Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
NOVATEK-ELECTRO POLSKA SP. Z O.O.NOVATEK-ELECTRO POLSKA SP. Z O.O.
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Projekt zwrotnicy do zestawu głośnikowego w obudowie ALTUS 300

Krasul 08 Apr 2021 00:21 5619 91
  • Szanowni Państwo.

    Chciałbym dzisiaj Państwu przedstawić projekt zwrotnicy do zestawu głośnikowego w obudowie ALTUS 300. Taki zestaw można sobie wykonać tanim kosztem we własnym zakresie. Charakteryzuje się on wyrównaną charakterystyką poziomu ciśnienia akustycznego w funkcji częstotliwości, wyrównaną charakterystyką opóźnienia grupowego w funkcji częstotliwości oraz wyrównaną charakterystyką modułu impedancji w funkcji częstotliwości poza obszarem rezonansów głośnika niskotonowego w obudowie basrefleks, co jest szczególnie korzystne z punktu widzenia użytkowników wzmacniaczy lampowych. Zwrotnica ta była wielokrotnie optymalizowana pod kątem uzyskania jak najlepszych rezultatów dźwiękowych i parametrów elektrycznych. Częstotliwości podziału: 500 Hz, 5 kHz.

    Aby wykonać taki zestaw będziemy potrzebować następujących elementów:

    1) Dwie obudowy od zestawu ALTUS 300 wraz z przyłączami, gniazdami maskownic, maskownicami, cokołami i rurami basrefleks, wykonane z płyty MDF o grubości 18 mm (można zamówić w Tonsilu).

    Projekt zwrotnicy do zestawu głośnikowego w obudowie ALTUS 300

    2) Głośnik GDN 30/60/3 z kobaltowym obwodem magnetycznym (najlepiej ze starej produkcji, ponieważ wersja współczesna nie posiada na rdzeniu miedzianego pierścienia Faradaya i jej zastosowanie wymaga przerobienia obwodu kompensacyjnego Zobla w proponowanej zwrotnicy).

    Projekt zwrotnicy do zestawu głośnikowego w obudowie ALTUS 300

    Projekt zwrotnicy do zestawu głośnikowego w obudowie ALTUS 300

    Projekt zwrotnicy do zestawu głośnikowego w obudowie ALTUS 300

    Projekt zwrotnicy do zestawu głośnikowego w obudowie ALTUS 300

    3) Głośnik GDM 18/80, dostępny w ciągłej sprzedaży.

    Projekt zwrotnicy do zestawu głośnikowego w obudowie ALTUS 300

    4) Głośnik GDWK 9/80/1, dostępny w ciągłej sprzedaży.

    Projekt zwrotnicy do zestawu głośnikowego w obudowie ALTUS 300

    5) Pierścienie do GDN i GDM wykonane w Tonsilu na zamówienie bez fazowania otworów montażowych (otwory z fazowaniami "wyrabiają się" podczas montażu i demontażu co wygląda nieestetycznie), przeznaczone do przykręcania wkrętami M4x40 z łbem walcowym pod płaski śrubokręt (DIN84).

    Projekt zwrotnicy do zestawu głośnikowego w obudowie ALTUS 300

    6) Pierścienie do GDWK wykonane w Tonsilu na zamówienie bez fazowania otworów montażowych na podstawie rysunku (nie są one produkowane seryjnie).

    Dokumentacja:
    Pierścień..WK.pdf Download (125 kB)

    Projekt zwrotnicy do zestawu głośnikowego w obudowie ALTUS 300

    7) Watolina do wytłumienia.

    8) Elementy zwrotnicy.

    Projekt zwrotnicy do zestawu głośnikowego w obudowie ALTUS 300

    Projekt zwrotnicy do zestawu głośnikowego w obudowie ALTUS 300

    9) Nakrętki pazurkowe.

    Projekt zwrotnicy do zestawu głośnikowego w obudowie ALTUS 300

    Montaż zestawu rozpoczynamy od przerobienia obudów. W pierwszej kolejności rozwiercamy wiertarką w obudowach wszystkie otwory pod śruby M4 wiertłem o średnicy 5,5 mm i przy pomocy praski montujemy w nich od środka nakrętki pazurkowe. W następnej kolejności musimy "rozrajblować" plinikiem otwór montażowy pod głośnik wysokotonowy (oryginalnie głośnik tubowy montowany jest w otworze o średnicy fi 78 mm a my potrzebujemy wymiar fi 80 mm pod głośnik kopułkowy). Na ściankach przyklejamy od środka butaprenem lub przymocowujemy zszywaczem tapicerskim watolinę.

