Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Streaming gier - co to jest? Google Stadia już w Polsce

15 Mar 2021 10:24 2877 19
  • Editor
    Streaming gier - co to jest? Google Stadia już w Polsce
    Od niedawna w Polsce dostępna jest nowa platforma streamingowa Google Stadia, odpowiednik popularnego Netflixa dla gier wideo. Nowsze gry, takie jak Cyberpunk 2077, wymagają coraz to mocniejszego sprzętu. Dzięki strumieniowaniu nie trzeba już kupować drogiej konsoli ani rezerwować miejsca na dysku, by pobrać grę. Ale, streaming gier - co to właściwie jest? Jakiego sprzętu wymaga strumieniowanie gier? Nvidia GeForce NOW czy Google Stadia – którą usługę wybrać? Podpowiadamy.

    Streaming gier – co to jest i jaki sprzęt wybrać?

    Streaming to udostępnianie treści na żywo w Internecie. Dzięki przesyłaniu strumieniowemu uzyskujemy dostęp do filmów, seriali i muzyki bez płyt CD lub DVD i konieczności pobierania plików z sieci. Streaming gier różni się od strumieniowania innych treści, ponieważ użytkownik nie tylko odbiera, ale też wysyła sygnał do zewnętrznego serwera. Dlatego tak istotna jest jakość połączenia internetowego.

    Ważna jest zarówno prędkość pobierania, jak i prędkość wysyłania danych. Zalecana minimalna prędkość wysyłania danych do większości gier to 4 Mb/s. Google Stadia wymaga 10 Mb/s, a w celu uzyskania jakości obrazu 4K + HDR i 60 kl./s - 35 Mb/s. Im szybsze połączenie, tym mniejsze ryzyko zacięć podczas gry. Jakość połączenia internetowego i skrócenie buforowania poprawić może również usługa VPN. Wirtualna sieć prywatna dodatkowo chroni sprzęt podczas gry przed potencjalnymi atakami hakerów i minimalizuje ryzyko włamania przy użyciu adresu IP użytkownika.

    Streaming gier - co to jest? Google Stadia już w Polsce


    Jak powiedział wiceprezes ExpressVPN Harold Li, korzystanie z inteligentnego urządzenia domowego często wiąże się z korzystaniem z zawsze włączonego mikrofonu podłączonego do Internetu w naszych najbardziej prywatnych przestrzeniach, takich jak sypialnie. Zalecane jest zatem wyłączanie wszelkich mikrofonów lub kamer, gdy nie są używane, sprawdzanie ustawień prywatności, regularne usuwanie zebranych danych głosowych i podłączanie urządzeń do routera z VPN, aby zapewnić szyfrowanie całości połączenia.

    Jeśli chodzi o sam sprzęt, to przy wyborze komputera do streamingu gier najważniejszy jest procesor, który odpowiada za jakość transmisji, gromadzenie danych gry, mikrofonu oraz kamery i transmitowanie ich na platformę streamingową. Mikrofon i kamera nie są niezbędne, choć niektóre gry stają się dużo bardziej atrakcyjne jeśli używamy tych sprzętów. Na rynku istnieje szeroki wybór słuchawek gamingowych z wbudowanym mikrofonem i redukcją szumów.

    Streaming gier - co to jest? Google Stadia już w Polsce


    Granie przez streaming: GeForce NOW czy Google Stadia?

    Google Stadia to nowy wymiar streamingu. Nie trzeba już kupować gier w modelu subskrypcyjnym, jak dotychczas w przypadku Xbox Game Streaming i PlayStation Now ani zamawiać w innych sklepach, tak jak w GeForce NOW. Wystarczy kupić wybraną grę i od razu zacząć grać w przeglądarce, bez konieczności posiadania konsoli lub dobrego komputera. Wersja Stadia Pro podnosi jakość streamu do 4K i dźwięku 5.1.

    Google Stadia to usługa dostępna w Polsce od 2020 roku, wyłącznie za pośrednictwem transmisji strumieniowej, ale kompatybilna z telefonami komórkowymi i komputerami za pośrednictwem przeglądarki Google Chrome. Oferuje katalog darmowego dostępu, zestawy upominkowe co miesiąc oraz możliwość zakupu poszczególnych gier w wersji Google Stadia Pro za 39 złotych miesięcznie (pierwszy miesiąc jest gratis).

