomplikować" przez dodanie (zamiast wyłącznika) krańcówki do klapy/drzwi aby światło gasło automatycznie po zamknięciu.

  • Level 24  
    Marian B wrote:
    michualex wrote:
    Mam oświetlenie przestrzeni ładunkowej w aucie dostawczym sterowane poprzez przekaźnik podłączony do fabrycznych lamp.

    Najprościej będzie podłączyć się nie do lamp (które mają "łagodny start") tylko do "+12V" tuż za wyłącznikiem tych lamp, lub zrobić instalację z oddzielnym wyłącznikiem tylko do oświetlenia przestrzeni ładunkowej i podłączyć do +12V. Tak na prawdę będzie to tylko jeden dodatkowy przewód i wyłącznik.


    To wiem tylko chciałem by to oświetlenie zapalane było razem z otwarciem drzwi.

    Ostateczna wersja to moduł z przekaznikiem czasowym i lampy zapalne na określony czas z jakiegoś przycisku + przełącznik zasilania z przed modułu do prądu ciągłej.

    Z tym podpięciem się pod fabrykę może być za dużo zachodu.
  • Level 36  
    michualex wrote:
    To wiem tylko chciałem by to oświetlenie zapalane było razem z otwarciem drzwi.

    Czy te drzwi to drzwi kierowcy/pasażera, czy drzwi bagażowe?
    Jeżeli w drzwiach bagażowych już jest krańcówka i ona włącza istniejące światło, to dodatkowe urządzenia można podłączyć za pomocą diod oddzielających, tak jak na schemacie w tym układzie sygnalizatora
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?p=3056671#3056671
    Jest to opis do Octavii 1, jest tam pokazany sposób do podłączenia się do istniejących "klap" z uwzględnieniem automatu oświetlenia.

    A najprościej aby nie komplikować z diodami separującymi, po prostu zamontować dodatkową krańcówkę tylko do tego dodatkowego światła.