Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Zbyt wysokie napięcie ladowania Bester BZB 24/25

Siwy21 12 Apr 2021 01:44 621 13
  • #1
    Siwy21
    Level 12  
    Witam jak w temacie po wymianie diod prostownik ma za wysokie napięcie ladowania na 12v wna 1 stopniu ma 18v a na 7 22v gdzie szukać??
  • #2
    aksakal
    Tube devices specialist
    Jakie masz napięcie sieciowe? Zmierz zmianę napięcia AC na wejściu mostka przy różnych pozycjach przełącznika napięcia (1-7).Jakim woltomierzem mierzysz-cyfrowym czy analogowym?
  • #3
    Siwy21
    Level 12  
    Zbyt wysokie napięcie ladowania Bester BZB 24/25 Napięcie sieci 232v wejs ie na mostek przy 12v na 1 zakresie 13.1v a przy 7 18.6v przy 24v na 1 zakresie 27v a przy 7 37.7 multimetr cyfrowy.
  • #5
    Rafael22
    Level 21  
    Siwy21 wrote:
    Zbyt wysokie napięcie ladowania Bester BZB 24/25 Napięcie sieci 232v wejs ie na mostek przy 12v na 1 zakresie 13.1v a przy 7 18.6v przy 24v na 1 zakresie 27v a przy 7 37.7 multimetr cyfrowy.


    Przy napięciu 13,1V AC to szczytowe DC (13,1*1,4142)-1,4=około 17,13V DC

    Do ładowania akumulatora to lepiej bez kondensatorów. Ładowanie impulsowe lepiej wpływa na aku.

    Niestety kiedyś odkręcano korki i się nie przejmowano zbytnio napięciem , podobnie dziś w tanich prostownikach. Choć nazwanie prostownika za 200zł tanim może nie jest poprawne :)
  • #6
    aksakal
    Tube devices specialist
    Kollego, Siwy21! Prostownik produkowany w NRD i jest przeznaczony do zasilania z sieci 220V. Jeśli masz przy 232V na uzwojeniu wtórnym 13,1 V , odpowiada to napięciu 12,4 V przy napięciu sieci 220V. Przy takim napięciu na wejściu mostka otrzymasz na jego wyjściu z podłączonym akumulatorem (12,4 x 1,41) - 2V=15,5 V. Napięcie to jest nawet mniejsze niż jest potrzebne do naładowania obsługiwanego akumulatora do maksymalnego napięcia - 16,2 V. Więc nie szukaj usterek w prostowniku.i. Jeśli chcesz zmniejszyć napięcie o 1,5-2V, włącz między amperomierzem a zaciskiem + prostownika diodę, która jest w stanie wytrzymać prąd nie mniejszy niż maksymalny prąd , który zapewnia prostownik.Jednocześnie ta dioda zapewni ochronę przed niewłaściwą polaryzacją.

    Dodano po 13 [minuty]:

    Zbyt wysokie napięcie ladowania Bester BZB 24/25
  • #7
    Q1P
    Level 24  
    aksakal wrote:
    Prostownik produkowany w NRD

    Zbyt wysokie napięcie ladowania Bester BZB 24/25

    W Polsce.
  • #8
    gimak
    Level 40  
    aksakal wrote:
    Jeśli chcesz zmniejszyć napięcie o 1,5-2V, włącz między amperomierzem a zaciskiem + prostownika diodę, która jest w stanie wytrzymać prąd nie mniejszy niż maksymalny prąd , który zapewnia prostownik.Jednocześnie ta dioda zapewni ochronę przed niewłaściwą polaryzacją.