    GeForce NOW nie jest natomiast sklepem gier. Aplikację można połączyć z własną biblioteką gier Steam, Epic Games Store czy Ubisoft Connect i uruchamiać swoje gry nawet przy niewielkim wolnym miejscu na dysku. Poza dedykowaną aplikacją, z GeForce NOW korzystać można z poziomu przeglądarki Safari, choć na chwilę obecną wyłącznie w wersji beta. Usługa kosztuje w wersji płatnej 125 zł za pół roku, w wersji darmowej trzeba zająć miejsce w kolejce oczekiwania trwającej od kilku do kilkudziesięciu minut. Obecnie GeForce NOW jest kompatybilne z około 750 grami, a ponieważ sam Steam oferuje ponad dwadzieścia tysięcy tytułów, warto najpierw sprawdzić czy dana gra znajduje się na liście.

    [Artykuł sponsorowany]
  • Level 38  
    magic9 wrote:
    Jakość połączenia internetowego i skrócenie buforowania poprawić może również usługa VPN

    Ja rozumiem, że to jest "artykuł" sponsorowany, ale jak "przepychanie" danych przez kolejny serwer ma zwiększyć prędkość połączenia?

    magic9 wrote:
    grać w przeglądarce, bez konieczności posiadania konsoli lub dobrego komputera

    To jest najważniejsza sprawa w tym wszystkim, to powinien być punkt pierwszy - wszystko co potrafi w locie dekodować strumień obrazu i wysyłać jako informacje zwrotną ruchy myszy jest wystarczające ażeby umożliwić rozrywkę w najwyższej jakości.
    Obecnie karta graficzna za 3000zl "wystarcza" na może dwa, trzy lata. Tutaj wszystko renderuje się w internecie i wystarczy jedynie szybki internet.
    Pozdrawiam
  • Level 8  
    magic9 wrote:
    a w celu uzyskania jakości obrazu 4K + HDR i 60 kl./s - 35 Mb/s

    No z tym to bym się tak nie rozpędzał. Google zostało w związku z tym pozwane. Nie dość, że to nie prawdziwe 4k to jeszcze nie wszystkie gry obsługują tą rozdzielczość, a na stronie sklepu nie ma wyszczególnione, czy gra wysoką rozdzielczość obsługuje czy nie.

    Quote:
    In a 42-page breach-of-contract lawsuit filed in the Eastern Court District of New York against Google, Bungie, and id Software, it's stated that Google "greatly exaggerated the streaming quality and display resolution" of Stadia and that execs from all three companies made false statements about most or all games running in 4K. The case was initially filed in October 2020 but has just been transferred to federal court.

    At the Game Developers Conference in 2019, id Software's Marty Stratton said that Doom Eternal "will be capable of running at true 4K resolution, with HDR color at an unrelenting 60 frames per second" on Stadia. In reality, it runs at 1080p@60fps on HD displays and up-samples to 2160p from 1800p@60fps on 4K displays.

    źródło: https://www.techspot.com/news/88702-google-hit-class-action-lawsuit-over-stadia-4k.html

    Kolejna rzecz, to brak możliwości powiązania usługi z już posiadanymi grami. Trzeba kupować gry od nowa, a fakt że google lubi ubijać swoje projekty bez ostrzeżenia, wcale nie pomaga przełknąć kolejnego wydatku. Całkiem niedawno bez zapowiedzi zamknęli swoje studio pracujące nad grami dla stadii.
    W świetle powyższego nie wierzę, że w grach jest akceptowalny input lag, co już całkowicie pogrąża tą platformę jako pogromcę konsol czy gamingowych pc.
  • Moderator of Cars
    Jest jedna kluczowa rzecz, o której nikt nie wspomniał: ping
    Swego czasu grywałem w H-L 2 DM, jak miałem ping do serwera powyżej 12ms, to gra przestawała mieć sens, bo strzelałem tam, gdzie przeciwnik był przed tą chwilą, a nie w niego. W przypadku streamingu stawiam, że powyżej 6ms już się nie da grać
  • Admin of Design group
    Subskrypcja karty graficznej (wypożyczenie a nie posiadanie) ma dla mnie w tym wypadku jedną dość silną zaletę,
    zamiast kupować kartę graficzną za 1000zł, która za kilka lat nie obsłuży najnowszych gier i poza kartą trzeba będzie kupić nowy PC,
    to używam karty, którą ktoś kupił i jak przejdę grę to nie zostaję z kartą która się starzeje.

