Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Saunier Duval NIEDŹWIEDŹ CONDENS 18 Kocioł gazowy kondensacyjny kontynuacja.

anchilos 21 Mar 2021 18:00 6909 37
  • #1
    anchilos
    Level 38  
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic3787983-30.html
    Dziękując Koledze Autorowi za gościnność, spróbuję przenieść dalszą dyskusję do swojego tematu.
    Autor jest już "bankrutem" :D - wydał wszystkie zielone dla stałych uczestników dyskusji, a ja zaczynam z pełnym portfelem.

    Mam jeszcze kilka pytań.
    STB " awaryjny" od przegrzania jest czujnikiem rozwiernym , czyli można podłączyć szeregowo drugi o niższej temperaturze (@złotaronczka).
    Chyba nie powinno być problemu z podmienieniem (zamontowaniem) w kotle innego.
    Niestety nie potrafiłem znaleźć jak wygląda - dostępny zapewne tylko w serwisach.

    Kocioł nie ma wewnętrznej pompy obiegowej?

    Korzysta z zewnętrznej?
    Czy jeśli pompka nie będzie zasilana z kotła pojawi się błąd i trzeba będzie podać "oszukańcze" obciążenie?

    Myślę o stałym załączeniu pompy (po za piecem) i odłączeniu zasilania kotła zewnętrznym STB przy przegrzaniu, że by nie ingerować w układ kotła.

    Pozdrawiam.
  • #2
    zlotaronczka
    Level 20  
    Pytałem w tamtym wątku, zapytam a nuż tu otrzymam odpowiedź :
    dlaczego akurat ten kocioł??
    Z treści powyżej wnioskuję, że jeszcze nie dokonałeś zakupu. Chcesz jakiejś rady, porady, podpowiedzi????
  • #3
    anchilos
    Level 38  
    Nie kupiłem, doradź inny do instalacji otwartej, prosty w montażu.
    Pompę obiegową mam.
    Pozdrawiam.

    Jedynym przeciwwskazaniem zastosowania tego kotła jest czujnik przegrzania.

    Pytanie jaki dołożyć ?
  • Helpful post
    #4
    ls_77
    Level 36  
    anchilos wrote:
    STB " awaryjny" od przegrzania jest czujnikiem rozwiernym , czyli można podłączyć szeregowo drugi o niższej temperaturze (@złotaronczka).
    Chyba nie powinno być problemu z podmienieniem (zamontowaniem) w kotle innego.
    Niestety nie potrafiłem znaleźć jak wygląda - dostępny zapewne tylko w serwisach.

    Myślę o stałym załączeniu pompy (po za piecem) i odłączeniu zasilania kotła zewnętrznym STB przy przegrzaniu, że by nie ingerować w układ kotła.


    To jest STB w tym kotle (nr części 0020221542):
    Saunier Duval NIEDŹWIEDŹ CONDENS 18 Kocioł gazowy kondensacyjny kontynuacja.
    Działa przy 107°C.
    Saunier Duval NIEDŹWIEDŹ CONDENS 18 Kocioł gazowy kondensacyjny kontynuacja.

    A zamontowany jest w kotle tutaj:
    Saunier Duval NIEDŹWIEDŹ CONDENS 18 Kocioł gazowy kondensacyjny kontynuacja.

    Nie ma co ingerować w kocioł i zamieniać go innym itp.

    Załóż na wyjściu z kotła termostat z kapilarą np. Afriso Link ustaw na max = 90°C i podepnij go na płycie pod złącze Burner Off - tam gdzie wpina się zabezpieczenia - i po przekroczeniu temp. na termostacie wymusisz przerwanie pracy palnika, zasilanie ~230V pozostanie, będą działały pozostałe zabezpieczenia kotła i regulatora (jeśli będzie podpięty).
    Saunier Duval NIEDŹWIEDŹ CONDENS 18 Kocioł gazowy kondensacyjny kontynuacja.

    anchilos wrote:
    Kocioł nie ma wewnętrznej pompy obiegowej?

    Korzysta z zewnętrznej?
    Czy jeśli pompka nie będzie zasilana z kotła pojawi się błąd i trzeba będzie podać "oszukańcze" obciążenie?

