![Lampka rowerowa 3W [MAX16832] - zasilanie do 60V Lampka rowerowa 3W [MAX16832] - zasilanie do 60V](https://obrazki.elektroda.pl/5534453500_1616422409_thumb.jpg)
Ten mini-projekt jest powiązany z poprzednim:
https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic3790044.html
Tym razem wziąłem na warsztat układ firmy Maxim MAX16832 (VMAX=65V) zasilający diodę stałym prądem do 1000 mA. Układ ten jest produkowany w przyjaznej hobbystom obudowie SOIC-08 z dodanym padem termalnym pod spodem, co pozwoliło lepiej emitować ciepło do powierzchni radiatora. Ten układ, podobnie jak MAX16822, jest miły w montażu. Uwaga: zdjęcia i schemat pokazują bliźniaczą wersję 1W, proszę dokładnie czytać opis.
Dzisiaj przedstawiam kolejną odmianę tej lampki (przeznaczonej na miejskie asfalty i ścieżki rowerowe) dostosowaną do zasilania baterią o napięciu stałym w zakresie 7-65 V. Dodatkowo może on "nakarmić" więcej, niż jedną diodę Power LED (3W), na razie testowałem pracę jednej diody Cree. Schemat ten sam, kilka elementów zmieniono, PCB identyczne. Zmiany w porównaniu do wersji MAX16822:
1. dioda Schottky 2A/100V,
2. dławik na większy prąd (zwróćcie uwagę na częstotliwość pracy przetwornicy) - Coilcraft MSS1260-224KLB,
3. rezystor programujący prąd R1 = 0R23 (teoretycznie powinien dać 867mA prądu na diodę Cree),
4. rezystor R3 = 30k - przy 20k dioda Cree otrzymuje za mały prąd i nie zachowuje się stabilnie.
![Lampka rowerowa 3W [MAX16832] - zasilanie do 60V Lampka rowerowa 3W [MAX16832] - zasilanie do 60V](https://obrazki.elektroda.pl/6037128300_1616422719_thumb.jpg)
![Lampka rowerowa 3W [MAX16832] - zasilanie do 60V Lampka rowerowa 3W [MAX16832] - zasilanie do 60V](https://obrazki.elektroda.pl/5124449700_1616422719_thumb.jpg)
![Lampka rowerowa 3W [MAX16832] - zasilanie do 60V Lampka rowerowa 3W [MAX16832] - zasilanie do 60V](https://obrazki.elektroda.pl/1109146300_1616422720_thumb.jpg)
![Lampka rowerowa 3W [MAX16832] - zasilanie do 60V Lampka rowerowa 3W [MAX16832] - zasilanie do 60V](https://obrazki.elektroda.pl/4830576700_1616422720_thumb.jpg)
Jak widać, całość wygląda identycznie (poza nieco większym dławikiem, który jednak spokojnie mieści się w swoim polu lutowniczym. Warto przypomnieć o licznych przelotkach w okolicy układu scalonego, nie wstawiano ich na pokaz, należy je fizycznie wykonać, dzięki czemu kilkukrotnie zwiększamy powierzchnię chłodzącą MAX16832.
Teraz pomiary dla jednej diody Cree 3W. Napięcie zasilania 19,47V.
W trybie uśpienia (założona czerwona zworka) na diodzie mamy napięcie 0V, prąd 0mA, a prąd pobierany przez moduł wynosi 0,61mA.
W trybie ciemniejszego świecenia (założona zielona zworka, minimalne światło - bez obaw, na ścieżce rowerowej jest go wystarczająco) napięcie na Cree = 2,65V, prąd diody to 75->65mA, prąd pobierany przez moduł to 13mA.
W trybie jasnym (max) napięcie na Cree wynosi równe 3V, prąd to 990->960mA, a prąd pobierany przez moduł wynosi 263mA.
Oznaczenie 990->960mA oznacza, że na początku mamy prąd 990mA, po dłuższej chwili spada on do poziomu 960mA.
Oczywiście w tej wersji należy zadbać o radiator dla diody Cree, sam moduł jest mocno ciepły (w szczególności dławik), ale układ scalony posiada zabezpieczenie termiczne (przy 165°C), co pozwala żywić nadzieję, że taki układ będzie odpowiednio trwały. Moduł testowałem przez kilka godzin w warunkach domowych, podczas jazdy powinien być lepiej chłodzony.
Docelowo planuję założenie dwóch połączonych szeregowo diod Cree 3W z optyką jak w opisie poprzedniego układu, co da lepsze oświetlenie drogi i pobocza oraz ochroni ludzi z przeciwka przed oślepianiem.
W obu wersjach (1W i 3W) w miejsce potencjometru można wlutować zworkę (od R3 wprost do masy, którą mamy na stronie Bottom), potencjometry służą jedynie do wyregulowania pożądanego poziomu jasności trybu ciemnego, potem wystarczy wlutowanie odpowiedniego rezystora R3.
Gdybym miał używać kilku diod Cree w szeregu, przy tym prądzie wydzieli się więcej mocy. Na płytce najsilniej nagrzewa się dławik. W takim wypadku można rozważyć wlutowanie miedzianych blaszek radiacyjnych, jednak należy uważać, aby nie stykały się one z innymi "sygnałami", to nie są pola masowe.
Podsumowując te dwa projekty, moduł 3W planuję użyć do budowy lampki przedniej. Proste włączanie logiczne oraz przełączanie jasności daje dobrą funkcjonalność lampki. Moduł 1W jest bardzo dobry do lampki tylnej, normalnie będzie pracował w trybie ciemniejszym, a podczas hamowania włączać się będzie tryb jasny jako światło stop. Wystarczy odpowiedni stycznik w klamce hamulca lub samym hamulcu.
Cool? Ranking DIY