Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

[Solved] Rozdzielacz podłogówki jaka średnica rury zasilającej

truskawek37 14 Nov 2021 14:32 12453 67
  • #32
    VPS
    Level 22  
    ATM 343, DN15, G3/4", 35÷60°C, Kvs 1,6 m3/h
    Coś nie dokładnie opisujesz. Na zdjęciu na zaworze jest 20÷43°C a ATM 343 jest 35÷60°C
    Zobacz post #30
    Rozdzielacz podłogówki jaka średnica rury zasilającej
    Załóżmy, że masz 12 pętli x po 90m = 1080mb rury. Zawór termostatyczny Kvs 4,2
    Załóżmy, że masz 9 pętli x po 90m = 810mb rury. Zawór termostatyczny Kvs 3,2 może być również 4,2
    5 BŁĘDÓW montażu termostatycznego zaworu mieszającego ATM
    Dobrze radzę zdemontuj te zawory termostatyczne i zamontuj zawory obrotowe 3-D. Całość możesz sterować sterownikiem firmy Tech i-2 To jest najlepsze rozwiązanie i unikniesz problemów z przepływami. Dodatkowo całość sterowana pogodowo i masz możliwość montażu zdalnego sterowania parter i piętro.
  • #34
    VPS
    Level 22  
    Cofnij się kilka postów czytaj i staraj się zrozumieć. Nie podałeś jaki masz teraz zawór, co jest źródłem ciepła.
  • #35
    truskawek37
    Level 8  
    Zawór to afriso atm 20-43 nie znam symbolu czy numeru zaworu zawór na dwint 1 cal, instalacja została po kotle na ekogroszek w tym momencie jest pompa ciepła powietrze woda, zdecyduję się na usunięcie zaworów, chociaż chciałem je zostawić gdybym kiedyś chcial podlaczyc drugie źródło ciepła o wyższym czynniku grzania, w tym momencie zawory otwarte na maksa bo temperatura steruję pompa ciepła, także chyba usunę zawory, zawory zwrotne przenieść za pompę obiegową
  • Helpful post
    #36
    VPS
    Level 22  
    O Kurw.... pompa ciepła i zawór termostatyczny :evil: Wywal te termostatyczne zawory 3-d. Wstaw to pisałem w #30.
  • #37
    truskawek37
    Level 8  
    Witam 'VPS' czy można prosić jaki zestaw kupić zawór i siłownik a czy wywalenie zaworu trójdrożnego całkowicie będzie dobrym pomysłem w domu podłogówka i tylko 2 drabinki
  • #38
    VPS
    Level 22  
    truskawek37 powinieneś zacząć od napisania tego co masz fizycznie zamontowane w systemie grzewczym.

    1. Źródło(a) ciepła typ rodzaj moc kW jaka pompa obiegowa ?
    2. Powierzchnia grzewcza budynku i czy budynek nowy modernizowany ocieplony.
    3. Jaki rodzaj ogrzewania z podziałem na parter, piętro.
    5. Jakie średnice rur od źródła ciepła do np. rozdzielaczy.
    6. Co z ciepłą wodą użytkową ?

    Napisałeś, że teraz korzystasz z PC powietrze woda więc Ja zrobiłbym tak:
    PC - bufor 100-200 litrów (jak jest miejsce może być większy) - układ 2 obiegów pompowych z zaworem mieszającym obrotowym z siłownikiem - sterowanie np. Tech i-2
    Zaraz zadasz pytanie dlaczego bufor ? Ponieważ PC musi mieć zapewniony minimalny stały przepływ oraz coraz częściej klienci montują siłowniki na pętlach i wtedy bez bufora nie jest zapewniony minimalny przepływ przez PC. Dodatkowo przed buforem możesz podłączyć inne źródło ciepła.
    Wspomnę jeszcze nie znając Twojej PC, że pompa ciepła w temperaturach ujemnych musi się odlodzić co jakiś czas i właśnie bufor jest w tym pomocny.
  • #39
    Plumpi
    Heating systems specialist
    sylba wrote:

    Z przepływem laminarnym i turbulentnym jest dokładnie odwrotnie. Współczynnik oporów liniowych przepływu maleje ze wzrostem Re (dla przykładu obrazek z wykładu "Obliczanie strat hydraulicznych w rurociągach"). Opór przepływu jest proporcjonalny do iloczynu współczynnika oporów liniowych i kwadratur prędkości.


