Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Marvin EX7SE (po raz chyba 21wszy)

roodzeek 23 Oct 2005 17:06 1613 11
  • #1
    roodzeek
    Level 23  
    Witam,

    Dane spisane z obudowy i wnętrza:
    Marvin EX7SE 62-30P-ER01-C-81
    kineskop i cewki Samsunga
    PCB: EX15&17 REV:4 320x245.0mm *1517M4* 71-IVC-C5G3-1-18
    procek: MYSON MTV112N-OTP
    wiem że serwisowcy często kierują się kodem chassis a nie modelem ale nie wiem gdzie tego szukać.

    Mam go od kumpla - twierdził że nie działa.
    Odpaliłem go i chodził tylko w dosie (niska rozdzielczość i odświeżanie). Po wejściu w wyższe tryby robił się ciemny i bardzo niewyraźny obraz.



    Wymieniłem większość elektrolitów, odpaliłem - w dosie ok ale po wejściu w wyższy tryb zgasł i zaśmierdziało. Znalazłem spaloną (zwartą) diodę D602 (UF5404G) i zwarty mosfet Q604 (CEFF630). Oraz "dziwny" opornik R609 - (z tych niepalnych) ma kod 5cio paskowy ale nie umiem go zdekodować: czerwony, czerwony, srebrny, złoty, zielony. Na mierniku daje zwarcie. HOT (C5129) wygląda na sprawny.

    W poniedziałek kupię (o ile dostanę) tą diodę i mosfeta (mają na stanie IRF630 - chyba może być).
    Moje pytanie - skoro poleciała dioda 3A z której idzie linia bezpośrednio do trafa WN jakie mam szanse na naprawę bez wymiany trafa? Na co jeszcze zwrócić uwagę przed zakupem części?

    Oczywiście poszukiwania schematu spełzły na niczym...

    Naprawiam to (a raczej próbuję) dla własnej satysfakcji i traktuję to jako szansę na naukę (w chwili obecnej jestem dość zielony z monitorów).

    Za wszelką pomoc z góry dziękuję.
  • #2
    Connor MacLeod
    Monitors specialist
    Skoro poleciała dioda, tranzystor to całkiem możliwe, że poleciał również kondensator elektrolityczny znajdujący się za diodą - jakieś 22µF/250V.
    Ten rezytor 5-paskowy ma taki być. Robi za bezpiecznik. Jak widać nie zadziałał :D...
    Jak masz oscyloskop to sprawdź czy ten tranzystor Q604 ma sterowanie. Możesz wstawić za niego IRF603 (metalowy radiator) lub IRFS630 (cay plastikowy) w zależności od tego czy radiator jest do masy podłączony czy też nie.
  • #3
    roodzeek
    Level 23  
    Dzięki za odpowiedź.

    Radiator nie jest na masie tylko na swoim polu lutowniczym niepodpiętym do niczego innego. Ten Q604 CEFF630 jest cały plastikowy - zobaczę co będą mieli na stanie ale w katalogu na necie mają IRF630 - chyba i tak wezmę.
    Co do diody - ta co poleciała D602 to była 50ns - nie wiem czy to dostane ale mają 1N5418 (400V 3A <150ns tak ją mają opisaną w katalogu) - brać? Czy dalej szukać tej ultra szybkiej?
    Kondensator C605 za tą diodą to 47uF 250V i wygląda na sprawny (prosty pomiar miernikiem, ale co się stanie pod pełnym napięciem to nie wiem).
    Ten opornik 5cio paskowy R609 był między bramką tego mosfeta i masą.
    Oscyloskopu nie mam.

    Pozdrawiam.
  • #4
    Connor MacLeod
    Monitors specialist
    Ta dioda ma być ultra szybka - dowolna byle spełniała warunek ok. 50ns i 3A.
    Co do rezystora - jeśli miałby być miedzy bramką a masą to powinien mieć ok. 10kΩ. A może to jest między źródłem a masą? Wtedy będzie OK. Chyba, że to nie rezystor a dioda zenera.
  • #5
    roodzeek
    Level 23  
    Sorry - racja ten rezystor jest między źródłem a masą, między bramką a masą jest 10k. Ech - chyba nie mogę grzebać w sprzęcie wieczorami :D
    Tak coś czuję że naprawa się trochę odwlecze przez tą diode... zobaczymy
    Dzięki.
  • #6
    roodzeek
    Level 23  
    Witam,

    Zdobyłem części: IRF630 i HER305 (zamiennik UF5404).

    Mam teraz pytanie - jeśli mam jakieś przeciążenie na tej linii (a chyba będzie skoro ta dioda poleciała) jak się zabezpieczyć? Wpiąć w szereg jakąś żarówkę? Albo odpalać monitor przez żarówkę w szereg z zasilaniem? (tak jak podczas naprawy zasilaczy, tyle że on nie wywala bezpieczników więc chyba to jest bezcelowe)
    Czy po prostu odpalić i liczyć, że zaskoczy? (przynajmniej do stanu sprzed "naprawy") Choć nie sądzę bym miał tyle szczęścia.
    Co jeszcze sprawdzić przed odpaleniem?
  • #7
    Connor MacLeod
    Monitors specialist
    Wylutuj HOT i w jego miejsce wstaw żarówkę - 220V 40W. Będziesz mógł sprawdzić jak wyglądają napięcia i sygnały sterujące. Dodatkowo możesz zrobić tak, że nie wstawisz tego IRF i uruchomisz monitor normalnie. Powinieneś uzyskać przyciemniony obraz za duży w pionie i wąski z poduchą w poziomie. Jak tu bedzie OK to montujesz IRF i patrzysz czy normalnie sie uruchamia.
  • #8
    roodzeek
    Level 23  
    Nie wiem czy dobrze zrozumiałem:
    Quote:
    Wylutuj HOT i w jego miejsce wstaw żarówkę - 220V 40W. Będziesz mógł sprawdzić jak wyglądają napięcia i sygnały sterujące.

