Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Eberspacher Airtronic D4 12V - Nie dopala - "Err.."

Przemus_92 19 Mar 2021 22:51 2460 17
Texa Poland
  • #1
    Przemus_92
    Level 11  
    Witam!
    Dostałem w posiadanie Webasto "Eberspacher Airtronic D4 12V - 4kW" i mam z nim problem ponieważ jak go dostałem były poobcinane wiązki przy złączkach (żółtych) łączące webasto ze sterownikiem, polutowałem wszystko według przewodów opisów, podłączyłem wszystko pod akumulator, ustawiłem dzień tygodnia oraz godzinę po czym przy próbie uruchomienia coś delikatnie pstryknie w środku webasta, obróci się wentylatorek, pompka w ogóle nie załącza się i wyskakuje napis "Err" i nie wiem o co chodzi jak odczytać ewentualnie błąd jak się da, do tego sterownika przysługuje czujnik temperatury którego nie posiadam ale podlutowałem opornik ok 4,7k i wskazuje ok 13*C, Sterownik jest z wyświetlaczem, jest 4 przyciski: po lewej stronie u góry szczałka w lewo a pod nim przycisk załącza/wyłącz a po prawej stronie wyświetlacza u góry jest szczałka w prawo a pod jest przycisk ok, wyświetlacz podświetlany jest na czerwono, po najechaniu na opcję wentylatora na sterowniku i wciśnięciu ok - uruchamia się dmuchawa/wentylator, przy próbie uruchomienia sprawdzałem czy dochodzi zasilanie do pompki bo myślałem że może ona jest uszkodzona i dlatego nie startuje ale przy próbie uruchomienia w ogóle nie pojawia się napięcie na pompce.
    Czy ktoś ma jakiś pomysł jak to można ogarnąć albo coś podpowiedzieć jak to uruchomić albo odczytać błąd ? nie chcę na razie gdzieś tego posyłać dalej jak się okaże że może to być błachostka, poniżej zdj. tego sterownika ze schematem oraz link do instrukcji i schematów jakie mi się udało znaleźć do tego webasta, w wiązce wychodzącej z webasta do sterownika nie wszystkie przewody są podłączone pod kostkę (żółtą) jedynie 3 przewody do sterownika + czujnik temp.
    Z góry Dziękuję za pomoc :)

    Zdjęcie sterownika ze schematem:
    Eberspacher Airtronic D4 12V - Nie dopala - "Err.."

    Link:
    http://www.samochodymodyfikowane.pl/do_pobrania/instrukcja_EBERSPACHER.pdf

    Ad - udało się znaleźć więcej informacji w necie:

    Sterownik to "EasyStart T":
    https://www.eberspaecher.pl/fileadmin/data/co..._Polen/pdf/EasyStart_T_obs%C5%82_PL_11_08.pdf

    Usterka "Err":
    OPIS: Podczas pracy wystąpiła usterka urządzenia grzewczego (np. brak paliwa, lub przerwanie przewodu diagnozy).
    CZYNNOŚĆ: Usuwanie usterek, patrz Instrukcja montażu urządzenia grzewczego.
  • Texa Poland
  • #2
    Hawajek
    Level 24  
    Zamiast rezystora daj podkówkę 20kohm i próbuj na innej "nastawie" temperatury bo objawy mogą wskazywać na to że sterownik "wysypuje" się na teście czujnika w czasie diagnozy i nawet nie próbuje wystartować.

    edit: o czymś takim jak odpowiedni przekrój przewodów do zasilania pieca chyba nie muszę wspominać? Spadek napięcia spowoduje wyłączenie ogrzewania a prądy podczas rozruchu są całkiem spore. Wydaje mi się że zalecany przewód to minimum 4mm2.
  • #3
    Przemus_92
    Level 11  
    Sorki ale o co chodzi z tą podkówką 20kohm ?