    Jeżeli rozpatrzymy siły tarcia wody o ścianki to masz rację, że maleją.

    Pisząc o oporach przepływu miałem na myśli spadek ciśnienia (straty ciśnienia) na danym odcinku rury, które rosną wraz z kwadratem prędkości, a które musi pokonać pompa obiegowa.

    Możliwe, że się źle wyraziłem.
  • #40
    sylba
    Level 19  
    Plumpi wrote:
    Możliwe, że się źle wyraziłem.

    Tak myślałem, zwróciłem uwagę dla porządku.
    Generalnie bardzo cenne i trafne rady, ale mam wrażenie, że truskawek37 nie do końca je rozumie.
  • #41
    truskawek37
    Level 8  
    Witam pompa ciepła 12 KW, pompa zasila bufor 200 l, bufor zamontowalem i popiołem do istniejącej instalacji po kotle na ekogroszek, jedna pompa na parter a druga na poddasze oraz 3 pompa na drabinki, pompa DAB Evosta 3 80 /180 na podłogówki, zasobnik CWU 300 l z dużą wężownica, kotłownia w miedzi fi 28,dalej na rozdzielacz rura pp 32.dom ma około 6 lat parter i poddasze użytkowe, dom ocieplony styropian grafitowy 20 cm, podłogówka w całym domu +2 drabinki w lazienkach,bufor zamontowalem bo zastanawiałem się nad sterowaniem podłogówka ale nie wiem do końca czy to ma sens,mam nadzieję że opisałem swoją instalację w miarę zrozumiałe.

    Dodano po 2 [minuty]:

    Dom o powierzchni po podłogach około 220 m2 użytkowej około 160-170m2,
  • #42
    Plumpi
    Heating systems specialist
    To termostaty w ogóle nie są Ci potrzebne. One wręcz tylko pogarszają pracę całego układu. Wywal je całkiem.
    Podłącz pompy wprost do tego bufora, jak najbliżej. Jeżeli bufor ma kilka oddzielnych wyjść to podłącz pompy oddzielnie.
    Jeżeli bufor ma tylko jedną parę podłączeń to podłącz do bufora rozdzielacze pompowe (kolektory) o dużej średnicy. Rura kolektora oraz podłączenie do bufora powinny mieć co najmniej 5/4 cala.
    Im większych średnic użyjesz, tym lepiej.

    Rura PP32 łącząca kolektory z buforem i pompami ma wewnętrzną średnicę ok. 26mm. Powinna wystarczyć jeżeli każdy z rozdzielaczy będzie podłączony oddzielnie i będzie zasilany oddzielną pompą.

    Pomiędzy pompą ciepła, a buforem powinny być zamontowane rury o średnicy minimum 32mm, a lepiej jakby były 40mm czyli 6/4 cala.

    Przy pompie zmień filtry oraz zawory zwrotne na 5/4 cala. Zawory odcinające mogą pozostać 1cal.

    Wtedy wszystko zacznie hulać jak trzeba.
  • #44
    Prof. SpecMiernik
    Level 27  
    truskawek37
    Jeśli to instalacja po (eko)groszku to równie dobrze może być zamulona.
    U mnie po roku podłogówki+węgiel przy płukaniu leciała czarna smoła (tylko rok!!!!).
    Nie wiem ile Ty używałeś ale może być różnie.
    Wejdź sobie na OLX i poszukaj usług dotyczących chemicznego czyszczenia instalacji przed zmianą źródła ciepła bo nie wszyscy sobie zdają tego sprawę.
    Dla świętego spokoju przelałbym jeszcze każdą pętlę choćby kranówką.