    Następnie przystępujemy do montażu zwrotnicy według zaproponowanego schematu. Zwrotnicę najlepiej umieścić w każdej obudowie na dwóch osobnych płytach (czyli na zestaw wyjdą cztery płyty). Osobno tor niskotonowy i osobno średnio- i wysokotonowy. Rozmieszczenie elementów pokazano na poniższych fotografiach.

    Projekt zwrotnicy do zestawu głośnikowego w obudowie ALTUS 300

    Projekt zwrotnicy do zestawu głośnikowego w obudowie ALTUS 300

    Opcjonalnie przed filtrem toru wysokotonowego można zamontować żarówkę samochodową od kierunkowskazów (12V/21W) w celu zabezpieczenia głośnika wysokotonowego przed przeciążeniem.

    Projekt zwrotnicy do zestawu głośnikowego w obudowie ALTUS 300

    Zwrotnice przykręcamy za pośrednictwem nóżek dystansowych wkrętami do drewna do tylnej i dolnej ścianki zestawu. Pod każdą płytę zwrotnicy podkładamy piankę poliuretanową.

    Połączenia pomiędzy głośnikami a zwrotnicą realizujemy dwużyłowymi przewodami miedzianymi o następujących przekrojach:

    - 2,5 mm^2 - tor niskotonowy

    - 1,5 mm^2 - tor średniotonowy

    - 0,5 mm^2 - tor wysokotonowy

    Połączenie pomiędzy zwrotnicami a przyłączem - 2,5 mm^2.

    Wygląd gotowego zestawu:

    Projekt zwrotnicy do zestawu głośnikowego w obudowie ALTUS 300

    Wyniki pomiarów:

    - Charakterystyki amplitudowo-częstotliwościowe filtrów obciążonych rezystancyjnie. Dodatkowo wykresy fazowo-częstotliwościowe (w tym przypadku chodzi oczywiście o fazę elektryczną a nie akustyczną). Charakterystyki uwzględniają ESR cewek i kondensatorów.

    Projekt zwrotnicy do zestawu głośnikowego w obudowie ALTUS 300

    Projekt zwrotnicy do zestawu głośnikowego w obudowie ALTUS 300

    Projekt zwrotnicy do zestawu głośnikowego w obudowie ALTUS 300

    - Charakterystyka modułu impedancji w funkcji częstotliwości - kanał lewy:

    Projekt zwrotnicy do zestawu głośnikowego w obudowie ALTUS 300

    - Charakterystyka modułu impedancji w funkcji częstotliwości - kanał prawy:

    Projekt zwrotnicy do zestawu głośnikowego w obudowie ALTUS 300

    Rozbieżności wynikają z tolerancji wykonania głośników i elementów składowych zwrotnic.

    Zastosowanie głośnika GDN 30/60/3 z bieżącej produkcji wymaga eksperymentalnego zwiększenia pojemności kondensatora C2 w układzie kompensacyjnym Zobla w taki sposób aby w otoczeniu częstotliwości 500 Hz uzyskać liniowy przebieg wypadkowej charakterystyki modułu impedancji całego zestawu w funkcji częstotliwości. Głośniki w wersji z bieżącej produkcji nie posiadają bowiem na rdzeniu obwodu magnetycznego miedzianego pierścienia Faradaya.

    Poniżej zamieszczam kosztorys materiałów użytych do wykonania tej zwrotnicy:

    Projekt zwrotnicy do zestawu głośnikowego w obudowie ALTUS 300

    Wychodzi 372,22 pln za jedną zwrotnicę, czyli za dwie będzie 744,44 pln.

    To jest kwota za same elementy elektroniczne, trzeba jeszcze doliczyć cztery kawałki tekstolitu z otworami, przelotowe nóżki plastikowe, kawałki pianki poliuretanowej pod płytę, uszy lutownicze i zwory z przewodu miedzianego 2,5 mm^2. Można jeszcze opcjonalnie dać żarówkę samochodową przed filtrem GDWK jako zabezpieczenie.

