Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Zależność prądu ładowania od napięcia prostownika

xdiax 03 Apr 2021 06:28 2733 80
IGE-XAO
  • #61
    zybex
    Helpful for users
    Adamcyn wrote:

    Dolną wartość ustala R2 a górną szergowo połaczone diody Zenera i 1N4148.

    Na schemacie nie ma szeregowo połączonej diody Zenera i 1N4148. Jak zatem mamy to rozumieć?
  • IGE-XAO
  • #62
    aksakal
    Tube devices specialist
    Kollego, zybex! Należy to rozumieć tak - aby zwiększyć maksymalne napięcie ładowania szeregowo z diodą Zenera nalezy włączyć diodę i niekoniecznie 1N4148 , ale dowolny krzemowy. W takim przypadku maksymalne napięcie wzrośnie do 13.6 + 0.6 ( 0.7)V=14.2 (14.3) V.(popatrz moją rekomendację w pośt#48).
  • #63
    zybex
    Helpful for users
    Ok, teraz wszystko jest dla mnie jasne. Gdyby kogoś interesował jeszcze inny schemat prostownika, to mogę wstawić tu skany wraz z opisem (po niemiecku).

    Zależność prądu ładowania od napięcia prostownika
  • IGE-XAO
  • #64
    aksakal
    Tube devices specialist
    Kolego, Adamcyn! Opis prostownika wskazuje , że spadek napięcia na rezystorze R2 wynosi 1V. Oznacza to, że przepływa przez niego prąd I=U/R = 1:68 = 15mA. Ten sam prąd przepływa przez tranzystor T2 , przekaźnik i diodę LED połączone szeregowo z rezystorem. Ale sprawdziłem katalog i nie mniej niż 10 moich przekaźników , ale nie znalazłem wśród nich żadnego , którego rezystancja uzwojenia jest większa niż 330Om, co przy napięciu 12V odpowiada prądowi 34mA. Przy takim prądzie spadek napięcia na rezystorze R2 wyniesie 2,13 V, a aby otworzyć tranzystor T1, konieczne jest, aby napięcie na jego B wynosiło co najmniej 2,13 + 0,6 = 2,73 V.Jeśli do spadku napięcia na rezystorze R2 34mA dodamy spadek napięcia na diodzie LED, o co najmniej 2 V,to spadek napięcia na przekaźniku wyniesie tylko 12,6 - (2,13+2)=8,47 V, a przy takim napięciu nie ma gwarancji , że przekaźnik zadziala. Wybór wartości znamionowej rezystora R2 zależy od prądu przekaźnika, tak aby spadek napięcia na nim wynosił 1V. lepiej jest usunąć diodę LED , a rolę wskaźnika włączania i wyłączania dostarczyć żarówce lub diodzie, podłączonej do uzwojenia wtórnego transformatora. Inną możliwą opcją - zastąpienie rezystora R2 2 diodami krzemowymi, połączonymi szeregowo. Spadek napięcia na diodach nie zależy znacząco od prądu płynącego przez nie przy jego małych wartościach i wynosi 0,6-0-7 V na 1 diodę. A jeśli użyc 2 diod zamiast rezystora i dioda Zenera o napięciu stabilizującym 13V, to maksymalne napięcie ładowania może wynosić 13 + 1,2 + 0,6 = 14,8 V, prawie idealnie!
  • #65
    Adamcyn
    Level 38  
    zybex wrote:
    Na schemacie nie ma szeregowo połączonej diody Zenera i 1N4148. Jak zatem mamy to rozumieć?
    aksakal wrote:
    Kollego, zybex! Należy to rozumieć tak - aby zwiększyć maksymalne napięcie ładowania szeregowo z diodą Zenera nalezy włączyć diodę i niekoniecznie 1N4148 , ale dowolny krzemowy. W takim przypadku maksymalne napięcie wzrośnie do 13.6 + 0.6 ( 0.7)V=14.2 (14.3) V.

