Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Projekt zwrotnicy do zestawu głośnikowego w obudowie ALTUS 300

Krasul 11 Apr 2021 20:40 11688 126
Computer Controls
  • #31
    Krasul
    Level 15  
    Wybaczy Pan, ale na tym poziomie nie będziemy dyskutować...

    Otrzymałem oficjalną zgodę od jednego z moderatorów na zamieszczenie reklamy książki pod warunkiem połączenia jej z publikacją na forum ciekawego projektu. Ciekawy projekt zamieściłem a reklamę z posta mi usunięto. Niekonsekwencja czy zła wola?
  • Computer Controls
  • #32
    marian133
    Level 38  
    Krasul wrote:
    Wybaczy Pan, ale na tym poziomie nie będziemy dyskutować...


    Wybacz Pan, ale Elektroda to forum techniczne (za takie przynajmniej jest uznawane).

    Pokaż Pan te wykresy i tyle.
    Na DIYaudio nie chciał Pan pokazać, to może tutaj pokaże skoro administracja się zgodziła na:

    Krasul wrote:
    Otrzymałem oficjalną zgodę od jednego z moderatorów na zamieszczenie reklamy książki pod warunkiem połączenia jej z publikacją na forum ciekawego projektu.


    Bez tych pomiarów projekt jest niekompletny a opis dźwięku w stylu: "...w tych pieniądzach i tak nie ma na rynku nic lepszego..." to tylko Pana subiektywne odczucie.

    Pokaże Pan te pomiary czy nie?
  • #33
    Krasul
    Level 15  
    Nie pokażę bo zaraz się zacznie szarlataneria i wydziwianie. Zresztą Pan, zdaje się, komorę bezechową to widział tylko na zdjęciach w Internecie. Na forum "diyaudio.pl" pokazał Pan już swój "szacunek" dla wolności słowa, to teraz może Pan sobie darować robienie syfu na forum "elektroda.pl".
  • #34
    marian133
    Level 38  
    Krasul wrote:
    Na forum "diyaudio.pl" pokazał Pan już swój "szacunek" dla wolności słowa, to teraz może Pan sobie darować robienie syfu na forum "elektroda.pl".


    Rozumiem, że jak jest znak B2, to Pan wjeżdża, bo przecież ten znak ogranicza Pana wolność w poruszaniu się autem, a na to się Pan nie godzi? :)

    Dodano po 4 [minuty]:

    Krasul wrote:
    zdaje się, komorę bezechową to widział tylko na zdjęciach w Internecie.


    No tak, komora bezechowa to jedyne miejsce gdzie można robić pomiary kolumn głośnikowych.

    Więc poprosimy te pomiary. Z chęcią każdy je zobaczy, bo to coś niespotykanego :)
  • Computer Controls
  • #35
    Krasul
    Level 15  
    Cytując Monteskiusza: "Są dwa rodzaje zepsucia. Jedno, kiedy lud nie przestrzega praw, drugie, kiedy same prawa przynoszą ze sobą zepsucie. To zło jest nieuleczalne, bo tkwi w samym lekarstwie."

    Pańskie władztwo moderacyjne na forum "diyaudio.pl" to przykład właśnie tego drugiego rodzaju zepsucia.

    Skoro taki z Pana "orędownik prawdy", to proszę powielić ten projekt i zaprezentować nam swoje wyniki pomiarów wykonanych MLS-em w garażu. Chętnie się zapoznam... xD
  • #37
    Krasul
    Level 15  
    EDIT: Są już pierwsze reakcje moderatorów. Uznano moje roszczenia do praw reklamowania książki w tym temacie. Niedługo podkasty wrócą na swoje miejsce i reklama będzie dalszym ciągu żgała po oczach rozmaitych "Marianów". Znowu posypią się donosy, tym razem jednak daremne. Ale to bardzo dobrze, bo jako człowiek interesowny a przy okazji szczery nigdy nie ukrywałem tego, że chodzi mi o forsę. W przeciwnym razie byłbym przecież obłudnikiem... xD

    Moderated By gulson:

    Co to za złośliwości w stronę użytkowników? Przyznaję ostatnie ostrzeżenie.

