Witam, nie wiem jaki kocioł gazowy dwufunkcyjny wybrać do ogrzewania wody i mieszkania w 5 piętrowej kamienicy (nieocieplonej)? Moje mieszkanie mieści się na 1 piętrze, ma 50m2, w tym 2 pokoje, łazienka i kuchnia oraz przedpokój. Będzie on zamontowany w łazience. Który kocioł będzie odpowiedni i który polecacie?
Sądzę, że powinieneś zapytać instalatorów, a jak wybiorą ci model, zapytaj " dlaczego".
Wszystko trzeba obliczyć.Moc grzejników,rodzaj, ich ilość,straty ciepła itd, itd.Potem moc kotła, potem markę i model.
To tak jakbyś pytał o markę i model auta do przewozu 3 osób.
nie wiem jaki kocioł gazowy dwufunkcyjny wybrać do ogrzewania wody i mieszkania w 5 piętrowej kamienicy (nieocieplonej)?
marka i model to sprawa dyskusyjna i gustu
shymeq7 wrote:
Moje mieszkanie mieści się na 1 piętrze, ma 50m2
Zakładając, że wszędzie po bokach oraz z dołu i góry masz ocieplone pomieszczenia to można przyjąć, że przelicznik mocy 100W/m2 może być zawyżony ale równie dobrze w Twoich warunkach może być optymalny.
Ale uwzględniając owe 100W/m2 wychodzi 5000W stałej mocy dla mrozu -20.
Ponieważ średnia temperatura jest raczej dodatnia to średnio będziesz potrzebował ok. 45% tego co potrzeba na mrozy -20.
Dla 5kW wychodzi średnio 2,25kW.
Kotły 2-funkcyjne mają najniższą wartość mocy minimalną na poziomie ok. 3-3,5kW.
Z racji, że moc minimalna kotła będzie wyższa niż średnie zapotrzebowanie to średnio będzie Ci kocioł taktował. Ciągła praca kotła będzie możliwa dopiero przy mrozach rzędu -10.
Pod kątem mocy szukaj czegoś w zakresie mocy minimalnej 3-3,5kW, bo na rynku są kotły o mocach znacznie większych.
Potem jest aspekt komina. Kociol kondensacyjny wymaga specjalnego komina i różni producenci podają maksymalne długości takiego wkładu kominowego.
Masz budynek 5 piętrowy, skoro Ty jesteś na 1 to nad Tobą są jeszcze 4 kondygnacje + ewentualnie strych, więc razem masz 5 kondygnacji. Im dłuższa rura z wkładem kominowym tym większe koszty ale pojawiają się ograniczenia co do możliwości zastosowania wybranych modeli kotłów.
Czasami nie ma możliwości na montaż podwójnej rury o średnicy 125mm i pozostaje tylko 100mm ale długość wkładu wyklucza użycie rury 100mm. Wtedy trzeba kombinować inaczej, więc nie ma jednej prostej odpowiedzi.
Kocioł to jedno ale c.o. to zespół naczyń połączonych w skład którego wchodzą grzejniki i rury. Od tego jak zostanie wykonana całość, jak zostaną dobrane grzejniki oraz średnica rur wodnych, przepustowość zaworów, ich możliwości regulacyjne itp. zależy, czy całość u Ciebie zadziała OK i będziesz zadowolony, czy może z czasem będziesz rozczarowany.
@BUCKS dzięki za odpowiedź. Wybrałem Junkers Cerapur Compact ZWB 24-1 DE, bo chyba w innym temacie go polecałeś. Teraz trzeba dopasować do niego rury i grzejniki. Mam nadzieję, że hurtownia pomoże w dobraniu
Dlaczego, nie wyprowadzić z kotłowni przez ścianę (prawie poziomo z lekkim skosem w górę), tylko pakować się w koszty podłączenia do komina - szachtu?
bo najpierw trzeba uważnie czytać, że chodzi o mieszkanie, czyli budynek wielorodzinny, a rurę spalinową puścić przez ścianę to możesz ale w domku jednorodzinnym i z kotłem o mocy do 21kW.
W związku z tym Twój pomysł w kamienicy odpada i porada jakby jej nie było
shymeq7 wrote:
Wybrałem Junkers Cerapur Compact ZWB 24-1 DE, bo chyba w innym temacie go polecałeś
Tak, kiedyś o nim pisałem, bo sam go brałem jako potencjalny wybór kondensata jeśli padnie mój obecny atmosferyk.
Jest mały gabarytowo, moc minimalną miał chyba 3,8kW dla wody 40/30, piszę z pamięci, więc mogę coś pomylić.