    Tak, ale w opisie jest to inaczej wyjaśnione:
    Aby przekażnik rozłączał przy 13,6 V należy połączyć szeregowo kilka diod Zenera i kilka zwykłych 1N4148 (w kierunku przewodzenia).
  • #66
    aksakal
    Tube devices specialist
    Kolego, Adamcyn! Aby uzyskać pożądane maksymalne napięcie, nie ma znaczenia, czy używasz jednej diody Zenera o pożądanym napięciu, czy kombinacji kilku połączonych szeregowo diod Zenera o niższym napięciu stabilizacji . Ale całkowite napięcie kilku diod powinno być równe napięciu jednej diody z pożądanym napięciem stabilizacji. Na przykład kilka możliwych kombinacji - 1 DZ 12V, DZ 5.6 V + DZ 6.8 V, DZ 3.3V+DZ 9.1 V, DZ 3.9 V+DZ8.2V . Jeśli konieczne jest zwiększenie napięcia o 0,6 V szeregowo z diodami Zenera, łączymy dioda krzemową. Dla specjalisty każdy schemat nie jest dogmatem, ale punktem dla orientacji!
  • #67
    Adamcyn
    Level 38  
    aksakal wrote:
    całkowite napięcie kilku diod powinno być równe napięciu jednej diody z pożądanym napięciem stabilizacji

    Jasne.
    aksakal wrote:
    1 DZ 12V,

    =12 V
    aksakal wrote:
    DZ 5.6 V + DZ 6.8 V

    =12,4 V
    aksakal wrote:
    DZ 3.3V+DZ 9.1 V

    =12,4 V
    aksakal wrote:
    DZ 3.9 V+DZ8.2V

    =12,1 V

    aksakal wrote:
    Dla specjalisty każdy schemat nie jest dogmatem, ale punktem dla orientacji!

    Nieźle dzisiaj zaszalałeś. :)
  • #68
    aksakal
    Tube devices specialist
    Drogi collego,Adamcyn ! Nie jesteśmy w aptece!!! Ładowanie bezobsługowego akumulatora do napięcia 14,4-14,8 V jest normą. . To te 0.4 V,które tak bardzo cię zaniepokoiły. A jeśli jesteś takim miłośnikiem aptekarskiej dokladnosci, zwróć uwagę na moją rekomendację w post # 48, pozwoli Ci to ustawić odpowiednie napięcie z jaką chcesz tolerancją . Żadne kombinacje diod Zenera o różnych napięciach stabilizacji i połączonych szeregowo diodach nie pozwolą na uzyskanie podobnych tolerancji. Osobiście przedstawiam Ci parametry diod Zenera . Popatrz ich tolerancje napięcia stabilizacji i nie będziesz się już dziwić zalecanym przeze mnie kombinacjom diod Zenera. Jeśli kupisz, na przykład, diodę Zenera 12V, nie oznacza to, że jej rzeczywiste napięcie wynosi 12V. Dlatego wskazałem kombinacje diod o standardowym napięciu stabilizacji - 3.3 V-3.9 V-4.7 V-5.1 V-5.6 V - 6.2 V i t.d. W przyszłości , zanim napiszesz z ironią i sarkazmem, zastanów się siedem razy i przeanalizuj to , co piszesz! Pozwoli to uniknąć głupich i niepotrzebnych nieporozumień! Zależność prądu ładowania od napięcia prostownika
  • #69
    zybex
    Helpful for users
    Odnośnie dioda Zenera, to każde dziecko wie, że trudno znaleźć takie, które mają dokładnie napięcie im przypisane. Budując kiedyś układy elektroniczne, nie raz musiałem posiedzieć sporo czasu aby znaleźć dwie identyczne (niekoniecznie z deklarowanym napięciem). Ważne dla mnie to było np. przy budowie zasilaczy symetrycznych, które zasilały układy na wzmacniaczach operacyjnych. Tak czy inaczej, gdy budujesz coś co zawiera diodę Zenera, powinieneś kupić ich przynajmniej 10 sztuk, aby mieć wybór. Oczywiście nie zawsze jest to istotne, zależy czy dokładność ma znaczenie.
  • #70
    aksakal
    Tube devices specialist
    Kollego, zybex! Dlatego nieprzyjemne było dla mnie przeczytanie komentarza kolegi Adamcyna. Już zaczynam wątpić, że nawet dzieci znają właściwości parametrów diod Zenera.
  • #71
    zybex
    Helpful for users
    Podobnie jest z diodami LED. Niby są na określone napięcia a tak naprawdę dioda diodzie nie równa. Gdy łączę je równolegle, to każda ma swój rezystor. Nie wszyscy tak robią, bo oszczędzają na rezystorach i dają jeden dla dwóch połączonych równolegle. Może to porównanie nie jest idealne, ale chodzi o pewne zasady. Budując wzmacniacz mocy na tranzystorach, też trzeba wybierać z pośród wielu takie, które mają jak najbardziej zbliżone parametry.
    Każdą diodę Zenera trzeba zmierzyć indywidualnie, jeśli się chce uzyskać żądane (dokładne) napięcie.
  • #72
    Adamcyn
    Level 38  
    W zakresie 5 – 10 V diody Zenera są w miarę stablne.