    Przekrój przewodów nie zmieniałem, są wszystkie takie jak były i wyglądają na oryginalne ale jak zauważyłeś też pomyślałem o spadku napięcia i podłączyłem dodatkowo prostownik ale też nie wystartowało :(
  • Texa Poland
  • #4
    Hawajek
    Level 24  
    Podkówka to rezystor nastawny.
  • #5
    Przemus_92
    Level 11  
    jakąś wartość trzeba ustawić czy podlutować i zostawić tak jak jest ?

    jaki może być tam czujnik ? NTC, PTC, PT100 ?

    Dodano po 2 [godziny] 39 [minuty]:

    Wziąłem podłączyłem czujnik NTC to mi pokazało ok -16* więc równolegle dolączyłem opornik ok 10k i pokazało mi temperaturę ok +18*, trzymając czujnik to temperatura mi się zmieniała ale objaw webasta pozostał i dalej ni chu chu :(
  • #6
    Hawajek
    Level 24  
    Może sterownik zablokowany przez zbyt dużą liczbę prób. Trudno powiedzieć z tego co mówisz, trzeba przeprowadzić kontrolę sztyftu, przy uszkodzonym też nie ruszy odpalanie, lub zrobić diagnozę i sprawdzić na jakim błędzie się zatrzymuje. Niestety nie wiem czy bez dedykowanego testera diagnostycznego przy wykorzystaniu tego "zegara" który posiadasz da radę coś zdiagnozować.
  • #7
    Przemus_92
    Level 11  
    Trudno powiedzieć czy sterownik - zegar jest zablokowany ponieważ od kąd dostałem to webasto w ogóle nie ruszyło mi nic, sprawdziłem po schemacie i wydaje się być wszystko w porządku jeżeli chodzi o okablowanie, a ten sztyft to mówisz o palniku ? ewentualnie jak go mogę sprawdzić czy wszystko z nim jest dobrze ?
  • #8
    SP7SEC
    Level 28  
    Do samego odpalenia podłącz zasilanie 12v z akumulatora NIE z prostownika ===
    czerwony +
    brązowy -
    zielony z paskiem brązowym (do jednego pinu od pompki paliwa- drugi pin podłącz do minusa brązowego)
    żółty -kabel sterujący (nim załączysz podpinając do plusa czerwonego)
    i tyle
    Nie podpinasz zegara bo on do testów Ci jest nie potrzebny.Jeśli po podłączeniu żółtego kabla do plusa następuje załączenie przekaźnika i obrócenie wentylatora to znaczy że auto test jest wykonywany .Jeśli uruchomienie nie następuje mierzysz poklei świece żarową której oporność waha się w granicy 1,2 do 1,6 ohma ,pmpa paliwa ma oporność w granicach 16 -18 ohm ,test silnika wykonasz z zasilacza lub nawet z prostownika
    Ostrzeżenie ....nie próbuj odkręcać świecy żarowej kleszczykami ,bo urwiesz sztyft i 250 nie twoje ,Atak na marginesie to wszystko jest opisane na forum tylko wystarczy poszukać
  • #9
    Przemus_92
    Level 11  
    Nie jestem leniwy, pierwsze co zrobiłem to przeszukałem fora odnośnie tych webast ale każdy miał inne objawy, że przynajmniej mu się coś ruszyło ale miał inny problem ja na spokojnie posprawdzałem przewody czy wszystkie są ok, czy nie jest nic nigdzie przetarte uszkodzone, funkcja wentylatora z zegara mi się uruchamia a grzanie nie idzie i po ok 5s wyskakuje "Err" i to jest wszystko nawet nie ma jak odczytać alarmu bo ten zegar nie ma takiej możliwości i zanim ewentualnie rozbiorę chciałem się poradzić, uzyskać jakiejś pomocy kto się na tym zna żeby podpowiedział co mogę zrobić zanim ewentualnie oddam do naprawy...