    Dla dorywczych graczy dobre rozwiązanie, dla "nałogowych" graczy i wyczynowców niekoniecznie...

    Zastanawiałem się czy przepychanie danych przez VPN może mieć sens, szyfrowanie to dodatkowy narzut,
    jednak czy może być jakiś scenariusz w którym VPN zapewni niższą latencję?

    Pomyślałem o jednym przypadku "laboratoryjnym",
    załóżmy że serwer gry jest np. w USA i trasa obejmuje ileś tam punktów od naszego operatora aż do serwera.

    Załóżmy że istnieje super dostawca VPN, który zainwestował w wiele serwerów przyjmujących ruch rozsianych po całym Świecie.
    Taki się przypadek zdarzył, że punkt jeden serwer VPN przyjmujący połączenia jest w Warszawie i następny przypadek jest taki, że nasz dostawca internetu ma z nim punkt wymiany ruchu w jednym budynku.

    Co za zbieg okoliczności, mamy bardzo krótką trasę i niski ping do serwera przyjmującego połączenia VPN.

    No tak ale przecież teraz dane w tunelu VPN trzeba przesłać do USA gdzie jest punkt wyjścia VPN czyli i tak trzeba przejść taką samą trasę lub dłuższą jak bez VPN?

    Co za przypadek, dzięki wielu punktom wymiany ruchu trasa do USA jest krótsza i wprowadza mniejsze opóźnienia.

    Serwer wyjściowy VPN całkowicie przypadkowo ma punkt wymiany ruchu w budynku w USA z siecią dostawcy serwera gry.

    Połączenie przez VPN posiada mniejsze opóźnienia niż bez!
    Uniknąłem też wąskich gardeł na trasie routingu bez VPN zatkanych przez pracę zdalną i Netliks.

    I wtedy się obudziłem ;)

    Ale teoretycznie jest to możliwe.
  • Level 30  
    Dobra, pogadane o teoriach. A może ktoś korzysta poza Carrotem z danego rozwiązania w praktyce i może je ocenić?
  • Moderator of Cars
    Quote:
    ktoś korzysta poza Carrotem

    Ja nie korzystam, podałem przykład z gry on-line gdzie renderowaniem grafiki zajmował się mój komputer, a nie zewnętrzny serwer
  • Level 39  
    szymon122 wrote:

    Obecnie karta graficzna za 3000zl "wystarcza" na może dwa, trzy lata. Tutaj wszystko renderuje się w internecie i wystarczy jedynie szybki internet.
    Pozdrawiam


    W 2014 roku kupiłem sobie 290X za 1050zł.
    Nadal bez problemu daje sobie radę z graniem.
    Kwestia była o tyle korzystna, że była to świeżutka karta, co wyszła w końcówce 2013, a 2014 roku krach kryptowalut spowodował zalanie rynku tanimi, wciąż "nowymi" kartami. W 2013 roku było 2000-coś zł, w 2014 roku okolice 1000-1300zł.

    Zależy co rozumiemy pod wyrażeniem "wystarcza".
    Tj. poziom oprawy graficznej, rozdzielczość, ilość klatek na sekundę
    Przy założeniu, że chcemy grać na minimum średnich w FHD i 40-50 klatkach to karty można eksploatować po 6-7 lat bez problemu.