Tylko to jest "stary" model, więc Junkers chyba z niego się wycofuje, przynajmniej modele 1-funkcyjne już zniknęły w oferty i został tylko 2-funkcyjny z tej serii.
Nic więcej nie wiem o tym kotle, poza tym, że ma go znajomy i widziałem ten kocioł kilka razy ale jak się sprawuje to nie mam pojęcia, bo ja mogę polecą coś co sam używam i spełniło moje oczekiwania, a kocioł póki co mam jeden tj. kilkunastoletniego atmosferycznego Vaillanta VUW240/2-5.
Więc polecenia to zbyt mocne słowo, to była prędzej moja sugestia co ja bym sobie kupował.
Teraz w grupie Junkersa masz Boscha np. 2300iW o mocy minimalnej 3,4kW.
Ale kwestie trwałości, serwisowania, znanych bolączek itp. są mi nieznane.
shymeq7 wrote:
Teraz trzeba dopasować do niego rury i grzejniki. Mam nadzieję, że hurtownia pomoże w dobraniu
to instalator dobiera, a nie hurtownia.
Najpierw ustal wymiary graniczne tj. wysokość od podłogi do parapetu.
Ja mam ok. 90cm, więc jest niejsce na grzejniki płytowe stalowe o wysokości 60cm i pozostaje po 15cm luzu od podłogi i drugie 15cm od parapetu.
Szerokość wnęki okiennej determinuje jaka może być maksymalna długość grzejnika, choć jak masz pustą przestrzeń przy oknie to grzejnik ewentualnie może być dłuższy ale wtedy gorzej to wygląda.
Typ22, czyli o grubości ok. 10,5cm wygląda sensownie, potem w grę wchodzi typ33 o grubości oj. 16cm i takie grzejnik to już psuje trochę estetykę.
Ale o gustach się nie dyskutuje, bo każdy ma inny gust i akceptuje co innego.
Okna są różne, jedni mają okna z wnęką okienną o szerokości 1m, inni 1,4m, inni 1,8 albo i więcej, więc każdy przypadek jest inny.
O wielkości grzejników decyduje jakie przyjmiesz parametry obliczeniowe i jakie masz zapotrzebowanie na energię cieplną.
Dla wody kotłowej 60/40 albo 55/45 to grzejnik płytowy typ 22 o długości 1m i wysokości 0,6m oferuje moc ok. 850W.
Przyjmując, że sumarycznie potrzebujesz 5kW to daje to łącznie grzejniki o długości 5,9m. W mieszkaniu 50m2 może być krucho z taką długością. Więc trzeba by rozważyć grzejniki typ 33.
Ale dla wody kotłowej 70/50 ten sam grzejnik płytowy typ 22 o długości 1m i wysokości 0,6m oferuje moc ok. 1250W.
Przyjmując te same 5kW to daje to łącznie 4m grzejników.
Dla łazienki przyjmuję 75% więcej niż dla pokoi, czyli jeśli obliczeniowo pokoje mają 100W/m2 to dla łazienki ja liczę 175W/m2. Wynika to z faktu, że pokoje obliczeniowo mają 20 stopni, a łazienka 24 stopnie, więc moc/m2 w łazience musi być odpowiednio wyższa niż dla pokoi.
Jak obliczysz sobie jakie maksymalnie grzejniki możesz wcisnąć w poszczególnych pomieszczeniach to wyjdzie Tobie maksymalna długość sumaryczna to będziesz wiedział jaką moc możesz zyskać.
Osobiście ładowałbym w Twoim przypadku największe grzejniki typ22 jakie wejdą pod okna, chyba, że obliczeniowo byłyby konieczne typ33.
Kocioł i tak będzie taktował ale ja wolałbym by grzejniki nagrzewały się do niskich temperatur niż do wysokich, bo inaczej odczuwam komfort cieplny gdy grzejniki mają np. 40 stopni, a inaczej gdy mają np. 52 stopnie. Dlatego dla mnie idealna wydaje być podłogówka, która w dotyku może jest chłodna ale choć w pokoju jest ciepło to nie czuć źródła tego ciepła jak ma to miejsce przy grzejnikach grzejących do wyższych temperatur.
Najlepiej jak sam będziesz świadom co robisz i nie zdawać się ślepo na innych, bo warto wiedzieć co w trawie piszczy
Mam u siebie 2-funkcyjną enerwę od wentora, daje radę. Co do doboru kotła żeby ci pasował i był wydajny, na stronie wentora jest kalkulator i możesz sobie to przeliczyć.