    Kocioł nie ma pompy wewnętrznej. Do obsługi musi być popa zewnętrzna i nie ma znaczenia czy będzie wpięta w kocioł - kocioł tego "nie wie". Do ładowania zasobnika CWU musi być druga pompa i w momencie podgrzewania zasobnika CWU pompa od CO staje a uruchamia się pompa ładująca CWU - i odwrotnie przy pracy na CO.
    Więc nie wiem czy dobre będzie "twoje" sterowanie pompą CO zasilane non stop przez zewnętrzne źródło zasilania - niech steruje tym kocioł.
  • #5
    zlotaronczka
    Level 20  
    Dlaczego do otwartej - dodaj kilka informacji.
    Pompę już masz, potrzebny jeszcze wymiennik - koszt do 500,oo złotych.
    Jeśli chodzi o prostotę montażu - dla instalatora posiadającego uprawnienia gazowe to żaden problem.
  • #6
    anchilos
    Level 38  
    zlotaronczka wrote:
    Dlaczego do otwartej - dodaj kilka informacji.


    Taką mam i nie chcę by po zamknięciu ( 3 bary) zaczęły cieknąć n.p zawory.
    zlotaronczka wrote:
    Jeśli chodzi o prostotę montażu - dla instalatora posiadającego uprawnienia gazowe to żaden problem.


    Jak uprawnienia gazowe mają się do znajomości kotła i umiejętności komunikacji ze sterownikiem?
    ls_77 wrote:
    Więc nie wiem czy dobre będzie "twoje" sterowanie pompą CO zasilane non stop przez zewnętrzne źródło zasilania - niech steruje tym kocioł.
    ls_77 wrote:
    sterowanie pompą CO zasilane non stop


    Tak praca pompy,nazywa się w ustawieniach kotła "Comfort".

    Na razie nie będę kupował zasobnika C.W.U., ale zamierzam przygotować się na taką ewentualność. (odpowiednie wyjścia- wejścia)
    ls_77 wrote:
    Załóż na wyjściu z kotła termostat z kapilarą np. Afriso Link ustaw na max = 90°C i podepnij go na płycie pod złącze Burner Off - tam gdzie wpina się zabezpieczenia -

    Czy tam jest wolne miejsce? (pytanie raczej głupie -ale dla upewnienia się)

    Czy trzeba odłączyć oryginalny i podłączyć podany przez Ciebie?

    Nie mam tego kociołka - gdybym miał, łatwiej byłoby pytać.

    Jeszcze pytanie.

    Czy można podłączyć gaz giętkim - elastycznym przewodem?
  • Helpful post
    #7
    ls_77
    Level 36  
    anchilos wrote:
    Tak praca pompy,nazywa się w ustawieniach kotła "Comfort".

    To ok.

    anchilos wrote:
    Na razie nie będę kupował zasobnika C.W.U., ale zamierzam przygotować się na taką ewentualność. (odpowiednie wyjścia- wejścia)

    To zostaw sobie na odejściach zawory (zamknięte).

    anchilos wrote:
    Czy tam jest wolne miejsce? (pytanie raczej głupie -ale dla upewnienia się)

    Z kotła wychodzi stalowa rura nagwintowana 1" GZ długości ~10cm.
    Można też wewnątrz kotła zamocować do tej rury - tam jest miejsca ~20-30cm.

    anchilos wrote:
    Czy trzeba odłączyć oryginalny i podłączyć podany przez Ciebie?

    Nic nie odłączasz - styki z termostatu wpinasz w płytę główną pod wejście Burner Off - tam jest fabryczna zwora, w miejsce której podpinasz przewody z termostatu.

    anchilos wrote:
    Czy można podłączyć gaz giętkim - elastycznym przewodem?

    Tak. Na kotle jest GZ 3/4 do którego spokojnie podłącza się przewód giętki.
  • #8
    anchilos
    Level 38  
    ls_77 wrote:
    Nic nie odłączasz - styki z termostatu wpinasz w płytę główną pod wejście Burner Off - tam jest fabryczna zwora, w miejsce której podpinasz przewody z termostatu.


