Witam,chciałłbym w mojej yamaha dt 50 z 2004 roku zamontować żarówke Led,co musze zrobić żeby miało to prawo działać i sie nie przepalać od razu.Teraz mam wejście na żarówke jednowłóknową p21w i żarówka jaka teraz jest ma 21w
Co też kolega chce uczynić najlepszego? LEDówka świeci mocno, ale pobiera mało prądu. Jeśli instalacja nie jest stabilna napięciowo (brak akumulatora, zasilanie żarówek z prądnic bez regulatorów), to ledówka będzie narażona na uszkodzenie przez wysokie napięcie (wysokie w stosunku do 12V czyli np. 60V w słabo obciążonym magnecie). Jeśli instalacja jest prymitywna, to zdecydowanie lepiej będzie pozostać przy żarówkach, bo to i taniej i mniej zachodu niż przerabianie instalacji lub robienie zabezpieczeń do nowych źródeł światła.
Teraz kolega opisze trochę instalację swojego pojazdu, żeby nie snuć rozważań teoretycznych tylko szukać konkretne rozwiązanie.
Wszystko jest tak jak powinno być,instalacja jest cała dobra jest akumulator,regulator,więc myślę że nie będzie problemu z tą ledówka i napięcie normalnie wacha się od 12,3v na wolnych obrotach A przy odkreconej manetce kolo 14.4v
14,4V to jest prawidłowe napięcie. Pozostaje włożyć ledówkę zamiast żarówki i obserwować, czy światło jest tak samo skupione jak przy żarówce. Reflektor był konstruowany do użycia z żarówką, w której żarnik jest punktowym źródłem światła. Ledówki zazwyczaj są złożone z wielu diod, więc już nie są tak punktowe jak żarówki. Dlatego wymiana żarówki na ledówkę w reflektorze zazwyczaj przynosi niezadowalające efekty.
Skoro instalacja jest sprawna, to skąd się wzięło pytanie o szybkie uszkodzenie ledówki? Może kolega trafił na bubel?
Nie znam się ale żarówka led potrzebuje prądu stałego 12v A w motocyklu są skoki napięć(na wolnych obrotach żarówka świeci dużo słabiej niż na odkreconej manetce) a mój kolega zmienił po prostu ze zwykłej żarówki na ledową to po przejechaniu gdzies 200m przepaliła mu się,a często jeździmy po nocach więc przydało by się trochę lepsze źródło światła
No to trafił bubel, albo miał skoki napięcia powyżej 14.4V. Ledówka składa się z diod świecących i jakiegoś zasilacza do nich. Żarówka ma żarnik przystosowany konstrukcyjnie do zasilania napięciem występującym w sieci zasilającej pojazdu czy mieszkania. Liche ledówki bez homologacji i odpowiedniego reflektora nie są lepszym źródłem światła niż żarówki w odpowiednich reflektorach.
Także, jeśli wymieniać źródło światła to tylko w komplecie z reflektorem.
Reflektor był konstruowany do użycia z żarówką, w której żarnik jest punktowym źródłem światła. Ledówki zazwyczaj są złożone z wielu diod, więc już nie są tak punktowe jak żarówki. Dlatego wymiana żarówki na ledówkę w reflektorze zazwyczaj przynosi niezadowalające efekty.
To nie jest dobry przykład. Reflektory z żarówkami reflektorowymi (czyli typu H1, H7, H3) mają trochę inne założenia konstrukcyjne. Żarniki mają ściśle określone miejsce w bańce, z dokładnością do części milimetra. W przypadku z naszego zapytania mamy do czynienia z żarówką SYGNALIZACYJNĄ (żarówka z migacza, światła stop) i w tym przypadku umieszczenie żarnika nie jest określone względami konstrukcyjnymi. Są żarówki z żarnikami poziomymi (większość), ale są i takie z żarnikami wzdłuż osi, lub ukośnie. Widziałem nawet takie z dwoma żarnikami, połączonymi równolegle. Tak więc ma się to już na początku nijak do stworzenia skupionego strumienia światła. W kategorii LEDówek sygnalizacyjnych (w tym przypadku odpowiedników P21W) również istnieje pełna dowolność: od kilku diodek skupionych na małej powierzchni (o małej sile światła) do kilkudziesięciu lub nawet ponad stu na powierzchni walca.