    Poniżej wykres (BZX79-C2V4) do 33V (BZX79-C33V).
    Jak widać diody 6V4, 7V5 i 8V2 są najmniej wrażliwe na zmianę prądu a właściwie zmianę napięcia przed rezystorem szeregowym – rezystancja dynamiczna.
    W tym zakresie diody mają również dobre właściwości temperaturowe TK (mV/K), które należy uwzględnić przy łączeniu szeregowym.

    Zależność prądu ładowania od napięcia prostownika

    https://www.elektronik-kompendium.de/public/schaerer/zbandgb.htm
  • #73
    zybex
    Helpful for users
    Adamcyn wrote:
    W zakresie 5 – 10 V diody Zenera są w miarę stablne.

    Tego nikt nie kwestionuje, a jedynie wartość przypisaną danej diodzie. Przykładowo 3 egzemplarze niby tej samej diody, np. 7,5V będą miały napięcia 7,55V, 7,46V i 7,6V. Może nawet rozrzut być jeszcze minimalnie większy.
  • #74
    Adamcyn
    Level 38  
    Jest to określone tolerancją - jak każde dziecko wie. :)

    W załączniku diody serii BZX79 występujące w trzech grupach 5, 3 i 2%.
    Podano również:
    Higher Zener voltages and 1% tolerance available on request.
  • #75
    kkknc
    Level 43  
    Czasy się zmieniają, technologia wykonania akumulatorów też. Dziś te z płynnym elektrolitem wykonane w technologii Ca-Ca wymagają napięcia końcowego 16-16,2V przy małym prądzie. Trzeba je wysycić przy takim napięciu przez 1-2h. Nie będą się intensywnie gazowały czy też ich temperatura rosła.
    Natomiast bez nadzoru napięcie na końcu 15,2-15,8V i będzie dobrze. Przy 14,4-14,8V osiągną jakieś 80% naładowania.
  • #76
    vodiczka
    Level 43  
    kkknc wrote:
    Dziś te z płynnym elektrolitem wykonane w technologii Ca-Ca wymagają napięcia końcowego 16-16,2V przy małym prądzie. Trzeba je wysycić przy takim napięciu przez 1-2h.
    A skąd takie przekonanie, któremu też powoli ulegam :?: Z tego co czytam w niektórych opracowaniach, technologia Ca-Ca pozwala na podniesienie napięcia ładowania bez obawy o intensywne gazowanie elektrolitu. Zatem czy wymaga ładowania do 16,2V co daje wymierne korzyści czy raczej "ładujemy ile można" bo ta technologia pozwala na ładowanie do wyższego napięcia ;)
  • #77
    kkknc
    Level 43  
    Już i to pytałeś parę lat temu.
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic3321618.html
    A a tam link do opracowania.
    A technologii Ca-Ca można sporo zarzucić. Łącznie z niską trwałością w porównaniu do standardowych płyt.
  • #78
    ^ToM^
    Level 39  
    Adamcyn wrote:
    Jest to określone tolerancją - jak każde dziecko wie. :)