    Czyli producent przewidział podłączenie dodatkowego termostatu, który wyłączy palnik?
  • Helpful post
    #9
    ls_77
    Level 36  
    Przewidział możliwość podłączenia różnych zabezpieczeń.
    Są nawet dwa "wejścia na termostat":
    1) RT24 - czyli podłączenie termostatu pokojowego (styk załącz/wyłącz) lub innego elementu który ma włączać/wyłączać potrzebę grzania - ale tylko dla CO - CWU pracuje normalnie. Fabrycznie jest tu zwora. Ja też pod to złącze podłączam czasami termostat zabezpieczenia podłogówki.
    2) BOff - Burner Off - czyli całkowite wyłączenie palnika: na CO i CWU. Tutaj podłącza się bardziej wymagające zabezpieczenia, np.: termostat jak dla ciebie, blokadę z pompy przetłaczającej kondensat (gdy się zapcha lub wejdzie w awarię to palnik się nie uruchomi żeby nie produkować kondensatu) itp.
  • #10
    anchilos
    Level 38  
    Dziękuję Koledze ls_77 za dobrze wykonaną robotę.

    Póki co instalacja nie jest jeszcze podłączona, więc zatrzymuję 1/3 wynagrodzenia (na pewno wypłacę).

    Mogą być potrzebne konsultacje w czasie montażu i uruchomienia.
    Nigdy nie płaćmy usługodawcom całości przed zakończeniem.
    Zawsze poniżej postępu wykonanej roboty.

    Pozdrawiam.
  • #11
    ewoo
    Level 30  
    ls_77 wrote:
    Fabrycznie jest tu zwora. Ja też pod to złącze podłączam czasami termostat zabezpieczenia podłogówki.


    Czyli znasz go w miarę dobrze?
    Jakie jest Twoje zdanie, stara niedopłukana instalacja, 6 grzejników i ok. 70m2 podłogówki, cwu w lecie głównie z solarów, co byś polecił? Niedzwiedz czy jakiś wisielec?
  • #12
    ls_77
    Level 36  
    A jakie te grzejniki? Jaka ich wielkość? Jak sterowana podłogówka 70m2?
  • #13
    ewoo
    Level 30  
    Piętro grzejniki, duże, 45* na zasilaniu wystarczy, podłogówka na parterze z mieszacza i termostat pokojowy. Do tej pory działa to z groszkowcem.
    Chodzi mi o różnicę w konstrukcji wymiennika niedzwiedzia i wisielców. Co twoim zdaniem byłoby lepsze? Swój typ mam i chciałbym poznać Twój.
    Czy utwierdzisz mnie w przekonaniu czy zasiejesz ziarno wątpliwości co do mojego wyboru.
  • Helpful post
    #14
    ls_77
    Level 36  
    To zasieję ziarno wątpliwości.
    Jeśli chodzi o kocioł Niedźwiedź to jest (i będzie po pewnym czasie pracy) on bezapelacyjnie najmniej awaryjny. W nim nie ma się co zepsuć (prawie). Jego wymiennik ciepła to wielki gar ~80L wody w którym jest zanurzona wężownica - gruba rura którą lecą gorące spaliny. Konstrukcja taka jest mniej podatna na zabrudzenia pochodzące z wody i zakamienienie. Podobnie jego komora spalania - podczas przeglądów jest czysta i nie wymaga jakiegoś niespodziewanie wielkiego szorowania i czyszczenia - co może mieć miejsce w kompaktowych wymiennikach kotłów wiszących. Tutaj masz ciekawy artykuł dotyczący tych kotłów tzw. modernizacyjnych: Link
    Dodatkowo masz tu do pobrania folder kotła Niedźwiedź i tam jest pokazany przekrój przez kocioł: Link
    Ten kocioł ma dość dużą pojemność i bezwładność. W przypadku dwóch obiegów grzewczych nie potrzeba stosować sprzęgła hydraulicznego bo sam jest wielkim sprzęgłem. Jedynym minusem jest to że podczas grzania zasobnika CWU musi się rozgrzać całość, czyli woda w kotle i wężownicy. W przypadku kotła wiszącego - kocioł ma mniej wody w sobie.

