Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

MB Connecto Autobus miejski - Dźwięk kierunkowskazów - porada

kolodziej_prezes 26 Mar 2021 01:59 480 12
  • #1
    kolodziej_prezes
    Level 14  
    Witam serdecznie,
    Pojazd: Autobus miejski przegubowy/solo 2014r MB Connecto
    W pojeździe brak dźwięku kierunkowskazów fabrycznie, pracą kierunkowskazów steruje sterownik ( brak klasycznego przerywacza), w układzie są po 3szt żarówki 21W + Jedna mała led na stronę. Każda ze stron ma swoją osobną kontrolkę.

    Chciałbym zrobić sygnał akustyczny włączonych kierunkowskazów ponieważ kierownica zasłania kontrolki i często zdarza się jazda z włączonym kierunkowskazem przez pół miasta. Wymyśliłem ( nie wiem czy dobrze) aby wyciągnąć z kostki wyłącznika zespolonego (typowy dla Atego, Vario, Actrosa itp.) sygnał prawego i lewego kierunkowskazu i je połączyć ze sobą przez brzęczyk. Dawniej tak robiono z żarówką i mrugała w przeciw fazie do świateł zewnętrznych.

    Potrzebuję schemat wyłącznika zespolonego pod kierownicą ( opis wtyczki).

    Czy mój pomysł ma racje zaistnieć czy to totalna klapa? Może ktoś podpowie jak osiągnąć podobny efekt nie rujnując pół samochodu.
    Dziękuję serdecznie,
  • #2
    bumble
    User under supervision
    Nie możesz bezpośrednio połączyć ze sobą lewego i prawego sygnału musisz użyć diod żeby jak właczysz lewy kierunek nie zaświecał się też prawy.
  • #3
    Gerri
    Mercedes specialist
    Na wstępie zaznaczam, że autobusami się nie zajmuję, ale to, co napisałeś to "pomieszanie z poplątaniem" i trzeba się do tego odnieść.
    kolodziej_prezes wrote:
    Wymyśliłem aby wyciągnąć z kostki wyłącznika zespolonego (typowy dla Atego, Vario, Actrosa itp.)

    Nie ma kolego czegoś takiego jak "typowy dla Atego, Actrosa przełącznik". Te auta są w produkcji już ćwierć wieku, i chyba nie myślisz że tak jak w "maluchu" klepano je przez ten czas z jednym, takim samym przełącznikiem?
    kolodziej_prezes wrote:
    Dawniej tak robiono z żarówką i mrugała w przeciw fazie do świateł zewnętrznych.

    Rzeczywiście takie połączenie stosowano już dawno temu. Żarówka mrugała w fazie ZGODNEJ z włączonym kierunkowskazem. Trzeba jednak tu zaznaczyć, że lata ok. 2014 i dalej (przynajmniej jeżeli chodzi o ciężarówki Mercedes) nie miały często w przełączniku możliwych do wykorzystania w opisanym celu sygnałów. Są tylko niskoprądowe sygnały sterujące, niekoniecznie o przebiegu przerywanym. Pozostaje ci "wypreparowanie" z modułu sygnałów wychodzących do lamp na lewą i prawą stronę i podprowadzenie ich w okolice stanowiska kierowcy. Tu uwaga dodatkowa: zwróć uwagę, że napięcie na tych będzie się odwracać w zależności od załączonej strony migaczy, tak więc bezpośrednie podłączenie do nich elektronicznego brzęczka nie zadziała prawidłowo. Trzeba go podłączyć np. przez zwykły mostek Graetza, lub tak jak pisze kolega bumble połączyć obie strony diodami i brzęczek wpiąć pomiędzy diody i masę auta.
    kolodziej_prezes wrote:
    Potrzebuję schemat wyłącznika zespolonego pod kierownicą ( opis wtyczki).

    Nawet jak przełączniki będą podobne z wyglądu, to najczęściej wtyczki i połączenia na wtyczkach będą inne dla Actrosa, inne dla Vario i Atego.
    bumble wrote:
    Nie możesz bezpośrednio połączyć ze sobą lewego i prawego sygnału musisz użyć diod żeby jak właczysz lewy kierunek nie zaświecał się też prawy.

    Chyba nie do końca zrozumiałeś sposób połączenia który został zaproponowany powyżej. Druty migaczy nie są zwarte ze sobą. Pomiędzy lewy i prawy jest połączony brzęczyk. Wtedy plus przychodzi do niego z aktualnie załączonego migacza, a minus od strony wyłączonej, poprzez zgaszone żarówki.
  • #4
    kolodziej_prezes
    Level 14  
    Dzięki za uwagi. Mowa o wyłączniku z załącznika według opisu pasuje do 160 modeli z Mercedesa. :idea:

    Trawię Panowie co mówicie. Natomiast słabo z wyprowadzeniem sygnałów ze sterownika, ale prędzej z żarówek.