    Co do tego końcowego stwierdzenia, to pełna zgoda, ale co do zmniejszenia napięcia, które miałoby zapobiec ewentualnemu nadmiernemu wzrostowi napięcia na ładowanym akumulatorze, to mam na ten temat odmienne zdanie, a to dlatego, że próbowałem ten myk na rosyjskim prostowniku po teściu. Skutek jest podobny jak przy wpiętej w szereg żarówce, trochę obniża prąd ładowania, ale nie ogranicza napięcia, do którego ono dąży pod koniec ładowania akumulatora.
    Dlatego w tym prostowniku, żeby do takiej sytuacji nie dopuścić zastosowałem układ kontroli napięcia, który przerywa ładowanie, gdy napięcie wzrośnie do ustawionej wartości.
  • #9
    kierbedz4
    Level 36  
    Przecie ten prostownik jest produkcji firmy Bester w Bielawie.Jego dane i schemat oraz spis części zamiennych opublikowałem w jednym ze swoim postów.Można obniżyć napięcie ładowania odwijając experymentalnie kilka zwoi uzwojenia wtórnego lub w uzwojeniu pierwotnym zamontować ściemniacz ustalając na ściemniaczu nieco obniżone napięcie zasilania transformatora.Ww prostowniki były produkowane w dwóch wersjach.Jedna wersja była produkowana na rynek krajowy a druga była produkowana w wersji tropikalnej na export.
  • #10
    aksakal
    Tube devices specialist
    Przepraszam kolegów za błąd, że prostownik nazwał produktem NRD, a nie PRL! Sam nie mogę zrozumieć, jak popełniłem taki błąd! Instrukcja prostownika na moim ekranie monitora! Prawdopodobnie, jest to wiosenne zaostrzenie sklerozy! Niestety,to nie zmieni napięcie zasilania - 220V.Kollego, gimak ! Więc umieść swój schemat ograniczenia maksymalnego napięcia ładowania, po co intrygować nie tylko autora , ale także wszystkich, którzy śledzą ten temat. Realizacja takiego schematu jest dość prostа , ale tylko dla prostownika, który zapewnia ładowanie akumulatorów o tym samym napięciu , na przykład 12V. Schemat dla prostownika o różnych napięciach będzie znacznie skomplikowany.
  • #11
    gimak
    Level 40  
    aksakal wrote:
    Kollego, gimak ! Więc umieść swój schemat ograniczenia maksymalnego napięcia ładowania, po co intrygować nie tylko autora , ale także wszystkich, którzy śledzą ten temat.

    Przywołany do tablicy.
    - Co do samego schematu, to przy dyskusji na podobny temat, umieściłem go na forum. Zarówno oryginał (chyba z Radioamatora na LM741), jak i lekko zmodyfikowany wg mojego widzimisię, do ładowania akumulatorów z paneli PV. Podobny układ, ale na tranzystorach był przedstawiony niedawno w podobnym temacie. Jeżeli kogoś interesuje schemat na LM741, a ma kłopoty ze znalezieniem go, to poszukam go poszukam i zamieszczę odsyłacze do nich.
    - A teraz co do jego wykorzystania w prostownikach transformatorowych. Układ ten można z powodzeniem wykorzystywać w prostownikach z regulacją prądu ładowania, jak i bez. Regulację prądu w tych prostownikach uzyskuje się przez zmianę napięcia, przez zmianę odczepu na transformatorze lub na tyrystorze, przez wycięcie "kawałka sinusoidy napięcia".
    W prostownikach tych z rozsądnie dobraną mocą transformatora, aktualne napięcie na ładowanym akumulatorze narzuca aktualny stopień naładowania akumulatora (SEM) oraz aktualny prąd tłoczony do akumulatora odpowiedzialny za spadek napięcia na "oporności wewnętrznej akumulatora" - suma tych wielkości.
    W trakcie ładowania napięcie na nim rośnie, a prąd maleje. Ładowanie akumulatora pod kontrolą takim prostownikiem, sprowadza się do ciągłego sprawdzania aktualnego napięcia na ładowanym akumulatorze. Gdy napięcie osiągnie górny próg napięciowy następuje przerwanie ładowania, a gdy napięcie na akumulatorze opadnie do dolnego progu następuje wznowienie ładowania i tak w kółko.
    Z tego co wyżej napisałem, że sprawdzane napięcie ładowania, to suma SEM i spadku napięcia na "Rw" akumulatora, wynika, że większy stopień naładowania akumulatora uzyskuje się przy małym prądzie ładowania, bo wtedy w napięciu ładowania rośnie udział SEM, a maleje udział spadku napięcia na "Rw" akumulatora.
    Dlatego korzystne dla akumulatora, jest dobranie takiego napięcia na uzwojeniu wtórnym trafo, aby na końcu ładowania prąd ładowania pokrywał tylko ubytki ładunku w wyniku samoistnego rozładowywania się akumulatora.
    Przy trafo z odczepami na wtórnym, takie napięcie powinno być na najniższym odczepie.
    Z moich obserwacji wynika, taka sytuacja ma miejsce, gdy trafo bez obciążenia daje na wyjściu lub odczepie 12VAC.
    aksakal wrote:
    Schemat dla prostownika o różnych napięciach będzie znacznie skomplikowany.