    Jeśli chodzi o kotły wiszące to też się sprawdzają, ale trzeba odpowiednio wybrać. Kotły z wymiennikiem z nierdzewki mogą po jakimś czasie zabrudzić się od strony wodnej - tutaj przykładowe zdjęcie:
    Saunier Duval NIEDŹWIEDŹ CONDENS 18 Kocioł gazowy kondensacyjny kontynuacja.
    Kotły z wymiennikiem aluminiowo-krzemowym mają większe przekroje przepływów wody co zmniejsza podatność na zabrudzenia i zakamnienienia - tutaj masz link do folderu kotła Thelia Condens Saunier Duval i też masz przekroje przez wymiennik: Link
    Za to mogą bardziej brudzić się od strony spalin:
    Saunier Duval NIEDŹWIEDŹ CONDENS 18 Kocioł gazowy kondensacyjny kontynuacja.
    Oczywiście wszystko da się wyczyścić.
  • #15
    ewoo
    Level 30  
    ls_77 wrote:
    To zasieję ziarno wątpliwości.


    Akurat wprost przeciwnie.
    Dziękuję.
  • #16
    anchilos
    Level 38  
    Uważam podobnie jak Kolega @ewoo, ale trzymam się postu # 10 i nie nacisnę przycisku (chociaż już miałem palec na spuście).

    Pozdrawiam wszystkich.

    Objaśnij proszę , jak ominąć brak naczynia przeponowego (małe ciśnienie w instalacji).

    "jak mówił szkoleniowiec - po odpięciu czujnika ciśnienia kocioł nie zgłasza awarii."

    Czy ktoś sprawdzał?
  • #17
    ls_77
    Level 36  
    Tak.
    Po odpięciu kostki elektrycznej z czujnika ciśnienia na wyświetlaczu kotła w miejscu wskazania ciśnienia mryga [0,0 bar], ale kocioł się załączał.
    Nie zgłasza błędu "F22 Brak wody w instalacji (< 0.3 bar)"
  • #18
    anchilos
    Level 38  
    ls_77 wrote:
    < 0.3 bar)"


    Czy 3?

    Na otwartej mam przynajmniej 0,7 bara.
  • #19
    ls_77
    Level 36  
    0,3bar to graniczne ciśnienie poniżej którego wyskakuje błąd F.22
    Więc teoretycznie możesz mieć podpięty czujnik.
  • #20
    anchilos
    Level 38  
    Dzięki, obie odpowiedzi satysfakcjonujące.

    Pozdrawiam.
  • #21
    anchilos
    Level 38  
    Koledzy, czy możecie polecić pompę obiegową (dwie kondygnacje nad kotłem - komunistyczny "słupek") i pompkę do kondensatu?

    Pozdrawiam.
  • Helpful post
    #22
    ewoo
    Level 30  
    anchilos wrote:
    i pompkę do kondensatu?

    Na pewno nie mogę polecić Wilo Plavis 011, padają jak muchy. Serwia s wymienia na nowe bez problemu ale problem to zdemontowanie , odwiezienie do serwisu, oczekiwanie 3-4 dni, jazda po odbiór nowej, jazda do klienta i zamontowanie.
    Montuję od niedawna Grundfos Conlift i na razie jest ok.
  • #23
    anchilos
    Level 38  
    Dzięki za info.

    Jaka obiegowa do warunków podanych wyżej?
  • #24
    zales.vip
    Level 29  
    A czy przypadkiem w karcie gwarancyjnej urządzeń grupy Vaillant Saunier Duval dotyczącej kotłów gazowych, nie ma zapisu że urządzenia są przeznaczone do pracy w instalacji zamkniętej?
    A co za tym idzie - montując je w instalacji otwartej - pozbawiamy się gwarancji?
    No i jeszcze kwestia - pierwszego uruchomienia. Jeżeli Serwisant/instalator zrobi takie pierwsze uruchomienie, to tak trochę bierze na klatę ewentualne późniejsze problemy.
    Poprawcie mnie jeżeli się mylę.
  • #25
    anchilos
    Level 38  
    Jak wygląda coroczny przegląd serwisowy i ile kosztuje po gwarancji? (pi x oko).
  • #26
    ewoo
    Level 30  
    zales.vip wrote:
    pozbawiamy się gwarancji?

    zales.vip wrote:
    Poprawcie mnie jeżeli się mylę.

    Zapewne nie mylisz się, ciekawe czy jeśli padłby wentylator palnika to serwis odmówiłby naprawy na gwarancji ze względu na układ otwarty?
  • #27
    zales.vip
    Level 29  
    ewoo wrote:
    zales.vip wrote:
    pozbawiamy się gwarancji?

    zales.vip wrote:
    Poprawcie mnie jeżeli się mylę.