    I na przyszłość pisz zrozumiale w jednym temacie (a nie w trzech i chaotycznie) bo nie idzie sie połapać.
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic3839079.html
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic3845620.html
    truskawek37 wrote:
    bufor zamontowalem i popiołem

    Zamontowałeś i posypałeś popiołem? tym z ekogroszku?

    Papciak10
    Co sam sprawdziłeś? Poszukujesz jasnowidza?
  • #45
    truskawek37
    Level 8  
    Witam, Plumpi. Zawory trójdrożne zdemontuje, zawory zwrotne i filtry zmienię na 5/4 a czy jak wyjdę z bufora 1 1/2 takie jest wyjście i następnie przeszedł na trójnik i z niego na rury fi 28 miedź każda rura na dół i górę podlogowki, czy tak by było też ok czy jednak muszę zakupić kolektor pompowy a jeżeli tak to czy mógłbyś mi coś polecić nie znam się na tym. Miłego dnia pozdrawiam.
  • #46
    VPS
    Level 22  
    truskawek37 narysuj odręcznie schemat twojej instalacji
  • #49
    VPS
    Level 22  
    Truskawek37 zmodernizowałbym to w następujący sposób masz dwie strefy dół rozdzielacz 12 góra rozdzielacz 9.

    1. wyciąłby z bufora to co wychodzi na instalację grzewczą C.O.
    2. zamontowałbym kolektor kotłowy.
    Rozdzielacz podłogówki jaka średnica rury zasilającej
    3. Od bufora do kolektora rury miedź 42mm (drogo) stal zaprasowywana 42mm cena przystępna.
    4. Na powrocie z kolektora filtr magnetyczny.
    5. Na kolektorze zamontowałbym grupę pompową do rozdzielacza 12 obwodów (pompę już masz) z zaworem mieszającym 3-D obrotowym Kvs 6,3. KONIECZNIE zmień rury do rozdzielacza na 35x1,5 (śred.wew 32mm)
    Rozdzielacz podłogówki jaka średnica rury zasilającej
    7. Na kolektorze zamontowałbym grupę pompową do rozdzielacza 9 obwodów (pompę już masz) z zaworem mieszającym 3-D obrotowym Kvs 6,3. KONIECZNIE zmień rury do rozdzielacza na 28x1,5 (śred.wew 25mm)
    Rozdzielacz podłogówki jaka średnica rury zasilającej
    8. Potrzebujesz jeszcze dwa siłowniki sterujące zaworami mieszającymi. Do wyboru są sterowanie stałotemperaturowe. Można zmieniać zakres temperatury wody grzewczej. Drugim rozwiązaniem jest siłownik który będzie sterowany pogodowo.
    Rozdzielacz podłogówki jaka średnica rury zasilającej.
    9. Jeśli wybierzesz siłownik stałotemperaturowy parametry ustawiasz na siłowniku.
    10. Jeśli wybierzesz siłownik sterowany pogodowo musisz mieć sterowanie. Dobre opinie i dobry stosunek cenowy ma sterowanie firmy techsterowniki. Sterownik I-2. Mając ten sterownik możesz dodatkowo zamontować w strefie dolnej zdalne sterowanie - termostat pomieszczenia. Również zdalne sterowanie możesz zamontować na górze.
    Rozdzielacz podłogówki jaka średnica rury zasilającej
  • #50
    sylba
    Level 19  
    Znalazłem w materiałach Panasonic schemat, który w zasadzie odpowiada temu o czym napisał VPS.
    Rozdzielacz podłogówki jaka średnica rury zasilającej
    Mam jednak wątpliwości odnośnie zaproponowanych średnic rur.
    Skoro PC ma moc cieplną 12kW to przy dt=10C przepływ wody wyniesie 0,289 l/s tj. ok. 1042 l/h.
    Taka ilość wody będzie płynęła z prędkością 1 m/s przez rurę o średnicy wewnętrznej 19,2 mm, a dla prędkości 0,5 m/s wystarczy średnica rury 27,2 mm.