Rafko0o wrote:
A wysłałbyś jakiś przykład takiej żarówki żebym wiedział jak szukać tego?
Tu musi nastąpić niestety niezgodny z regulaminem "link krótkoterminowy":
https://www.aliexpress.com/item/1556536501.ht...earchweb0_0,searchweb201602_,searchweb201603_ Tu zaznaczam: to jest TYLKO przykład - bo osobiście bym tego nie kupił. Ale w specyfikacji jest zanaczone 12/24V.
Tak w ogóle to odpowiedź na to pytanie nie jest prosta. Ogólnie LEDówki chińskie (bo w zasadzie tylko takie są dostępne jako zamienniki żarówek) są "przewatowane" - czyli zasilane ponad swoje możliwości. Powody są dwa:
- Taka ledówka świeci znacznie jaśniej niż zasilana prawidłowym napięciem. Przy tym samym koszcie mamy więcej światła i bardziej zadowolonego klienta - Ale przepali się szybciej, a o to chodzi w tym biznesie, żeby klient musiał kupić następną.
No i tu dochodzimy do stabilizatora który jest wewnątrz. Załóżmy, że ledówka powinna mieć 8 woltów do prawidłowej pracy. Ale żeby spełnić dwa podane wyżej warunki chiński uczony postanawia zapodać jej 10 woltów, i taki stabilizator daje do środka. Czyli jak do ledówki doprowadzamy 12 woltów, to ona dostaje 10, i jak doprowadzimy 24, to ona też dostanie 10 woltów. Więc w obu przypadkach będzie "przewatowana"
Następna rada do poszukiwań: jeżeli w opisie jest zaznaczone, że ledówka może być zastosowana TYLKO w migaczach lub światłach STOP to znaczy że ma problemy z odprowadzaniem ciepła. Tu niestety znowu link krótkoterminowy - ponieważ zawiera opis:
https://www.aliexpress.com/item/1005001689573...earchweb0_0,searchweb201602_,searchweb201603_ Jak widać jest dużo chipów - ale nie ma radiatora. Często sprzedawca tłumaczy, że odprowadzenie ciepła następuje do cokołu ledówki i do podstawy lampy, ale nie wierzcie w to. Jeżeli coś takiego wsadzisz w reflektor (działanie ciągłe) to w krótkim czasie się przegrzeje i spali. Nijak się to ma do podanej trwałości 50 tys godzin. Co nie zmienia faktu, że przy pracy "dorywczej" działa dość dobrze. Mam takie w swoim aucie w tylnych lampach (migacze, STOP oraz wsteczne) i na razie jest OK. Siła światła duża, pobór prądu porównywalny z żarówką - czyli brak komunikatu na desce. Zobaczymy jak długo wytrzymają.
Niektóre mają w aukcjach oznaczenie, że mogą być stosowane jako DRL (światła dzienne) ale każdej trzeba się przyjrzeć i ocenić jakie są szanse że światło będzie jasne i że ciepło przy pracy ciągłej będzie prawidłowo odprowadzane. No to na początek masz tyle wytycznych. Szukaj. Pewnie nie od razu trafisz na takie, które będą spełniać twoje oczekiwania, ale w przypadku żarówek P21W koszty nie są wysokie. Ja w ten sposób testuję żarówki reflektorowe, a tutaj koszty zaczynają się od 25€ a dochodzą do 50 € za parę. I się zastanawiasz: "Będzie dobrze czy nie?" Bo w jednym reflektorze może być super, ale w innej marce już całkiem źle.
No i na koniec pozostaje nie poruszona do tej pory kwestia prawna: używanie w lampie źródeł światła niezgodnych ze specyfikacją JEST NIEDOZWOLONE i pociąga za sobą określone skutki. od konfiskaty dowodu rejestracyjnego, do odmowy wypłaty odszkodowania w razie wypadku. Ale to już tak na marginesie.
