Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Cewka dwubiegunowa Fiat 126p - Różnice

Serek48_1 05 Mar 2021 13:45 510 19
  • #1
    Serek48_1
    Level 3  
    Witam
    Mam pytanie odnośnie silnika 126p z cewką dwubiegunową. W owym silniku jest aparat starego typu na cewkę butelkową, natomiast widziałem dużo ofert z inną cewką firmy bodajże Bremi. I moje pytanie, czy musi być zamontowana koniecznie cewka butelkowa, czy może być owa (nazwijmy to) cewka nowego typu?

    Z góry dziękuję za odpowiedzi i zainteresowanie się postem :D
  • #2
    kindlar
    Level 40  
    W starym maluchu obie świece w tym samym czasie dostawały iskrę choć tylko jedna miała zapalać mieszankę bo był taki układ zapłonowy.
  • #3
    urko
    Level 19  
    Jak chcesz zmienić cewkę, musisz też zmienić resztę układu zapłonowego, przede wszystkim aparat zapłonowy (bez rozdzielacza) i chyba może się przydać przewód oporowy w zależności od wersji cewki, bo jest ich chyba kilka... ;)
  • #4
    Serek48_1
    Level 3  
    urko wrote:
    Jak chcesz zmienić cewkę, musisz też zmienić resztę układu zapłonowego, przede wszystkim aparat zapłonowy (bez rozdzielacza) i chyba może się przydać przewód oporowy w zależności od wersji cewki, bo jest ich chyba kilka... ;)


    O ile się nie mylę to cewki dwubiegunowe były tylko przy aparacie bez rozdzielacza. W każdym bądź razie owy aparat posiadam, natomiast nie mam cewki i zastanawiam się czy cewka dwubiegunowa nowszego typu zda egzamin.

    Dodano po 3 [minuty]:

    urko wrote:
    Jak chcesz zmienić cewkę, musisz też zmienić resztę układu zapłonowego, przede wszystkim aparat zapłonowy (bez rozdzielacza) i chyba może się przydać przewód oporowy w zależności od wersji cewki, bo jest ich chyba kilka... ;)


    Przy najbliższej okazji może wstawie zdj aparatu
  • #5
    urko
    Level 19  
    Nie bardzo rozumiem, chcesz połączyć dwubiegunową cewkę do rozdzielacza, czy użyć w aparacie tylko przerywacza, a rozdzielacz zostawić niepodłączony, a może nawet go zdekompletować? Pewnie obie rzeczy są możliwe, ale do tego to trzeba by jakiegoś spryciarza. Poza tym, to tak trochę... nieelegancko. ;)
  • #6
    sanfran
    Level 40  
    urko wrote:
    Jak chcesz zmienić cewkę, musisz też zmienić resztę układu zapłonowego, przede wszystkim aparat zapłonowy (bez rozdzielacza) i chyba może się przydać przewód oporowy w zależności od wersji cewki, bo jest ich chyba kilka... ;)


    Aparat zapłonowy nie ma tu nic do rzeczy. Po prostu nie podpinasz kabli wysokiego napięcia do rozdzielacza.
    Muszisz tylko zmienić kable wysokiego napięcia, bo oryginalne są zdaje się za krótkie i nie sięgają cewki.
  • #7
    Serek48_1
    Level 3  
    urko wrote:
    Nie bardzo rozumiem, chcesz połączyć dwubiegunową cewkę do rozdzielacza, czy użyć w aparacie tylko przerywacza, a rozdzielacz zostawić niepodłączony, a może nawet go zdekompletować? Pewnie obie rzeczy są możliwe, ale do tego to trzeba by jakiegoś spryciarza. Poza tym, to tak trochę... nieelegancko. ;)


    Chodzi mi o to, że są dwa rodzaje cewek dwubiegunowych, Jedna butelkowa, natomiast druga tak jak napisałem chyba firmy Bremi.
    I zastanawia mnie jaka jest różnica poza kształtem cewki. W silniku jest aparat bez rozdzielacza, i przymierzam się do zakupu cewki, natomiast spotkałem się z dwoma rodzajami i nie do końca wiem którą wybrać.
  • #8
    abart64
    Level 31  
    Te nowsze cewki są do zapłonów elektronicznych (ostatnie 126p, CC) i mają niską oporność. Nie nadają się do układu z przerywaczem.
  • #9
    Serek48_1
    Level 3  
    abart64 wrote:
    Te nowsze cewki są do zapłonów elektronicznych (ostatnie 126p, CC) i mają niską oporność. Nie nadają się do układu z przerywaczem.