    Ja z usług streamingowych nie zamierzam korzystać ponieważ po pierwsze posiadam słabe łącze, a po drugie to jednak swój sprzęt to swój sprzęt. Karty i procesory nie służą tylko do grania, przydają się też do wielu innych rzeczy, które wymagają mocy obliczeniowej, a nie są grami wideo. No i wspomniana tu kwestia opóźnień czasowych, choć ja raczej patrzę na to z punktu widzenia stabilności łącza. Troszkę przytnie internet i po zabawie.
  • Level 43  
    Można poczekać aż górnictwo zacznie odsprzedawać obecne hi-endy za okazyjne kwoty. Miejmy nadzieję, że konstrukcje 20xx i 30xx są na tyle solidne, że się nie rozpadną po latach kopania.
    Co do serwisów streamujacych gameplay - bałbym się, że latencja zabije zabawę. Jak chcecie zasymulować jak to jest proponuję włączyć w panelu nvidii v-sync i prerendered frames na jakąś wysoką wartość. Nic przyjemnego. Tym bardziej jak człowiek walczy z latencją kupując kablowe myszy i klawiatury, nie po to aby grać z lagiem później... ;)
    Nie wspomnę nawet o ludziach na wsiach, co mają radiowe pływające internety, a potrafi się nawet wyłączyć całkiem od czasu do czasu.
  • Level 15  
    Osobiście na komputer stacjonarny mam w podpiwniczeniu i dostęp do niego tylko poprzez pulpit zdalny lub stream, na szczęście są programy które pozwalają grać w sieci lokalnej korzystając z kodowania video x264/x265 sprzętowo w karcie graficznej i w zupełności mi to wystarcza do okazyjnego grywania w sieci lokalnej czy też własny VPN

    Jako klient wystarczy dowolny komputer z procesorem wspierającym sprzętowe dekodowanie streamu i we własnej sieci osiągalne bez problemu pingi 5ms (kodowanie - sieć - dekodowanie) łącznie nie wpływa jak kolwiek na rozrywkę.

    Bitrate można sobie dowolnie zmieniać 5mbit minimum bez górnej granicy (realnie chyba najwięcej do ustawienia mam 80mbit).

    Jako klient dowolny komp pokroju chromebooka z 2gb ramu i portem USB na pad lub muszkę.

    I wszystko darmowo.

    Dziwię się że rozwiązanie pokroju Google stadia jeszcze działa.
    Ja w ten sam sposób mam dostęp do całego komputera, nie spotkałem się jeszcze z grą która by nie działała jak i programem (widoczny cały pulpit)
  • Level 25  
    Odnośnie @up,
    sam do niedawna tak działałem, PC na strychu, na nim debian i 2 maszyny KVM z win10, z przydzielonymi po jednej GTX1060. Spokojnie 2 osoby w rodzinie mogły sobie w tym samym czasie grać przez Parsec lub Moonlight, ew. Steam InHomeStream. To pierwsze nie wymaga nawet VPN (jest zintegrowane z PaperSpace), był dostęp z dowolnego urządzenia, nawet androida po LTE. Co do latencji +3ms na Encode, +2ms na Decode + Ping.

    I tak całośc poszła pod młotek :) Kryptowaluty są bezlitosne dla rynku kart graficznych. Po 3 latach poszły za 2x cene zakupu.
  • Level 12  
    39zl na miesiac abonamentu to nawet dosc tanio,chodzmy jak z plynnoscia w grze moj ping to 7
  • Editor
    Krzys55 wrote:
    Autor tematu milczy. Czemu?


    Autorem tematu jestem ja, ale nie autorem tekstu. Proszę czytać uważnie - to tekst sponsorowany.
    Natomiast mogę przekazać autorowi tekstu jakieś informacje, uwagi, jeśli trzeba.

    Pozdrawiam.
  • User under supervision
    Jak kto kolwiek gra w gry zespołowe np CS go albo podobne wie jak bardzo liczy się refleks i szybkość oddania strzału. Nie wyobrażam sobie gry na byle jakim sprzęcie przez firefoxa czy Google chrome bez uruchomionego klienta na swojej maszynie i przesyłania danych przez kilka serwerów zamiast bezpośrednio na serwer gry.

    Dodano po 3 [minuty]:

    szymon122 wrote:
    magic9 wrote:
    Jakość połączenia internetowego i skrócenie buforowania poprawić może również usługa VPN

    Ja rozumiem, że to jest "artykuł" sponsorowany, ale jak "przepychanie" danych przez kolejny serwer ma zwiększyć prędkość połączenia?

    magic9 wrote:
    grać w przeglądarce, bez konieczności posiadania konsoli lub dobrego komputera

    To jest najważniejsza sprawa w tym wszystkim, to powinien być punkt pierwszy - wszystko co potrafi w locie dekodować strumień obrazu i wysyłać jako informacje zwrotną ruchy myszy jest wystarczające ażeby umożliwić rozrywkę w najwyższej jakości.
    Obecnie karta graficzna za 3000zl "wystarcza" na może dwa, trzy lata. Tutaj wszystko renderuje się w internecie i wystarczy jedynie szybki internet.
    Pozdrawiam


    Chcesz powiedzieć ze nie potrzebna mi dobra karta graficzna??? To jak mam wyświetlić obraz 240Hz w rozdzielczości 4k na swoim monitorze dla płynnej rozgrywki z 120 fps minimum????