    Zapewne nie mylisz się, ciekawe czy jeśli padłby wentylator palnika to serwis odmówiłby naprawy na gwarancji ze względu na układ otwarty?


    Lepiej się nie przekonywać czy odmówi czy nie.

    Warunki gwarancji prawa i obowiązki - każdej ze stron.
    Można powiedzieć ze to taka „umowa” pomiędzy producentem/dystrybutorem, a nabywcą.
    „Ok, my odpowiadamy za poprawność działania wyprodukowanego przez nas urządzenia i gwarantujemy jego poprawne działanie POD WARUNKIEM że:......
    ...... urządzenie zamontowano do układu zamkniętego”
    Skoro użytkownik świadomie (lub nie) nie dotrzymuje warunków gwarancji to niejako z pełnymi tego konsekwencjami.
    Myślę że jeżeli koszt naprawy gwarancyjnej będzie niewielki - to mogą uznać roszczenia, choćby dla zachowania dobrego imienia.
    Gorzej jeżeli naprawa była by już droższa.
  • Helpful post
    #28
    VPS
    Level 22  
    Jednym z punktów kontrolnych jest program P.10 test ogranicznika przegrzewu STB. W układzie otwartym test STB nie przejdzie i gwarancji brak. Ciekawe czy ktoś wie dlaczego test STB nie może się udać ?
  • #29
    anchilos
    Level 38  
    Przy dołożonym czujniku na niższą temp. potrafi wykryć zbyt wczesne rozłączenie (uszkodzenie STB ).

    Pozdrawiam.

    Jak się ma czujnik STB na 107 st.C..do granicznego ciśnienia wody 0.3 bara, przy którym pojawia się F.22 ?

    Ja, przy instalacji otwartej mam przynajmniej 0,7 .

    Wygląda, że ciśnienie jest wystarczające do działania oryginalnego STB.

    Co gwaranta może obchodzić gdzie mam zbiornik przeponowy - ciśnieniowy ?

    Pozdrawiam Kolegę i dziękuję za trafne pytanie.

    Dodano po 8 [godziny] 39 [minuty]:

    zales.vip wrote:

    Warunki gwarancji prawa i obowiązki - każdej ze stron.
    Można powiedzieć ze to taka „umowa” pomiędzy producentem/dystrybutorem, a nabywcą.
    „Ok, my odpowiadamy za poprawność działania wyprodukowanego przez nas urządzenia i gwarantujemy jego poprawne działanie POD WARUNKIEM że:......
    ...... urządzenie zamontowano do układu zamkniętego”


    Zastanówmy się nad tą głupotą. (takiego zapisu w warunkach gwarancji)

    W prosty sposób mogę zamknąć układ zostawiając ciśnienie jakie jest.
    1. Zamontować naczynie (dla pięknego kolorowego widoku - rozjaśni kotłownię)
    2. Wkręcić zawór do naczynia wyrównawczego.
    3.Wkręcić zawór bezpieczeństwa na przelewie.

    4. Nabawić się problemów z zapowietrzaniem i odpowietrzaniem instalacji.

    Odwdzięczę się za wytknięcie błędów (w myśleniu - pojmowaniu) w moim całym poście.

    "Jeśli wszelkie próby -metody zawiodą, zajrzyj do instrukcji".

    Chyba Murphy.
  • #30
    VPS
    Level 22  
    Chcesz mieć gwarancje producenta - to układ zamknięty i nie ma dyskusji.
    Chcesz rękojmię firmy montującej - to układ zamknięty i nie ma dyskusji.
    Problem z zapowietrzaniem się instalacji jest zdecydowanie częściej w układach otwartych.
    Test ogranicznika STB polega na podgrzaniu wody w kotle do 107'C przy wyłączonej pompie. W układzie otwartym testu ni da się wykonać.
    STB i czujnik ciśnienia to zabezpieczenia kotła przed brakiem wody i są niezależne od siebie.
    Załóżmy hipotetycznie, że zatka się rura wznośna do naczynia otwartego i co wtedy ?
    Napisz czy rurę wznośną do naczynia masz podłączoną gdzieś z instalacji czy bezpośrednio ze źródła ciepła i jaka średnica wewnętrzna ?