    Oporniki ceramiczne (te prostopadłościenne, białe), cewki powietrzne "Polink", bezkarkasowe, kondensatory Jantzen Cross-Cap MKP.

    Cewki można nawinąć samemu jeśli się ma druty nawojowe o odpowiednich przekrojach, nawijarkę i karkasy, kondensatory równie dobrze mogą być MANT. Wysłałem też zapytanie ofertowe do firmy MIFLEX z Kutna. Jak będę robił kiedyś drugi taki zestaw to na pewno wlutuję tam polskie kondensatory ponieważ mam sentyment do naszych starych zakładów elektronicznych.

    Całkowity kosztorys wykonania takiego zestawu głośnikowego "od zera":

    Nie liczyłem takich pierdół jak śruby, przewody czy wytłumienie ale to są grosze.

    Projekt zwrotnicy do zestawu głośnikowego w obudowie ALTUS 300

    Wychodzi na to, że dokładając niecałe osiem stów do ceny rynkowej nowych Altusów 300 plus trochę własnej roboty otrzymujemy porządny zestaw głośnikowy z prawdziwego zdarzenia, który dodatkowo jest przyjazny dla naszych wzmacniaczy lampowych... ;)

    Projekt tej zwrotnicy nie został akurat zamieszczony w mojej najnowszej książce pt. "Wprowadzenie do projektowania układów zwrotnic zestawów głośnikowych. Poradnik praktyczny", ale można w niej znaleźć dużo przydatnych informacji z zakresu budowy i zasady działania zwrotnic RLC a także zapoznać się z innymi projektami podobnych układów:


    Link



    Link


    Wywiady z autorem:


    Link


    https://wrzesnia.info.pl/pl/11_wiadomosci/106...o-elektronika-zainspirowana-przez-tonsil.html

    Poniżej zamieszczam linki do zakupu mojej książki:

    Dla czytelników z Polski:

    https://www.empik.com/wprowadzenie-do-projekt...praktyczny-lysek-tomasz,p1241517603,ksiazka-p

    https://ksiegarnia.pwn.pl/Wprowadzenie-do-pro...rotnic-zestawow-glosnikowych,829097014,p.html

    https://pzwl.pl/Wprowadzenie-do-projektowania...MIl72RyIe87gIV4wyLCh0aTAmaEAsYBCABEgLYbvD_BwE

    https://tantis.pl/wprowadzenie-do-projektowan...MIl72RyIe87gIV4wyLCh0aTAmaEAsYAyABEgLduvD_BwE

    https://www.bookbook.pl/poradniki-i-albumy/wp...MIl72RyIe87gIV4wyLCh0aTAmaEAQYAiABEgIE1PD_BwE

    https://multiszop.pl/wprowadzenie-do-projekto...MIl72RyIe87gIV4wyLCh0aTAmaEAQYBCABEgLRz_D_BwE

    Dla czytelników z zagranicy:

    https://www.amazon.de/-/en/Lysek-Tomasz/dp/8395624301

    https://ksiegarniainternetowa.co.uk/pl/wprowa...jektowania_ukladow_zwrotnic_zes-9788395624308

    https://thepolishbookstore.com/PL/p/585008/wp...nic-zestawow-glosnikowych-poradnik-praktyczny

    https://aredi.ru/vvedenie_v_konstruktsiyu_sistem_pereklyuchateley_9152839355.html

    Serdecznie zapraszam do lektury :)

