Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

- schemat ogrzewania tylnej szyby uniwersalny

zbigniewopitek 09 Mar 2021 16:32 273 9
  • #1
    zbigniewopitek
    Level 2  
    Witam
    Pracuję nad takim nie typowym projektem motoryzacyjnym i chciałbym tam zamontowac ogrzewana tylna szybę,
    Bardzo prosiłbym o podanie jakiegoś schematu troszkę szukałem i są schematy ale dedykowane do konkretnych aut, i trochę to zagmatwane, jakoś mnie nie przekonują ,ja poszukuje czegoś prostego , ważne aby grzanie automatycznie się wyłączało po zgaszeniu silnika, Może ktoś na forum dysponuje prostym schematem i mnie poratuje nie jestem wybitnym elektrykiem, dlatego nie jestem w stanie tego sam zrobic, wiem tylko ze zapewne będzie tam jakiś przekaźnik i przełącznik ze tak powiem chwilowy jak dzwonek do drzwi .Zresztą już zakupiłem taki przycisk razem z szyba ze szrotu.
    Z góry dziękuje za pomoc


    p.s.
    co do kwestii tego jak to jest w autach ze po 20 czy 25 minutach się wyłącza to nie jest to konieczne.
  • #2
    LEDówki
    Level 36  
    Najprostsze rozwiązanie - pobór napięcia ze stacyjki, ze styku odłączanego kluczykiem. To rozwiąże zanik napięcia po zgaszeniu silnika. Do tego należy dodać włącznik lub włącznik z przekaźnikiem. W wersji z przekaźnikiem stacyjka wyłączy przekaźnika, a ten odetnie akumulator od szyby. Zaleta rozwiązania - prąd szyby nie obciąża stacyjki. Wada - uszkodzony przekaźnik (sklejone styki) nie odetnie prądu po zgaszeniu silnika. Jeśli będzie kontrolka zasilania szyby, to można włącznikiem odciąć szybę.
    Jak już kolega opanuje sterowanie przekaźnikiem to dołożenie jakiejś automatyki nie będzie problemem, bo przekaźnik już będzie w układzie.
  • #3
    Millaka
    Level 21  
    zbigniewopitek wrote:
    p.s.
    co do kwestii tego jak to jest w autach ze po 20 czy 25 minutach się wyłącza to nie jest to konieczne.

    To jest konieczne, ponieważ ścieżki (grzałki) mogą się przepalić.
  • #4
    milejow
    Level 43  
    Millaka wrote:
    ponieważ ścieżki (grzałki) mogą się przepalić

    Zmierz temperaturę i nie pleć
  • #5
    Millaka
    Level 21  
    milejow wrote:
    Millaka wrote:
    ponieważ ścieżki (grzałki) mogą się przepalić

    Zmierz temperaturę i nie pleć

    Pewnie masz rację, tylko to nie ma nic wspólnego z temperaturą.
  • #6
    zbigniewopitek
    Level 2  
    ja to widze tak przycisk monostabilny podłaczony do przekaznika bistabilnego czyli klik grzeje szyba klik nie grzeje, zasilanie od stacyjki czyli w uproszczeniu kluczyk przekręcony układ działa brak kluczyka nie działa.

    ale jak zrobic tak aby po wyłaczeniu zasilania i ponownym włączeniu szyba sama nie włączała się tylko nalezy jeszcze raz kliknąc przycisk monostabilny?
  • #7
    LEDówki
    Level 36  
    NE555 ustawiony jako przerzutnik monostabilny, ale długich czasów to on ie wygeneruje. Trzeba robić na jakimś liczniku z generatorem albo na mikrokontrolerze.
  • #8
    milejow
    Level 43  
    Millaka wrote:
    tylko to nie ma nic wspólnego z temperaturą

    Sam sobie zaprzeczasz. Pokaż mi przepaloną ścieżkę grzałki ktòra nie była naprawiana.
  • #10
    andrzej20001
    Level 43  
    Normalnie zasilanie włącznika ze stacyjki. Z wlacznika na, przekaźnik. Ten zasila szybe z stalego plusa poprzez bezpiecznik 30A.
    Nic się nie spali. Bzdury