Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
IGE-XAO
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

[Solved] VAILLANT VUW PL 200/2-5 jaki do niego sterownik.

noak 09 Apr 2021 21:59 414 17
  • #1
    noak
    Level 19  
    Witam.
    Zięć kupił używany piec VAILLANT VUW PL 200/2-5 bez sterownika.
    Na listwie w kotle jest mostek 3 i 4,oraz wypięty i zaizolowany kabelek 2 żyłowy,jest też wolna listwa 7,8,9.
    Załatwiłem sterownik colorMATIC 360 za małe pieniądze ale on posiada -BUS+ gdzie kocioł grzewczy tego nie ma.
    Proszę o podanie jaki można kupić do niego najtańszy sterownik i czy colorMATIC 360 można do w/w kotła podłączyć,jeżeli tak to w jaki sposób.
    Ethernet jednoparowy (SPE) - rozwiązania w przemyśle. Szkolenie 29.09.2021r. g. 11.00 Zarejestruj się za darmo
  • IGE-XAO
  • Helpful post
    #2
    BUCKS
    Level 39  
    w tym kotle są 2 opcje sterowania:
    - albo oryginalny regulator Vaillanta ze stykami 7-8-9 (24V)
    - albo dowolny regulator ON/OFF, który podłączasz pod styki 3-4 zamiast zworki (UWAGA na 230V).

    W przypadku regulatora ze złączem eBUS to kojarzę, że był adapter, który umożliwiał podłączenie do kotła ze stykami 7-8-9 ale jak pamiętam to były drogie zabawki to lepiej kupić inny regulator.
    O ile dobrze kojarzę to ostatnim (najnowszym) regulatorem Vaillanta ze stykami 7-8-9 był Calormatic 332, a jak nie ten to musisz kupić jakiś starszy model koniecznie ze stykami 7-8-9. Warto pamiętać, że maksymalna długość przewodu w zależności od modelu regulatora może wynieść do ok. 30m albo do ok. 50m.

    W przypadku regulatorów ON/OFF to masz całą gamę regulatorów przewodowych albo bezprzewodowych działających na zasadzie histerezy albo algorytmów typu PWM/TPI. Przykładowe marki regulatorów: Auraton, Euroster, Salus. Z racji że na stykach 3-4 jest 230V to długość przewodu nie ma specjalnych ograniczeń ale przy dłuższych przewodach warto zadbać o odpowiedni przekrój.
    Regulatory przewodowe ON/OFF mają przekaźnik, który klika przy zmianie położenia zamykając lub otwierając obwód, co może być irytujące, gdyby regulator był np. w sypialni lub blisko niej. Z kolei modele bezprzewodowe nie klikają, bo w zamian klika tylko odbiornik, który montuje się przy kotle.

    Twój kocioł ma moc minimalną na poziomie 8kW, więc trudno powiedzieć, czy oryginał Vaillanta z trybem pracy ciągłej zamiast 2-stawnej będzie lepszy niż zwykły regulator ON/OFF z histerezą np. +-0,25 czyli z różnicą 0,5 stopnia.
    W starych regulatorach Vaillanta nie podobała mi się regulacja temperatury dziennej za pomocą analogowego pokrętła, które uniemożliwia zadanie idealnej i powtarzalnej temperatury.
  • #3
    noak
    Level 19  
    Witam.
    Dziękuję bardzo za wyczerpującą odpowiedz koledze BUCKS,nie jest to moja działka ale chciałem pomóc zięciowi po najmniejszych kosztach.Po przeszukaniu netu stwierdziłem,że do w/w kotła pasują sterowniki ColorMATIC VRT320,330,które są dużo tańsze od 332 i posiadają złącza 7-8-9. W instrukcji wyczytałem,że nie wolno demontować w kotle mostka na zaciskach 3-4.Z podłączeniem nie będę miał problemu.
  • #4
    Janusz_kk
    Level 31  
    noak wrote:
    W instrukcji wyczytałem,że nie wolno demontować w kotle mostka na zaciskach 3-4.Z podłączeniem nie będę miał problemu.

