Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Multimetr FlukeMultimetr Fluke
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

VW Polo 1.4 16v - Wynik analizy spalin - katalizator, czy inna przyczyna?

testowy119 22 Apr 2021 04:49 543 7
  • #1
    testowy119
    Level 9  
    Witam,
    Auto to VW Polo 9n 1.4 16V benzyna, 2005 rok, silnik BKY, ale zagadnienie jest chyba ogólne.
    Podczas przeglądu technicznego i analizy spalin diagnosta stwierdził, że auto przekracza normy i nie powinien zaliczyć, ale że jestem stałym klientem to dostałem szansę i ostrzeżenie, że za rok nie przejdzie i jak najszybciej mam coś z tym zrobić.
    Wyniki:

    2000-3000rpm:
    - CO 0,61% (norma 0,3% ?)
    - CO2 14,7%
    - HC 79 ppm (norma 30 albo 100?)
    - O2 0,64%
    - LAMBDA 1.01

    BIEG JAŁOWY:
    - CO 0,54% (norma 0,2% ?)
    - CO2 14,1%
    - HC 493 ppm (norma 100?)
    - O2 1,24%
    - LAMBDA 1.02

    Auto kupiłem kilka lat temu, wcześniej nikt nie sprawdzał mi spalin, więc nie wiem czy spełniało normy. Poprzedni właściciel coś kombinował, bo był wymieniany katalizator i założony emulator na sondzie za katalizatorem. Czuć nieprzyjemny zapach spalin kiedy parkowałem w garażu podziemnym lub dłużej trzymałem auto na wolnych obrotach, jednak zgodnie z zasadą działa-nie ruszaj nie interesowałem się tym.
    Diagnosta rzucił hasłem, że katalizator albo coś z zapłonem.
    Świece i 2 cewki były wymieniane w 2019 to były 2 niezależne awarie z wypadaniem zapłonu. Wymienione również rok temu dwa tłumiki. Kiedyś silnik spalał trochę oleju, poprzedni właściciel lał Mobile1, ja zmieniłem na Motula i nie dolewałem nic od 8 tys km.

    Podłączyłem auto pod komputer - błędów brak. Wypadania zapłonu komputer nie stwierdza. Pierwsza sonda jest szerokopasmowa - założona 3 lata temu uniwersalny zamiennik pokazuje zgodnie z normą między 0,41-0,45V. Korekta skacze miedzy -10% a +4%. Lambda wg pierwszej sondy skacze w zakresie 0,992-1,008. Druga sonda za katalizatorem z emulatorem dawała wynik ok 0,028V, a po usunięciu emulatora oscyluje ok 0,3-0,8V (czyli tak jakby katalizatora nie było?) - nie jeździłem długo, więc błąd nie zdążył mi się wyświetlić.
    Rozebrałem układ - powinny być 2 katalizatory, jeden przy kolektorze, drugi na rurze. Okazało się, że pierwszego w puszce brak - wykruszył się naturalnie lub ktoś mu pomógł. Drugi ceramiczny zamiennik o nieznanej mi normie jest i z obu stron sprawdzony kamerą inspekcyjną wydaje się być wizualnie w dobrym stanie. (układ w katalogach zamienników)

    Myślałem, żeby w miejscu pierwszego katalizatora za kolektorem włożyć metalowy wkład katalizatora euro 4 (ok 300zł) i wtedy usunąć drugi zamiennik jeśli już nie daje rady lub zostawić go, albo awaryjnie założyć jakiś o niższej normie tak żeby w razie kradzieży była mniejsza strata. Jednak nie mam pewności, czy taki pojedynczy wkład da radę?

    Zastanawia mnie tylko, czy na pewno szukam w dobrym kierunku? CO jest podwyższone 2x, a HC na wolnych obrotach prawie 5x - przeszukiwałem różne fora i nigdzie nie znalazłem podobnego przypadku, ale wiele wskazówek, że HC faktycznie może być efektem złego spalania... Jednak lambda jest w normie, a oba parametry są wyżej. Czy to jednoznacznie katalizator?
    Prośba do kogoś mającego doświadczenie o opinię gdzie szukać przyczyny i czy ryzykować od razu z kupnem wkładu do katalizatora nie mając pewności czy pomoże?
    Ethernet jednoparowy (SPE) - rozwiązania w przemyśle. Szkolenie 29.09.2021r. g. 11.00 Zarejestruj się za darmo
  • Multimetr FlukeMultimetr Fluke
  • #2
    andrzej20001
    Level 43  
    Przelewa ci uklad wtryskowy. Najbardziej podejrzana sonda lambda. Żywotność to ok 100tkm. Jak masz wideband to 700zł. Jak zwykla to ok 300.
  • Multimetr FlukeMultimetr Fluke
  • #3
    maszan
    Level 24  
    HC podwyższone to brak katalizatora ale reszta to sonda - i tu tak jak kolega wyżej jedynie oryginał robi jak nalezy .
  • #4
    testowy119
    Level 9  
    Poprzednia sonda szerokopasmowa, 5 przewodowa, była jeszcze oryginalna VW, producent NTK i wytrzymała ponad 190 tys km i wymieniona ze względu na padniętą grzałkę.
    Założona nowa uniwersalna szerokopasmowa, też od NTK, przewody są trochę dłuższe niż starej, poza tym wizualnie nie widzę żadnych różnic między nimi, przejechane 15 tys km.
    Tutaj taką różnicę robiła by tylko dołożona wtyczka lub długość przewodu?

    andrzej20001 wrote:
    Przelewa ci uklad wtryskowy.