  • #38
    marian133
    Level 38  
    Krasul wrote:
    Skoro taki z Pana "orędownik prawdy", to proszę powielić ten projekt i zaprezentować nam swoje wyniki pomiarów wykonanych MLS-em w garażu. Chętnie się zapoznam... xD


    Ale po co?
    Przecież projekt już jest.
    Wystarczy go skopiować :)

    Są plany na to aby to zrobić i porównać do tych "kiepskich" konstrukcji wyklepanych w "garażu".

    Ale przecież co my tam się znamy, mamy wypaczony słuch przez te konstrukcje "wyklepane w garażu", co nie mają liniowej charakterystyki modułu impedancji, więc jako "laicy" co nie widzieli na oczy komory bezechowej, nie możemy się wypowiadać.
  • #40
    User removed account
    Level 1  
  • #41
    Krasul
    Level 15  
    Nie jestem akurat pracownikiem Tonsilu. W gruncie rzeczy każdy bierze pieniądze za to co robi i nie widzę nic złego w tym aby te podkasty mogły dalej być dostępne w tym temacie. Dotrzymałem słowa i zamieściłem publikację projektu, którego nie ma w książce. W zamian za to mam prawo do reklamy.
  • #42
    marian133
    Level 38  
    Krasul wrote:
    Proszę pisać we własnym imieniu.


    Pisząc "my", miałem na myśli osoby które podzielają moje zdanie... którzy robili pomiary w komorze, tyle że tym się nie chwalą.

    Zresztą, nie ważne.

    Szkoda tylko że RS o Panu wspomniał, a tutaj (jak i na forum DIYaudio) robi Pan z siebie niepoważną osobę.
  • #43
    Krasul
    Level 15  
    Wybaczy Pan, ale to czytelnicy ocenią. Pan mnie atakuje i dąży do tego, żeby mi reklamę książki zaprzepaszczać. Na forum "diyaudio.pl" to mnie Pan w ogóle ocenzurował, zakneblował i wygonił precz. No to przylazłem tutaj i tym razem mi się udało... ;)
  • #44
    marian133
    Level 38  
    Krasul wrote:
    Pan mnie atakuje i dąży do tego, żeby mi reklamę książki zaprzepaszczać.


    Ja dążę do tego, aby w końcu pokazał Pan te pomiary.

    Co do reklamy, to mnie to lotto co tutaj Pan będzie uskuteczniał.
    Na forum DIYaudio jest regulamin, reklamy umieszczamy w konkretnym dziale. Nie dostosował się Pan i ma pretensje o to że treści zostały edytowane (usunięte).
    Dlaczego?
    Nie czytał Pan regulaminu?
    Pisze Pan książki a nie umie Pan czytać?
    Dziwne...

    Krasul wrote:
    No to przylazłem tutaj i tym razem mi się udało...