    Dlatego że to jest główne zasilanie kotła, na tym 7-8-9 uważaj bo tam na 8 jest 22V żeby go nie zewrzeć z 9 masą.Regulator dla wyłączenia pieca oczekuje zwarcia 7-9. Ale to wyłącza tylko CO, jak piec jest 1F to ok, ale dla 2F to nie wystarczy, cwu ma priorytet i czy grzeje zależy od pokrętła ciepłej wody (1 po lewej od góry) - lewo brak grzania.
  • #5
    ls_77
    Level 34  
    Jeśli kocioł ma obsługiwać np. mieszkanie to nie pchał bym się w stronę oryginalnego sterownika Vaillant ze złączem 7-8-9 bo i tak nie wykorzysta się pracy analogowej (ciągłej) sterowaniem CO. Wystarczy każdy termostat załącz/wyłącz - przewodowy lub bezprzewodowy.
    Inwestowanie w używany sterownik - ciężko powiedzieć czy on długo posłuży i znów będzie kombinowanie.
  • IGE-XAO
  • #6
    Janusz_kk
    Level 31  
    ls_77 wrote:
    Wystarczy każdy termostat załącz/wyłącz - przewodowy lub bezprzewodowy.

    Ale zwykły termostat on/off na złączu 7-8-9 normalnie pracuje, wiem bo sam tak steruję kotłem.
  • #7
    BUCKS
    Level 39  
    noak wrote:
    ColorMATIC VRT320,330,które są dużo tańsze od 332 i posiadają złącza 7-8-9

    Calormatic 332 jest do kupienia w sklepie nówka sztuka za 350zł. Czy to dużo to każdy sam musi sobie odpowiedzieć.

    Warto pamiętać, że model 332 ma regulację temperatury dziennej i nocnej w zakresie do 30 stopni. Z reguły starsze regulatory Vaillanta mają nocną tylko maksymalnie do 20 stopni.
    Ma to znaczenie jeśli ktoś zażyczy sobie na noc więcej niż 20 stopni, co jest istotne w starych budynkach, gdzie znaczne dysproporcje między dniem, a nocą nie są wskazane.
    Model 332 ma krok regulacji temperatury co 0,5 stopnia, czyli możemy ustawić np. 21,0 albo 21,5 albo 22,0, jednak niestety nie ma opcji na pośrednie wartości ale chyba nie ma regulatora Vaillant na styki 7-8-9 z krokiem 0,1 stopnia.

    noak wrote:
    W instrukcji wyczytałem,że nie wolno demontować w kotle mostka na zaciskach 3-4

    Jeśli korzystasz z regulatora Vaillant na 7-8-9 to styki 7-8-9 w kotle podłączasz odpowiednio do styków 7-8-9 w regulatorze ale styki 3-4 w kotle MUSZĄ BYĆ ZWARTE za pomocą zworki.

    Jeśli wybierzesz dowolny regulator ON/OFF to zworkę 3-4 w kotle demontujesz i w to miejsce podłączać regulator ON/OFF.
    Inaczej mówiąc po stronie kotła podłączasz się pod styki 3-4, a po stronie regulatora ON/OFF podłączasz się pod styki sterujące bez potencjału, oznaczone jako COM-NO.

    ls_77 wrote:
    Jeśli kocioł ma obsługiwać np. mieszkanie to nie pchał bym się w stronę oryginalnego sterownika Vaillant ze złączem 7-8-9 bo i tak nie wykorzysta się pracy analogowej (ciągłej) sterowaniem CO. Wystarczy każdy termostat załącz/wyłącz - przewodowy lub bezprzewodowy.

    w zasadzie trudno powiedzieć. Regulacja ciągła ma swój algorytm, który dla mnie jest nieznany. Regulator sam wybiera sobie temperaturę zasilania wg swojego algorytmu, co ma wpływ na długość cyklu grzania.
    Zastanawiałem się, czy kocioł pozwala na podłączenie równocześnie regulatora pogodowego na froncie kotła + drugi regulator 7-8-9 jako regulator pokojowy.
    Jak bawiłem się swego czasu pracą ciągłą to regulator vrt390 ustalał sobie na zasilaniu np. 40 stopni, a tyle to mój kocioł uzyskiwał w 10 sekund po starcie, a maksymalnie pozwalało to na 30 sekund pracy palnika. w efekcie praca ciągła była niemożliwa, bo regulator ustawiał zbyt niską temperaturę na zasilaniu, nieadekwatną do rzeczywistych warunków.
    W efekcie obowiązkowa była praca 2-stawna. Choć z obserwacji wynikało, że regulator nie działał jak typowy ON/OFF lecz miał jakąś swoją "inteligencję" i cykle załączeń kotła ulegały zmianie w czasie. Wyglądało to tak jakby regulator uczył się cykli grzania, więc jakby korzystał z algorytmu typu PWM/TPI, choć oficjalnie takowego nie ma.