    Grupy pompowe umieściłbym przy rozdzielaczach by niepotrzebnie nie pompować dużej ilości wody przez pion. W tym układzie na pierwszą kondygnację wystarczą rury o średnicy jak wyżej (w zależności od prędkości), a z pierwszej na drugą przy zapotrzebowaniu 5kW ciepła wystarczyłyby rury o średnicy 17,7 mm przy 0,5 m/s i 12,6 mm przy 1 m/s.
  • #51
    VPS
    Level 22  
    Sylaba zgoda lecz doradzamy truskawek37 w sprawie wewnętrznej instalacji C.O. Zgodzisz się ze mną, że w ogrzewaniu podłogowym prędkość przepływu wody powinna mieścić się w granicach 0,2÷ 0,5 m/s, a opory hydrauliczne pętli grzewczej nie powinny być większe niż 20 kPa. Zaproponowane przez mnie średnice rur nie przyniosą żadnych strat ekonomicznych a znacznie poprawi hydraulikę przepływów z którymi truskawek ma problem.
    Ja jestem zwolennikiem montażu pomp, regulacji, sterowników w kotłowni (maszynowni) a nie po pomieszczeniach w szafkach. Montaż taki ma więcej zalet niż wad.
  • #52
    truskawek37
    Level 8  
    Witam jeżeli chodzi o sterownie to dół można by sterować jedna temperatura ale góra to już chyba nie za bardzo jedną temperaturą, w sypialni wolę trochę chłodniej, a w łazience musi być cieplej.
  • #53
    VPS
    Level 22  
    Dlatego zaproponowałem system strefowy dół i góra na osobnych obiegach. Zawsze możesz dodatkowo zamontować na rozdzielaczach siłowniki on-off lub autonomiczny siłownik samoregulujący na poszczególnych obwodach i mieć różne temperatury w pomieszczeniach. Tylko musisz zdawać sobie sprawę, że ogrzewanie podłogowe ma dużą bezwładność.
    Rozdzielacz podłogówki jaka średnica rury zasilającej
    Systemów sterujących jest kilka na rynku np. Salus, Techsterowniki, Afriso
  • #54
    truskawek37
    Level 8  
    Dzień dobry zastanawia mnie czy jest sens zakładać w ogóle zawory trójdrożne jeżeli jest pompa ciepła a gdybym chciał podlaczyc drugie źródło ciepła to i tak byłoby to źródło ciepła niskotemperaturowe.
  • #55
    VPS
    Level 22  
    Zależy od źródła ciepła. 70'C na ogrzewanie to jest również ogrzewanie niskotemperaturowe. Załóżmy że podłączysz kocioł na pellet i dalej będziesz uważał że nie ma sensu zakładać zaworów mieszających 3-D ?
    Coś mi się wydaje, że chcesz budżetowo poprawić swój układ grzewczy. Jeśli instalację miałeś wykonaną przez firmę jest coś takiego jak gwarancja lub rękojmia. Zgłoś, że masz problem z instalacją.
  • #56
    Plumpi
    Heating systems specialist
    Kolego truskawek37, kolega VPS przedstawił Ci zestaw taki jaki powinien być zrobiony w Twojej instalacji mod samego początku, aby nie było z nim najmniejszych problemów. Aż miło jest poczytać takich porad, człowieka który widać, że się zna na tym.
    Dzięki zaworom mieszającym z siłownikami będziesz mógł sterować niezależnie strefami (parter i piętro), a ponadto będziesz mógł podłączyć dowolne, drugie źródło ciepła.
    Nie mając zaworów 3D to co najwyżej drugim źródłem może być tylko i wyłącznie gazowy kocioł kondensacyjny, który można zablokować, aby nie grzał wyższą temperaturą jak 42'C.

    Napisałeś:
    truskawek37 wrote:
    Witam jeżeli chodzi o sterownie to dół można by sterować jedna temperatura ale góra to już chyba nie za bardzo jedną temperaturą, w sypialni wolę trochę chłodniej, a w łazience musi być cieplej.