    Widzę właśnie, brawo.
  • #45
    zulusj23
    Level 25  
    Całkowicie zgadzam się z Marianem. Projekt jest niepełny i nie udostępniono w nim tego co najważniejsze, czyli charakterystyki przenoszenia poszczególnych częstotliwości. Przez to jest obarczony dużą dozą niepewności co do efektu finalnego.
    Nie rozumiem zupełnie w czym jest problem. Był mierzony w profesjonalnych warunkach więc na pewno taka charakterystyka został zdjęta i to w doskonałych warunkach, za pomocą markowego oprzyrządowania i oprogramowania o którym garażowi amatorzy mogą tylko pomarzyć. A może właśnie w tym tkwi problem, że ten aspekt pozostawia dużo do życzenia?
    Cały czas ta sama śpiewka: płaski przebieg impedancji to recepta na wszystko. I że do wzmacniaczy lampowych. A ilu ludzi na forum i w ogóle wśród słuchających muzyki takowych używa? 1%? Mniej? Dla mnie też ma to zdecydowanie drugoplanowe znaczenie.
    Przymierzam się do budowy dużych zestawów trójdrożnych. Ale nie mam zamiaru w ogóle brać pod uwagę tego projektu do póki nie zobaczę pełnych informacji. I raczej nigdy nie doczekam się opinii innej osoby oprócz autora bo nie sądzę aby ktokolwiek rozsądny zdecydował się na budowę proponowanych zestawów na podstawie tak skąpych informacji. Zrób to się przekonasz? O nie, nie ma takiej opcji. To, że projekt jest za darmo równie dobrze może powodować, że właśnie tyle jest wart, czyli nic.
    Jest kilka innych projektów za podobne pieniądze, doskonale opisanych, popartych pomiarami a co najważniejsze wiarygodnych z powodu ich powielenia przez zapaleńców DIY. I mimo, że mierzone MLS-em w garażu na chwilę obecną są zdecydowanie bardziej bezpieczne pod względem efektu finalnego.
  • #46
    Krasul
    Level 15  
    Ale ja nikogo przecież nie zmuszam do powielania tego projektu. Skorzystanie z niego jest całkowicie dobrowolne. Wymagano ode mnie ciekawego artykułu na forum, to takowy zamieściłem. Sam używam tego zestawu u siebie od ładnych kilku lat i wielu ludziom się on podoba. Zresztą, żeby daleko nie szukać, jeden z projektów z książki nawet na tym forum doczekał się twórczego naśladownictwa:

    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic3772220.html

    Czyli jednak nie wszyscy mają tak negatywne odniesienie względem mojej osoby jak Pan "marian133" i zamiast mnie tu obrażać korzystają po prostu z rozwiązań, które zaproponowałem.
  • #47
    gulson
    System Administrator
    Proszę użytkownika Krasul o przestrzeganie regulaminu forum. Zabronione jest:
    3.1.9.Rozpowszechnianie treści ironizujących, prześmiewczych lub złośliwych, stanowiących przejaw braku szacunku do innych Użytkowników lub osób trzecich.

    Kolejne wypowiedzi w podobnym tonie spowodują całkowitą blokadę konta i usunięcie tematu "reklamowego".
  • #48
    Bucefal76
    Level 15  
    Panie Tomaszu, przepraszam ale Pański projekt jest niekompletny (podobnie niestety jak książka - o czym już pisałem w wątku na Reduktorze).
    Zwyczajem elektrody i nie tylko tego forum, jest załączanie wyników pomiarów akustycznych(!) w połączeniu głośników normalnym jak w przeciwnym dla weryfikacji poprawności zwrotnicy.
    Oczywiście nikt nie goni i nie żąda dokumentacji fotograficznej i certyfikatu, że mikrofon stał tam gdzie miał stać i był tak a nie inaczej ustawiony.
    Z drugiej strony mile są również widziane pomiary akustyczne poza osią i pomierzony przebieg impedancji.
    Wbrew pozorom. dyskusje na temat przebiegu zmierzonej charakterystyki mają sens. Zapraszam do zapoznania się z moim wątkami na tym forum, niedawno jakaś dyskusja na temat małego bumpu przy 150Hz wykazała błąd w koncepcji obudowy. Gdyby nie otwartość, nigdy bym się o tym nie dowiedział, tkwiąc w samozadowoleniu.
    I ponownie stanę w obronie Mariana, jego uwagi - mnie osobiście, zmusiły do pracy nad moim know how.
    Serdecznie odradzam konfrontacyjne nastawienie. Raczej szukałbym sprzymierzeńców, recenzentów i być może współautorów do kolejnego wydania książki, które mam nadzieje że poprawione i uzupełnione wkrótce zobaczymy. Pamiętajmy, że chodzi o ciągłą naukę i ciągłą poprawę.
  • #49
    pawel83
    Level 14  
    Cześć.

