Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Oświetlenie ściany za telewizorem

W.P. 06 Mar 2021 23:09 5022 15
  • Witam Kolegów.
    Korzystanie z telewizora w ciemnym pomieszczeniu wywołuje czasem zmęczenie wzroku spowodowane dużą jasnością ekranu. To żadne odkrycie - można zapalić lampkę i po kłopocie.
    Można też włączyć pasek diod LED naklejony na ściankę tylną telewizora i wyłączać go po skończeniu oglądania. Jednak to zawsze dodatkowa czynność.

    Poniższy projekt dotyczy automatyzacji powyższego procesu.

    Podstawowe założenia to:
    1. Samoczynne załączanie się podświetlenia, gdy zapada zmierzch.
    2. Łagodne i płynne rozjaśnianie diod tak, by oglądający nie zauważyli momentu załączenia.
    3. Łagodne przygasanie po zapaleniu światła w pomieszczeniu.
    4. Utrzymanie świecenia przez ok. 30 sek. po wyłączeniu telewizora - czas na odłożenie pilota i dojście do łóżka (to akurat w moim przypadku).
    5. Bezinwazyjny montaż niewymagający ingerencji w obwody telewizora (wymóg utrzymania gwarancji).

    Nie pochwalę się tu zdjęciami, bo właściwie co tu fotografować. Urządzenie powstało dość dawno i nie myślałem wtedy o DIY.

    Zostałem kiedyś obdarowany uszkodzonym zasilaczem 24V/2A, który udało mi się dość prosto naprawić. Zgrabna i przejrzysta konstrukcja, co ważne, producent pożałował żelu silikonowego ułatwiając mi wprowadzenie zmian.

    Ostatecznie zasilacz wraz ze sterownikiem zmieścił się w obudowie, gdzie na jednej jej bocznej ściance umieściłem potrzebne złącza:
    - gniazdo zasilania sieci
    - gniazdo podłączenia diod LED
    - gniazdo fotorezystora
    - potencjometr
    Z przeciwległej ścianki wychodzi przewód zakończony wtykiem zasilania, zasilający telewizor.

    Do oświetlenia wykorzystałem pozostałości pasków LED, jakie pozostały po jakichś robotach, ot - były i to różne. Część na 24V, część na 12V, zimne i ciepłe. Do takiego celu w sam raz. Do tego aluminiowy kształtownik w postaci kątownika i listwa świecąca gotowa.

    Listwę przymocowałem do blaszanej obudowy telewizora wykorzystując istniejące wkręty mocujące blaszaną ściankę tylną.

    Fotorezystor leży pod ekranem tak, by nie oddziaływało na niego jego światło.

    To właściwie tyle nt opisu konstrukcji mechanicznej.
    Co do układu elektrycznego to jego rozbudowa była konsekwencją realizacji wyżej wspomnianych założeń. To przecież nic innego jak rozbudowa powszechnie znanego wyłącznika zmierzchowego.

    Ostatecznie paski diod okazały się zbyt jasne, więc po skończeniu robót dołożyłem rezystory wyrównując proporcje jasności tła i ekranu TV.
    Oświetlenie ściany za telewizorem
    Widoczne na schemacie diody LED to małe "pchełki" montowane tylko dla zobrazowania stanów logicznych panujących w układzie. Pozwoliło mi to na szybsze uruchomienie układu i obserwację działania na stole.

    Cool! Ranking DIY
    Can you write similar article? Send message to me and you will get SD card 64GB.
    About Author
    W.P.
    Computer PSUs specialist
    Offline 
    Has specialization in: elektronika ogólna
    W.P. wrote 3888 posts with rating 467, helped 545 times. Live in city Łódź. Been with us since 2003 year.
  • NOVATEK-ELECTRO POLSKA SP. Z O.O.NOVATEK-ELECTRO POLSKA SP. Z O.O.
  • #2
    krzbor
    Level 21  
    Zaciekawił mnie układ detekcji załączenia. Z obliczeń wyszło mi, że do zadziałania tranzystora potrzeba obciążenia 70W (w rzeczywistości trochę więcej). Obecne telewizory (zwłaszcza o mniejszych rozmiarach) pobierają znacznie mniej prądu - trzeba w takim przypadku zwiększyć wartość rezystora 2R. Warto zwrócić uwagę na tranzystor, jaki zastosował Autor do detekcji - to musi być tranzystor z wysokim maksymalnym napięciem kolektor-emiter - BF459 ma 300V. Jednak szczytowe napięcie to 325V.
  • NOVATEK-ELECTRO POLSKA SP. Z O.O.NOVATEK-ELECTRO POLSKA SP. Z O.O.
  • #3
    W.P.
    Computer PSUs specialist
    Dziękuję za celne spostrzeżenia.
    Co do rezystora 2Ω, to w zupełności wystarcza. Co prawda tu akurat jest telewizor 55 cali więc i moc wystarczająca, jednak warto zauważyć, że nawet pomimo iż zasilacz wyposażony jest w APFC to prąd nie jest w pełni sinusoidalny.
    Powyższa wartość była bardziej ustalona eksperymentalnie niż wynikała z jakichkolwiek obliczeń. Poza tym układ powstawał w warsztacie a telewizor był w domu. To skutecznie blokowało mi możliwość obejrzenia kształtu prądu.
    Ostatecznie przyjąłem wartość kompromisową by z jednej strony ograniczyć straty mocy, ale z drugiej zapewnić poprawną pracę przy najmniejszym podświetleniu.