    Te zależności realizuje się sposobem ułożenia podłogówki tzn. w łazience układa się podłogówkę gęściej niż w sypialni.
    Poza tym zasilając obydwie kondygnacje taką samą temperaturą, to na poddaszu użytkowym, podłogówki powinny być ułożone nieco gęściej, bo na poddaszu masz większe straty energii.
    Jeżeli ktoś bezmyślnie ułożył podłogówki tzn. ułożone są jednakowo na parterze jak na poddaszu to na poddaszu będziesz miał chłodniej.
    Niestety bywa, że łazienki, zwłaszcza na poddaszu nie da się dogrzać samą podłogówką. Dlatego trzeba dogrzewać grzejnikiem np. drabinką.
    Ale zasilanie tych drabinek temperaturą taką samą jak podłogówki niewiele da. Dlatego podnosi się nieco temperaturę grzewczą na źródle ciepła i tą temperaturą zasila się grzejniki/drabinki, a obiegi podłogówek zasila się wtedy poprzez zawory 3D, które obniżają temperaturę w wody w podłogach.

    Fakt, że rozwiązanie kolegi VPS nie jest tanie, ale jest skuteczne.
    Obecnie masz zrobione "tanio", bo zbyt cienkie rury, zamiast porządnej automatyki pogodowej z zaworami 3D sterowanymi siłownikami, masz zamontowane zawory termostatyczne o zbyt małych przepływach.
    Zadaj sobie teraz pytania:
    Czy jesteś zadowolony z obecnego układu?
    Czy działają one bezproblemowo?

    Ja robię instalacje tak samo jak kolega VPS. Zawory 3D z siłownikami i sterowniki i2, i3 firmy Tech lub Kwatermistrz z Eltermu, albo ecoMAX 850i firmy Plum.
    Robię też na automatyce Kromschroedera oraz Danfoss ECL Comfort 210 i 310 - ale tych Ci nie polecam, bo to są drogie rozwiązania i stosuję je tylko ze względu na kompatybilność z systemami BMS (system zarządzania automatyką budynków)

    Nie są to tanie instalacje, ale są skuteczne i bezproblemowe w użytkowaniu.
    Jak chcesz zaoszczędzić to zamiast rur miedzianych, montuj rury PP. Jak nie masz teraz kasy na sterownik to zainstaluj same zawory 3D sterowane ręcznie. Tymi zaworami sobie zbalansujesz temperaturę między parterem, poddaszem oraz grzejnikami. Jak się okaże, że jest to zbyt mało precyzyjne to dokupisz siłowniki i sterownik.
  • #57
    truskawek37
    Level 8  
    Dzień dobry ,VPS,Plumpi dziękuje bardzo za cenne rady ,będę powoli zbierał materiał na przeróbkę ,zamontuje zawory trójdrożne z siłownikiem,zakupię tez sterownik ,zawory zwrotne i filtry mam zmienić na 5/4,zawory zwrotne i filtry gdzie założyć .https://allegro.pl/oferta dzielacz-grup-pompowych-trzyobwodowy ,,,,,,,https://allegro.pl/oferta/grupa-pompowa-180-do-co-z-zaworem-3-dr-silownik-10714110345?reco_id=47ba8c35-494d-11ec-b159-40a6b731f310755aa386fe7e14ee7421a14291fbf951

    Znalazłem takie rzeczy nie wiem czy będą dobre czy mam szukać czegoś innego

    Dodano po 1 [godziny] 15 [minuty]:

    Zapomniałbym jeszcze raz miło czyta się takie porady szkoda że u mnie nie ma takich speców(VPS, Plumpi) teraz nie miałbym problemu
  • #58
    VPS
    Level 22  
    Zawsze możesz nam wysłać zlecenie modernizacji :D
    Podjąłeś dobrą i słuszną decyzję. Zaworów zwrotnych nie musisz kupować powinny być wbudowane w zawór powrotny z termometrem w grupie pompowej. Przed zakupem warto dowiedzieć się czy ma zawór zwrotny i jakie kvs zaworu 3-d. Grupa pompowa 180 do CO z zaworem 3-dr + siłownik (10714110345) cena dobra. Tytuł sugeruje że wraz z siłownikiem, natomiast opis że trzeba dokupić siłownik. Jeśli rozdzielacz u tego samego sprzedawcy (10516693991) to nie potrzebujesz ze sprzęgłem.
  • #59
    truskawek37
    Level 8  
    Dzień dobry chciałem się spytać jaka jest różnica miedzy jednym rozdzielaczem a drugim;jedynie co widzę to średnica podejścia zasilania kolektora ,wyjścia na grupę średnica taka sama.