    Czyli jednym słowem butelkowa i bez eksperymentów. Ok
    Dziękuję bardzo za odpowiedź

    Jestem dosyć młodym majsterkowiczem i po prostu szukam porad u bardziej doświadczonych :D
  • #10
    abart64
    Level 31  
    Albo kopułka plus palec i jednobiegunowa cewka.
  • #11
    Serek48_1
    Level 3  
    abart64 wrote:
    Albo kopułka plus palec i jednobiegunowa cewka.


    Dokładnie
  • #12
    sanfran
    Level 40  
    Z maluchem to jest ubaw po pachy.
    Są dwa rodzaje cewek:
    - wysokoprądowa (ok jednego Oma oporności na stronie niskiego napięcia)
    - niskoprądowa (ok 3-4 Omy oporności).

    Do niskprądowej można użyć aparatu zapłonowego z przerywaczem, będzie działać
    Do wysokoprądowej mamy dwie możliwości - kabel oporowy lub nie.

    Kabel oporowy stosuje się po to, aby podczas rozruchu pominąć ów kabel i dać na cewkę pełną moc co sprawi, że iskra będzie mocniejsza.
    Jak sprawdzić czy mamy kabel oporowy: odpinamy kabelek od cewki (ten z instalacji) włączamy zapłon i zapinamy do niego żarówkę 12V 21W (od kierunkowskazu) i mierzymy na niej napięcie (gdy swieci). Napięcie w okolicach 12V - brak kabla oporowego, napięcie 9V jest kabel oporowy.

    Jeszcze taka porada: gdy maluszek zaskakuje podczas kręcenia, ale gaśnie po puszczeniu kluczyka to na mur beton trzeba sprawdzić kabel oporowy. w 95% łamie się konektor. Podaje to, bo znałem faceta, co rozkręcił silnik w poszukiwaniu źrodła tej usterki.

    Cewka wysokoprądowa bez kabla oporowego to tylko zapłon elektroniczny.
    Jeśli nie zależy tobie na 100% oryginalności rocznikowej to serdecznie polecam założenie aparatu bezstykowego, modułu elektronicznego i dwubiegunowej cewki wysokoprądowej.

    Od kiedy zmodyfikowałem zapłon w moim stareńkim klasyku na bezstykowy, to nie mam problemu z odpalaniem, można wcześniej zrzucać ssanie i bez roboemowo przechodzi testy na spaliny, pomimo że to UK a auto to UAZ z ruskim silnikiem.
  • #13
    Youri124
    Level 15  
    Aparaty zaplonowe "z rozdziaczem" i "bez rozdzielacza" sa identyczne. Jesli chcesz podlaczyc cewke "dwubiegunowa", mozesz to zrobic bez zadnych przerobek lub zamienic kopolke i palec rozdzielacza na plaska pokrywke.
    Przewod oporowy byl montowany we wszystkich maluchach (moze nie w bisach - nie znam ich). Nie jest on bocznikowany przy rozruchu, jak pisze safran, lecz sluzy do wyrownania energii iskry na niskich i wysokich obrotach
  • #14
    sanfran
    Level 40  
    Youri124 wrote:
    Przewod oporowy byl montowany we wszystkich maluchach (moze nie w bisach - nie znam ich).