    Tranzystor... Tu trudno się wytłumaczyć. O 300V wiedziałem od początku.
    Założyłem jednak, że skoro to wartość gwarantowana to tych kilka % wytrzyma na pewno. poza tym nie miałem niczego innego pod ręką. Cały układ powstał z tzw. szufladowych "przydasiów".

    Teraz widzę, że można było użyć np. BC848 po wmontowaniu diody Zenera np. 18V pomiędzy emiter a połączenie anody diody "pchełki" z rezystorem M24.
  • #4
    krzbor
    Level 21  
    W.P. wrote:
    Co do rezystora 2Ω, to w zupełności wystarcza
    Układ rezystora jest bardzo sprytnie zabezpieczony dwiema diodami. Napięcie na rezystorze nigdy nie przekroczy 1.4V. Tak więc zwiększenie rezystancji zmniejsza moc na niej wydzielaną. W zasadzie układ musi poprawnie rozpoznawać zasilanie w czasie uśpienia i załączenia telewizora. Najlepiej gdyby to było ok. 20W. Zastanawiam się, czy nie można tego bardziej uprościć - równolegle do rezystora włożyć diody optoizolatorów (równolegle, każda przez jakiś mały rezystor). Oczywiście trzeba zwiększyć liczbę diód prostowniczych (potrzebne są 3 lub 4 w szeregu), aby uzyskać właściwe napięcie dla LED optoizolatorów, ale powinno działać. Zaleta jest taka, że znika konieczność użycia wysokonapięciowego tranzystora oraz strat mocy na nim.
  • #5
    W.P.
    Computer PSUs specialist
    Przyznaję, że układ detekcji potraktowałem dość powierzchownie, jako najprostszy człon układu. pozostałem przy pierwszym rozwiązaniu, jakie przyszło mi na myśl.
    Rzeczywiście można to zrobić na kilka sposobów, także z pominięciem tranzystora. Dioda transoptora przewodzi już od 1,1V, więc nawet te 2 diody (i nieco większy rezystor) mogłyby wystarczyć.

    Najlepiej oczywiście byłoby mieć w pobliżu telewizor, by móc spokojnie uruchomić układ. Robiłem to "na odległość" więc musiałem założyć najgorszy scenariusz.
  • #6
    PPK
    Level 27  
    Proponuję wykorzystać wyjście USB. Detekcja napięcia. U mnie po włączenia telewizora, pojawia się tam napięcie 5V (Panasonic).
  • #7
    W.P.
    Computer PSUs specialist
    PPK wrote:
    U mnie po włączenia telewizora, pojawia się tam napięcie 5V (Panasonic).
    U mnie (Panasonic TX-55EX620E) też się pojawia i nawet początkowo rozważałem wykorzystanie tego sygnału.

    Wyleczyłem się skutecznie z tego pomysłu kiedy obudziłem się w nocy i zauważyłem, że pomimo wyłączonego telewizora kontrolka dysku zewnętrznego świeci (!) i to 3, może 4 godziny po wyłączeniu telewizora. Po jakimś czasie wyłącza się.

    Co ciekawe po kilku chwilach od wyłączenia TV także dysk się wyłączył, ale jaki mechanizm go włącza po kilku godzinach przy wyłączonym odbiorniku nie wiem.
    Nie mam skonfigurowanego ani nagrywania, ani timeshiftu.

    Poza tym łatwiej było wykorzystać sygnał prądu. Jeden kabelek mniej.

