Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Ford Transit Connect MK2 2015 - Awaria układu wspomagania kierownicy

MarcinB MB 10 Apr 2021 15:23 1341 2
  • #1
    MarcinB MB
    Level 7  
    Witajcie. Kolega zatrzymał się właśnie podczas podróży. Wyskoczył błąd wspomagania ukłądu kierowniczego. Da się jechać autem ale bardzo ciężko pracuje kierownica i dochodziły jakiejś dźwięki z układu. Wcześniej był u mnie na wymianie turbosprężarki i występował w aucie dziwny objaw jakby nadmiernego przyblokowywania kierownicy przy zwiększonej prędkości powyżej 60 km/h.
    https://forum.fordclubpolska.org/showthread.php?t=317720
    Tutaj wcześniej założony temat: https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic3782354.html
    Podłączaliśmy się interfejsem OBDLinkSX z programem Forscan. Nie wiem czy to właściwe, ale niepokoiło mnie wskazanie jednego z czujników kąta skrętu modułu SASM. Kalibrację przechodził prawidłowo. Ale komputer pokazywał na stałe podczas jazdy wartość czujnika kąta sketu w module PSCM SW_ANGLE - 5773.50. Ten parametr nie zmieniał się podczas jazdy testowej. Lekko tylko czasem przyłapywało kierownicę ale odbijała a teraz ta nagła awaria. Być może trzeba będzie wymienić potem czujnik kąta skrętu lub co gorsze może zesuła się elektryczna przekładnia.... Kilkuminutowe odłączenie akumulatora nic nie pomogło.. Prosimy o pomoc, jakiejś wskazówki.
  • Helpful post
    #2
    obrzy7
    Level 18  
    Niestety nie mam dostępu do takiego samochodu, aby to sprawdzić, ale faktycznie brak zmian wartosci czujnika skrętu jest dziwny. Jeżeli brak jest wspomagania, to powinno wywalić jakikolwiek błąd. Czy pojawia się jakaś kontrolka ostrzegawcza na desce?
  • #3
    MarcinB MB
    Level 7  
    Witam.
    Dzięki kolego za zainteresowanie tematem. Założyłem nowy temat aby być może zwrócić większą uwagę osób zanteresowanych , aby uzyskać szybką pomoc, ponieważ kolega miał awarię w trasie. Temat był rozpoczęty wcześniej w innym wątku i odsyłam do niego jeśli jesteś zainteresowany (tam dodałem zdjęcia).
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic3782354.html
    Powielę tylko ten ostatni post z dnia dzisiejszego aby troszkę rozjaśnić w temacie i nie przeciążać serwerów. Podziękowania dla administratorów za pomoc w publikacji postu. Problem znany jest dobrze użytkownikom Focus-ów.
    Kolejne spotkanie z Connectem. Tak bardzo podoba mi się to autko z zewnątrz i ten kokpit w sportowym stylu jak w Focusie Mk3. W porównaniu z moimi Renault znakomicie się prowadzi. Mam nadzieję, że po usunięciu problemów ze wspomaganiem kolega w końcu będzie mógł ruszać w dalekie trasy. Wczoraj przejechał ponad 300 km bocznymi drogami z prawie " zabetonowaną" kierownicą. Podłączony Forscan, zczytany błąd w module PSCM - Power Steering Control Module: C102D:00-C8, czyli Wysoki poziom tarcia w układzie wspomagania kierownicy. Na desce komunikat: awaria układu kierowniczego, zatrzymaj pojazd. Wykonane kilka prób kasowania błędu DTC - nieskuteczne. Potem reset modułu PSCM ponowna kalibracja czujnika kąta skrętu. Postanowiłem zdjąć osłonę pod autem, osłonkę termiczną rury wydechowej przy przekladni kierowniczej (trzy śrubki M6x10) i dostać się do wtyczek przy przekładni. Są trzy jak na zdjęciach. Jedna, środkowa oznaczona na żółto farbą nie była zakliknięta, tzn. założona jakby luźno. Założyłem na jej oprawę opaskę zaciskową i polączyłem z otworem w profilu nadwozia aby docisnąć wtyczkę. Po tej operacji udało się skasować błąd modułu. Skorygowaliśmy jeszcze w module BCMii - Body Contol Module, nieprawidłowo ustawioną wartość obwodu opony , ustawiliśmy 1980 mm, było 1990 mm (opony 205/60R16). Teraz jest błąd licznika na poziomie 5-6 %. Było 8-10%.
    https://wiki.ucdsys.ru/doku.php?id=ccc_tyre
    Kolega pojechał do domu i przez 100 km, także z prędkościami autostradowymi, było wszystko ok, nawet ustąpiły te delikatne przyblokowania kierownicy jak wcześniej. Zobaczymy. Po przeczytaniu o awariach układu wspomagania układu kierowniczego w Fokus-ach MK3 szczególnie z rocznika 2011, jestem pełen obaw.
    https://forum.fordclubpolska.org/showthread.php?t=246627&page=6
    Transit Connect MK2 jest podobno modelem bliźniaczym C-Max i mocno zunifikowanym z Focusem trzeciej generacji. Muszę to zweryfikować porównując numery katalogowe części układu kierowniczego. Np. sworznie wahaczy, gumy wewnętrzne stabilizatora które wymieniałem tutaj są chyba takie same. Ciekawy jestem jak deska rozdzielcza. Znalazłem czujniki kąta skrętu w ogłoszeniach od Focusa i ta wtyczka żółta wygląda tak samo. Podobno w Focusach pomagało wgranie nowego softu do modułu PSCM lub naprawa płytki sterującej w module (spróbuję zdobyć kontakt do osoby lub firmy, która się w tym specjalizuje). Muszę zorientować się gdzie mogę pobrać soft, być może na platformie Ford Etis za opłatą ? Posiadam interfejs i program UCDS Pro+ a ponoć on nadaje się do takiej operacji. Szkoda, że w razie awarii wspomagania z silnikiem elektrycznym nie da się kręcić kierownicą normalnie, tylko ciężej na postoju, jak to bywało w starszych autach bez wspomagania. Pozdrawiam wszystkich zainteresowanych tematem, dziękuję za już udzielone porady, pomocny test kolegi i napiszę co tam w temacie.