    Kolego Krasul. Na wstępie chciałbym pogratulować pomysłu by reaktywować kolumny Altus 300. Dla wielu osób (w tym dla mnie) kojarzą się one z "kultową" linią głośników firmy Tonsil. Nominalnie były to zestawy ciężko strawne w odsłuchu (jazgotliwe, bez basowe i w sumie nijakie) choć wiele osób ze względów czysto sentymentalnych wolałoby je zachować w oryginalnej formie.

    Chciałbym się odnieść do opisu i motywacji, którą kierowałeś się projektując zwrotnice. Kilkukrotnie podkreślałeś znaczenie płaskiej charakterystyki impedancji, którą uzyskałeś w swoim projekcie. Argumentowałeś to lepszym dopasowanie impedancji zestawu pod kątem wzmacniaczy lampowych - zgoda ale czy uważasz, że zestaw o efektywności 90dB (a o takim tutaj mowa) jest w tym celu odpowiedni? To argument totalnie nie trafiony. Znacznie istotniejsza jest informacja o charakterystyce przenoszenia, która jest zero/jedynkowym wskazaniem dla przeciętnego zjadacza chleba, źe dany zestaw ma potencjał. Tej nie pokazałeś, a szkoda bo wtedy dyskusja ta nabrałaby większego sensu.

    Swoją drogą dziwię się, że podejmujesz niepotrzebne, agresywne dyskusje z niektórymi interlokutorami tego forum (wiedząc jaki poziom rozmowy się rozwinie). Jako autor książki i osoba publiczna powinieneś zachować dystans - takim podejściem robisz sobie antyreklamę i zwyczajnie tracisz... (finanse przede wszystkim).

    Pozdrawiam
    Paweł S.
  • #50
    Krasul
    Level 15  
    Do uwag odnośnie treści książki odniosłem się swego czasu w komentarzach pod odcinkiem Reduktora Szumu na YouTube'ie. Zainteresowanych zapraszam do zapoznania się z ich treścią. Kwestia pomiarów charakterystyki poziomu ciśnienia akustycznego w funkcji częstotliwości i dodatkowo poziomu ciśnienia akustycznego w funkcji kąta obrotu, jak już wcześniej wspomniałem, jest sprawą kontrowersyjną. Żeby wykonać takie pomiary trzeba mieć dostęp do komory bezechowej a także do aparatury pomiarowej, której wartość stanowi wielokrotność kosztu budowy proponowanego zestawu głośnikowego. Celowo zamieściłem charakterystykę wypadkową modułu impedancji w funkcji częstotliwości oraz wykresy amplitudy i fazy sygnału napięciowego na wyjściach filtrów obciążonych rezystancyjnie ponieważ takie pomiary każdy może niewielkim kosztem wykonać we własnym zakresie i są one potrzebne do sprawdzenia poprawności montażu zwrotnicy. Warto nadmienić, że pomiary wykonywane w komorze bezechowej są obarczone błędem wynikającym z rezonansów samego pomieszczenia (w Poznaniu komora ma tylko 300 m^3 objętości). Należy zdawać sobie z tego sprawę i wziąć na to poprawkę. W przeciwnym razie dyskusja będzie podążać w kierunku tego, że nie dosyć, że wykres jest poszarpany to jeszcze na niskich tonach jest podbicie. A tego właśnie chciałem uniknąć. Alternatywę dla wobulacji sygnałem sinusoidalnym stanowi metoda MLS. Tylko, że to jest z kolei potężne pole do manipulacji i szarlatanerii. Nagminną jest sytuacja, w której pokazuje się wyniki pomiarów wygładzone filtrem oktawowym, umieszczając mikrofon w takim położeniu, w którym wykres jest najbardziej płaski. Sama istota tej metody wymaga zresztą składania wyników pomiarów typu "farfield" i "nearfield" w całość. Tego typu metoda ma, oczywiście, swoje zastosowanie, tylko że znajduje się ono zupełnie gdzie indziej, niż się to co poniektórym wydaje. Metoda MLS to dobre narzędzie do wykonywania pomiarów produkcyjnych, w których każdy zestaw umieszcza się w małej komorze produkcyjnej i mierzy się jego charakterystykę wypadkową w odniesieniu do założonego pola tolerancji. Można w ten sposób wykrywać błędy w montażu (np. odwróconą polaryzację jednego z głośników, owocującą wystąpieniem interferencji wygaszającej na częstotliwościach podziału). Odnośnie samej książki, tak jak napisałem, zawiera ona (zgodnie z tytułem) podstawowe informacje, które są potrzebne do tego, żeby w ogóle "ruszyć z miejsca" w kwestiach związanych z filtrami RLC do zestawów głośnikowych. Jej treść powinna być zrozumiała mniej więcej dla absolwenta drugiej klasy technikum elektronicznego. Jeśli ktoś potrzebuje wykładu akademickiego z zakresu pomiarów elektroakustycznych, to odsyłam do książki Profesora Andrzeja Dobruckiego z Politechniki Wrocławskiej pt. "Przetworniki elektroakustyczne". Ja w zasadzie (tylko i aż) wypełniłem pewną lukę informacyjną na rynku wydawniczym publikując treści, które nie doczekały się wcześniej szerszego opisu w innych publikacjach.
  • #51
    Bucefal76
    Level 15  
    Argument "Nagminną jest sytuacja, w której pokazuje się wyniki pomiarów wygładzone filtrem oktawowym, umieszczając mikrofon w takim położeniu, w którym wykres jest najbardziej płaski. Sama istota tej metody wymaga zresztą składania wyników" jest absolutnie chybiony. Taką samą argumentacje o dowolnym ustawianiu mikrofonu można również użyć przeciwko pomiarowi w komorze bezechowej (pomijając argument o sklejce). Co więcej, Właśnie o to chodzi, że mikrofon ma być(!) w (dla większości typowych zestawów) w odległości 1m w osi tweetera lub na wysokości 90cm (wysokość linii uszu przeciętnej osoby siedzącej w fotelu). Samo wygładzanie nie jest potrzebne, właśnie po to jest bramkowanie.