    Z poważaniem

    Tomasz Łysek

    W zamian za prezentację artykułu użytkownik może promować książkę //gulson

    Cool! Ranking DIY
    Can you write similar article? Send message to me and you will get SD card 64GB.
    About Author
    Krasul
    Level 15  
    Offline 
    Has specialization in: elektronika
    Krasul wrote 279 posts with rating 36, helped 0 times. Live in city Września. Been with us since 2003 year.
  • NOVATEK-ELECTRO POLSKA SP. Z O.O.NOVATEK-ELECTRO POLSKA SP. Z O.O.
  • #2
    Q-mac
    Level 24  
    Szacunek za wysiłek, książkę od razu zamówiłem. Co do kolumn-cóż, trochę to Altusy, trochę nie... Zdecydowanie wolałbym inne obudowy. Za te 930 zł, naprawdę idzie zrobić coś lepszego. Ale dla miłośników tej serii kolumn-jak znalazł. (sam wolę mniejsze gabaryty, zresztą fanem Tonsila nie jestem). Nie dało się zastosować czegoś lepszego od GDWK 9/80/1 przy takim budżecie?
  • #3
    Krasul
    Level 15  
    Jak gra Altus 300, każdy pamięta. Wysokie tony rżną po uszach bo tuba ma dużo większą efektywność od reszty zestawu, średnie tony jak megafon. Basu relatywnie mało. Moja przeróbka wyrównuje pasmo przenoszenia. Zastosowany GDN jest wykonany na magnesie Alnico i jest filtrowany o oktawę niżej niż w oryginale. Nachylenie filtra też robi swoje. Dzięki temu pracuje on w zasadzie w swoim obszarze pracy tłokowej. GDM został ten sam co w oryginale tylko filtracja jest dużo bardziej skomplikowana ponieważ trzeba się trochę nakombinować żeby nie grał jak megafon. Dzielnik oporowy zabiera mu kilka decybeli z efektywności żeby nie wybijał się powyżej reszty pasma. Wysokie tony to w zasadzie główny punkt programu. Są miłe i przyjemne, dzięki czemu zestaw gra liniowo a głoski "sz" i "cz" w wokalu nie brzmią jak sypanie gwoździ na szybę okienną, jak miało to miejsce w wersji oryginalnej z GDWT.
  • #4
    Q-mac
    Level 24  
    To się wszystko oczywiście zgadza, ale jaki jest sens zrobienia z Altusów (za nie małe pieniądze) zaledwie poprawnych kolumn? Bo nadal to żadna rewelacja... Przytoczony GDWK gra bym powiedział wręcz "nudnie"
  • #5
    Krasul
    Level 15  
    Ten zestaw głośnikowy poza obszarem rezonansów głośnika niskotonowego w obudowie basrefleks ma niemalże idealnie płaską charakterystykę modułu impedancji w funkcji częstotliwości. Nadaje się zatem bardzo dobrze do współpracy ze wzmacniaczami lampowymi. Polecam powielić we własnym zakresie taką modyfikację. Ludzie są naprawdę zaskoczeni, jak to potrafi dobrze zagrać.
  • #6
    Granat :)
    Level 34  
    To prawda. Za 3000 zł można sobie zrobić kolumny przy użyciu znacznie lepszych głośników. Problem w tym, że trzeba umieć, albo dokładnie skopiować czyjś sprawdzony projekt. Nawet najlepsze głośniki nie gwarantują sukcesu, jeśli grają w niepoprawnie skonstruowanej obudowie, z byle jaką zwrotnicą.

    Ten temat skierowany jest chyba dla ludzi którzy darzą sentymentem altusy i wtedy będą w stanie wydać duże pieniądze. Ale w tej sytuacji chyba należałoby zbliżyć się jak najbardziej do oryginału, a nie poprawiać go.
  • #7
    Q-mac
    Level 24  
    Ja mam wrażenie że autor kontynuuje monolog nie zwracając na nas uwagi...
  • NOVATEK-ELECTRO POLSKA SP. Z O.O.NOVATEK-ELECTRO POLSKA SP. Z O.O.
  • #8
    Krasul
    Level 15  
    Cały "kajf" w tym zestawie głośnikowym polega na tym aby przerobić oryginalne obudowy i nie wydawać niepotrzebnie pieniędzy na wycinanie własnego projektu w produkcji jednostkowej na CNC i oklejanie go. Cena nie jest wygórowana. To tylko około osiemset złotych więcej niż cena rynkowa oryginalnych Altusów 300. Można sporo zaoszczędzić kupując stare GDN 30/60/3 do regeneracji. Razem z regeneracją wyjdzie taniej niż wersja współczesna i nie trzeba będzie przerabiać obwodu Zobla w zwrotnicy. Ale to jest oczywiście tylko moja propozycja i jeśli ktoś chce zrobić jakiś inny zestaw to nikogo do niczego nie zmuszam... ;)
  • #9
    tytka
    Level 20  
    Krasul wrote:
    Pierścienie do GDWK wykonane w Tonsilu na zamówienie bez fazowania otworów montażowych na podstawie rysunku (nie są one produkowane seryjnie).