    W załączniku diody serii BZX79 występujące w trzech grupach 5, 3 i 2%.
    Podano również:
    Higher Zener voltages and 1% tolerance available on request.


    Oczywiście jak napisałeś; są nadal dostępne diody Zenera tzw. precyzyjne. Jednak nie ma co się aż tak doktoryzować nad końcowym napięciem ładowania. Akumulator Pb to nie jest LiON aby był to problem i kilka dziesiątych wolta niczego nie zmienia. Tym bardziej, że w samochodach np. z systemem start/stop obecnie regulatory ładują często ponad 15 V i nic specjalnego się z akumulatorami nie dzieje. Czasy, że w instalacji samochodowej było 14,2 V +/- 0,2 V dawno minęły.

    Poza tym można sobie zrobić precyzyjną diodę skompensowaną temperaturowo - zwykła nie ma takiej funkcjonalności. Koszt 5 zł za 20 sztuk takich diod.

    Regulowana...a cepa.pdf Download (136.76 kB)

    Technika nie stoi w miejscu, jak się tu niektórym wydaje i to co słuszne kilkanaście lat temu dziś już niekoniecznie.

    "Ładowanie akumulatora EFB

    Ładowanie akumulatora EFB należy zaliczyć do grupy akumulatorów z płynnym elektrolitem, przy wstrząśnięciu powinno być słychać pływający elektrolit. Tym samym nie należy ładować EFB programem dla AGM/gel, ponieważ nie osiągniemy parametrów gęstości elektrolitu. Słuszne wydaje się ładowanie metodą dla akumulatorów Ca-Ca do napięcia ładowania 16,25V.

    Przeprowadzono próbę ładowania akumulatora EFB ładowarką cyfrową Sena 4A. Akumulator osiągnął parametry obciążeniowe około 60% i napięcie 13,12V.

    Następnie zastosowano "doładowanie" akumulatora prostownikiem nieautomatycznym Kukla 6A, do osiągnięcia parametrów ładowania 16,23V. Po odczekaniu 30 minut, 10 sekundowy test obciążeniowy wskazał około 70% (10/14 diod) wskaźnika diodowego urządzenia pomiarowego. Akumulator miał około 6 lat, podczas ładowania nie wykazywał efektu gazowania i nagrzewania. Po pomiarach obciążeniowych napięcie utrzymuje się na poziomie 13V.

    Z powyższej próby korzystnie wygląda ładowanie klasyczne z kontrolą napięcia ładowania i własną oceną zakończenia procesu ładowania, jednocześnie ładowarki cyfrowe wypadają pozytywnie ze względu na ich prostotę użytkowania."

    https://motocieslik.pl/o-produktach/ladowanie-akumulatora-efb/

    Zobaczmy co tam pan Banner napisał o ładowaniu swoich produktów należących najwyższej, światowej klasy:

