Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Poradnik iParts.pl. Wiosenna wymiana płynów eksploatacyjnych. Jak to zrobić?

magic9 08 Mar 2021 09:14 4716 0
  • #1
    magic9
    Editor
    Poradnik iParts.pl. Wiosenna wymiana płynów eksploatacyjnych. Jak to zrobić?
    Samochód po zimie przypomina sportowca, który ma za sobą ekstremalnie trudny bieg przełajowy – jest brudny, miejscami nadwyrężony, a w jego „krwiobiegu” zgromadziło się mnóstwo niechcianych produktów przemiany materii. Dlatego zawsze po zimie powinniście zatroszczyć się o swoje auta tak, jak sztaby medyczne zajmują się sportowcami. A zacząć powinniście nie od tego, co na zewnątrz, a od tego, co w środku. Im szybciej, tym lepiej. Co konkretnie powinniście zrobić najpierw?

    Sprawdzenie stanu i wymiana płynu hamulcowego. Czego warto użyć?

    Kiedy sportowiec po wyjątkowo trudnym i wyczerpującym biegu długodystansowym dociera w końcu na metę, nie rusza od razu po prysznic, nie zabiera się za układanie włosów czy nakładanie świeżej porcji perfum. Na to czas przyjdzie później. W pierwszym momencie musi złapać oddech, uzupełnić płyny i upewnić się, że ból, jaki czuje w lewej nodze, to jedynie drobne naciągnięcie, a nie coś poważnego. Tak samo jest z samochodami. Po zimie nie zaczynajcie od mycia, odkurzania i nakładania wosku – na to przyjdzie czas w drugiej kolejności, o czym jeszcze Wam opowiemy. Najpierw musicie upewnić się, że Wasze auta dotarły na metę całe i zdrowe, zadbać o ich „nawodnienie”, czyli o płyny eksploatacyjne, a także zapewnić im nowe „buty” na wiosnę. Od czego powinniście zacząć?

    Na początek rzecz chyba najtrudniejsza, czyli płyn hamulcowy. Interwał jego wymiany bywa różny, zależny od zaleceń producenta. Jednak oprócz zaleceń istnieje również coś takiego, jak zdrowy rozsądek. Dlatego każdej wiosny powinniście sprawdzać nie tylko poziom, ale przede wszystkim jakość płynu hamulcowego. Jak to zrobić? Właśnie do tego służą specjalne testery. Prosty, ale bardzo skuteczny tester płynu hamulcowego Yato wystarczy, gdy mowa o potrzebach przeciętnego kierowcy, który chce mieć pełną kontrolę nad swoim samochodem. Sprzęt bardziej zaawansowany, stworzony z myślą o profesjonalnych warsztatach, to m.in. tester płynu hamulcowego ATE.

    Jeśli test płynu wykaże, że czas już na jego wymianę, wówczas powinniście taką przeprowadzić bez względu na to, co wynikałoby z wyliczeń producenta auta. Sama wymiana, choć wymagająca nieco czasu, nie jest niczym trudnym i możecie poradzić sobie z nią samodzielnie.

    Wymiana oleju silnikowego wraz z filtrem. Jak zrobić to dobrze?

    O ile wymiana płynu hamulcowego na wiosnę jest jedynie opcjonalna, wiosenna wymiana oleju silnikowego powinna być już dla Was rytuałem. Jeśli zależy Wam na Waszych samochodach i zawartości portfeli, wymianę oleju powinniście przeprowadzać przynajmniej raz w roku. Nie ważne, co mówi o tym rosnąca liczba producentów aut czy samych olejów (zwłaszcza tych w wersji longlife). Jeśli silnik jest sercem samochodu, to układ smarowania stanowi jego krwiobieg. O jakość krążącego w nim oleju musicie dbać w sposób szczególny, inaczej auto czeka nagły zawał, zanim jeszcze licznik przebiegu dojdzie do 100 tys. km. A po zimie w tym krwiobiegu krąży już naprawdę wszystko – opiłki metali, skrzepy nagarów i kto wie, co jeszcze.