    Finalnie zrezygnowałem ze sterowania 7-8-9 na rzecz sterowania 3-4 z regulatorem ON/OFF i histerezą +-0,25 (0,5 stopnia) z regulatorem Salus RT510RF. Ale to ma też swoje minusy.
    Bawiłem się też Salusem RT510RF w nowszej wersji z algorytmem TPI ale on raczej kiepsko się uczył i pomimo zadania 21,8 stopni to przez kilka godzin regulator utrzymywał 21,6 grzejąc w stałych cyklach 2,5 min pracy palnika i ok. 7,5min przerwy, a według marketingowego bełkotu miał się uczyć, a on nie był w stanie uzyskać zadanej temperatury przez kilka godzin.
    Nowsze regulatory mają algorytm ITLC ale kompletny zestaw z bramką internetową to już wydatek rzędu ok. 1000zł, a trochę głupio wydawać tyle kasy na algorytm w ciemno bez znajomości, czy to spełni moje oczekiwania, bo reszta bajerów jak ogrzewanie strefowe i dostęp do internetu jest mi obecnie zbędna.

    Janusz_kk wrote:
    Ale zwykły termostat on/off na złączu 7-8-9 normalnie pracuje, wiem bo sam tak steruję kotłem.

    Z założenia styki 7-8-9 służą do podłączenie regulatorów Vaillanta, a dla zwykłych ON/OFF masz styki 3-4.
    Nie widzę sensu kombinować ze stykami 7-8-9 posiadając dowolny regulator ON/OFF, bo do tego służą styki 3-4.

    Janusz_kk wrote:
    Regulator dla wyłączenia pieca oczekuje zwarcia 7-9. Ale to wyłącza tylko CO, jak piec jest 1F to ok, ale dla 2F to nie wystarczy, cwu ma priorytet i czy grzeje zależy od pokrętła ciepłej wody (1 po lewej od góry) - lewo brak grzania.

    Przy kotle 2-funkcyjnym sterowanie przez styki 3-4 też nie wyłączy grzania c.w.u. tylko sterujesz grzaniem c.o.
    Nie wiedziałem, że zwarcie styków 7-9 wyłączy grzanie, fajna ciekawostka, aczkolwiek wolę wyłączyć grzanie przez rozwarcie styków 3-4.

    Styki 3-4 zadziałają z dowolnym regulatorem ON/OFF, bo każdy z nich ma styki COM-NO.
    Wg tego co napisałeś to styki 7-9 wymagają regulatora ON/OFF ze stykami COM-NC, a nie każdy regulator ON/OFF posiada 3 styki, byś miał do wyboru styk NC.
    Dla wyjaśnienia NC to styk normalnie zamknięty, a NO, normalnie otwarty. Mając podłączenie COM-NC to normalnie styki są zamknięte i obwód elektryczny jest zamknięty, a jak pojawi się żądanie grzania to regulator ON/OFF je otworzy. W wariancie COM-NO to normalnie styki są otwarte i obwód elektryczny też jest otwarty, a jak pojawi się żądanie grzania to regulator ON/OFF je zamknie.
  • #8
    Janusz_kk
    Level 31  
    BUCKS wrote:
    Przy kotle 2-funkcyjnym sterowanie przez styki 3-4 też nie wyłączy grzania c.w.u. tylko sterujesz grzaniem c.o.

    To oczywiste bo styki 3-4 wyłączają piec całkiem z sieci. U mnie piec jest w pomieszczeniu niegrzanym za garażem i przewiew przez rurkę koncentryczną przez ścianę powoduje mocne ochłodzenie wymiennika, w zimie przy dużym mrozie może to być problem, przy wyłączeniu kotła na stykach 789 on jest w czuwaniu i gdy temp na wymienniku spadnie <5st to sie włączy, przy wyłączeniu na stykach 3-4 nie, bo jest całkiem wyłączony.
    Poza tym po włączeniu za każdym razem przeprowadza całą autodiagnostykę łącznie z rozruchem, na stykach 789 tego nie robi tylko uproszczony start i włącza sie od razu.
  • #9
    BUCKS
    Level 39  
    Janusz_kk wrote:
    To oczywiste bo styki 3-4 wyłączają piec całkiem z sieci.