    Nie prawda. W maluchach z rozrusznikiem „na pociąganie” oporówki nie było.
    Miałem BISa (psujna bestia) i nie wiem, czy tam był, ale obstawiam, ze tak.
    Był tez inny aparat zapłonowy z podciśnieniową regulacją zapłonu.
    No i inna przekładnia silnik - alternator, prądu tam już nie brakowało.
  • #15
    Youri124
    Level 15  
    Oba moje maluchy (1978 i 1989) maja przewod oporowy; Bylem wiec przekonany, ze zawsze byl montowany.
    Po sprawdzeniu w dokumentacji musze przyznac, ze sie mylilem. Zostal on wprowadzony razem z zaplonem bezrozdzielaczowym (cewka dwubiegunowa o opornosci 1.5 ohma).
    Aparaty zaplonowe maja rozne oznaczenia z powodu obecnosci palca i kopolki lub ich braku, ale maja takie same charakterystyki. Moga wiec byc stosowane zamiennie.
  • #16
    mczapski
    Level 39  
    Serek48_1 wrote:
    Czyli jednym słowem butelkowa i bez eksperymentów. Ok

    Przy takiej kawalkadzie porad nie trudno stracić orientację. W tym szumie informacyjnym przewinęło się trochę prawdy. Otóż pytasz o cewkę która nie potrzebuje rozdzielacza zapłonu (takim aparatem dysponujesz). Z racji stosowanego przerywacza mechanicznego musi być wysokooporowa bowiem inaczej styki wypalą się w mig. W takiej cewce przewody wysokiego napięcia prowadzone są z biegunów/złącz cewki bezpośrednio do świec zapłonowych bez przestrzegania kolejności. W zasadzie niezłe rozwiązanie.
  • #17
    sanfran
    Level 40  
    Youri124 wrote:
    Aparaty zaplonowe maja rozne oznaczenia z powodu obecnosci palca i kopolki lub ich braku, ale maja takie same charakterystyki. Moga wiec byc stosowane zamiennie.


    Tutaj miałem na myśli BISa. Tam był inny aparat zapłonowy, wprowadzono podciśnieniową regulację zapłonu.

    Dodano po 7 [minuty]:

    mczapski wrote:
    W takiej cewce przewody wysokiego napięcia prowadzone są z biegunów/złącz cewki bezpośrednio do świec zapłonowych bez przestrzegania kolejności. W zasadzie niezłe rozwiązanie.


    Tak, ale każdy impuls generuje iskrę na dwóch świecach, potrzeba większej energii, której nie można zapewnić bez zwiększania prądu na przerywaczu. Taki maluch miał problem z odpaleniem, bo dwucylindrowy silnik czterosuwowy podczas rozruchu powodował spadek napięcia na baterii akurat wtedy, kiedy potrzebna była iskra.
    Dlatego wymyślono patent z przewodem oporowym, który był bocznikowany podczas rozruchu.

    ==============================

    Przepraszam, ale powyżej napisałem głupoty.
    Bocznikowanie przewodu fabrycznie nie miało miejsca.

    Za to była to zalecana modyfikacja, która była publikowana w czasopiśmie Motor.
    Miałem ją zrobioną w moich maluszkach, a ostatniego sprzedałem ponad 20 lat temu. Faktycznie usprawniała rozruch zimą.

    Pamięć płata figle.
  • #18
    abart64
    Level 31  
    Youri124 wrote:
    Nie jest on bocznikowany przy rozruchu, jak pisze safran, lecz sluzy do wyrownania energii iskry na niskich i wysokich obrotach

    Przez kilka lat był przewód oporowy i nie był bocznikowany. Póżniej wprowadzili bocznikowanie przez szeregowo połączone diody zasilane w momencie rozruchu.
  • #19
    ALIBABA I
    Level 27  
    Serek48_1 wrote:
    Mam pytanie odnośnie silnika 126p z cewką dwubiegunową. W owym silniku jest aparat starego zatypu na cewkę butelkową, natomiast widziałem dużo ofert z inną cewką firmy bodajże B
    Odpowiedzi sporo , Hm , ? .
  • #20
    Millaka
    Level 20  
    Aż dziwne, że nikt nie pomyślał żeby w tym silniku zamontować iskrownik i wszelkie problemy by zniknęły.