    I teraz o to się rozchodzi w krytyce tego projektu, że bez pomiaru akustycznego nie wiadomo jest gdzie, w twojej skomplikowanej (co utrudnia) kolumnie głośnikowej wypada oś konstrukcyjna. Czyli taka oś rozpięta pomiędzy kolumną a uszami słuchacza, w której szczyt fali z głośników pracujących na wspólne pasmo dociera w tym samym czasie. Jeśli uszy słuchacza znajduje się poza tą osią to pojawią się następujące problemy:
    - poszarpanie charakterystyki SPL
    - brak dobrego uderzenia impulsu w przypadku takich instrumentów jak np. werbel (szeroki zakres częstotliwości).
    - brak właściwego obrazowania wokali (zależnie od barwy głosu wokalisty, żeński czy męski wokal będzie dobrze zdefiniowany w środku albo nie)
    - dziwaczna scena stereo - wrażenie uruchomienia jakiegoś efektu DSP, generalnie tak się dzieje bo głośniki robią sobie wzajemnie "echo"
    - zła współpraca kolumny z pomieszczeniem, nie udają one nawet, że próbują grać poza osią i oknem odsłuchowym to co w oknie i w osi, więc efekty "DSP" robią się jeszcze bardziej unikatowe ale oddalają słuchacza od tego co zostało nagrane (dobre kolumny próbują grać poza oknem to co grają w oknie).

    Czy zwrotnica trzyma zgranie faz tak, że oś konstrukcyjna skierowana jest w stronę słuchacza, da określić empirycznie pomiarem MLS w połączeniu głośników do pracy normalnej i przełączając podłączenia w przeciwnej fazie. Kształt wykresów plus znajomość typologii i rzędu filtrów pozwala wnioskować na temat poprawności zaprojektowania zwrotnicy.
    W domowych warunkach da się to zrobić spokojnie dla głośnika średnio i wysokotonowego. Rzeczywiście dla głośnika nisko tonowego i średniotonowego już gorzej.
    Ale też da, mierząc przykładowo na zewnątrz i na elewacji względem ziemi. Jest to jednak faktycznie pewien organizacyjny kłopot.