    Ale zdaje się, że kiedyś były w seryjnej produkcji. Tak się składa, że mam takie dwa:
    Projekt zwrotnicy do zestawu głośnikowego w obudowie ALTUS 300

    Ogólnie projekt fajny, ale czy w pełni trafiony?
    Osobiście zawsze omijałem z daleka Altusy, głównie ze względów brzmieniowych, ale i wizerunkowo nie moja stylistyka. I choć uważam, że Altusy zdegenerowały zbyt wielu słuchaczy i znacznie lepiej byłoby słuchać Twojego rozwiązania; to jednak obawiam się, że miłośnicy tej serii, woleli będą katować nadal swoje uszy jazgotem tubowych wysokotonówek i całej niedopasowanej reszty.
  • #10
    Krasul
    Level 15  
    To prawda. Dawno temu te pierścienie do GDWK były wykonywane w Tonsilu do zestawów Dynamic Speaker HX-100. Obecnie nie są one już produkowane seryjnie ale można je zamówić w produkcji jednostkowej ponieważ da się je utoczyć z tej samej wytłoczki, która jest używana do produkcji pierścieni do GDWT (taki detal będzie kosztował tyle samo, różnica jest raptem w kilku wymiarach). Zamieściłem nawet rysunek techniczny żeby Wam na pewno wszystko pasowało przy montażu. Miłej zabawy! :)
  • #11
    PPK
    Level 27  
    Niejako a'propos.... W katalogu Tonsila, nie mogę doszukać się parametru .... średnica głośnika (rysunek techniczny -wymiarowy?). Nie wiem , czy dobrze rozumuję ale w kodzie nazwy GDx, pierwsza cyfra to średnica w calach ? Która ? Od krawędzi do krawędzi, membrana ?
  • #12
    Krasul
    Level 15  
    Szczegółowy opis interpretacji parametrów tych głośników można znaleźć w mojej książce.

    Dla przykładu:

    GDN 30/60/3

    GDN = G-łośnik D-ynamiczny N-iskotonowy

    30 = wymiar charakterystyczny w centymetrach (nie pokrywa się on jednak z żadnym z wymiarów gabarytowych)

    60 = moc znamionowa

    3 = wykonanie

    Żeby poznać wymiary gabarytowe trzeba mieć dostęp do dokumentacji technicznej tych głośników a ona nie jest udostępniana przez producenta. Rysunek techniczny pierścienia GDWK zrysowałem "z natury" na podstawie gotowego detalu.
  • #13
    rosomak19
    Level 20  
    Jako ,że temat o zwrotnicy to się podłączę jeśli autor nie ma nic przeciwko, mam takie jedno pytanie , jakie zadanie ma rezystor R1, montowany równolegle z zaciskami głośnika niskotonowego, widoczny na schemacie zwrotnicy ? Czym skutkuje jego usunięcie ? Czy związane jest ,to z impedancją ? Projekt zwrotnicy do zestawu głośnikowego w obudowie ALTUS 300
  • #14
    Krasul
    Level 15  
    To jest "pseudokompensacja" charakterystyki modułu impedancji w funkcji częstotliwości. Zamiast pełnego obwodu Zobla podłącza się równolegle sam opornik do zacisków głośnika (w tym przypadku niskotonowego), co w pewnym stopniu poprawia skuteczność filtracji dolnoprzepustowej. Wartość znamionowa schodzi, co prawda, poniżej ośmiu omów ale część charakterystyki pochodząca od indukcyjności pasożytniczej głośnika trochę się wypłaszcza.

    Poniżej przykład charakterystyki modułu impedancji w funkcji częstotliwości ośmioomowego głośnika niskotonowego bez opornika:

    Projekt zwrotnicy do zestawu głośnikowego w obudowie ALTUS 300

    Oraz z dołączonym równolegle do zacisków głośnika opornikiem o rezystancji 51Ω:

    Projekt zwrotnicy do zestawu głośnikowego w obudowie ALTUS 300

    Takie rozwiązanie było swego czasu często stosowane przez francuską firmę Siare w latach siedemdziesiątych ubiegłego wieku.
  • #15
    rosomak19
    Level 20  
    Lepiej to zostawić ,czy usunąć ? Bo zapewne ,aby dobrać kondensator do tego rezystora ,to najlepiej było by zrobić pomiary ? Czy dało by się go w miarę precyzyjnie dobrać na podstawie wartości elementów w zwrotnicy ?
  • #16
    Krasul
    Level 15  
    Bez pomiarów nie ma sensu przerabiać tej zwrotnicy. W mojej książce jest podrozdział opisujący sposób, w jaki przy pomocy wobulatora można dobrać wartość pojemności kondensatora w obwodzie Zobla na podstawie wyników pomiarów ale to jest ingerencja w układ, która będzie miała swoje odzwierciedlenie nie tylko na charakterystyce poziomu ciśnienia akustycznego w funkcji częstotliwości ale także na charakterystyce modułu impedancji w funkcji częstotliwości. Dlatego też nie polecam modyfikować tego układu bez pomiarów na chybił-trafił ponieważ w skrajnym przypadku można w ten sposób doprowadzić do lokalnego zmniejszenia wartości modułu impedancji poniżej wartości znamionowej a to może z kolei spowodować przeciążenie wzmacniacza.
  • #17
    rosomak19
    Level 20  
    Ok to nie będę w to ingerował zostawię jak jest , zobaczę tylko jak tam kondensatory i wymienię przewody na lepsze , do tego wymienić muszę regulatory L-PAD, bo już w jednej kolumnie zdechły ,a jak zajrzałem do środka , okazało się ,że plastik jest połamany w którym umieszczony jest drut oporowy . Siedzą tam 50 watowe ,ale kupie 100 watowe ,żeby był zapas. Dzięki za wyjaśnienie tematu .
  • #18
    PPK
    Level 27  
    Krasul wrote:
    Szczegółowy opis interpretacji parametrów tych głośników można znaleźć w mojej książce.

    Dla przykładu:

    GDN 30/60/3

    GDN = G-łośnik D-ynamiczny N-iskotonowy

    30 = wymiar charakterystyczny w centymetrach (nie pokrywa się on jednak z żadnym z wymiarów gabarytowych)

    60 = moc znamionowa

    3 = wykonanie

    Żeby poznać wymiary gabarytowe trzeba mieć dostęp do dokumentacji technicznej tych głośników a ona nie jest udostępniana przez producenta. Rysunek techniczny pierścienia GDWK zrysowałem "z natury" na podstawie gotowego detalu.

    Kurcze, znowu polska specyfika, tajemnica spowiedzi.... Jak z rdzeniami zwijanymi do transformatorów..... Więc chyba kupię coś, co ma DOKŁADNY opis, nie koniecznie polskie....
  • #19
    Krasul
    Level 15  
    "Polskość" polega na tym, że należy się cieszyć z tego, że głośnik w ogóle jest i nie wydziwiać. Parametry można zmierzyć we własnym zakresie. Czasem zdarza się w ramach tego samego zamówienia dostać dwa głośniki, w których zostały zamontowane magnesy o dwóch różnych średnicach zewnętrznych ale dzięki temu możemy w reklamacji zaznaczyć czy chcemy żeby nam wymienili na te z mniejszym czy na te z większym magnesem, w zależności od tego, które wyniki pomiarów są dla nas korzystniejsze. Firmy zachodnie mają na przykład stały kolor membran a w Polsce membrany mają różne kolory, w zależności od tego, jak im wyszło danego dnia w membranowni. Dzięki temu panuje różnorodność. Ale jeśli ktoś koniecznie chce żeby głośniki były do siebie w miarę podobne to zawsze można w zamówieniu zaznaczyć, żeby wybrali z magazynu takie, które zostały wyprodukowane tego samego roku, miesiąca i dnia. Nie skreślałbym jednak polskich zakładów ponieważ prowadzenie działalności gospodarczej w takim dziwnym kraju jak Polska zalicza się w zasadzie do sportów ekstremalnych... ;)
  • #20
    Q-mac
    Level 24  
    Krasul wrote:
    "Polskość" polega na tym, że należy się cieszyć z tego, że głośnik w ogóle jest i nie wydziwiać. Parametry można zmierzyć we własnym zakresie. Czasem zdarza się w ramach tego samego zamówienia dostać dwa głośniki, w których zostały zamontowane magnesy o dwóch różnych średnicach zewnętrznych ale dzięki temu możemy w reklamacji zaznaczyć czy chcemy żeby nam wymienili na te z mniejszym czy na te z większym magnesem, w zależności od tego, które wyniki pomiarów są dla nas korzystniejsze. Firmy zachodnie mają na przykład stały kolor membran a w Polsce membrany mają różne kolory, w zależności od tego, jak im wyszło danego dnia w membranowni. Dzięki temu panuje różnorodność. Ale jeśli ktoś koniecznie chce żeby głośniki były do siebie w miarę podobne to zawsze można w zamówieniu zaznaczyć, żeby wybrali z magazynu takie, które zostały wyprodukowane tego samego roku, miesiąca i dnia. Nie skreślałbym jednak polskich zakładów ponieważ prowadzenie działalności gospodarczej w takim dziwnym kraju jak Polska zalicza się w zasadzie do sportów ekstremalnych... ;)


