Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

[Solved] Skoda Octavia II 1.6 TDI 2011r - usterka elektryczna i sporadyczna utrata mocy

hans87 24 Apr 2021 21:40 2778 8
  • #1
    hans87
    Level 9  
    Witam. Zawsze mogłem polegać na pomocy forumowiczów i tak jest też tym razem :-)

    Auto to Skoda Octavia II 1.6 TDI 2011R. 105 KM
    Silnik CYAC Przebieg: 320 000 km

    Od dłuższego czasu jest problem z pojawianiem się usterki elektrycznej (sprężynki) czasami podczas jazdy, a czasami od razu po odpaleniu. Auto jedzie przez jakiś czas normalnie, dopiero po którymś razie pojawi się kontrolka "check engine" i auto straci moc. Dziwne jest to, że po zgaszaniu i ponownym odpaleniu auta kontrolki gasną i pojazd odzyskuje moc.
    Co jeszcze istotne to czasami po odpaleniu samochodu, samoistnie włącza się tylnia wycieraczka pomimo manetki ustawionej w pozycji wyłączonej (może ta wariująca wycieraczka ma jakiś związek z usterką - nie wiem).

    Ostatnio dwoje mechaników sprawdzało przewody, z czego jeden wymienił czujnik ciśnienia turbiny. Przewody podobno są OK, ale powyższe nie pomogło.

    Miał ktoś może podobny problem w swojej Skodzie i udało się mu go rozwiązać?
    Pozdrawiam i dzięki za odpowiedzi,
    Paweł


    Poniżej wklejam info z OBDeleven po podpięciu do auta:

    Spoiler:
    Data: 2021-02-26 17:52
    VIN: TMBDT21Z0C2108578
    Pojazd: Skoda Octavia
    Rok: 2012
    Typ nadwozia: Saloon
    Silnik: CAYC
    Przebieg: 319530 KM
    ---------------------------------------------------------------
    01 Elektronika silnika
    Opis sytemu: R4 1.6l TDI
    Numer oprogramowania: 03L906023LP
    Wersja oprogramowania: 9978
    Numer sterownika: 03L906023JH
    Wersja sterownika: H43
    Nazwa ODX: EV_ECM16TDI02103L906023LP
    Wersja ODX: 003012
    Długie kodowanie: 00114014030400080000
    Kody błędów:
    P023600 - Czujnik ciśnienia doładowania Niewiarygodny sygnał
    Statycznie
    Date: 2103-12-17 15:46:17
    Mileage: 319525 km
    Priorytet: 2
    Licznik częstotliwości wystąpienia usterki: 4
    Licznik cykli wyuczania: 255
    Prędkość obrotowa silnika: 0.00 /min
    Unormowana wartość obciążenia: 0.0 %
    Prędkość samochodu: 0 km/h
    Temperatura płynu chłodzącego: 87 °C
    Temperatura zasysanego powietrza: 25 °C
    Ciśnienie otoczenia: 1010 mbar
    Napięcie zacisku 30: 12.198 V
    Dynamiczne dane otoczenia: 209628202A096C2029096CF4336420840000
    P023600 - Czujnik ciśnienia doładowania Niewiarygodny sygnał
    Statycznie
    Priorytet: 2
    Licznik częstotliwości wystąpienia usterki: 3
    Licznik cykli wyuczania: 255
    Prędkość obrotowa silnika: 0.00 /min
    Unormowana wartość obciążenia: 0.0 %
    Prędkość samochodu: 255 km/h
    Temperatura płynu chłodzącego: 63 °C
    Temperatura zasysanego powietrza: 21 °C
    Ciśnienie otoczenia: 1000 mbar
    Napięcie zacisku 30: 12.649 V
    Dynamiczne dane otoczenia: 209628202A4B1E20294B1EF4336420840000
    P010100 - Przepływomierz powietrza 1 Niewiarygodny sygnał
    Sporadyczna
    Date: 2103-12-14 15:31:35
    Mileage: 319450 km
    Priorytet: 2
    Licznik częstotliwości wystąpienia usterki: 1
    Licznik cykli wyuczania: 255
    Prędkość obrotowa silnika: 1948.50 /min
    Unormowana wartość obciążenia: 0.0 %
    Prędkość samochodu: 100 km/h
    Temperatura płynu chłodzącego: 94 °C
    Temperatura zasysanego powietrza: 20 °C
    Ciśnienie otoczenia: 1000 mbar
    Napięcie zacisku 30: 14.231 V
    Dynamiczne dane otoczenia: 20962629D155393F934F2220A7000020BA7AE020293E7E202A3E7E20020000
  • #2
    hans87
    Level 9  
    Do moderatora:
    Nie wiem czy odpowiednim było przenoszenie tego tematu do działu dla początkujących?
    Ta usterka dotyczy elektryki w aucie i jest na tyle skomplikowana, że raczej laik nie będzie umiał pomóc.