    Z tego powodu ja nigdy się nie podejmuje projektowania 3D. Na swoim poddaszu mogę mierzyć od 300Hz i uzyskuję powtarzalne miarodajne wyniki, z tego powodu trzymam się kolumn 2D i 2.5.
    W przypadku tych ostatnich nie mierzę najniższego ciecia, ale stosuje podpatrzony trik polegający na stosowaniu filtrów kaskadowych oraz dodatkowej szeregowej indukcyjności około 3.9mH.
    To działa.

    W tym momencie chciałbym obrócić twoja argumentacje przeciwko pomiarom MLS. One zdecydowanie mają sens ale nie w przypadku takiego zestawu. Niemniej jeszcze mniejszy sens ma robienie takiego zestawu nie mając możliwości pomiaru (czyli komory bezechowej albo solidnej drabiny i dużego trawnika przed domem).
  • #52
    Krasul
    Level 15  
    Sposób lokalizacji mikrofonu w przestrzeni względem ekranu zestawu głośnikowego jest określany przez kilka różnych norm. W przypadku tego konkretnego projektu wyznaczenie osi konstrukcyjnej i tak się nie uda ponieważ tutaj obudowy są narzucone z góry żeby było tanio a te zestawy nie były oryginalnie robione w lustrzanym odbiciu. Druga sprawa, o której Pan nie wspomniał to charakterystyka opóźnienia grupowego w funkcji częstotliwości. Żeby się to zgadzało, to zestaw musiałby być stopniowany, tak jak to było w Siare:

    Projekt zwrotnicy do zestawu głośnikowego w obudowie ALTUS 300

    A jak wiadomo większość zestawów ma obudowę w formie prostopadłościanu. Można oczywiście kombinować na prostopadłościennym zestawie i wykorzystać dwa różne nachylenia filtra względem częstotliwości podziału. Można też przy filtracji dolnoprzepustowej wykorzystać indukcyjność pasożytniczą głośnika i dobrać częstotliwość podziału w taki sposób aby ta indukcyjność stała się elementem składowym filtra (na schemacie będzie to wyglądało elektrycznie jak filtr drugiego rzędu ale akustycznie będzie to w praktyce filtr trzeciego rzędu). Można zastosować filtry wszechprzepustowe RLC ale to z kolei wymaga bardzo dokładnej linearyzacji charakterystyki modułu impedancji w funkcji częstotliwości w odniesieniu do głośnika, który chcemy w taki sposób kompensować. Krótko mówiąc, taka zwrotnica musiałaby być jeszcze bardziej skomplikowana aniżeli zaproponowane przeze mnie rozwiązanie.

    W czasach przed 1973 rokiem, kiedy w starym Tonsilu nie było jeszcze dużej komory, pomiary przeprowadzano w nocy na dachu jednej z hal produkcyjnych. W tamtych czasach było mniej samochodów i można było próbować uzyskać w taki sposób efekt pomiaru zestawów głośnikowych i mikrofonów w tzw. polu swobodnym.