    1-https://allegro.pl/oferta/afriso-rozdzielacz-ksv-125-2-70kw-2-obiegow-pompow-10696668659?utm_feed=6bb7005d-9dc7-4374-8565-4bc127df615a

    2-https://swatt.pl/pl/rozdzielacz-grup-pompowych-dwubwodowy-dn25-125mm-2656
  • #60
    Plumpi
    Heating systems specialist
    Tym, że Afriso jest 2 razy droższy. W działaniu są takie same.
    A nie chcesz gotowego bloku?
    https://womix.pl/pl/nowosci/systemy-mix-box-na-3-obiegi-grzewcze/mix-box-122
    Tutaj masz 3 obiegi. Jeden do grzejników bez mieszacza i dwa do podłogówek z mieszaczami.
    Kosztuje taki zestaw, ale jak zaczniesz samemu składać to wcale nie wyjdzie taniej, albo wyjdzie niewiele taniej, a masz dużo mniej roboty i kombinowania. Wbrew pozorom złożenie takiego zestawu z mieszaczami nie jest proste i jak zaczniesz kombinować z trójnikami i kolankami to wyjdzie dużo większy.
    Womix to polska firma, produkująca w Polsce. Mają też w swojej ofercie genialną rzecz - filtro-zawory Bioflux. Wygląda to jak zawór kulowy, a mieści w sobie 5 elementów tj. 2 zawory odcinające, filtr oraz 2 nyple. Oszczędza masę miejsca oraz dużo pracy związanej ze skręcaniem zestawu.
    Albo zestaw zabudowany z innej poleskiej firmy Elterm
    https://www.elterm.pl/fileadmin//user_upload/Elterm_karta_Kompania.pdf
    Jeżeli masz swoje pompy to możesz zamówić zestawy bez pomp zarówno z Womixa jak i Eltermu.
    Jak weźmiesz zestaw z Eltermu z 2 obiegami pompowo-mieszaczowymi to dodatkowy obieg grzejnikowy możesz podłączyć do bocznych przyłączy.

    Jeżeli wybierzesz zestaw Womix to pamiętaj, że fabrycznie jest to skonfigurowane jako rozdzielacz. Ty potrzebujesz sprzęgła hydraulicznego i rozdzielacza. W tym celu należy odkręcić specjalny zawór wbudowany w rozdzielaczu, dzięki czemu rozdzielacz staje się sprzęgło-rozdzielacz. Czyli pełni wtedy 2 funkcje tj. sprzęgła hydraulicznego i rozdzielacza pomp.

    W przypadku Eltermu dostajesz urządzenie, które pełni funkcję sprzęgło-rozdzielacza pompowego.

    Kupisz oddzielnie sprzęgło-rozdzielacz to musisz wszystkie pozostałe elementy dokupić i całość poskładać, a wszystkie takie sprzęgło-rozdzielacze mają bardzo ciasne rozstawy i trzeba się mocno nakombinować, aby to wszystko poskładać.

    A Ty czasami nie masz bufora?
    Jeżeli tak to sprzęgło-rozdzielacz jest Ci niepotrzebny i wtedy albo Womix w trybie rozdzielacza pompowego, albo wszystko podłączone wprost do bufora, dzięki czemu masz duże rozstawy zasilań i powrotów.
    Lub też typowy rozdzielacz z Eltermu
    https://www.elterm.pl/produkty/kompaktowe-rozdzielacze-kre/kompaktowe-rozdzielacze-kre
    Za Afriso zapłacisz więcej.