Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

[Solved] Astra G 2.0DTI Y20DTH klima - 43 Malfunction indication Lamp (MIL), High Input

gustawo2 02 Apr 2021 02:52 411 3
  • #1
    gustawo2
    Level 10  
    Witam wszystkich,
    PROBLEM:
    Nie znalazłem takiego wątku w internetach. Jest temat ze sterownikiem chłodzenia nazywanym potocznie sterownikiem wentylatorów ECM-D przy silniku Y20DTH 2.0DTI z klimatyzacją automatyczną numer 24410130, za przednim zderzakiem po lewej (Astra G; Zafira A; Vectra B, C):
    Astra G 2.0DTI Y20DTH klima - 43 Malfunction indication Lamp (MIL), High Input
    Astra G 2.0DTI Y20DTH klima - 43 Malfunction indication Lamp (MIL), High Input
    Pojawiły się błędy ECM-D w trakcie jazdy, dzień bez deszczu:
    43 Malfunction indication Lamp (MIL), High Input
    44 External Series Resistor, Circuit Open

    Błędy po zakończeniu jazdy mają status 'Not present', ale lampka MIL pozostała zapalona. Obecnie błędów żadnych nie ma a Opel Scanner mówi, że lampka zapalona być nie powinna ('Telltale feedback = OFF'). Sterownik jednak podaje masę na lampkę:
    Astra G 2.0DTI Y20DTH klima - 43 Malfunction indication Lamp (MIL), High Input



    SPRAWDZONO:
    -punkt masowy sterownika na kielichu amortyzatora lewego X63:4,
    -pobieżnie kabel masowy,
    -przebadałem rezystor na wyciągniętej wtyczce zamontowany w obudowie wentylatora za chłodnicą przed silnikiem X63:3,5 (wygląda na rezystor R9 w wiatraku M20 ze schematu niżej, to jedyny 'zewnętrzny' rezystor w tym ustroju), wynik to kilka ohm - także na pewno nie jest rozwarty jak wskazywał błąd 44:
    Astra G 2.0DTI Y20DTH klima - 43 Malfunction indication Lamp (MIL), High Input,
    -wyjąłem wtyczkę (wysuwa się blokadę z wtyczki, wtyczka wychodzi proporcjonalnie do wysunięcia blokady) X63 z ECM, lampka zgasła (czyli kabel ECM>lampka zwarcia do masy nie ma). Dodam, że wtyczka X63 czysta i sucha w środku. X64 już nie wyjąłem - pękł plastik blokujący wtyczkę:
    Astra G 2.0DTI Y20DTH klima - 43 Malfunction indication Lamp (MIL), High Input
    Nie wiem, czy wiatrak skraplacza to M19, czy M20. Mam nadzieję, że sprawdziłem właściwy rezystor.
    -napięcie zasilania mierzone przez ECM i wyświetlane przez Opel Scanner nie skacze specjalnie.

    Mój problem to nieszczęsna lampka. Podejrzewam przebity półprzewodnik na wyjściu X63:11 w sterowniku, który zwiera na stałe do masy. Nie mam jednak uzasadnienia, jak do tego miało by dojść. W Opel Scanner sygnał czytany z lampki ma opis 'Telltale feedback' - czyli traktując dosłownie sygnał powinien być brany ze sprzężenia zwrotnego. Chyba, że uszkodzenie nastąpiło na izolacji galwanicznej (o ile jakaś tam jest). Jeśli sprawdzanie sygnału zwrotnego na lampkę miało by być rozwiązane dobrze to sygnał powinien pochodzić bezpośrednio z wyjścia i wtedy jeszcze raz przez izolator. Nie wiem, jaka jest przyjęta praktyka w sterownikach?

    NIEWIADOME:
    A.Czy jestem skazany na wyjęcie i naprawę sterownika, miał ktoś podobny przypadek, trzeba gdzieś poprawić fabrykę?
    B.Czy podmiana sterownika wymaga wylogowania go w jakiś sposób z innego samochodu, czy to raczej plug'n'play?
    C.Na co zwrócić uwagę w używanym sterowniku poza numerem części (tj. alpha code, hardware number, software number)?
    D.Jak nieniszcząco wyciągnąć wtyczkę X64 przy urwanym plastiku blokującym?
  • Helpful post
    #2
    carrot
    Moderator of Cars
    Miałem taki błąd związany z kontrolką check, przyczyną były zimne luty na płycie zegarów (złącze), kontrolka raz działała, raz nie, sterownik za każdym razem pokazywał błąd obwodu
  • #3
    gustawo2
    Level 10  
    Odpowiadam dla potomnych:
    A.Winny okazał się sterownik ECM pod lewą lampą przód numer 24410130, CJ 4401. Z braku motywacji do jego rozbierania, kupiłem zamiennik z tym samym alpha code tj. CJ 0400, czyli rok starszy. Zaryzykowałem, ponieważ nie wiedziałem jak to 'zagra'.

    B.Przejechałem 50km. Jak dotąd wszystko w porządku. Pojawiły się dodatkowe błędy po włożeniu sterownika, jednak wszystkie o statusie nieaktywnym - mogły być z poprzedniego auta. Lampka od ECM zgasła po zapaleniu silnika, w sumie żaden reset nie był konieczny. Operację wykonywałem na odłączonym kablu masowym akumulatora.

    C. Ja kupiłem sterownik z takim samym alpha code [CJ] (dwuliterowy kod malowany farbą a pod nim tydzień i rok produkcji) oraz numerem części [24410130]. Po podłączeniu do Opel Scanner okazało się, że oba sterowniki różni hardware number oraz software.
    Oryginalny sterownik:
    Astra G 2.0DTI Y20DTH klima - 43 Malfunction indication Lamp (MIL), High Input
    Używka:
    Astra G 2.0DTI Y20DTH klima - 43 Malfunction indication Lamp (MIL), High Input

    D. Do operacji musiałem zdjąć zderzak (dwie śruby torx u góry nadkola, dwie dołem trzymające nadkole, dwie zapinki pod maską na środku oraz trzy na środku od spodu), jak już się schylamy to warto odłączyć wtyczki halogenów. W trakcie zdejmowania trzeba się przygotować na odpięcie wtyczki czujnika temperatury od wewnętrznej na środku zderzaka. ECM jest pod zbiornikiem spryskiwacza.

    Spryskałem brązowe plastiki plakiem dla poślizgu oraz użyłem łyżki do spinek żeby je wycofać. W miarę cofania wtyczka się luzuje (są tam ślizgi prowadzące). Po zdjęciu jednej wtyczki jest dostęp, żeby wypchnąć uszkodzony plastik blokujący w drugiej. Jak wtyczka jest na wierzchu to można plastik całkowicie wysunąć podważając klipsy po obu jej stronach. Kupiłem drugą wiązkę i wymieniłem co było połamane.
    Astra G 2.0DTI Y20DTH klima - 43 Malfunction indication Lamp (MIL), High Input
  • #4
    gustawo2
    Level 10  
    Samochód zrobił już kilkaset kilometrów latem z klimatyzacją i bez. Wygląda na to, że ECM mimo nieco różnych wersji hardware i software działa, temperatury w normie. Temat zamykam.