    Dodano po 3 [minuty]:

    safbot1st wrote:
    Można poczekać aż górnictwo zacznie odsprzedawać obecne hi-endy za okazyjne kwoty. Miejmy nadzieję, że konstrukcje 20xx i 30xx są na tyle solidne, że się nie rozpadną po latach kopania.
    Co do serwisów streamujacych gameplay - bałbym się, że latencja zabije zabawę. Jak chcecie zasymulować jak to jest proponuję włączyć w panelu nvidii v-sync i prerendered frames na jakąś wysoką wartość. Nic przyjemnego. Tym bardziej jak człowiek walczy z latencją kupując kablowe myszy i klawiatury, nie po to aby grać z lagiem później... ;)
    Nie wspomnę nawet o ludziach na wsiach, co mają radiowe pływające internety, a potrafi się nawet wyłączyć całkiem od czasu do czasu.


    Dokładnie tak. Po to są monitory 240Hz myszy gamingowe z odswierzaniem 1kHz i tak dalej i tak dalej. Wiemy jak się gra w cs go i na czym gra polega i nie ma mowy o zamieciach czy latach. Ja ostatnio pogrywam w LOL i wierzcie mi ze inaczej się gra na pingu 30 a inaczej na pingu 200 co i tak gra nie jest szybka.
  • Level 12  
    Wiadomo gdzie jest w google stadi, opcje szukaj gry?
    Bo chce wiedźmina 3 dziki gon znaleźć.
  • User under supervision
    Oczywiście są gry gdzie nie tylko szybkość ma znaczenie i dla młodszych ale pisząc ze nie trzeba karty graficznej drogiej w PC nadal nie wiem jak będzie obraz wyświetlany na moim monitorze 4k lub wyżej 240Hz z 120fps bo przygodówka wtedy tez fajnie wyglada.
  • Level 43  
    @bumble jasne - gry typu
    symulatory chodzenia,
    wędkarstwa itp.
    spintires
    RTSy
    turówki
    logiczne
    sportowe
    przygodowe
    bijatyki
    hack n slash
    nawet symulatory lotu
    - powyższe nie ucierpią nawet na dużym lagu.

    Za to:
    zręcznościowe
    platformówki
    strzelanki
    zwlaszcza PvP
    - wymagają jak najniższej latencji.
    Ps. Nie wiem po co 120FPS w przygodówce...
  • User under supervision
    No tak w przygodówce 120 nie potrzeba. Jednak padło stwierdzenie o renderowaniu grafiki w internecie i ze niepotrzebne są drogie karty graficzne. No to ja się pytam jak mam wyświetlić na swoim monitorze grę przygodowa w 4k albo 8k ze 144 albo 240 Hz odswierzaniem w full kolorach żeby na 34” monitorze siedząc w gamingowym wibrującym fotelu internet mi to ogarnął. Gdzie mam sobie podłączyć ten monitor. No i te minimum 60 klatek choć twierdze ze 120 powinno być. Może padnie odpowiedz? No i wspomniałem o wibrującym fotelu. Internet mi go tez ogarnie. Mowa jest o maszynach do gier PC z wyższej półki. Chodź i nowe konsole podłączone pod telewizor 4k czy 8k potrafią z odswierzaniem 120Hz w full kolorach dać sporo pozytywnego wrażenia. No i wyobraźmy sobie teraz ze nie jest na konsoli ale w sieci internet a my konsole mamy po wifi do naszego routera który jest po lini telefonicznej do centrali z tamtąd na serwer dostawcy stamtąd jeszcze przez kilka serwerów na serwer gry i siup z powrotem do nas. I tak tam i z powrotem. Jak długo to potrwa. Moim zdaniem nie ma to racji bytu chyba ze ktoś gra w szachy.