    No nie wiem... Wiele polskich firm ma ISO 9001 i jakoś potrafi produkować w pełni powtarzalne wyroby. Składanie z tego co jest pod ręką i produkcja wyrobów znacznie odstających od siebie właściwościami użytkowymi jest zwyczajnie partactwem i brakiem szacunku dla klienta. Dziś jest zbyt wiele głośników (i to nie takich) żeby "cieszyć się z tego że są". Nie te czasy, bardzo nie te czasy
  • #21
    Krasul
    Level 15  
    Pamiętam taką historię jak zamówiłem obudowy do tego zestawu, odebrałem je w kartonach z zakładu i po przywiezieniu do domu okazało się, że maszyna nie wywierciła w ogóle otworów pod śruby montażowe i musiałem wywiercić je od szablonu we własnym zakresie. Jak będziecie zamawiać to zaznaczcie żeby sprawdzili to koniecznie przed wysyłką. Bardzo łatwo jest opluskwiać rodzimy przemysł za to, że jest koślawy i że uskutecznia takie klamizerstwo. Ale można też cieszyć się z tego, że w ogóle jest. Gdyby go nie było to te zestawy po piętnastu latach nadawałyby się na szrot. A tak można elegancko zawieźć głośniczki do regeneracji i bajlando zaczyna się od nowa... ;)
  • #22
    Q-mac
    Level 24  
    Przemysł Polski, to nie tylko Tonsil. I w żadnym wypadku nie wrzucałbym wszystkich do jednego wora.

    Trwałość zawieszeń w Tonsilach to już legenda. Sam posiadam przetworniki o wiele starsze niż 15 lat, innych producentów i dalej mają się świetnie. Części już nie ma to fakt-ale nie są potrzebne bo wszystko nadal jest w pełni sprawne.