    Jesteś w błędzie.
    3-4 nie wyłącza całkowicie kotła z sieci.
    Wyłącza tylko grzanie c.o.
    Mając rozłączone styki 3-4 spokojnie grzejesz c.w.u., bo kocioł cały czas jest włączony i możesz wejść w MENU kotła i zmieniać mu ustawienia itp.

    Janusz_kk wrote:
    gdy temp na wymienniku spadnie <5st to sie włączy,

    tego nie wiem, bo ja mam kocioł w kuchni, więc u mnie na wymienniku temperatura nigdy nie spada do poziomu poniżej 5 stopni.

    Janusz_kk wrote:
    Poza tym po włączeniu za każdym razem przeprowadza całą autodiagnostykę łącznie z rozruchem, na stykach 789 tego nie robi tylko uproszczony start i włącza sie od razu.

    Nie wiem o czym piszesz. Na stykach 3-4 nie ma żadnej autodiagnostyki.
    Zamykasz obwód 3-4 i kocioł od razu włącza się w trybie c.o..
    Cykl pracy kotła polega na tym, że najpierw włącza się pompa obiegowa i dopiero po 20 sekundach następuje zapłon palnika i zawsze tak jest niezależnie, czy korzystasz z regulatora ON/OFF na stykach 3-4 czy z oryginału Vaillanta na stykach 7-8-9.
    Chyba opisujesz jakiś inny kocioł, bo ja nie potwierdzam Twoich doświadczeń na atmosferycznym kotle Vaillant z serii 2-5, a takowy sam posiadam.
  • #10
    Janusz_kk
    Level 31  
    BUCKS wrote:
    Janusz_kk napisał:
    To oczywiste bo styki 3-4 wyłączają piec całkiem z sieci.

    Jesteś w błędzie.

    Oczywiście że nie, sprawdzałem na płycie, ja mam piec VC PL 186/3-5

    Dodano po 4 [minuty]:

    W moim jest taka płyta
    VAILLANT VUW PL 200/2-5 jaki do niego sterownik.
    wydawało mi się że są te piece podobne, ale może się mylę.
  • #11
    BUCKS
    Level 39  
    Janusz_kk wrote:
    Oczywiście że nie, sprawdzałem na płycie, ja mam piec VC PL 186/3-5

    To masz kocioł kondensacyjny kilka generacji nowszą konstrukcję od tej omawianej w temacie.
    Nie wypowiadam się jak jest w Twoim kotle ale w tym z tematu jest tak jak Ci pisałem, bo mam VUW240/2-5, więc otwarcie styków 3-4 nie powoduje odcięcie kotła od zasilania 230V jak sugerowałeś.

    VAILLANT VUW PL 200/2-5 jaki do niego sterownik.
    Gdybyś chciał całkowicie kocioł odłączyć od sieci to musiałbyś odciąć zasilanie L, N wyciągając wtyczkę z gniazdka 230V ewentualnie jak chcesz wyłączyć kocioł to możesz zrobić to mechanicznym wyłącznikiem dostępnym na obudowie, bo styki 3-4 nie odcinają zasilania 230V z kotła.
    Ponowne włączenie wtyczki do gniazda 230V lub włączenie pokrętłem na obudowie uaktywnia proces autotestu itd. ale z pewnością nie robi tego otwieranie i zamykanie obwodu na stykach 3-4 w tytułowym kotle.

    Dodano po 31 [minuty]:

    Janusz_kk wrote:
    wydawało mi się że są te piece podobne, ale może się mylę.

    Jak odpisywałem to nie widziałem fotki.
    Generalnie płyty są podobne ale nie są identyczne, bo są to 2 różne kotły.
    Ty masz dodatkowo złącza + - , czyli złącze eBUS, którego tytułowy kocioł nie posiada ale reszta jest analogicznie, czyli 7-8-9, L-N-PE, 3-4-5.
    Nie zmienia to faktu, że jestem zdziwiony, że u Ciebie styki 3-4 rozłączają zasilanie kotła.
  • #12
    Janusz_kk
    Level 31  
    Tak mi wyszło na płycie, akurat nie mam jej zdjęcia z dołu, ale przy najbliższej okazji sprawdzę to dokładnie.
  • #13
    ls_77
    Level 34  
    Styk 3-4 nie powinien wyłączać całego kotła, nawet w VC 186, powinien tylko blokować palnik w trybie CO. Albo coś nie tak z płytą?
  • #14
    Janusz_kk
    Level 31  
    Oki, sprawdzę, ale jak analizowałem płytę na biurku to mi wyszło że całe zasilanie idzie przez ten styk, ale mogłem czegoś nie zauważyć a na pracującym nie sprawdzałem.
  • Helpful post
    #15
    BUCKS
    Level 39  
    Janusz_kk wrote:
    a na pracującym nie sprawdzałem.

    sprawdź na pracującym kotle to się okaże jak to działa w praktyce.