    Kolego Gerri, faktycznie brzęczyk nie zadziała prawidłowo ponieważ będzie plus raz z jednej raz z drugiej strony.

    Myślałem że sprawa będzie prostsza niż się okazuje. Wóz w miarę świeży - daleko mu do prostego traktora. :|

    Chyba że ma ktoś jeszcze inny pomysł? :?: :?: :?: :?:
  • #5
    Gerri
    Mercedes specialist
    Wiesz co? Osobiście dla mnie będzie prościej, jak mi podasz VIN tego sprzęta. O ile masz do niego dostęp.
  • #6
    kolodziej_prezes
    Level 14  
    VIN: WEB 62832413274467
    Wyprodukowany w Turcji
  • #7
    serwis_gh
    Diesel injection systems specialist
    Witam.
    Najłatwiej podłączyć Buzzer pod wyjście z DMUX na kontrolkę kierunkowskazu. Ale w przypadku uszkodzenia sterownika DMUX tylko holowanie! I koszt 700€
    Można zamówić soft do DMUX aby wysterowal głośnik w desce, albo podłączyć się do FPS2 (04A2) pod wyjścia kierunkowskazów kabel 3101 i 3102 albo FPS1 (04A01) kabel 3039 i 3040. FPS1 jest za plecami kierowcy od strony pasażera u dołu a FPS2 na środku wejścia że wszystkimi sterownikami bardziej z lewej strony. Jest jednak niewielki problem bo wyjścia mają ciągłe sprawdzanie przerwy obwodu około 0,5-5,0V ale jeśli napięcia będą równe będzie działać.

    Dodano po 18 [minuty]:

    Płyta ze schematami powinna być w autobusie z tylnej strony miejsca kierowcy na oslonie w specjalnej kopercie. Jest tam oprócz schematów kompletny soft do wszystkich sterowników w przypadku awaria i wymiany któregokolwiek.
  • #8
    kolodziej_prezes
    Level 14  
    Posprawdzam jak to wygląda. FPSy wiem gdzie są. Koperty bankowo tam nie ma. Pojazd od nowości u Nas, pozaglądam gdzie co i jak. Wiem że nie da się Star - Diagnozą zakodować głośnika w zegarach w tym modelu. Młodsze pojazdy mają dźwięk w tym głośniku w zegarach.
    W transporcie ważne jest żeby maszyna zarabiała... a nie tam jakiś kierunkowskaz:P
  • Helpful post
    #9
    Gerri
    Mercedes specialist
    Wobec zaistnienia fachowej pomocy nie będę się już pchał na afisz. Z prostszych sposobów który mi przyszedł do głowy: Jeżeli na desce rozdzielczej jest klasyczny, dwupozycyjny załącznik świateł awaryjnych to można z niego wyciągnąć kable z migaczy. Oryginalne włączniki awaryjnych Mercedesa mają te wyprowadzenia oznaczone literami "L" i "R" i podejrzewam, że można by je wykorzystać do aktywacji brzęczyka.
    Patrzyłem na kolory kabli w przełączniku zespolonym, ale tu co auto to inne kolory. Inne w Atego, inne w Actrosie, a jeszcze inne w Vario. Pewnie w twoim autobusie jeszcze inne :)
    Na koniec uwaga "psychologiczna": dostępne w handlu piszczki mają bardzo irytujący dźwięk. Żeby nie było tak, że po pierwszej dniówce kierowca zacznie wyładowywać swoje rozdrażnienie na pasażerach :)
  • #10
    serwis_gh
    Diesel injection systems specialist
    Dzisiaj trafił do mnie autobus z takim samym problemem że nie wyłącza się dźwignia kierunkowskazów... Wymieniłem dźwignię na nową i po problemie.
  • #11
    kolodziej_prezes
    Level 14  
    Z tym włącznikiem awaryjnych to jest myśl! Wyłącznik jest taki prosty 0-1, czerwony z kontrolką. Zobaczę czy ma opis styków bo autobus to trudny stwór.
  • #12
    Gerri
    Mercedes specialist
    Jeżeli rzeczywiście jest to "klasyczny" wyłącznik, to jest szansa, że będzie miał opisane piny. Czyli "30", "15", "31", "58", "49", "L", "R". Sprawdź zarówno na wyłączniku jak i na wtyczce. Według twojego pomysłu będą wykorzystane styki "L" oraz "R"
  • #13
    kolodziej_prezes
    Level 14  
    Wszystko pięknie, wyłącznik jest, ma wyjścia opisane jak powyżej, lecz styk L oraz R nie jest wykorzystywany. Wyłącznik je posiada, natomiast nie są one połączone z instalacją pojazdu. Szkoda