Witam wszystkich,
PROBLEM:
Nie znalazłem takiego wątku w internetach. Jest temat ze sterownikiem chłodzenia nazywanym potocznie sterownikiem wentylatorów ECM-D przy silniku Y20DTH 2.0DTI z klimatyzacją automatyczną numer 24410130, za przednim zderzakiem po lewej (Astra G; Zafira A; Vectra B, C):
Pojawiły się błędy ECM-D w trakcie jazdy, dzień bez deszczu:
43 Malfunction indication Lamp (MIL), High Input
44 External Series Resistor, Circuit Open
Błędy po zakończeniu jazdy mają status 'Not present', ale lampka MIL pozostała zapalona. Obecnie błędów żadnych nie ma a Opel Scanner mówi, że lampka zapalona być nie powinna ('Telltale feedback = OFF'). Sterownik jednak podaje masę na lampkę:
SPRAWDZONO:
-punkt masowy sterownika na kielichu amortyzatora lewego X63:4,
-pobieżnie kabel masowy,
-przebadałem rezystor na wyciągniętej wtyczce zamontowany w obudowie wentylatora za chłodnicą przed silnikiem X63:3,5 (wygląda na rezystor R9 w wiatraku M20 ze schematu niżej, to jedyny 'zewnętrzny' rezystor w tym ustroju), wynik to kilka ohm - także na pewno nie jest rozwarty jak wskazywał błąd 44:
,
-wyjąłem wtyczkę (wysuwa się blokadę z wtyczki, wtyczka wychodzi proporcjonalnie do wysunięcia blokady) X63 z ECM, lampka zgasła (czyli kabel ECM>lampka zwarcia do masy nie ma). Dodam, że wtyczka X63 czysta i sucha w środku. X64 już nie wyjąłem - pękł plastik blokujący wtyczkę:
Nie wiem, czy wiatrak skraplacza to M19, czy M20. Mam nadzieję, że sprawdziłem właściwy rezystor.
-napięcie zasilania mierzone przez ECM i wyświetlane przez Opel Scanner nie skacze specjalnie.
Mój problem to nieszczęsna lampka. Podejrzewam przebity półprzewodnik na wyjściu X63:11 w sterowniku, który zwiera na stałe do masy. Nie mam jednak uzasadnienia, jak do tego miało by dojść. W Opel Scanner sygnał czytany z lampki ma opis 'Telltale feedback' - czyli traktując dosłownie sygnał powinien być brany ze sprzężenia zwrotnego. Chyba, że uszkodzenie nastąpiło na izolacji galwanicznej (o ile jakaś tam jest). Jeśli sprawdzanie sygnału zwrotnego na lampkę miało by być rozwiązane dobrze to sygnał powinien pochodzić bezpośrednio z wyjścia i wtedy jeszcze raz przez izolator. Nie wiem, jaka jest przyjęta praktyka w sterownikach?
NIEWIADOME:
A.Czy jestem skazany na wyjęcie i naprawę sterownika, miał ktoś podobny przypadek, trzeba gdzieś poprawić fabrykę?
B.Czy podmiana sterownika wymaga wylogowania go w jakiś sposób z innego samochodu, czy to raczej plug'n'play?
C.Na co zwrócić uwagę w używanym sterowniku poza numerem części (tj. alpha code, hardware number, software number)?
D.Jak nieniszcząco wyciągnąć wtyczkę X64 przy urwanym plastiku blokującym?
PROBLEM:
Nie znalazłem takiego wątku w internetach. Jest temat ze sterownikiem chłodzenia nazywanym potocznie sterownikiem wentylatorów ECM-D przy silniku Y20DTH 2.0DTI z klimatyzacją automatyczną numer 24410130, za przednim zderzakiem po lewej (Astra G; Zafira A; Vectra B, C):


Pojawiły się błędy ECM-D w trakcie jazdy, dzień bez deszczu:
43 Malfunction indication Lamp (MIL), High Input
44 External Series Resistor, Circuit Open
Błędy po zakończeniu jazdy mają status 'Not present', ale lampka MIL pozostała zapalona. Obecnie błędów żadnych nie ma a Opel Scanner mówi, że lampka zapalona być nie powinna ('Telltale feedback = OFF'). Sterownik jednak podaje masę na lampkę:

SPRAWDZONO:
-punkt masowy sterownika na kielichu amortyzatora lewego X63:4,
-pobieżnie kabel masowy,
-przebadałem rezystor na wyciągniętej wtyczce zamontowany w obudowie wentylatora za chłodnicą przed silnikiem X63:3,5 (wygląda na rezystor R9 w wiatraku M20 ze schematu niżej, to jedyny 'zewnętrzny' rezystor w tym ustroju), wynik to kilka ohm - także na pewno nie jest rozwarty jak wskazywał błąd 44:

-wyjąłem wtyczkę (wysuwa się blokadę z wtyczki, wtyczka wychodzi proporcjonalnie do wysunięcia blokady) X63 z ECM, lampka zgasła (czyli kabel ECM>lampka zwarcia do masy nie ma). Dodam, że wtyczka X63 czysta i sucha w środku. X64 już nie wyjąłem - pękł plastik blokujący wtyczkę:

Nie wiem, czy wiatrak skraplacza to M19, czy M20. Mam nadzieję, że sprawdziłem właściwy rezystor.
-napięcie zasilania mierzone przez ECM i wyświetlane przez Opel Scanner nie skacze specjalnie.
Mój problem to nieszczęsna lampka. Podejrzewam przebity półprzewodnik na wyjściu X63:11 w sterowniku, który zwiera na stałe do masy. Nie mam jednak uzasadnienia, jak do tego miało by dojść. W Opel Scanner sygnał czytany z lampki ma opis 'Telltale feedback' - czyli traktując dosłownie sygnał powinien być brany ze sprzężenia zwrotnego. Chyba, że uszkodzenie nastąpiło na izolacji galwanicznej (o ile jakaś tam jest). Jeśli sprawdzanie sygnału zwrotnego na lampkę miało by być rozwiązane dobrze to sygnał powinien pochodzić bezpośrednio z wyjścia i wtedy jeszcze raz przez izolator. Nie wiem, jaka jest przyjęta praktyka w sterownikach?
NIEWIADOME:
A.Czy jestem skazany na wyjęcie i naprawę sterownika, miał ktoś podobny przypadek, trzeba gdzieś poprawić fabrykę?
B.Czy podmiana sterownika wymaga wylogowania go w jakiś sposób z innego samochodu, czy to raczej plug'n'play?
C.Na co zwrócić uwagę w używanym sterowniku poza numerem części (tj. alpha code, hardware number, software number)?
D.Jak nieniszcząco wyciągnąć wtyczkę X64 przy urwanym plastiku blokującym?