Właśnie ten drugi link co wysłałeś to mój kolega miał tą LEDówke,to po tych 200metrach się przepaliła i była strasznie gorąca.Czyli jeśli dobrze zrozumiałem to nie chodzi o jakieś stabilizatory zeby było zawsze rowno 12v tylko po prostu dobra żarówka do pracy ciągłej i z dobrym odprowadzeniem ciepła tak?
Dobra ledówka będzie miała dobry stabilizator i dobre odprowadzenie ciepła. Z ciepłem są największe problemy. Żarówki radzą sobie z tym z powodu prostej konstrukcji i wytrzymałości materiałów.
O reflektorze pisałem, bo z tekstu autora wynikało, że chce mieć dobrą widoczność, więc to sugeruje lampę główną. Gdyby napisał, że chce być widoczny na drodze, to od razu byłoby wiadomo, że chodzi o lampy pozycyjne (21W to stanowczo za dużo) lub stop. Ale przy okazji kolega Gerri wyjaśnił niuanse stosowania ledówek z ledami zamiast żarówek żarówek z żarnikami.
Tak, ale ledówka może dawać źle rozłożone światło, bo klosz jest przystosowany do żarówki. Było o tym tutaj kilka razy i bez wymiany klosza wymiana dawała mierne rezultaty. Oczywiście kolega może zacząć od wymiany żarówki na ledówkę i w razie słabych efektów będzie mógł wrócić do żarówki nie ponosząc dodatkowych kosztów. To w zasadzie tyle w tym temacie.
klosz jest przystosowany do żarówki. Było o tym tutaj kilka razy i bez wymiany klosza wymiana dawała mierne rezultaty
Aktualnie sprawa wygląda tak, że prawie 100% reflektorów ma odbłyśniki plastikowe, konstruowane programem komputerowym. I prawie 100% tych lamp ma klosze gładkie. Wymiana takiego klosza nic nie da. Podstawą jest zawsze punktowe źródło światła, umieszczone w optycznym środku reflektora. W przeciwieństwie do reflektorów "z poprzedniej epoki" kiedy odbłyśniki były po prostu wytłaczane z blachy jako fragment paraboloidy, a pożądany strumień światła osiągano poprzez odpowiednie ryflowanie klosza. Raczej jednak nie przeceniałbym nawet w tym przypadku wpływu klosza na kształt strumienia emitowanego światła.
Co do problemu z przepalaniem się żarówki LED - przecież w tym motocyklu jest prymitywny układ cewek świetlnych i "magneta", napięcie przemienne, coś jak w WSK 125. W takim układzie, maksymalne napięcie jest w jako-takim przedziale wyłącznie przy zachowaniu mocy znamionowej żarówki. Po zamontowaniu Leda z dużo mniejszym poborem mocy nastąpi zrozumiały skok napięcia na cewkach który tego Leda ubije i tyle..
przecież w tym motocyklu jest prymitywny układ cewek świetlnych i "magneta", napięcie przemienne, coś jak w WSK 125.
Jest tam jakiś niby regulator ale kiepski bo:
Rafko0o wrote:
(na wolnych obrotach żarówka świeci dużo słabiej niż na odkreconej manetce
Po za tym nie spotkałem się z reflektorem głównym na P21W. Tym bardziej że to DT 50 a te endurasy miały możliwość rejestracji co z automatu wymusza reflektor przedni o światłach drogowych i mijania. Tam fabrycznie siedziała dwuwłóknowa BA20d.
Jeżeli już coś rzeźbić to zostawił bym oryginał a dołożył szperacz LED zasilany z akumulatora i załączany tylko w miarę potrzeby. Dlatego tylko że w tym Moto jest malutki akumulatorek podtrzymujący na wolnych obrotach pracę kierunkowskazów i światła stop.
Nie pomagam ludziom którzy kaleczą język polski. Ą,ę i przecinki nie są takie trudne.