    Czyli mieszanka zbyt bogata? Oprócz sondy coś warto sprawdzić - ciśnienie paliwa, wtryskiwacze, jakieś czujniki?

    maszan wrote:
    HC podwyższone to brak katalizatora

    Jeśli drugi katalizator jest faktycznie w kiepskim stanie, to dołożenie pierwszego za kolektorem pomoże, czy ten drugi lepiej zlikwidować bo może szkodzić?
    Czytałem wątek w którym po założeniu katalizatora HC spadło z 250 na 25, jednak te 493 wydaje mi się być ogromne i w innych źródłach piszą, że katalizator nie wpływa na HC :/

    Mam sporo wątpliwości, auto czasami pali 7l/100km, czasami 9l/100km na podobnych trasach. Jest też czasami odczuwalny spadek mocy, szczególnie przy ruszaniu w zakresie 700-1300 obrotów, reszta zakresu jest ok. Drugie auto w domu jest trochę mocniejsze, więc może być to tylko moje subiektywne wrażenie.

    Nowa sonda 600 zł, nowy wydech z katem 770 zł, sama puszka katalizatora ze wspawaniem 500 zł. Nie są to małe pieniądze, więc nie chciałbym wymieniać na ślepo.

    Mam narzędzia, mam sprzęt diagnostyczny tylko brak doświadczenia więc potrzebuję rady co po kolei warto sprawdzić i wziąć pod uwagę żeby wykluczyć?
    Myślałem żeby skręcić układ i spróbować odpiąć sondę, wtedy komputer będzie regulował na podstawie zapamiętanych danych z sondy, a jeśli odłączę na chwile akumulator to zresetuje wartości?
  • #5
    andrzej20001
    Level 43  
    Nie ma sond uniwersalnych wide. Nie bez znaczenia jak sterownik widzi temperatury tudzież sprawdz dzialanie i szczelność zaworu odpowietrzenia zbiornika paliwa
  • #6
    maszan
    Level 24  
    Mam 2 auta z podobnymi silnikami : Leon 1.6 16V BCB- 2 katalizatory + 2 sondy + LPG i Golfa 4 1.4 16V AHW - jedna sonda + 1 katalizator+ LPG. W Golfie po małym remoncie silnika ( głowica, tłoki, pierścienie) z zamiennikiem katalizatora Euro3 miałem HC ciut powyżej 100 na wolnych( przed remontem z nowa sonda Bosch było 250). Wjechał kat Euro 4, ale sprawdzony zamiennik i HC na benie i na gazie spadło do poziomu 18.
  • #7
    testowy119
    Level 9  
    Kwarantanna trochę przeszkodziła mi w naprawie auta, ale udało mi się w końcu powtórzyć testy i prosiłbym jeszcze o konsultację.
    Błędów na sterowniku brak. Wizualnie i słuchowo nigdzie nie znalazłem nieszczelności, silnik pracuje równo. Brak wypadania zapłonu, kompresja ok, świece wizualnie wyglądają podobnie.

    Na wolnych obrotach (670-680rpm i rozgrzanym silniku):
    Ciśnienie w kolektorze dolotowym 290mbar (norma 240-420mbar, jednak chyba jest bliżej dolnej granicy bo punkt środkowy to 330mbar)
    Otwarcie przepustnicy 12,5% (jedna specyfikacja podaje 10-11%, inna 10-13%)
    Obciążenie na wolnych obrotach 22,9% (wg specyfikacji powinno być 10-20%, wszystkie zbędne rzeczy wyłączone).
    Pierwsza sonda ciągle pokazuje lekko bogatą mieszankę -skacząc między 0,41-0,45V.
    Lambda skacze między 0,992 a 1,008 (factory 0,996)
    Test sondy niby ok.
    Krótkie korekty paliwowe skaczą, skrajne wartości to -10% a 4% (na filmikach w sieci są wszędzie stabilniejsze i nie skaczą w tak dużym zakresie).
    Długie korekty paliwowe 0% (dziwne...).
    Druga sonda oscyluje - 0,4-0,8V, czyli katalizator faktycznie nie jest w najlepszym stanie.
    Obie sondy są okopcone od sadzy - używane sondy które oglądałem w sieci wydają się być mniej okopcone, ale jeździłem ostatnie miesiące głownie krótkie odcinki w mieście, więc to może być powód.

    Niepokoją mnie głownie takie skoki krótkich korekt i fakt, że długie to 0%. Pierwsza sonda trzyma się na lekko bogatej mieszance, lambda factory też. Dziwne też jest podwyższone obciążenie silnika na wolnych obrotach.

    Czy powinno być to powodem do niepokoju i czy może być powodem takiego wyniku analizy spalin? Nie chcę żeby po wymianie katalizatora okazało sie, że nowy szybko straci swoje funkcje :/
  • #8
    gimak
    Level 39  
    Nie mam recepty, ale ja również oglądam jaki wyglądają świece, jakie są między nimi różnice w wyglądzie, czasem one dużo potrafią powiedzieć.