    Pozdrawiam.
  • Helpful post
    #3
    Czarny4994
    Level 25  
    Jeżeli chodzi o ten błąd to najprawdopodobniej wiązka przy skrzyni biegów blisko rozrusznika która jest w grubym peszlu i tam się przecierają przewody i to obstawiam problem z czujnikiem lub sprawdzić instalacje i kostki odpowiedzialne za czujnik
  • #4
    hans87
    Level 9  
    Czarny4994 wrote:
    Jeżeli chodzi o ten błąd to najprawdopodobniej wiązka przy skrzyni biegów blisko rozrusznika która jest w grubym peszlu i tam się przecierają przewody i to obstawiam problem z czujnikiem lub sprawdzić instalacje i kostki odpowiedzialne za czujnik


    Wcześniej dwóch mechaników/elektryków podobno sprawdzało wiązki i nic nie zauważyli z przewodami i kostkami. Pytanie tylko czy faktycznie rzetelnie to sprawdzali. Teraz auto jest u elektromechanika (podobno dobry gość) ciekawe czy dojdzie do tego. Przeczywam, że może to być coś z elektryką... ale coś mi świta, że turbina może być przyczyną tego błędu.

    Ok. Wie, ktoś jeszcze co może być przyczyną tego, że czasem po przekręceniu stacyjki, mimo manetki na "0" i włącza się tylnia wycieraczka? Nadmienie, że akumalator mam nowy z VARTA (ktoś kiedyś pisał, że czasami słaby akumulator dawał taki objaw)
  • Helpful post
    #5
    grala1
    VAG group specialist
    W załączniku schemat sterowania silnikiem - co prawda od Golfa ale powinien pasować.
    Tam jest silnik CAYC a nie CYAC.
    Trzeba sprawdzić przewody przepływomierza G70 oraz czujnika ciśnienia doładowania G31.
    Przydało by się zrobić logi by było widać odczytu z tych czujników.
    Z błędów widać że czujnik ciśnienia doładowania łapie błąd po włączeniu zapłonu.
    Jakie widać doładowanie na niepracującym silniku?
  • #6
    hans87
    Level 9  
    grala1 wrote:
    W załączniku schemat sterowania silnikiem - co prawda od Golfa ale powinien pasować.
    Tam jest silnik CAYC a nie CYAC.
    Trzeba sprawdzić przewody przepływomierza G70 oraz czujnika ciśnienia doładowania G31.
    Przydało by się zrobić logi by było widać odczytu z tych czujników.
    Z błędów widać że czujnik ciśnienia doładowania łapie błąd po włączeniu zapłonu.
    Jakie widać doładowanie na niepracującym silniku?


    Dziękuję kolego za wskazówki, auto jest teraz u elektromechanika, więc nie mam więcej parametrów z auta. Jak będę rozmawiał z facetem, to przekaże mu Twoje wskazówki.

    Wracam do pytania o tylną wycieraczkę, która czasami sama się załącza przy przekręceniu stacyjki. Wiecie co może być tego przyczyną?
  • Helpful post
    #7
    Czarny4994
    Level 25  
    Z wycieraczką problem może leżeć w samej manetce, można wyczyścić i zobaczyć czy pomoże ale raczej wymiana.
  • #8
    hans87
    Level 9  
    Czarny4994 wrote:
    Z wycieraczką problem może leżeć w samej manetce, można wyczyścić i zobaczyć czy pomoże ale raczej wymiana.


    Dzięki kolego. Już zakupiłem nową manetkę i to nawet z tempomatem (stara jest bez). Jak auto wróci to przełożę ją i zobaczę. Te włączenie się tylnej wycieraczki nie występuje często, ale jednak trochę denerwuje :-)

    Dam znać co z usterką elektryczną i z wycieraczką.
    Pozdrawiam
  • #9
    hans87
    Level 9  
    Witam.
    Tydzień temu odebrałem auto od elektromechanika i po jazdach testowych stwierdzam, że usterki zostały usunięte :-)

    Dziękuję panowie, za podpowiedzi, które okazały się być prawidłowe.
    Powodem usterki elektrycznej była "poprzecierana" wiązka, która znajdowała się pod/lekko obok podstawy akumulatora. Możliwe, że jakiś zwierz to wszystko poharatał (a ten problem trwał w aucie od dobrych paru lat i poprzedni właściciel po prostu jeździł tym autem, bo usterka nie występowała ciągle).

    Co do tylnej wycieraczki, która sama się włączała podczas przekręcenia zapłonu to przyczyną była usterka silniczka. Po jego wymianie już wszystko jest ok.

    Zauważyłem, że większość problemów z check engine albo spiralką (usterka elektryczna) spowodowana jest korozją, przetarciem przewodów lub nawet uszkodzoną wtyczką lub gniazdem.
    Kiedyś miałem problem z Golfem 6, który gasł podczas jazdy i okazało się że EGR miał uszkodzone gniazdo, mimo że VCDS pokazywał na zupełnie inną przyczynę.

    Pozdrawiam i jeszcze raz dzięki.