    Ale kontynuując to podłączyłem jak mi napisałeś, główny plus (+) czerwony, główny minus (-) brązowy do akumulatora, podłączyłem pompkę do wiązki tak gdzie przysługuje i nie wykorzystany ten żółty przewód podłączyłem pod plusa akumulatora włączyła mi się dmuchawa i nic więcej, pompka się nie ruszyła, przy podłączonej pompce do zasilania przyłożyłem miernik i wskazuje 0.00V a przy odłączonej wskazuje ok 10.9V, sprawdziłem oporność pompki i wynosi ok 9.2 ohm-a, podłączyłem pompkę na krótko do akumulatora i tylko robi "klik" i przy odłączeniu "klik" i dość mocno iskrzy ale nie trzymałem długo żeby ewentualnie nie uszkodzić o ile już nie jest uszkodzona bo według mnie ta pompka powinna pulsować na pracy? i ciągnąć ropę, na razie nie rozkręcałem webasta bo może tutaj jest problem ?

    ten palnik znajduję się od spodu webasta jak jest zasys powietrza i wylot spalin ? bo mam to na razie wmonotwane w taką skrzynię metalową i podłączony jest wężyk od ropy i rury odprowadzające.
  • #10
    Hawajek
    Level 24  
    Pompka "pulsuje" dzięki sterownikowi a nie z sama z siebie - to sterownik podaje impulsy do pracy pompki, im częściej tym więcej paliwa. Jakie jest napięcie zasilania całego pieca w momencie rozruchu? Podepnij miernik i sprawdź podstawy podaj wynik. Coś mi się mocno wydaje że masz za mało wydajne źródło zasilania. Z prostownika czy innego zasilacza 12V to ogrzewanie nie ruszy. Ja do testów - na warsztacie używałem zasilania 14V o wydajności około 40A, to da Ci pojęcie o skali problemu.
    edit: wydaje mi się że przy wiedzy jaką posiadasz taniej będzie oddać to komuś na diagnozę, bo za chwilę konieczna będzie wymiana sterownika i stwierdzisz że nie wydasz tysiąc złotych na remont.
  • #11
    Przemus_92
    Level 11  
    Tak zastanowiłem się nad tą pompką bo mi nie daje spokoju to że nie działa jak należy, wziąłem ją odłączyłem od instalacji webasta i w miejsce pompki wziąłem podłączyłem żaróweczkę tablicową 12V do samochodu i okazało się że webasto ruszyło bez tej pompki czyli, uruchomiła sie dmuchawa na szybszym biegu po czym trochę zwolniła i zaczął się wydostawać niewielki dym pewno z resztek ropy która pozostała w komorze lub wężyku doprowadzającym i na zegarze nie wyświetlił się błąd "Err" dopiero jak odłączyłem tą żaróweczkę to dmuchawa stanęła i pojawił się komunikat "Err" ale jak podłączyłem żarówkę zamiast pompki to w ogóle mi się ona nie zaświeciła a powinna ? i na mierniku jest 0.00V. Teraz po tym zabiegu z żarówką jak podłącze normalnie pompkę pod instalacje to webasto uruchamia się normalnie ale pompka nie działa i o co chodzi ? ale fakt faktem nawet tato sam mówi że pompka podłączona na krótko powinna pulsować a nie robić "klik" i tyle.
  • #12
    Hawajek
    Level 24  
    Nie, pompka podłączona na "krótko" nie powinna pulsować. Sterownik steruje pompką i pulsowanie wynika z podawania impulsów przez sterownik.