    Dodano po 30 [minuty]:

    Jeśli ktoś z Kolegów użytkuje podobny odbiornik to proszę zrobić próbę i podłączyć cokolwiek (np. lampka LED o niedużym poborze prądu), by zaobserwować zachowanie portu USB po wyłączeniu TV i podzielić się wynikami obserwacji.
  • #9
    Ibuprom
    Level 26  
    Szacunek za tak rozbudowany układ analogowy, choć wiadomo - można to było zrobić prościej na jakimś AtTiny. Ale ja nie o tym - wykrywanie obciążenia - po co? W gniazdach usb pojawia się napięcie po włączeniu, w gnieździe spdif zapala sie LED, można taką detekcję zrobić dużo prościej bez "fałszywych alarmów". Ja w swoim samsungu podpinam bezpośrednio taśmę LED pod USB. Rezystor i kondensator załatwia temat łagodnego uruchamiania i wygaszania, nie mam oczekiwania na dojście do łóźka, ale u mnie całą noc działa oświetlenie nocne domu. Wystarczy do tego kilka diod LED o poborze mocy kilkudziesięciu miliwatów co metr czy gotowa taśma led 12V podpięta przez rezystor 1k lub więcej w różnych lokalizacjach domu.
  • #10
    W.P.
    Computer PSUs specialist
    Ibuprom wrote:
    wykrywanie obciążenia - po co? W gniazdach usb pojawia się napięcie po włączeniu, w gnieździe spdif zapala się LED, można taką detekcję zrobić dużo prościej bez "fałszywych alarmów".
    O szaleństwach w USB napisałem w #7. Gniazdo łącza optycznego planuję (he, he, he - od 2 lat) wykorzystać do wzmacniacza audio. Niestety ciągły brak czasu.

    Cały układ powstał w ciągu kilku godzin, nie wliczając w to części mechanicznej. Wszystkie elementy to drobnica wypełniająca pudełka w regale, łącznie z resztkami pasków LED (część na 24V, część na 12V). Zasilacz sam wpadł mi w ręce.
    Wystarczyło więc wziąć do ręki lutownicę, włączyć oscyloskop, wyjrzeć za okno i pożałować tych, którzy akurat gdzieś mokną i marzną doświadczając jesiennej pluchy.

    Układ trochę rozrośnięty, bo założyłem sobie ostre warunki.
  • #11
    Ibuprom
    Level 26  
    No u mnie w Samsungu po USB załączam dodatkowy wzmacniacz audio i podświetlenie tylne. USB wyłącza się po wyłączeniu go pilotem. Być może nie wszystkie porty USB tak w tym tv Panasonic tak działały, albo też po wykryciu dysku zmieniał się sposób sterowania zasilaniem portu. Znowu w monitorze z portami USB użyłem taśm 12V i przetwornicy step-up, można regulować moc i tańsze w realizacji niż listwy 5V.
  • #12
    GGK
    Level 12  
    Czy bezpiecznik w obwodzie nie podniósłby bezpieczeństwa? Przy jakimś zwarciu w tv albo gorzej przeciążeniu na diodzie i rezystorze wydzieli się spora moc.
  • #13
    montertb
    Level 22  
    Poświetlenie za TV to fajny pomysł, ale tylko jak masz mega równą ścianę (jeżeli TV jest powieszony na uchwycie ściennym). Ja u siebie zrezygnowałm, po pierwszym uruchomieniu, mimo że gładzie były robione solidnie to jednak przy takim kontrastowym oświetleniu, w nocy widać wszystkie defekty, nierówności. Strasznieee kłuło w oczy, zrezygnowałem z tego.
    Ot taka uwaga nietechniczna... :D
  • #14
    Ibuprom
    Level 26  
    Jak odsuniesz ledy od ściany to nie będzie widać nierówności. Te widać jedynie, gdy listwa jest praktycznie przy ścianie i świeci na boki.
  • #15
    W.P.
    Computer PSUs specialist
    GGK wrote:
    Czy bezpiecznik w obwodzie nie podniósłby bezpieczeństwa? Przy jakimś zwarciu w tv albo gorzej przeciążeniu na diodzie i rezystorze wydzieli się spora moc.
    Na pewno podniósłby, jednak świadomie pominąłem ten element wiedząc, że w zasilaczu telewizora już jest.
    Gdyby nawet doszło do zwarcia w obwodach zasilania TV przed bezpiecznikiem to nic takiego się nie stanie - uszkodzą się 3 diody. Początkowo "na zwarcie" a zanim się rozlecą zdąży zadziałać szybki bezpiecznik przy liczniku.
    montertb wrote:
    Podświetlenie za TV to fajny pomysł, ale tylko jak masz mega równą ścianę (...) w nocy widać wszystkie defekty, nierówności. Strasznieee kłuło w oczy, zrezygnowałem z tego.
    U mnie problem nierówności nie występuje ze względu na odległość od ściany. Światło ładnie się rozmywa tworząc delikatną łunę.
    Początkowo było zbyt jasne.
    Mogłem przerobić zasilacz z 24V na niższe lub dorobić potencjometr z regulacją składowej stałej dodawanej do generatora trójkąta ograniczając tym maksymalne wypełnienie PWM, ale wszystko było już zmontowane i podwieszone na ściance tylnej, więc dołożyłem jakieś rezystory.

    Paski LED przyklejone są do aluminiowego kątownika. Jego podstawa ogranicza snop światła docierający do podstawy telewizora, dzięki czemu mniej rzucają się w oczy przewody.