    @noak dla testu na noc podłączyłem regulator VRT390 w trybie ciągłym (analogowym) zamiast 2-stawnego i rano okazało się, że regulator ustawił finalnie 36 stopni na zasilaniu.
    Na moim kotle 36 stopni pojawia się w kilka sekund po odpaleniu palnika, w efekcie kocioł nie był w stanie dogrzać mieszkania.
    Podsumowując zapomnij o regulatorach Vaillant, bo tryb ciągły (analogowy) jak pisał wyżej ls77 nie zostanie wykorzystany, a kupowanie oryginały dla trybu 2-stawnego nie ma sensu.

    Lepiej kupić bezprzewodowy regulator ON/OFF typu Salus RT510RF lub inny podobny i temat masz z głowy. A jak ma być po taniości to regulator przewodowy. Pamiętaj, że regulatory są różne, jedne mają skok temperatury co 0,5 stopnia, inne co 0,1 stopnia. To samo tyczy się histerezy, jedne mają histerezę 0,5 stopnia (Salus oznacza jako +-0,25), inne 1,0 stopnia (Salus oznacza +-0,5 stopnia), bo im niższa wartość histerezy tym w teorii lepszy komfort cieplny.
  • #16
    noak
    Level 19  
    Witam.
    Kolego BUCKS dziękuję bardzo za wyczerpującą i pożyteczną radę.
    Pozdrawiam.
  • #17
    BUCKS
    Level 39  
    jeszcze tylko uzupełnię, że starsza wersja Salus RT510RF miała do wyboru histerezę albo +-0,25 (0,5 stopnia) albo +-0,5 (1,0 stopnia). Bieżąca wersja Salusa RT510RF wizualnie wygląda identycznie ale do wyboru ma algorytm TPI albo histerezę +-0,25 (0,5 stopnia). Algorytm TPI zapewnia lepszy komfort cieplny ale kosztem częstego włączania palnika. W teorii regulator ma się "uczyć" co ma wpływać na zmianę cykli załączania kotła. Dla mnie ta "nauka" była słaba i bardziej kocioł pracował wg szablonu czasowego, który wydawał się być niemal sztywny, bo finalnie czas pracy palnika oscylował na poziomie ok. 2,5 minuty niezależnie, czy regulator wskazywał dokładnie zadaną temperaturę, czy o 0,1 większą od zadanej, czy 0,2 niższą od zadanej. Regulator przez ten niemal "sztywny" cykl grzania w ciągu kilku godzin utrzymywał temperaturę o 0,2 poniżej zadanej i nie mógł jej podnieść, a prosiło się by cykl grzania odpowiednio wydłużyć, także "inteligencja" algorytmu TPI jest trochę ułomna i mnie nie zadowoliła.

    Niemniej z algorytmem TPI grzejniki cały czas były lekko ciepłe, więc odczucie komfortu było lepsze. Z histerezą +-0,25 (0,5 stopnia) regulator działa tak, że zaczyna grzanie 0,3 stopnia poniżej zadanej, a kończy grzanie 0,2 powyżej zadanej. Czyli ustawiasz np. 22,0 to grzanie włączy się przy wskazaniu 21,7 a wyłączy przy 22,2 na regulatorze i potem masz całkowitą przerwę, aż temperatura znowu spadnie do 21,7, czyli o wspomnianą histerezę 0,5 stopnia, a w tym czasie grzejniki grzejniki mogą zrobić się zimne co może wpływać na odczucie komfortu.
    Tak czy siak lepiej mieć wybór i w razie potrzeby użytkownik wybierze albo TPI albo tradycyjną histerezę, w zależności co uzna za lepsze rozwiązanie.
  • #18
    noak
    Level 19  
    Witam.
    Zastosowałem najtańszy sterownik do Vaillanta VRT - PZA i jest wszystko ok.
    Pozdrawiam.