    edit: natomiast jeżeli ogrzewanie ruszyło z żarówką to może wskazywać na uszkodzenie pompki.
  • #13
    Przemus_92
    Level 11  
    Udało się uruchomić całe webasto, miałeś racje co do zasilania ale nie uruchamiałem z zasilacza tylko z akumulatora a akumulator jest mały bo to żelowy 12V 18Ah, jak zaczynało się uruchamiać webasto zasilanie spadało do ok 11.2 - 11,5V i zaczynała pompka pulsować od małych impulsów po większe częstotliwości to podłączyłem dodatkowo prostownik do akumulatorów żelowych i rozpędziło się webasto tak że miałem ok 12,6V, Czyli muszę spróbować na samochodowym akumulatorze.
    Zauważyłem że webasto rozpędziło się do dużych obrotów, ok 2-3 minuty tak pracowało po czym minimalnie schodziło z obrotów i tak samo pompka coraz mniejsze częstotliwości tłoczenia miała aż dmuchawa zeszła na minimalne obroty a pompka całkowicie się wyłączyła i palnik też ale wydmuchiwało gorące powietrze, wszystko to sprawdzałem w garażu gdzie nie ma ogrzewania i jest tam ok 6*C czujnik webasta był daleko od dmuchawy i na sterowniku pokazywało ok 17*C gdzie na termostacie jest zadana temperatura 30*C.
    Czy webasto tak działa że na samym początku wchodzi na bardzo duże obroty nagrzewając się po czym zwalnia utrzymuje temperaturę i ewentualnie z powrotem uruchamia się palnik i nagrzewa się po czym wyłącza się utrzymuje temperaturę przy okazji zaoszczędzając zasilanie i paliwo ? czy może być to kwestia zasilania że jest niskie bo ok 11.5? do 12.5V i dlatego wchodzi na obroty i po chwili schodzi do minimalnych obrotów ? na sterowniku nie ma żadnego błędu i wyświetla się temperatura aktualna i symbol grzania że jest załączone.
  • #14
    Hawajek
    Level 24  
    Ogrzewanie reguluje moc grzewczą zależnie od zapotrzebowania, odpala na najwyższym stopniu następnie przechodzi na niższe stopnie zależnie od zapotrzebowania. Natomiast obroty mogą też spadać w momencie grzania świecy gdy wydatek prądowy jest największy a zasilanie nie jest wystarczająco wydajne i "przysiada". Tak samo w momencie spadku napięcia do 10,5V ogrzewanie się wyłączy by uniemożliwić całkowite rozładowanie akumulatora. Tak jak pisałem w postach powyżej - w przypadku testów z ogrzewaniami podstawa to "porządne" zasilanie.
  • #15
    Przemus_92
    Level 11  
    Odpaliłem to webasto na akumulatorze samochodowym i rzeczywiście weszło na wysokie obroty a później spadło na minimalne i podgrzewało, a po jakimś czasie uruchomiło się na wyższe obroty, dałem taki elektroniczny termometr na wylocie powietrza przy samym webaście i było ok 95* wydmuchiwanego powietrza na wysokich obrotach...
    Udało mi się dowiedzieć jaki ma być tam czujnik i okazało się że jest to czujnik NTC 2.7K, kupiłem nie oryginalny ale czujnik do pieca na gumowym przewodzie za ok 14zł na allegro, podłączyłem i wskazuje nawet prawidłową temperaturę :)

    Takie pytanie czy jest jakaś opcja żeby była możliwość sterowania webastem zdalnie ? mam włącznik WiFi z czujnikiem temperatury i chciałem sterować poprzez załącz/wyłącz, jest kilka wolnych niepodłączonych przewodów i może akurat jest opcja ich wykorzystania ? w schemacie jest dwa piny które jak się zewrze to na sterowniku znika opcja programatora czasu "P"
  • #16
    SP7SEC
    Level 28  
    Witaj .Ja w swoich samochodach mam zainstalowane sterowniki GSM i aplikacje na telefon ,kupujesz kartę za 25 zł na rok i masz sterowanie pewne z potwierdzeniem zadziałania i pomiarem temperatury w samochodzie .szukaj po nazwie SIM STER 7
  • #17
    Hawajek
    Level 24  
    W zasadzie sterowanie do tego Airtronica możesz zróbić na czymkolwiek, począwszy od załączania włącznikiem, przekaźnikiem, poprzez piloty radiowe, sterowanie przez ESP czy nawet po LAN. Wszystko zależy od tego czego oczekujesz prócz załączenia i wyłączenia.
  • #18
    Przemus_92
    Level 11  
    Wystarczy samo załącz/wyłącz bo czujnik temp mam w tym module WiFi :) ale też by można było zrobić sygnalizacje przez wejście cyfrowe (np. GPIO 0-9 Wemos D1) a mógłbyś mi podpowiedzieć które przewody wykorzystać do tego ? mam przekaźnik NO/NC