    Wymieniając olej silnikowy, pamiętajcie o kilku kluczowych zasadach:

    1. Wymieniajcie olej dokładnie na taki, jaki zaleca instrukcja obsługi samochodu. Historie o tym, że do starszych silników należy lać olej mineralny lub zwyczajnie „gęstszy”, możecie włożyć między bajki. I to te szkodliwe bajki.
    2. Przed wymianą oleju dobrze jest zastosować zawsze płukankę do silnika. Taki mały drobiazg potrafi zrobić sporą różnicę na przestrzeni kolejnych lat eksploatacji jednostki napędowej. Wydatek prawie żaden, a korzyść spora.
    3. Przy okazji wymiany oleju, wymieniajcie obowiązkowo również filtr. Filtry oleju (jak i same wkładki) przed zamontowaniem należy nasmarować świeżym olejem. Do odkręcenia filtra użyjcie specjalnego klucza, np. prostego klucza opaskowego od K2. Jego zakup to kolejny, raczej symboliczny wydatek, za to korzyść wyraźna. Dzięki niemu możecie w końcu zajmować się wymianą oleju całkowicie samodzielnie, bez konieczności udawania się z tym do warsztatu. A wymiana oleju w warsztacie to przecież w końcu nie są wcale tanie rzeczy.

    I jeszcze dwie uwagi dotyczące wymiany filtra i oleju silnikowego:

    Nowe filtry puszkowe dokręcajcie ręcznie, bez użycia jakichkolwiek narzędzi. Tyle wystarczy, resztą zajmie się ciśnienie w układzie smarującym.
    Korek spustowy oleju, czyli śruba spustowa miski olejowej, po spuszczeniu starego oleju musi zostać dokręcona z siłą równą temu, co zakłada instrukcja obsługi Waszego samochodu. Jeśli ma to być np. 30 Nm, to właśnie z taką siłą macie ją dokręcić. Do tego (i nie tylko do tego) przyda Wam się, rzecz jasna, dobry klucz dynamometryczny, a taki znajdziecie w naszym sklepie iParts.pl.

    Wybierając dla siebie klucz, starajcie się przewidzieć zakres działań, do jakich będzie Wam on potrzebny. W razie potrzeby możecie postawić na dwa różne klucze dynamometryczny – mały i precyzyjny, w rodzaju klucza Yato 2,5-20 Nm i przeznaczony do tworzenia poważniejszych połączeń klucz NEO 20-100 Nm.

    Wymiana płynu chłodniczego. Kiedy niezbędna, a kiedy nie jest wymagana?

    Ostatnim na liście płynów samochodowych, którymi koniecznie powinniście zająć się na wiosnę, jest płyn chłodniczy. Tak jak w przypadku płynu hamulcowego, powinniście zacząć od sprawdzenia jego jakości. Może się bowiem okazać, że płyn w układzie chłodzenia ciągle jest w dobrym stanie i spokojnie możecie na nim jeździć przez całe lato. Ale uwaga! Jeśli tylko test wykaże jakiekolwiek zagrożenie dla chłodzenia silnika, wymiana płynu będzie konieczna. Chyba nie chcecie, aby w środku upalnego lata zrobiła Wam się zupa w chłodnicy?

    A jak sprawdzić jakość płynu chłodniczego? Również przy pomocy testera. Jakiego? A choćby i prostego, a przy tym taniego testera płynu chłodniczego Prestone. Kupiony raz, posłuży Wam bardzo długo, a jego posiadanie pozwala zaoszczędzić tak na wydatkach, jak i na pracy przy niepotrzebnej wymianie płynu.

    Te 3 opisane przez nas punkty to nie wszystko, co obejmuje przygotowanie samochodu do nowego sezonu, ale z całą pewnością właśnie od tego warto byłoby zacząć. Całą resztę przygotowań mechanicznych (w tym wymiana opon, sprawdzanie zawieszenia i stanu hamulców) oraz kosmetycznych (mycie, odkurzanie, zabezpieczanie powłoki lakierniczej) możecie przeprowadzić w drugiej i trzeciej kolejności.

    [Artykuł sponsorowany]