    Nie neguję w żadnym wypadku zalet metody MLS, tym niemniej, tak jak Pan powiedział, o ile w przypadku projektowania małych monitorków dwudrożnych w pomieszczeniach o ograniczonej kubaturze taki pomiar zda egzamin, o tyle w przypadku dużych zestawów trójdrożnych, w których podział przypada na 300 - 500 Hz, zaprojektowanie takiego zestawu może okazać się w ogóle niemożliwe ze względu na zasadę działania tej metody. Można oczywiście posiłkować się MLS-em w komorze bezechowej rezygnując z pomiaru najniższych częstotliwości pasma akustycznego i zadowalając się wynikami pomiarów, mniej więcej odpowiadającymi stanowi rzeczywistemu w ograniczonym zakresie częstotliwości. Jednakowoż w przypadku układów subniskotonowych trzeba już brać poprawkę na zjawiska wynikające z akustyki samej komory.
  • #53
    microstone
    Level 1  
    Kolego szkoda było tylko Twojego czasu i zmarnowanych pieniędzy, kolumny altus 300 zostały już zmodernizowane i wyciśnięto z nich maksymalnie ile się dało a projekt jest udostępniony za darmo wraz z pomiarami. Jeśli miałbym wydać 3500 PLN na budowę altusów to za tą kwotę zdecydowanie wolę kupić o wiele lepsze kolumny np. Infinity kappa 7
  • #54
    mtx32
    Level 15  
    Mi się projekt bardzo podoba. Jestem fanem Altusów głównie ze względu na klimatyczny wygląd - na co dzień słucham czegoś lepszego. Ta bryła + srebrne pierścienie to dla mnie coś pięknego i symbol marzeń z dawnych lat - tego nic nie zastąpi.

    Dyskusje czy to było opłacalne czy nie wg. mnie nie mają sensu. Jedni do tych kolumn mają sentyment a inni nie.
  • #55
    GównianyNick
    Level 6  
    To że charakterystyka nie będzie płaska to jest sprawa oczywista ale to nie oznacza że Kolumny są złe ale bez chociaż amatorsko zdjętej charakterystyki to wątpię by ktoś podioł się budowy tego zestawu ,bo ja jakbym miał budować coś niewiadomego to już wolę zacząć jakiś swój nowy ' garażowy' projekt bo o tych tylko wiadomo że trzymają impedancję i dla mnie to nie jest wystarczająco dużo informacji by wydać pieniądze na ten projekt
  • #56
    Bucefal76
    Level 15  
    Daleko nie trzeba szukać, pierwszy wynik w google, modyfikacja A 300 z pomiarami: https://youtu.be/dx5OBnOAax0?t=223
  • #57
    Krasul
    Level 15  
    Plus za zwrócenie uwagi w projekcie na kształt charakterystyki modułu impedancji w funkcji częstotliwości (ale to i tak tylko symulacja a nie wynik pomiaru wobulatorem na gotowym zestawie). Minus za "audiovoodoo" przejawiające się np. bredzeniem o jakimś "formatowaniu" kondensatorów. To chyba miało chodzić o "formowanie" kondensatorów, ale zakładam, że autor filmu i tak nie ma zielonego pojęcia na czym taki proces technologiczny polega. No i oczywiście kolejny duży minus za błąd polegający na konsekwentnym myleniu modułu impedancji z impedancją. Nazywanie charakterystyki poziomu ciśnienia akustycznego w funkcji częstotliwości "wykresem przebiegu dźwięku" to także przejaw ignorancji i nieuctwa. Czyli z jednej strony dobrze, że takie filmy powstają ponieważ mogą one stanowić źródło inspiracji, natomiast z drugiej strony źle ponieważ ich niski poziom merytoryczny sprawia, że mogą one równocześnie stanowić źródło dezinformacji.
  • #58
    rosomak19
    Level 22  
    To widzisz , szkoda ,że chłop przez ileś tam lat , nie wie o tym ,że nie wie co robi XD
  • #59
    zulusj23
    Level 25  
    A ja osobiście myślę, że baaaardzo by się Pan autor zdziwił jak bardzo zbieżne z rzeczywistością są symulacji np z VituixCAD (o ile dodrze widzę) użytego w tym filmie. I to nie tylko modułu impedancji, ale przede wszystkim charakterystyki poziomu ciśnienia akustycznego w funkcji częstotliwości. Ale coś mi się wydaje, że to akurat całkowicie obcy temat. Inaczej nie padło by stwierdzenie, że to "tylko symulacja". Kto miał się okazję tym pobawić ten to po prostu wie.
  • #60
    Krasul
    Level 15  
    To, że ktoś od wielu lat wykonuje działania matematyczne zakładając, że 2 + 2 = 5, świadczy jedynie o przebywaniu takiego człowieka w stanie długotrwałej nieświadomości i niewiedzy.