    Będzie dokładnie taki sam. Chyba, że ładowanie zaczynalibyśmy przy najwyższym napięciu (odczepie) i układ miałby za zadanie w miarę postępu ładowania zmieniać (obniżać) napięcie (odczep), aż do uzyskania tego najniższego (najkorzystniejszego). To jest do zrealizowania, ale schemat będzie coraz bardziej skomplikowany i nie wiem czy ta gra warta jest świeczki.
  • #12
    aksakal
    Tube devices specialist
    Podziel się doświadczeniami , w jaki sposób można wykorzystać ten obwód do ładowania akumulatorów 6 , 12 ,18 i 24V bez zmiany przekaźnika , wymiany rezystora 100Om i diody Zenera. Dlatego napisałem, że schemat będzie musiał być skomplikowany.Wybór napięcia uzwojenia wtórnego dla uzyskania pożądanego końcowego napięcia ładowania również nie jest gwarancją od przeładowania akumulatora, ponieważ napięcie sieciowe może zmieniać się do +-10% Zbyt wysokie napięcie ladowania Bester BZB 24/25
  • #13
    Rafael22
    Level 21  
    Można też inny układ zastosować, układ który nie przerywa procesu ładowania, tylko utrzymuje zadane napięcie.
    przykład dla aku 12V i ustawione napięcie około 14,4V - wersja podstawowa.
    Stabilizator LM317 steruje bramką tyrystora utrzymując zadane napięcie na akumulatorze.

    Zbyt wysokie napięcie ladowania Bester BZB 24/25

    dla 24V wystarczy zmienić opornik R2 na 7k
    Tylko autor tematu musiał by dać mocniejszy Tyrystor jak by chciał ładować prądem większym niż 12A.
  • #14
    gimak
    Level 40  
    aksakal wrote:
    Podziel się doświadczeniami , w jaki sposób można wykorzystać ten obwód do ładowania akumulatorów 6 , 12 ,18 i 24V bez zmiany przekaźnika , wymiany rezystora 100Om i diody Zenera.

    Oczywiście, że układ zbudowany wg tego schematu, nie nadaje się bezpośrednio do zastosowania w takim kombajnie z 4 zakresami napięć ładowanych akumulatorów.
    Ten schemat można by ewentualnie zastosować bez zmian przy prostowniku do ładowania akumulatorów 12V, przy innych napięciach, konieczna jest ewentualna zmiana parametrów niektórych elementów i ewentualna niewielka modyfikacja samego schematu. Ja przy adaptacji tego schematu do ruskiego prostownika (z możliwością ładowania akumulatorów 6 i 12V, ale mnie interesował tylko zakres 12V), z regulacją prądu ładowania na odczepach trafo, też wprowadziłem pewne zmiany - przede wszystkim przekaźnik przerywał obwód po mostku, a nie zasilania trafo i na oryginalnych parametrach elementów podanych na schemacie miałem kłopot z uzyskaniem histerezy działania przekaźnika, takiej jakiej chciałem.
    Co do prostownika z tymi 4 zakresami napięć, to wg mnie, po małej modyfikacji układu, nie jest konieczna wymiana tylu elementów które wymieniłeś.
    Co bym tu zmienił, tak na szybko i najprościej:
    - przede wszystkim styki przekaźnika powinny przerywać obwód po mostku, a nie zasilania trafo,
    - zasilanie układu zrobiłbym jako niezależne od napięcia ładowanego akumulatora, z osobnego zasilacza 12V, zasilanego z odczepu trafo lub z sieci, a wtedy górny punkt, połączenia górnego opornika 22k, wymagałoby przełączenia pod napięcie ładowanego akumulatora. Również wartość samego opornika 22k musiałaby być zmieniana w zależności od napięcia ładowanego akumulatora. Czyli byłyby 4 oporniki, z których jeden z nich, w zależności od napięcia ładowanego akumulatora, przełącznikiem włączany byłby do układu.
    W realu może być konieczne doszlifowanie tego. Osobiście to bym trochę inaczej to zrealizował (napięcie odniesienia), ale nadal przy zmianie ładowanego akumulatora zmianie ulegałaby tylko wartość tego opornika (na schemacie 22k).