    Quote:
    Dodatkowo możesz zrobić tak, że nie wstawisz tego IRF i uruchomisz monitor normalnie. Powinieneś uzyskać przyciemniony obraz za duży w pionie i wąski z poduchą w poziomie. Jak tu bedzie OK to montujesz IRF i patrzysz czy normalnie sie uruchamia.


    Te dwie części są chyba rozłączne - bez HOTa chyba nie będę nic widział.

    W pierwszej części mam też nie dawać tego IRFa?
    (jaka jest jego funkcja wogóle - przetwornica impulsowa podwyższająca napięcie?)
    Rozumiem, że do drugiej części HOT ma być wlutowany a nie żarówka?
    (edit: chyba wieczorami mam problemy z myśleniem -> "normalnie" - czyli wszytko podpięte poza IRFem)

    Jak teraz sprawdzałem miernikiem to mam B i E HOTa praktycznie na masie - śledząc ścieżki tak to też wygląda tyle że B idze przez taki mały transformator do masy - żarówkę mam wpiąć między CE?
    Sprawdzenie sygnałow i napięć ograniczy się w sumie tylko do napięć (nie mam oscyloskopu). I tu prosiłbym o trochę więcej informacji - nie znam się na tych oznaczeniach G+, B+ itp.
    (jakaś teoria o monitorach lub tv by się przydała :) - zacząłem czytać to: http://www.repairfaq.org/sam/monfaq.htm)
  • Helpful post
    #9
    Connor MacLeod
    Monitors specialist
    Jeśli chodzi o literaturę to jedynie serwisówki - nie sam schemat. Jednie słusze są w języku angielskim.
    Co do tranzystora HOT. Masz go wylutować. W miejsce C i E podłączyć żarówkę. Montujesz oczywiście IRF i diodę. Wtedy włączasz i masz możliwość dokonania wspomnianych sprawdzeń.
    Jeśli powyższe OK to robisz tak: odłaczasz żarowkę i wlutowujesz HOT, a wylutowujesz IRF. W ten sposób napięcie na HOT będzie miało stałą wartość OK 50V. Pojawić się powinien obraz - taki jak pisałem wcześniej. Jeśli nie dzieje się nic podejrzanego to wtedy wlutowujesz IRF i uruchamiasz całość.
    Teraz jest chyba wszystko jasne. Reszty informacji szukaj na forum.
  • #10
    roodzeek
    Level 23  
    Witam - wreszcie mam trochę czasu...

    Nie wstawiłem IRFa, wstawiłem diodę, odpalam bez cewek demagnesujących i na razie bez sygnału. Monitor odpala sie normalnie, pokazuje tabelkę "No signal" bez jakichkolwiek zniekształceń. Pomierzyłem napięcia względem masy:

    tryb ST-BY:
    katoda D602 (lub +C605): 63V
    HOT C: 63V
    i wyjścia z zasilacza:
    +C525: 115V
    +C526: 64V
    +C527: 17V

    tryb ON (no signal):
    katoda D602 (lub +C605): 54V
    HOT C: 54V
    i wyjścia z zasilacza:
    +C525: 102V
    +C526: 55V
    +C527: 14V

    Ze zdemontowaniem HOTa mam problem natury mechanicznej - przeszkadza mi tam taka wysoka cewka by sie do śruby dostać.

    Co lepiej zrobić wcześniej - podpiąć komputer i sprawdzać rozdzielczości bez tego IRFa czy wstawić go najpierw i potem sprawdzać przy jakiej rozdzielczości poleci?
    Sprawdzanie przebiegów z wymontowanym HOTem robi się dla wszystkich możliwych trybów rozdzielczość/odświeżanie?

    W DOSie obraz jest minimalnie zwężony i pompuje jak sie da coś jasnego. Zakładając że w sumie do dosa (przynajmniej na razie) jest mi głównie potrzebny ten monitor mogę nie wlutowywać IRFa wogóle? Jak wskoczy w wysoką rozdzielczość powinien być zniekształcony obraz ze względu na niskie zasilanie HOTa ale nie powinno sie nic spalić ponownie?

    I zauważyłem jeszcze jedno a nie pamiętam czy tak się zachowywał od początku - po naciśnięciu wyłącznika nie wyłącza sie wogóle tylko przechodzi w STBY (LED świeci na pomarańczowo) - tak miały te monitory czy poleciało coś co wyłącza przetwornicę?
  • #11
    wlserwis
    Level 14  
    Na to zwężenie i zmiany przy białym tle: wymień elki 47uF/200V, ważniejsza jest ta bliżej środka płyty (a w ogóle są dwie). Często pustoszeje też 1000uF/25V od napięcia zasilającego pion: -12V.

    PS. Czy ktoś z Was nie ma może z demobilu procka do tego monitora (jakiś Nebulus ... 53 ... czy coś takiego)?
  • #12
    roodzeek
    Level 23  
    Monitor mimo braku tego tranzystora chodzi w DOSie świetnie, a w graficznym w 800x600@60Hz. Więcej nie potrzebuję na tym stanowisku.
    Temat zamykam.