    Nawet już nie wspominając o tym, że nawet wysyłając głośniki do regeneracji nie mamy pewności, czy otrzymamy przetwornik o deklarowanych własnościach. O czym nawet jeden forumowicz się przekonał i podzielił doświadczeniem na łamach forum.
  • #23
    Mark II
    Level 21  
    Wysłałem tam kiedyś do regeneracji średniotonowe GDMK. Po latach z membran spadł ten szary proszek, który na dobrą sprawę również uszczelnia powierzchnię laminatu. Przysłano te głośniki z nowymi membranami. Wewnątrz głośnika przymocowano je szeregiem kawałeczków taśmy klejącej, żeby nie wypadły, a więc w technologii montażu "nieco" innej, niż stosowana oryginalnie przez dawny Tonsil. Musiałem je wycentrować, co wiązało się mozolnym odrywaniem tych wyklejek, tak by nie uszkodzić membrany i doprowadzeń, usunąłem też ferrofluid ze szczeliny obwodu magnetycznego (fabrycznie nie była nim wypełniona). I dopiero po tych zabiegach głośniki przestały ocierać cewką o nabiegunniki, a prowizoryczny pomiar wykazał skuteczność porównywalną z w miarę sprawnym, starszym egzemplarzem. Po regeneracji miały większą, co zresztą było słychać, a ja nie miałem już ochoty na przeróbki zwrotnicy tylko z powodu ferrofluidu.
  • #24
    Krasul
    Level 15  
    Faktem jest, że w tych pieniądzach i tak nie ma na rynku nic lepszego (a jest jedynie dużo gorsza jakościowo chińszczyzna). Tak więc nie ma co wydziwiać. Mój projekt pokazuje, że przy odrobinie chęci i życzliwego podejścia do tematu można nawet z przestarzałych i prymitywnych głośników zrobić zestaw, który dobrze zagra i będzie przyjazny dla wzmacniaczy lampowych przez wzgląd na jego liniową charakterystykę modułu impedancji w funkcji częstotliwości.
  • #25
    Mark II
    Level 21  
    Czy zawsze w miarę płaski przebieg modułu impedancji zespołu w funkcji czestotliwości, przekłada się na równie wyrównany poziom ciśnienia akustycznego?
    Pomijając oczywiście wpływ pomieszczenia.
  • #26
    Krasul
    Level 15  
    Charakterystykę wypadkową poziomu ciśnienia akustycznego w funkcji częstotliwości należy wyrównywać na podstawie wyników pomiarów. Dużo zależy od lokalizacji mikrofonu w przestrzeni względem ekranu zestawu głośnikowego w komorze bezechowej (są różne normy określające sposób wykonywania takich pomiarów). W tym konkretnym przypadku w odniesieniu do głośnika średniotonowego zastosowano dzielnik napięcia celem zrównania jego efektywności z efektywnością pozostałych przetworników. Co się tyczy zaś charakterystyki modułu impedancji w funkcji częstotliwości, to zagadnienie optymalizacji jej kształtu jest nagminnie lekceważone przez konstruktorów nawet w przypadku renomowanych firm. Załóżmy, że mamy produkowany seryjnie zestaw głośnikowy, w którym moduł impedancji dla różnych częstotliwości przyjmuje wartości znacznie poniżej i znacznie powyżej wartości znamionowej. Jeśli teraz podłączymy taki zestaw do wzmacniacza o wysokiej impedancji wyjściowej (a takimi parametrami charakteryzują się wzmacniacze lampowe z transformatorem głośnikowym na wyjściu stopnia mocy) to z jednej strony wzmacniacz może ulec przeciążeniu a z drugiej strony zniekształcenia wynikające z nierównomierności charakterystyki opóźnienia grupowego w funkcji częstotliwości będą wyraźnie rejestrowane przez słuchacza co zaowocuje brakiem zgrania czasowego pomiędzy, przykładowo, wokalem a perkusją. Zapraszam do lektury mojej książki, w której znajduje się opis techniczny tego zjawiska a także przykłady projektów zestawów głośnikowych, sporządzone w sposób niezagrażający urządzeniom wzmacniającym sygnał elektryczny a także melomanom oczekującym wiernego przetwarzania tego sygnału w możliwie szerokim zakresie częstotliwości akustycznych.
  • #27
    marian133
    Level 38  
    Krasul wrote:
    Charakterystykę wypadkową poziomu ciśnienia akustycznego w funkcji częstotliwości należy wyrównywać na podstawie wyników pomiarów.


    To pokaże Pan w końcu te pomiary czy nie?
    Cały czas pisze pan o module impedancji...
    Wykresy Panie, wykresy, pokaż Pan wykresy przebiegu częstotliwości żeby można było porównać do innych konstrukcji.
  • #29
    Winylov
    Level 32  
    Kolego Krasul wyluzuj, bo Twoje parcie z tą książką też zakrawa nieco o chamstwo, ile linków już Ci moderacja wykasowała, a Ty dalej swoje, Moja książka, kupcie Moją książkę, w Mojej książce to i tamto. Z lekka przestaję wierzyć w Kolegi dobre intencje. Za książeczkę też podziękuję. Pozdrawiam.
  • #30
    marian133
    Level 38  
    Krasul wrote:
    Po tym chamstwie, które był Pan łaskaw uskuteczniać na forum "diyaudio.pl", to ja mogę Panu co najwyżej pokazać gest Kozakiewicza.


    Myśli Pan że mi to jest do czegoś potrzebne?
    Ja i tak nie skopiuje tego projektu, bo wiem, że:

    Krasul wrote:
    Faktem jest, że w tych pieniądzach i tak nie ma na rynku nic lepszego


    ...wypisuje Pan bzdury.

    Ale, skoro przedstawia Pan konstrukcję do skopiowania, to wypadało by pokazać wszystkie wykresy, a nie tylko cały czas pisać o liniowej charakterystyce modułu impedancji, jak by to był Hi-End nad Hi-Endem, bo większość konstruktorów nie zwraca na to uwagi.
    Myli się Pan.
    Tak samo jak z tym że oprócz Tonsili nie ma nic lepszego w podobnej cenie.