    Banner_Tec...ide PL.pdf Download (3.53 MB)
    Strona 42.
    Koniecznie należy stosować się do ostrzeżeń!
    • Przed rozpoczęciem ładowania akumulatorów należy sprawdzić poziom elektrolitu i w razie potrzeby uzupełnić niedobór wodą destylowaną lub demineralizowaną do znacznika maks. poziomu kwasu lub do 15 mm ponad górną krawędź płytki.
    • Firma Banner zaleca ładować tradycyjne akumulatory poza pojazdem przy napięciu ładowania 16 V przez 24 godziny.
    Uwaga:
    wiele ładowarek posiada rodzaj trybu ”ożywiania” dla mocno rozładowanych akumulatorów Ca/Ca, w przypadku których napięcie ładowania osiąga chwilowo wartość 16 V!
    Wyjątek: Running Bull AGM/BackUp:
    Koniecznie ładować za pomocą ładowarki z technologią regulacji napięcia (maks. 14,8  V)! Korzystanie ze standardowych ładowarek bez technologii regulacji napięcia niszczy akumulator poprzez przeładowanie i prowadzi do uchodzenia elektrolitu!
    -----------------------------------------------------------------------------------
    Jest to zrozumiałe, bowiem do AGM'a nie ma jak dolać wody. Gdyby była taka możliwość, można by je ładować dokładnie tak samo jak każdy inny akumulator!
    Wyraźnie został podany powód, dla którego nie należy "gotować" AGM'a - grozi nadmiernym roztworzeniem wody i w następstwie jego uszkodzeniem.

    Daleko ważniejsze jest pilnowanie aby nie rozładowywać i pozostawiać na dłużej baterii z napięciem poniżej 12,5 V - strona 16 tejże broszury:

    W celu uniknięcia nieodwracalnego uszkodzenia wszystkie akumulatory muszą być ładowane najpóźniej po osiągnięciu napięcia o wartości 12,50 V.

    Resumując: prostownik może i powinien mieć napięcie daleko poza mityczne 14,8 V o ile tylko nie służy do ładowania akumulatorów AGM i temu podobnych. Dla wszystkich innych, końcowa wartość napięcia ładowania to sprawa wtórna.
  • #79
    vodiczka
    Level 43  
    kkknc wrote:
    Już i to pytałeś parę lat temu.
    Pisałem wtedy tak:
    vodiczka wrote:
    jeżeli doładowanie do napięcia 16,25V jest sporadyczne (raz w roku, kilka razy w całym okresie eksploatacji) to zgadzam się z twoim rozumowaniem. Co jednak w przypadku użytkownika któremu zimą (czasem też latem bo sobie umpa-umpa podłączył) wychodzi niewielki ujemny bilans energii i chce doładowywać regularnie raz w miesiącu? Nadal polecisz ładowanie do 16,25V czy odpuścisz 1-1,5V.

    ^ToM^ wrote:
    Firma Banner zaleca ładować tradycyjne akumulatory poza pojazdem przy napięciu ładowania 16 V przez 24 godziny.
    Przez tradycyjne rozumie chyba nie wszystkie z płynnym elektrolitem a "tradycyjne z korkami' skoro wcześniej pisze:
    ^ToM^ wrote:
    Przed rozpoczęciem ładowania akumulatorów należy sprawdzić poziom elektrolitu i w razie potrzeby uzupełnić niedobór wodą destylowaną lub demineralizowaną
  • #80
    kkknc
    Level 43  
    W temacie postu który ci podałem masz też link. Przeczytaj go ciekawe informacje zawiera.
    To on
    http://www.jgdarden.com/batteryfaq/carfaq9.htm
  • #81
    ^ToM^
    Level 39  
    vodiczka wrote:

    ^ToM^ wrote:
    Firma Banner zaleca ładować tradycyjne akumulatory poza pojazdem przy napięciu ładowania 16 V przez 24 godziny.
    Przez tradycyjne rozumie chyba nie wszystkie z płynnym elektrolitem a "tradycyjne z korkami' skoro wcześniej pisze:
    ^ToM^ wrote:
    Przed rozpoczęciem ładowania akumulatorów należy sprawdzić poziom elektrolitu i w razie potrzeby uzupełnić niedobór wodą destylowaną lub demineralizowaną


    Banner nadal produkuje z korkami, które są dostępne pod odklejeniu naklejki.